Overgangsalder


nannas
 Share

Recommended Posts

Jeg har ledt på nettet efter viden om sammenhæng mellem motion og de typiske gener kvinder får ved overgangsalderen, men har ikke fundet så meget.

Jeg efterlyser viden og gerne links, hvis nogen her ved noget?

Det som jeg tænker på er om motion (cardio) har en effekt på fx hedeture? Jeg har selv tænkt på at træning jo indeholde en del kemi i hjernen og at de forskellige hormoner og mangel på samme der er en del af overgangsalderen? I dag er man jo ikke så tilbøjelig til at kvinde kvinder hormoner fordi de bla er kræftfremkaldende og derfor ville det jo være interessant hvis nogen fx havde evidens for at særlige former for træning eller lignende hjalp på de symptomer som overgangsalderen giver.

Hvis jeg var et træningcenter/ koncept så ville jeg interesserer mig lidt for den gruppe, for det er jo en gruppe som i høj grad er interesseret i deres sundhed/velvære og træning som kunne afhjælpe den slags irriterende gener ville jo være fantastisk.

Nu er jeg selv 47 og er derfor stadig "ung" i den sammenhæng men jeg synes selv jeg oplever at de små symptomer som natlige hedeture forsvinder helt når jeg træner, måske er det bare fordi den alder ikke har ramt mig med sin uhyggelige kraft endnu, men måske er der en effekt?

Jeg læste en artikel om at det mest er i den vestlige kultur at vi er optaget af "overgangsalder" og at det kun er i vesten at vi fx benytter hormoner som behandling. Hvis nogen ved mere om det er jeg også interesseret i den kulturelle forståelse af begrebet.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel meget individuelt fra kvinde til kvinde, eftersom kvinder har forskellige antal æg i æggestokken fra starten.

Overgangsalderen er, som jeg forstår det, bestemt af frigørelse af æg. Dvs. at begynder du at få uregelmæssig menstruation, er overgangsalderen på vej. Jeg ved ikke om du kan påvirke det med træning.

Men det er lægmands snak.

Link to comment
Share on other sites

Der er en undersøgelse fra 2004 der viser, at kvinder i overgangsalderen der træner:

- har 60% færre hedeture (antal)

- Hedeturene er 50% mindre intensive

- Oplever 40% færre gener

Læs konferencepaperet om undersøgelsen her:

Undersøgelsen er lavet ud fra et lille datasæt - man kan formentlig finde andre undersøgelser der beskæftiger sig med emnet.

Edited by polykrom
Link to comment
Share on other sites

Der er en undersøgelse fra 2004 der viser, at kvinder i overgangsalderen der træner:

- har 60% færre hedeture (antal)

- Hedeturene er 50% mindre intensive

- Oplever 40% færre gener

Læs konferencepaperet om undersøgelsen her:

Undersøgelsen er lavet ud fra et lille datasæt - man kan formentlig finde andre undersøgelser der beskæftiger sig med emnet.

Tak for linket. Det er interessant og man kan nok finde flere af den slags undersøgelser.

En af grundene til at jeg finder det så interessant er at de symptomer som overgangsalderen giver ofte bliver behandlet med m´hormoner og det er altså ikke særlig sundt, så hvis der findes alternativer, så burde der jo oplyses mere om det.

Kost spiller også en rolle har jeg læst, men her gælder ret almindelige kostråd, såsom: ikke for meget hvidt sukker, spist groft og masser af grøntsager.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share