Jiu Jutsu vs Taekwondo


lasse84
 Share

Recommended Posts

Zoater, sorry jeg siger det, men du vrøvler. Jeg har faktisk et rigtig godt kendskab til, hvordan der trænes på politiskolen. Der har man for et godt stykke tid siden droppe det selvforsvarspensum, der havde teknikker fra alm. JJ. Hvorfor?........ Ta-daaaaaa: Fordi det ikke virker!!

MMA kender jeg også en lille bitte smule til :wink: Jeg vil gerne bede dig finde et videoklip med et eksempel, hvor der bruges alm. JJ - fx. håndledslåse, faldteknikker osv. Hvis en prof MMA-kæmper træner alm. JJ, er han nok ikke ret god.

kan godt høre vi ikke bliver enige ;-)

måske er en håndledslåse ikke effektiv i MMA, men det kan jeg sgu love dig for at de fleste armlåse og benlåse er ..... og de bliver brugt hyppigt. Hvilket du sikker også godt ved ;-)

faldtenikker er jo primært for at man ikke bliver skadet til træning ;-)

Du vrøvler også med hensyn til politiskolen, selvfølgelig lære betjentene standard låse mm - der er jo ikke noget specielt mystisk ved det - du bruger anatomiske svagheder så som at du arbejder bedst med din modstanders arm i ydre positioner, tæt på din egen krop og du udnytter leds funktioner.

desuden vil jeg blive glad for at jeg har trænet JJ eller BJJ hvis jeg skulle blive mounted med f.eks. kvæler tag - her vil Taekwondo, Boksning osv nok ikke hjælpe, eller hvis jeg skulle bliver overfaldet bagfra med et kvælertag osv osv...

Jeg påstår ikke hele JJ pensum (som iøvrigt svinger fra klub til klub) er optimalt og 100% brugbart, men de fleste teknikker er jo rettet til enkelt at kunne forsvare sig i forskellige situationer og derfor typisk også noget man vil kunne gentage i det virkelig liv. Hvis målet er at vinde barfights så er JJ nok ikke optimalt, men er målet allaround selvforsvar så fungere det efter hensigten. Tror det er her mange misforståelser sker, for hvis 100 slag flyver rundt i luften så er parader og stød teknik sikkert et bedre valg, men nu findes der andre selvforsvarssituationer end nævekamp.

Det kan nævnes at alle JJ-teknikker starter med deffensiv adfærd, dvs. hævede åbne hænder og afværgende adfærd - og det er jo i virkeligheden sjældent at en overfaldsmand går all in på denne adfærd, her vil typisk ske det at overfalderen tager fat i tøj og her har man så alle muligheder for at lave sine teknikker - slag, kast, låse, spark osv, og man er på hjemmebane som flere af jer har snakket om.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 64
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

kan godt høre vi ikke bliver enige ;-)

måske er en håndledslåse ikke effektiv i MMA, men det kan jeg sgu love dig for at de fleste armlåse og benlåse er ..... og de bliver brugt hyppigt. Hvilket du sikker også godt ved ;-)

faldtenikker er jo primært for at man ikke bliver skadet til træning ;-)

Du vrøvler også med hensyn til politiskolen, selvfølgelig lære betjentene standard låse mm - der er jo ikke noget specielt mystisk ved det - du bruger anatomiske svagheder så som at du arbejder bedst med din modstanders arm i ydre positioner, tæt på din egen krop og du udnytter leds funktioner.

desuden vil jeg blive glad for at jeg har trænet JJ eller BJJ hvis jeg skulle blive mounted med f.eks. kvæler tag - her vil Taekwondo, Boksning osv nok ikke hjælpe, eller hvis jeg skulle bliver overfaldet bagfra med et kvælertag osv osv...

Jeg påstår ikke hele JJ pensum (som iøvrigt svinger fra klub til klub) er optimalt og 100% brugbart, men de fleste teknikker er jo rettet til enkelt at kunne forsvare sig i forskellige situationer og derfor typisk også noget man vil kunne gentage i det virkelig liv. Hvis målet er at vinde barfights så er JJ nok ikke optimalt, men er målet allaround selvforsvar så fungere det efter hensigten. Tror det er her mange misforståelser sker, for hvis 100 slag flyver rundt i luften så er parader og stød teknik sikkert et bedre valg, men nu findes der andre selvforsvarssituationer end nævekamp.

Det kan nævnes at alle JJ-teknikker starter med deffensiv adfærd, dvs. hævede åbne hænder og afværgende adfærd - og det er jo i virkeligheden sjældent at en overfaldsmand går all in på denne adfærd, her vil typisk ske det at overfalderen tager fat i tøj og her har man så alle muligheder for at lave sine teknikker - slag, kast, låse, spark osv, og man er på hjemmebane som flere af jer har snakket om.

Du vrøvler videre.... :smile:

Ja, der bliver selvfølgelig brugt arm og benlåse i MMA, men det er ikke de traditionelle JJ-låse. Gulvkampen i MMA er i høj grad hentet fra BJJ og brydning - to ting som jeg allerede anbefalede i mit første indlæg. Men det er stadigvæk kun sport, og man skal passe meget på med at tro man er home free på "gaden" fordi man har dyrket en sport.

Lidt spørgsmål:

- Hvis JJ er så effektivt, hvorfor har man så ALDRIG set en JJ-mand vinde noget som helst i MMA?

- Hvad er din baggrund for at udtale dig om, hvordan politibetjente uddannes i selvforsvar? Har du gået på politiskolen, eller har du undervist i selvforsvar på politiskolen?

- Du udtaler dig om MMA og BJJ - hvor længe har du trænet og hvor mange kampe har du haft?

Alm JJ. er sikkert en fin sport, hvis man gerne vil have lidt motion osv, men til selvforsvar og MMA er det i bedste fald ubrugeligt. Fordi man ikke bruger "aliveness", når man træner JJ: Aftalte angreb og kata virker ikke på gaden. Håber ikke, at du selv skal få en trist ah-ha oplevelse.

Link to comment
Share on other sites

Tror at Zoater forvikler JJ med BJJ. Men der er som sagt en ret stor forskel.

Et godt eksempel var da en sortbælte JJ mand ville træne lidt med os i BJJ klubben. Han blev fuldstændig ownet og vi har altså kun blåbælter, som kun er det andet bælte man får efter hvid :wink:

Tror at forviklingen kommer når de den amerikanske kommentator siger om en person:"This guy has a very solid jiu jitsuu background...osv" Der menes altså BJJ baggrund og ikke Japanske JJ som er noget andet. :smile:

Link to comment
Share on other sites

OT > selvfølgelig vil en JJ mand få klø af BJJ - fokus ligger jo primært på gulvkamp i BJJ hvor JJ er mere alsidigt.

og jow JJ bruger også benlåse, armlåse mm. JJ deler jo teknikker med BJJ og Judo bla.

Jeg vil gerne gentage mig selv. I sammenligner forskellige MA på forkerte grundlag - JJ er godt til selvforsvar fordi det giver dig teknikker i flere forskellige tænkelige situationer .

DBM

sakset fra en politimand:

Politiets selvforsvars-pensum består primært af judo og ju-jutsu (=JJ) teknikker.

Det meste af det handler om div. former for føregreb, til når man går med en gerningsmand. Desuden er der en del forsvar mod angreb med stav, kniv ell. pistol, det drejer sig mest om at blokere>nedtagning>passificere. I gulvet undervises der i et par holdegreb (hvilket er det optimale for en politibetjent indtil forstærkning når frem), samt et par helt enkelte arm-bars.

Desuden nogle helt specifikke ting som ex. hvor og hvornår man må slå med staven samt håndjernspålæggelse.

grundet til at nogle JJ teknikker blev taget af pensum på politiskolen var at de var for tekniske, set i forhold til hvor meget træning rekrutterne fik. Ikke fordi :de ikke virker.

Det underligt som du formår at blande ting sammen, og ikke i det mindste anerkender at JJ som er selvforsvar sjovt nok også fungere som alsidigt selvfrosvar - faktum er jo at de er blevet brugt i poltiet (ikke kun i danmark ) og som militært selvforsvar. Her ved jeg at det amerikanske forsvar har pensum hvor flere JJ teknikker indgår.

Din point med at sparring er vigtigt giver jeg dig ret i. Men når du siger teknikkerne ikke virker, så siger du mig du ikke aner hvad JJ i virkeligheden er :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Ok Zoater med sådan en kilde "fra en politimand" giver jeg mig :laugh:

Til min næste MMA fight vil jeg i øvrigt kun træne JJ - håber jeg kan aftale nogle angreb med min modstander inden kampen!! :cool:

Link to comment
Share on other sites

Er der ikke snart nogen, der fortæller Zoater, at DBM både arbejder hos politiet, kæmper MMA og bare generelt ved ret meget om det her..?

Hvorfor?

Han har jo lige hørt "fra en politimand" at JJ virker!!!11!!!!1. :tongue:

PS. Min far er politimand, har været det i snart 40 år og har i mange år kørt uropatrulje, arbejdet som livvagt ved diverse events osv. og hans take på det her er præcis den samme som Dans. Det skal siges at han både har en baggrund i JJ og alm. karate. Intet af det kan bruges når du står overfor en voldsmand.

Sjovt nok siger en af mine bedste venner det samme. Han har været 4 (eller er det 5?) dobbelt danmarksmester i JJ og arbejdet som udsmider i mange år for en del år siden.

Link to comment
Share on other sites

Ok Zoater med sådan en kilde "fra en politimand" giver jeg mig :laugh:

Til min næste MMA fight vil jeg i øvrigt kun træne JJ - håber jeg kan aftale nogle angreb med min modstander inden kampen!! :cool:

Du forholder dig jo ikke til hvad jeg siger - men går istedte efter manden frem for bolden.

Nu har jeg også været til MMA prøvetræning et par gange, og sjovt nok var meget af det tekniske sakset fra JJ. :w00t:

Men lad os stoppe diskussionen her

/out :superman:

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg har set, findes der to forskellige former for japansk jiu-jitsu. Den ene er fokuseret omkring "selvforsvar".

Den anden er en blanding af karate og judo. Der bliver trænet både stående kamp, kast og gulvkamp. Så vidt jeg ved er reglerne en mild udgave af dem til mma, uden slag til ansigtet som i karate, og uden slag på gulvet.

Link to comment
Share on other sites

Hopper lige ind her, et par afklarende definitioner:

Traditionel (selvforsvars) jiu-jitsu (JJ): teknikker baseret på slag, spark, forsvar, og en del gulvteknikker - armlåse, håndledslåse, benlåse, holdepositioner. Oprindeligt også mod bevæbnede mostandere. Dog også karakteriseret ved ingen sparring.

Judo: videreudvikling af traditionel jiu-jitsu, og i sin moderne konkurrence form med stor fokus på kast, og ingen slag/spark.

Sport jiu-jitsu (SJJ): blandning af karate, judo og jiu-jitsu/BJJ. Slag og spark tilladt dog vist ikke til hovedet. Kendt i sin konkurrenceform, derved også karakteriseret ved sparring.

Brasiliansk jiu-jitsu (BJJ): videreudvikling af traditionel jiu-jitsu og judo. Udelukkende kast og gulvteknikker, som dog har sin oprindelig i judo og jiu-jitsu.

For at være helt diplomatisk, så har både DBM og Zoater ret, da en del af BJJ teknikker og derved også det der bliver brugt i MMA, har sin oprindelse fra JJ - de andre systemer har videreudviklet på det og sikret en mere realistisk anvendelse ved at inkorporere det i sparring og kamptræning.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I overser et vigtigt element;

jo hårdere træningen er, jo bedre til selvforsvar bliver man.

jo hårdere træningen er, jo færrere kan være med.

Taekwondo i olympisk stil har den fordel at man bruger meget beskyttelsesudstyr, og stopper kampen efter træffere (man undgår at få slag mens man er "rystet" og ikke kan dække sig) Det gør at man meget hurtigere kan komme til at kæmpe, som et almindeligt menneske, og det er derfor TK har så mange kæmpere.

Thaiboxing, som essentielt er den samme sport - man slår og sparker - har meget færrere udøvere, fordi det er så sindsygt hårdt hvis man skal være god nok til at komme i ringen. Til gengæld er der ingen tvivl om at man bliver en uhyggelig rå børste af det, og til hver en tid vil kunne klare de fleste TK kæmpere.

På samme måde med traditionel Jiu-jitsi eller Ju-Jutsu (næsten det samme), hvor man lægger meget vægt på teknik, men sjældent har fri sparring, og så godt som aldrig hård sparring, hvis man sammenligner med BJJ, er ovre i den anden del af råheds skalaen.

Hvis man træneer MMA, eller selvforsvarstræning inspireret af MMA (se feks. http://www.odensebushidoklub.dk/realistisk-selvforsvar) får selvfølgelig bedre selvforsvars evner, end hvis man træner noget andet. Der kombineres netop fuld kontakt teknikker fra både thaiboxing og BJJ.

Man kan selvfølgelig blive en effektiv kæmper med andre stilarter, men jo mere forsigtig man er, jo mindre lærer man (men jo størrere er chansen for at man bliver hængende)

Link to comment
Share on other sites

Nu er jeg ikke den store ekspert inden for selvorsvar.. men jeg vil sige at noget af det mest væsentlige jeg lærte ved boksesparring er hvor hurtigt tingene går, hvor svære teknikker er at huske når pulsen er 180 og man lige er blevet ramt..men også at man faktisk godt kan lære at fungere under de forhold, hvis man ikke panikker.

jeg tror det er sundt at have prøvet en sport hvor man får et par på snotten, for det er virkelig en øjeåbner (og bagefter en øjelukker når man sidder med de frosne ærter..)

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med Blackmoore. Der er masser af systemer, der er egnede til selvforsvar, men det er bydende nødvendigt, at man undervejs har prøvet fornemmelsen af, at modstanderen rammer, kværker, kaster og så videre for alvor! Sparring uden full contact er bare ikke godt nok.

-men derfor kan det jo være aldeles glimrende, hvis ønsket bare er at forbedre sin kondition og fysiske form i al almindelighed.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share