Joachim B. Olsen


ShotPut2012
 Share

Recommended Posts

  • Replies 82
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Mine indlæg blev skrevet i alt fred og fordragelighed.

The wise man asks: how much more could have been developed had the training not been so unwisely structured, programmed and organized?

Igen; Interviewet på bodybuilding.dk tegnede et foruroligende billede af hans træning.

Omend andet bør JBO hyldes for fremragende resultater indenfor kuglestød disciplinen.

JBO styrede sin egen træning de sidste mange år han var aktiv. Det ville jeg aldrig have gået med til fra Team Danmarks side eller for den sags skyld i det hele taget. En sportsudøver bør aldrig selv være sin egen træner.

Link to comment
Share on other sites

Du har selv argumenteret for hvorfor det ikke er optimalt er være sin egen coach- uagtet om man besidder kompentencerne eller ej. Alternativet er dog Team Danmark; heraf 'Pest eller kolera'.

Aah ok, jeg var godt nok også lidt tabt i forhold til hvad du mente, men nu forstår jeg. :laugh:

Link to comment
Share on other sites

De er jo også nogle klaphatte dem der træner Joakim, de ved intet om træningslære og fysiologi... :tongue:

Så du mener at det er umuligt at han laver noget uhensigtsmæssigt, eller måske sågar skadeligt? Det er naturligvis noget vrøvl. Nu træner jeg et sted hvor der kommer mange elite sportsfolk (joachim inklusiv ommed det er længe siden) og tro mig når jeg siger at der er mange trænere der sætter deres "elever" til meget meget mærkelige ting.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hører dig, og jeg er sådan set enig, men der er to forskellige skoler indenfor atletik. Dem der kører med pads, og hamrer den ned i brystet (en kategori Joachim tilhører efter han - ikke overraskende - skadede sit brystben) og så dem, der tror på maksimalt pres, fremfor maksimal fart. Min træner og jeg tilhører den sidste kategori. Desuden: Nej, kuglen vejer ikke 240 kg, men i afleveringen i et kuglestød er der undersøgelser der viser at kuglen har en vægt på mellem 50 og 60 kg (jeg skal prøve at skaffe link til disse undersøgelser, men det er min træner, der har fortalt mig om det, jeg har ikke selv set dem. Han fyrer dog ikke ting af, der ikke passer.) 50-60 kg i en arm, så må man erkende at det er ganske relevant at have et styrkeoverskud. :smile: Men jeg hører dig og er delvist enig, hvilket også er derfor jeg aldrig selv makser - eller submakser i sæsonperioder.

Jeg er enig i at et styrke overskud giver god mening. Omvendt kan man sige at den styrke han generer i toppen af hans 240kg bænkpres, ikke kan simuleres i et kast, da han ikke kan "bounce" på samme måde. Dvs hvis hans bænkpres, skulle være et suplement til hans kuglestød, må det skulle udføres under "samme" vilkår. Og det vil altså efter min mening være at ligge stangen død, og så udføre løftet så eksplosivt som muligt.

Men hvad ved jeg. Jeg er ikke OL deltager, eller Danmarks bedste kuglestøder.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i at et styrke overskud giver god mening. Omvendt kan man sige at den styrke han generer i toppen af hans 240kg bænkpres, ikke kan simuleres i et kast, da han ikke kan "bounce" på samme måde. Dvs hvis hans bænkpres, skulle være et suplement til hans kuglestød, må det skulle udføres under "samme" vilkår. Og det vil altså efter min mening være at ligge stangen død, og så udføre løftet så eksplosivt som muligt.

Men hvad ved jeg. Jeg er ikke OL deltager, eller Danmarks bedste kuglestøder.

I og med man i kuglestød har et tilløb eller rotation kan der muligvis være elementer der kan bruges ved "bounce" men jeg er nu helt enig med mange af jer andre om at JBO´s træning kunne og burde have set meget anderledes ud. At man stiller op i et show som Vild med Dans i off season er for mig at se helt galt. Det er vil netop i denne periode at ens styrke skal opbygges mange skadesforebyggende øvelser skal have stor fokus. Jeg kan ikke lade være med at tænke at JBO nok ikke har grædt i flere uger efter sit stop. At han derudover bruger en øl om aftenen for at sove kan jeg kun ryste på hovedet over for. Jeg er godt klar over at man kan være oppe at køre efter en sen træning, men helt ærligt. Det er sgu en smule useriøst. Jeg kender dog ikke manden så han kan selvfølgelig være anderledes.

Link to comment
Share on other sites

David:

det ville være rart hvis du konkretiserer din kritik. Jeg gad også godt se en liste over folk du mener har viden om fysiologi/træning der efter din mening er tilstrækkelig. De posts du kommer med nu er ikke andet end en lind stræm af arrogance og og haterade, prove me wrong!

Perosnligt ville jeg gerne havet set Joakim tage en mere konservativ og sikker approach til sin styrketræning i slutningen af sin karriere, men jeg har aldrig trænet verdensklasse atleter. Slet ikke OL medaljetagere i atletik.

Link to comment
Share on other sites

David:

det ville være rart hvis du konkretiserer din kritik. Jeg gad også godt se en liste over folk du mener har viden om fysiologi/træning der efter din mening er tilstrækkelig. De posts du kommer med nu er ikke andet end en lind stræm af arrogance og og haterade, prove me wrong!

Intet had. Blot konstateringer. Jeg vælger at forblive arrogant.

Link to comment
Share on other sites

Lidt senere i dag kan jeg gå ind og blive lidt mere specifik med hvad jeg fandt foruroligende i hans interview og det upload han valgte at kalde for et træningsprogram.

En forsmag:

Det var jo lige efter OL og det var en super god måde at få lidt cardio træning på.
Jeg kom tilbage i rigtigt god form lige efter (vild med dans). Måske den bedste form nogensinde, men så fik jeg jo desværre det omtalte discusprolabs.

Bliver en kuglestøder i verdensklasse i bedre "form" af at deltage i et danseshow indikerer det temmeligt voldsomt at et eller andet har været rivende galt i den fysiske forberedelse.

Link to comment
Share on other sites

Bliver en kuglestøder i verdensklasse i bedre "form" af at deltage i et danseshow indikerer det temmeligt voldsomt at et eller andet har været rivende galt i den fysiske forberedelse.

Jeg læser det som han var i sin bedste konditionsmæssige (cardio) form nogen sinde. Det lyder meget rigtigt i mine ører. Og ikke særligt foruroligende i forhold til hans kuglestød.

Link to comment
Share on other sites

Jeg læser det som han var i sin bedste konditionsmæssige (cardio) form nogen sinde. Det lyder meget rigtigt i mine ører. Og ikke særligt foruroligende i forhold til hans kuglestød.

Hvad mener du når du skriver kondition? Hvilken kondition? Og hvad mener du når du skriver cardio? Jeg forstår det ikke.

Jeg læser det i øvrigt stik modsat. Uanset hvad kan det også være lige meget. Det var ikke hvad jeg hæftede mig mest ved i det interview.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kender godt fænomenet med at atleter i eksplosive dicipliner laver styrketræning dagen før konkurrence. Hvis man kan finde ud af at dosere det korrekt, kan man godt argumentere for at der er der en chance for at man kan potentiere sine strækreflekser lidt. Altså at bruge en lille snert af den "stivhed", man forbinder med DOMS. Altså ikke at forstå at man skal være øm, men at man bare liige skal lave nok til at få den der lidt tighte fornemmelse.

Der er selvfølgelig ikke dokumentation for det, men man kan godt rationalisere sig frem til at det giver mening og det er jo bedre end ingenting

Link to comment
Share on other sites

Jeg kender godt fænomenet med at atleter i eksplosive dicipliner laver styrketræning dagen før konkurrence. Hvis man kan finde ud af at dosere det korrekt, kan man godt argumentere for at der er der en chance for at man kan potentiere sine strækreflekser lidt. Altså at bruge en lille snert af den "stivhed", man forbinder med DOMS. Altså ikke at forstå at man skal være øm, men at man bare liige skal lave nok til at få den der lidt tighte fornemmelse.

Der er selvfølgelig ikke dokumentation for det, men man kan godt rationalisere sig frem til at det giver mening og det er jo bedre end ingenting

Det har jeg gode erfaringer med, blot ikke dagen før men timer eller minutter før en given øvelse.

Således testede jeg mit stående long jump, gik ned og arbejdede op til 90 procent i squat og gik ned og øgede min spring med 10 centimeter.

I en realisations blok forrige vinter arbejdede jeg op til 90% af mit max i squat og bænkpres et par timer før jeg skulle løfte max. Dette virkede også fremragende.

Link to comment
Share on other sites

Det har jeg gode erfaringer med, blot ikke dagen før men timer eller minutter før en given øvelse.

Således testede jeg mit stående long jump, gik ned og arbejdede op til 90 procent i squat og gik ned og øgede min spring med 10 centimeter.

I en realisations blok forrige vinter arbejdede jeg op til 90% af mit max i squat og bænkpres et par timer før jeg skulle løfte max. Dette virkede også fremragende.

jeg tror der er forskel på de mekanismer der indgår ved en potentiering der har et tidsvindue på minutter til timer og så dem der er i spil over en dag eller to.

Det fænomen du beskriver dér er forholdsvis veldokumenteret under navnet posttetanisk potentiering. En lignende effekt over en dag eller to er ikke beskrevet i faglitteraturen (endsige navngivet).

Link to comment
Share on other sites

jeg tror der er forskel på de mekanismer der indgår ved en potentiering der har et tidsvindue på minutter til timer og så dem der er i spil over en dag eller to.

Det fænomen du beskriver dér er forholdsvis veldokumenteret under navnet posttetanisk potentiering. En lignende effekt over en dag eller to er ikke beskrevet i faglitteraturen (endsige navngivet).

Ok, det har jeg ikke styr på.. det har du kan jeg høre..

Link to comment
Share on other sites

Ville det give mening at køre op til 1x90% i benbøj eller frivend 2 timer inden en rugby/football kamp, hvis målet er hårdere tacklinger eller ligende?

Bioenergiske set er T&F og Rugby vidt forskellig.

Det er dog en udbredt fejl at lave intet op til en kamp. Du vil kunne drage nytte af at generere en hvis mængde metabolsk stress, pre-game.

Link to comment
Share on other sites

hvilken type metabolsk stress snakker vi her om?

PTP vil være gældende under en rugby game og T&F, uafhængig af bioenergitiske . Pointe må være at der er andre betydne faktor for om du bliver ved med at lave hård tacklinger end lige præcis PTP.

X jeg synes du læser interviewet som fanden læser biblen. Manden bliver ved med at spørge til GGP og cardio, Joakim svar i forhold til interviewernes diskurser og viser dermed bevidsthed om hvem han taler til, ikke så meget andet. Generelt holder han meget fornuftigt fast i at de store løfter er afgørende, det primær fokus skal være på kuglestøds teknik, og cardio er ligegyldigt i relation til den tid man har til rådighed. Udover det viser han også at formår at indse dårlige prioritering og gode prioritering i forhold til hans træning. Jeg synes også det en rigtigt fornuftig konklusion han er kommet med i forhold til diskus prolapsen.

Udover det har han arbejdet målrettet i forhold til de mål han har opstillet i meget langtid, nogenting fancy bare god gamle ting der virker og altid har virket.

JBM har været glad for at styrer træningen selv, meget i tråd med mange af verdens topatleter. F.eks. har jeg lige læst en gennemgang af Jonathan Edwards træning hvor det tydeligt fremgår at han tog i mod råd men var meget selektiv i forhold til det han ville. Også selvom han havde en træner. Man kan lærer utrolig meget af top athleter og deres prioritering og deres prioritering bør vejer lang tungere end tåbelig teoretiske argumentationer på en internet side.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share