Alkoholregnestykke


MaKuMa
 Share

Recommended Posts

Hejsa! Jeg er igang med et større vægttab (fra 130 til 80) og er et godt stykke over halvvejs. Jeg har igennem hele mit vægttab kørt det ret teoretisk funderet, hvor alt er blevet vejet og talt op (sådan har jeg det bedst) og det er da også i denne kategori mit spørgsmål indtræffer.

For hvad med alkohol? Nogle siger, at det bare er kalorier - andre siger, at det er langt værre? Vi tager et konkret eksempel. Det er meget konkret og et ret godt billede af mine typiske festdeltagelser:

Jeg skal til en fest en lørdag aften, og mit mål for aftenen er, at den skal være kalorieneutral (jeg må ikke gå i kalorieoverskud). Mit ligevægtsindtag på en dag, hvor jeg sidder helt stille og sover otte timer, er 2800 kalorier. Endvidere påtænker vi så, at jeg aftenen forinden har nørdet (uden snacks :) ), hvorfor jeg først kom i seng kl. 3 om fredagen.

Vi siger så, at jeg sover rigtig længe igennem og først vågner kl. 14. Det er i alt 11 timers søvn og i forhold til min energimåling skulle den tre timers søvnforøgelse (i forhold til 8 timer) betyde, at jeg nu kun kan indtage 2600 kalorier den kommende dag og stadig være i nul.

Festen starter kl. 19, og kl. 17 spiser jeg 800 kalorier i form af en solid omgang rugbrød (1800 kalorier tilbage nu). Til festen vedtager jeg overfor mig selv, at jeg kun drikker 10 øl (10 X 120 kcal = 1200) og intet andet - jeg siger således kategorisk nej til shots, snacks og alt andet. Jeg har altså, rent teoretisk og hvis jeg overholder det, et kalorieunderskud på 600 kalorier, når jeg kl. 4 kommer hjem fra byen og går i seng.

Er denne udregning korrekt eller er der faktorer jeg har overset? Jeg ved, at alkohol nedsætter forbrændingen - men hvor stor er denne faktor?

På forhånd tak! :)

Link to comment
Share on other sites

Efter 10øl begynder du at sige ja til snacks og shots, så regnestykket holder ikke :tongue:

Jeg har selv lavet tricket med kun x øleller shot og det kan da godt lade sig gøre, men jeg vil sige at man ikke nødvendigvis altid behøver at være i nul. Det gør ikke noget man får lift flere kcal end man havde regnet med, hvis man blot kan indtage lidt færre den næstfølgende dag.

Nogle af dine spørgsmål bliver i øvrigt indirekte svaret på her:

http://www.fitnessdk.dk/videnogdebat/blogs..._og_motion.aspx

God læsning!

Link to comment
Share on other sites

Måske skal du også overveje at tage højde for den næste dags kalorier.

En dag med tømmermænd (får du måske ikke efter 10 øl, men...) betyder for nogle mennesker en masse junkfood. Jeg har det altid med at spise meget mad/junk/snacks, når jeg drikker alkohol. Tilgengæld har jeg så stort set ingen appetit dagen efter, så selvom jeg måske er 1000 kcal i overskud dagen før, ligger jeg måske 1000 kcal under dagen efter.

Jeg siger ikke at det på nogen måde er en sund måde at gøre det på - men det kan være at det kan "retfærddiggøre" en lidt "sjovere" fest for dig :)

Link to comment
Share on other sites

Er denne udregning korrekt eller er der faktorer jeg har overset? Jeg ved, at alkohol nedsætter forbrændingen - men hvor stor er denne faktor?

På forhånd tak! :)

Hvis det ikke sker så tit, så har det mindre betydning - dog stadig betydning. Er det noget du gør flere gange om ugen, så vil din fedtforbrænding nedsættes markant, fordi kroppen nu hellere vil forbrænde biprodukterne af alkoholen end fedt.

Men derudover er det som de andre har skrevet ikke kun én dag der afgører om du er i energi-balance/-underskud. De efterfølgende dage er ligeså vigtige.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hejsa! Jeg er igang med et større vægttab (fra 130 til 80) og er et godt stykke over halvvejs. Jeg har igennem hele mit vægttab kørt det ret teoretisk funderet, hvor alt er blevet vejet og talt op (sådan har jeg det bedst) og det er da også i denne kategori mit spørgsmål indtræffer.

For hvad med alkohol? Nogle siger, at det bare er kalorier - andre siger, at det er langt værre? Vi tager et konkret eksempel. Det er meget konkret og et ret godt billede af mine typiske festdeltagelser:

Jeg skal til en fest en lørdag aften, og mit mål for aftenen er, at den skal være kalorieneutral (jeg må ikke gå i kalorieoverskud). Mit ligevægtsindtag på en dag, hvor jeg sidder helt stille og sover otte timer, er 2800 kalorier. Endvidere påtænker vi så, at jeg aftenen forinden har nørdet (uden snacks :) ), hvorfor jeg først kom i seng kl. 3 om fredagen.

Vi siger så, at jeg sover rigtig længe igennem og først vågner kl. 14. Det er i alt 11 timers søvn og i forhold til min energimåling skulle den tre timers søvnforøgelse (i forhold til 8 timer) betyde, at jeg nu kun kan indtage 2600 kalorier den kommende dag og stadig være i nul.

Festen starter kl. 19, og kl. 17 spiser jeg 800 kalorier i form af en solid omgang rugbrød (1800 kalorier tilbage nu). Til festen vedtager jeg overfor mig selv, at jeg kun drikker 10 øl (10 X 120 kcal = 1200) og intet andet - jeg siger således kategorisk nej til shots, snacks og alt andet. Jeg har altså, rent teoretisk og hvis jeg overholder det, et kalorieunderskud på 600 kalorier, når jeg kl. 4 kommer hjem fra byen og går i seng.

Er denne udregning korrekt eller er der faktorer jeg har overset? Jeg ved, at alkohol nedsætter forbrændingen - men hvor stor er denne faktor?

På forhånd tak! :)

Du skal ikke indtage alkohol overhovedet hvis du vil tabe dig. Din krop vil bruge al sin energi på at forbrænde alkoholen. Det går der ca. 14 dage med. Fedtet vil derfor lagre sig, og det besværligør et vægtab og trækker det ud i årevis. Drop alkoholen i fire måneder og du vil da veje ca. 80 kilo

Link to comment
Share on other sites

Du skal ikke indtage alkohol overhovedet hvis du vil tabe dig. Din krop vil bruge al sin energi på at forbrænde alkoholen. Det går der ca. 14 dage med. Fedtet vil derfor lagre sig, og det besværligør et vægtab og trækker det ud i årevis. Drop alkoholen i fire måneder og du vil da veje ca. 80 kilo

Det du siger er at man kan leve af under en øl om dagen, jeg tror at du har fundet løsningen på sult problemer i verden :laugh::laugh::laugh::laugh::laugh::laugh::laugh::laugh::laugh::laugh::laugh:

Men jeg vil give dig ret at det er bedre at undgå alkohol i 3 måneder, man kan sku ikke holde sig til 10 øl og ikke andet til en fest.

Link to comment
Share on other sites

Du skal ikke indtage alkohol overhovedet hvis du vil tabe dig. Din krop vil bruge al sin energi på at forbrænde alkoholen. Det går der ca. 14 dage med. Fedtet vil derfor lagre sig, og det besværligør et vægtab og trækker det ud i årevis. Drop alkoholen i fire måneder og du vil da veje ca. 80 kilo

Der er intet magisk ved alkohol. Det tilfører energi lige som andre fødevarer/drikkevarer.

Indtager du mere energi end du forbruger vil du tage på i det lange løb.

Indtager du mindre energi end du forbruger så vil du tabe dig.

Alkohol forbrændes før andre makronæringsstoffer (fedt, protein, kulhydrat), hvilket kan betyde at fedt vil indbygges i fedtdepoterne, men det er fuldstændig ligegyldigt. Det er det samlede regnestykke som tæller over længere tid. Minder lidt om det koncept at nogle anbefaler at man skal dyrke fysisk aktivitet om morgenen på tom mave da man så kan tage fra fedtdepoterne, igen et misforstået koncept da man ikke taber sig mere end hvis man havde løbet senere på dagen på fuld mave - det er derimod manglende fysiologisk forståelse.

Og hvis nogle tror man ikke kan tabe sig på alkohol så tjek lige hardcore alkoholikerne - de er ofte meget tynde (betyder ikke at det modsatte ikke findes).

Edited by Antaeus
Link to comment
Share on other sites

Der er intet magisk ved alkohol. Det tilfører energi lige som andre fødevarer/drikkevarer.

Indtager du mere energi end du forbruger vil du tage på i det lange løb.

Indtager du mindre energi end du forbruger så vil du tabe dig.

Alkohol forbrændes før andre makronæringsstoffer (fedt, protein, kulhydrat), hvilket kan betyde at fedt vil indbygges i fedtdepoterne, men det er fuldstændig ligegyldigt. Det er det samlede regnestykke som tæller over længere tid. Minder lidt om det koncept at nogle anbefaler at man skal dyrke fysisk aktivitet om morgenen på tom mave da man så kan tage fra fedtdepoterne, igen et misforstået koncept da man ikke taber sig mere end hvis man havde løbet senere på dagen på fuld mave - det er derimod manglende fysiologisk forståelse.

Og hvis nogle tror man ikke kan tabe sig på alkohol så tjek lige hardcore alkoholikerne - de er ofte meget tynde (betyder ikke at det modsatte ikke findes).

Synes altså det er ærgeligt at du skriver det er fuldstændig ligegyldigt med alkohol når en person vil tabe sig. Du skriver jo at alkohol indtag kan betyde at fedt vil indtages i fedtdepoterne. Hvorfor så ikke tage konsekvensen heraf i 4 måneder og droppe alkoholen helt. Det vil ha den kosekvens for langt de fleste at det vil være væsentligt nemmere at tabe sig. Når du så har nået din idealvægt kan du atter indtage alkohol i moderate mængder, hvor jeg anbefaler max. 5 genstande pr. uge. Hvis du indtager alkohol for at ha det sjovt kan du jo overveje at indtage et gram hash istedet eller andre rusmidler. Det er ikke farligt, langt billigere og meget sjovere. :bigsmile:

Nu smutter jeg altså til træning.

Synes godt om dine "råd"

mvh

mister larsen

Link to comment
Share on other sites

Synes altså det er ærgeligt at du skriver det er fuldstændig ligegyldigt med alkohol når en person vil tabe sig. Du skriver jo at alkohol indtag kan betyde at fedt vil indtages i fedtdepoterne. Hvorfor så ikke tage konsekvensen heraf i 4 måneder og droppe alkoholen helt. Det vil ha den kosekvens for langt de fleste at det vil være væsentligt nemmere at tabe sig. Når du så har nået din idealvægt kan du atter indtage alkohol i moderate mængder, hvor jeg anbefaler max. 5 genstande pr. uge. Hvis du indtager alkohol for at ha det sjovt kan du jo overveje at indtage et gram hash istedet eller andre rusmidler. Det er ikke farligt, langt billigere og meget sjovere. :bigsmile:

Nu smutter jeg altså til træning.

Synes godt om dine "råd"

mvh

mister larsen

Alkohol indgår i regnestykket som alt mulig andet. Du kan sagtens tabe dig og samtidig indtage alkohol man skal bare huske at alkohol bidrager med meget energi og så er det formentlig ikke ret mættende akkurat som andet væske med energi, så det er rigtig at det kan være en god ide at skære væk under en slankekur, men er ikke et MUST. Alkohol i små mængder er dog sundt for især kredsløbet og ser ud til at beskytte mod hjerte-kar sygdom. Normalt hænger alkohol og dødelighed sammen i en J-kurve. Dvs. får man ingen alkohol er risikoen for død lidt større end hvis man får lidt alkohol. Herefter stiger dødeligheden med indtaget af alkohol.

Alkohol har dog en negativ effekt på visse kræft-former så her er selv små mænger negative, men set i det store hele så er lidt alkohol bedre end ingen alkohol.

De andre makronæringsstoffer kan også medføre fedt i fedtdepoterne, men hele humlen er stadig det samlede energiregnskab.

Edited by Antaeus
Link to comment
Share on other sites

Du skal ikke indtage alkohol overhovedet hvis du vil tabe dig. Din krop vil bruge al sin energi på at forbrænde alkoholen. Det går der ca. 14 dage med. Fedtet vil derfor lagre sig, og det besværligør et vægtab og trækker det ud i årevis. Drop alkoholen i fire måneder og du vil da veje ca. 80 kilo

Sjovt som spørgsmål kan ende i bedrevidende moralfilosofi, med løftet om guldet for enden af regnbuen.

Derudover vil jeg godt sige tak for de andre svar, selvom jeg nu ikke helt synes jeg fik besvaret mit ret isolerede spørgsmål om hvorvidt mit regnestykke var korrekt eller ej. :) Det jeg således er ude i er spørgsmålet om den ubekendt - altså: hvor meget nedsætter alkohol reelt forbrændingen?

Og det med de efterfølgende dage er jeg godt klar over. Det siger vel også næsten sig selv :) Jeg har i al fald altid været meget opmærksom derpå!

Edited by MaKuMa
Link to comment
Share on other sites

Du skal ikke indtage alkohol overhovedet hvis du vil tabe dig. Din krop vil bruge al sin energi på at forbrænde alkoholen. Det går der ca. 14 dage med. Fedtet vil derfor lagre sig, og det besværligør et vægtab og trækker det ud i årevis. Drop alkoholen i fire måneder og du vil da veje ca. 80 kilo

Dette blir jeg nødt til at erklære mig uenig i! Alkohol forbrændes med en konstant hastighed i leveren. Eneste faktor som har en reel inflydelse på ens forbrændingshastighed er ens vægt. Altså jo mere man vejer, des højere ligger ens forbrænding. Så hvis man er en voksen, rask person forbrændes 1 - 1 1/2 gram alkohol pr. 10 kg legemsvægt i timen. En person på 60 kg forbrænder altså 6-9 gram alkohol i timen, eller 1 genstand (12 gram ren alkohol) på mellem 1 time og 20 minutter og 2 timer. Du skriver at du er halvvejs i dit vægttab (130 -> 80 kg) så kan regne mig frem til at du ligger lige over de 100 kg.. For dig vil det så betyde at det vil tage din lever et sted mellem 40 min og 75 min at forbrænde 1 genstand.

Som sagt er nedbrydningenshastigheden af alkohol i leveren konstant, hvilket betyder at det ik gør nogen forskel om du ligger på langs og sover tømmermændende ud eller hopper rundt og laver sprællemænd dagen efter!

Når det er sagt, så vil jeg også have lov til at påpege, at det er vigtigt at man gir sig selv lov til at give den gas fra tid til anden UDEN at beregne kcal.. At tabe sig er en lang og sej kamp og hvis man skal bevare motivationen bliver man nødt til at give sig selv lov til at have en enkelt aften uden lommeregneren i lommen..

Super sejt at du er nået så langt! Fortsæt kampen.. men husk.. der skal også være plads til alt det sjove!

Link to comment
Share on other sites

Du skal ikke indtage alkohol overhovedet hvis du vil tabe dig. Din krop vil bruge al sin energi på at forbrænde alkoholen. Det går der ca. 14 dage med. Fedtet vil derfor lagre sig, og det besværligør et vægtab og trækker det ud i årevis. Drop alkoholen i fire måneder og du vil da veje ca. 80 kilo

Hej

Du har måske ret, for jeg har drukket måske 10 øl det sidste år, og har kun tabt 25 kilo på 12 måneder. Ifølge dig skulle jeg kunne tabe 25 kilo på 4 måneder ved bare at droppe 3,33 øl. Det lyder jo fantastisk. For jeg har da ikke svært ved undvære de sidste 3 øl. Eller kan det tænkes at du tager fejl? :blink:

Til maKuma

:4thumbup: Sk.... godt gået. Det er rigtig flot det du har lavet. Det giver mig lyst til at give den en skalle igen. Er igang med et tilsvarende vægttab (130-90), og mangler stadig 15. Hvis du har brug for at slå til søren en gang i mellem så gør det. Det skal sgu nok lykkedes alligevel. Tager det en måned længere, hvad betyder det i det lange løb. Ikke en skid. Livet skal være sjovt. :4mewantfood:

Lars Kofod

Link to comment
Share on other sites

Hej

Du har måske ret, for jeg har drukket måske 10 øl det sidste år, og har kun tabt 25 kilo på 12 måneder. Ifølge dig skulle jeg kunne tabe 25 kilo på 4 måneder ved bare at droppe 3,33 øl. Det lyder jo fantastisk. For jeg har da ikke svært ved undvære de sidste 3 øl. Eller kan det tænkes at du tager fejl? :blink:

Til maKuma

:4thumbup: Sk.... godt gået. Det er rigtig flot det du har lavet. Det giver mig lyst til at give den en skalle igen. Er igang med et tilsvarende vægttab (130-90), og mangler stadig 15. Hvis du har brug for at slå til søren en gang i mellem så gør det. Det skal sgu nok lykkedes alligevel. Tager det en måned længere, hvad betyder det i det lange løb. Ikke en skid. Livet skal være sjovt. :4mewantfood:

Lars Kofod

Hej Kaufuss.

Lige til din orientering. Jeg er ikke imponeret over dit vægttab på 25 kilo på tolv måneder. Du var jo svært overvægtig da du startede med et vægtab. De kilo du har tabt er de nemme at tabe. De næste 15 kilo bliver sværere at tabe og de sidste 10 kræver virkelig hårdt arbejde. Drop derfor de øl og din salami. Drop tøseriet og opfør dig som en mand :bigsmile:

mvh

mr larsen

Link to comment
Share on other sites

Hej Kaufuss.

Lige til din orientering. Jeg er ikke imponeret over dit vægttab på 25 kilo på tolv måneder. Du var jo svært overvægtig da du startede med et vægtab. De kilo du har tabt er de nemme at tabe. De næste 15 kilo bliver sværere at tabe og de sidste 10 kræver virkelig hårdt arbejde. Drop derfor de øl og din salami. Drop tøseriet og opfør dig som en mand :bigsmile:

mvh

mr larsen

Hr Larsen

Her gik jeg og troede at lige netop du ville blive imponeret, og det blev du slet ikke. Hele min verden er brudt sammen. Eller ikke. Jeg tror ikke der er meget der kunne bekymre mig mindre. Du tror sikkert du er sjov, og at en bigsmile smiley gør det hele sjov. Nu har jeg bare set dine øvrige indlæg, og sjov er ikke det første der falder mig ind. der er mere lidt "Indre mission" over dine indlæg. "Tro på dette, eller du vil brænde op i helvede". Så drop din moraliseren, og lad mig være glad for mit vægttab, det er der ingen der kan tage fra mig.

Det eneste der sker ved at drikke en øl eller 2, er at vægttabet bare tager lidt længere tid. Men det kan jo være man har det sjovere i den tid. Livet skal ikke være en lang fornægtelse.

Hilsen

kaufuss

Link to comment
Share on other sites

Du skal ikke indtage alkohol overhovedet hvis du vil tabe dig. Din krop vil bruge al sin energi på at forbrænde alkoholen. Det går der ca. 14 dage med. Fedtet vil derfor lagre sig, og det besværligør et vægtab og trækker det ud i årevis. Drop alkoholen i fire måneder og du vil da veje ca. 80 kilo

I call bullshit.

det er forklaret fint andetstedes men...

1 øl = ca 12 gram alkohol. Det tager min lever ca. 70 minutter at metabolisere den, så er promillen nede på 0 igen. Mens der er en promille vil fedtforbrændingen være sænket, men der er sgu forskel på 70 minutter og 14 dage...

Nææ, se Onkel Troels, han bliver lee i dødløft af guldbajere ;)

Edited by Blackmoore
Link to comment
Share on other sites

Alkohol er så kaldt "tomme kalorier". Det vil sige de er ufarlige, da de jo er tomme. Forestil dig en tennisbold, hvor der kun er luft indeni, det er det samme med tomme kalorier, de er faktisk helt hule. Du kan derfor drikke alt det alkohol du vil. Det bruger jeg selv, så jeg ved det virker. Alkohol træner også dine hjerneceller til at blive stærkere, da de rigtig kommer på overarbejder. For hver 10 øl du drikker stiger din IQ faktisk med 1. Den falder igen så snart du holder op med at drikke, så jeg foreslår du drikker konstant, da du så til sidst vil være meget klog. Det har jeg igen utrolig god erfaring med.......

Bare lige lidt Maks1 logik

Edited by venaN
Link to comment
Share on other sites

Alkohol er så kaldt "tomme kalorier". Det vil sige de er ufarlige, da de jo er tomme. Forestil dig en tennisbold, hvor der kun er luft indeni, det er det samme med tomme kalorier, de er faktisk helt hule. Du kan derfor drikke alt det alkohol du vil. Det bruger jeg selv, så jeg ved det virker. Alkohol træner også dine hjerneceller til at blive stærkere, da de rigtig kommer på overarbejder. For hver 10 øl du drikker stiger din IQ faktisk med 1. Den falder igen så snart du holder op med at drikke, så jeg foreslår du drikker konstant, da du så til sidst vil være meget klog. Det har jeg igen utrolig god erfaring med.......

Bare lige lidt Maks1 logik

:laugh:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share