Joachim B. Olsen


ShotPut2012
 Share

Recommended Posts

  • Replies 82
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det fjollede er at man jo kan se at han er rimelig hidsig når det handler om overheadpressing, hvilket kræver sindsygt meget anti extensions styrke for overhovedet at flytte stangen over hovedet

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Det fjollede er at man jo kan se at han er rimelig hidsig når det handler om overheadpressing, hvilket kræver sindsygt meget anti extensions styrke for overhovedet at flytte stangen over hovedet

nu ved jeg godt jeg pedanter, men:

<mick øgendahl mode>aaaaaaaaaaarrh</mick øgendahl mode>

Hvis man har voldsomt stor brug for anti extensions styrke i overhead aktivitet, har man dårlig teknik (læs: læner sig for meget bagud)

Edited by incognito
Link to comment
Share on other sites

Jeg ved ikke helt om jeg forstår din kritik.

Ethvert overhead press vil øge den lumbal lordose og thorakal kyfose. Det er den måde rygsøljen kompenser for kompression oppefra. Hvis man imidlertidigt er interesset i at udfører øvelsen korrekt, skal man modvirke kyfosen og lordosen. Ved at stabilisere kyfosen med erector kan man bruge obliques og rectus abdominis til at modvirke lordose og derved trække sias tættere på costa 12. Herved bevarer man en neutral holdning og laver noget meget effektivt core træning.

- på dansk: man bruger mavemusklerne til at holde brystkassen oppe og mavemusklerne til ikke at svaj for meget i ryggen. Anti extension styrke betyder styrke til at undgå at svaj for meget. I en planke ønsker man at undgå at svaj for meget. Ideen er at man bruger tyngdekraften til at øge den kraft man skal bruge på at holde ryggen ret.

mit primær problemer i overheadpressing er mavemusklerne. Det er det for rigtig mange af min kunder også. Men spørgsmålet er også hvor meget svaj man tillader og her indirekte hvad man vil med øvelsen. Jeg kan ikke se hvorfor øget layback skulle være mere hårdt for mavemusklerne. I forhold til musklens længde spændings forhold skulle man sådan set hver stærkest i yderstillingen. Er der noget mekanisk der gør at det er hårdere med øget layback, anders?

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

MavePlanke.JPG går jeg ud fra

hvilket er et rigtigt godt eksempel på at tyngdekraften øger den kraft det kræver for hende at holde en ret ryg. Hendes ryg er i denne position for svaj hvilket enten skyldes at hun har lært den sådan eller at hun er for slap primært i obliques externus og internus.

Link to comment
Share on other sites

Hvad er ideen lige for en kuglestøder at kunne holde planken i +90sek?

Det er jo ren udeholdenhedsarbejde.

Jeg har hørt lidt historie (Ved ikke om de passer) at JBO kan fra stående falde ned på armene og i en armstrækning presse sig selv op i stående stilling igen. Hvis dette passer kan han vel ikke være helt slap i kropsstammen :cool:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share