Opfølgning af tvprogrammer


CarstenRiis
 Share

Recommended Posts

Hej alle

Når nu det er blevet moderne, at sætte vægttab på TV, så ville det være spændende at vide om de tidligere shows har medført at deltagerne har kunnet bibeholde deres vægttab på længere sigt.

Umiddelbart kan jeg kun finde et opfølgningsartikel BT om TV2s Livet er Fedt, hvor kun 1 ud af 5 deltagere har kunnet bibeholde vægttabet.

Hvad med de andre shows:

Tab og Vind (TVDanmark/Kanal 4 i 2004 eller var det 2005?)

Du er hvad du spiser (TV3 tilbage i 2005 eller noget i den stil)

Det må også gerne være udenlandske shows fx DrPhils weightloss challenge som han kørte over 4-5 omgange.

Den amerikanske udgave af Tab og Vind har vist også haft et par sæsoner efterhånden.

Englændernes Du er hvad du spiser har også interesse.

Jeg plejer at være ret god til googling, men jeg har ikke kunne finde de rigtige søgeord for: Opfølgning; update; Followup eller tilsvarende og så knytte det sammen med de navne og udsendelser jeg kan finde mig frem til.

Uden TVhold ved jeg at der i Ugeskrift for læger har været en artikel i 2007 om Ebeltoft kurcenters 21ugers kursus.

Link to comment
Share on other sites

Hej alle

Når nu det er blevet moderne, at sætte vægttab på TV, så ville det være spændende at vide om de tidligere shows har medført at deltagerne har kunnet bibeholde deres vægttab på længere sigt.

Umiddelbart kan jeg kun finde et opfølgningsartikel BT om TV2s Livet er Fedt, hvor kun 1 ud af 5 deltagere har kunnet bibeholde vægttabet.

Hvad med de andre shows:

Tab og Vind (TVDanmark/Kanal 4 i 2004 eller var det 2005?)

Du er hvad du spiser (TV3 tilbage i 2005 eller noget i den stil)

Det må også gerne være udenlandske shows fx DrPhils weightloss challenge som han kørte over 4-5 omgange.

Den amerikanske udgave af Tab og Vind har vist også haft et par sæsoner efterhånden.

Englændernes Du er hvad du spiser har også interesse.

Jeg plejer at være ret god til googling, men jeg har ikke kunne finde de rigtige søgeord for: Opfølgning; update; Followup eller tilsvarende og så knytte det sammen med de navne og udsendelser jeg kan finde mig frem til.

Uden TVhold ved jeg at der i Ugeskrift for læger har været en artikel i 2007 om Ebeltoft kurcenters 21ugers kursus.

Hej Carsten

Du kan jo spørge ham her:

http://leifcarlsen.wordpress.com/

Han var en af dem, der på TV stred sig gennem flere programmer for at tabe sig.

Chris MacDonald har tilsyneladende gjort det rigtigte i Leif Carlsens tilfælde.

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Hej Carsten

Du kan jo spørge ham her:

http://leifcarlsen.wordpress.com/

Han var en af dem, der på TV stred sig gennem flere programmer for at tabe sig.

Chris MacDonald har tilsyneladende gjort det rigtigte i Leif Carlsens tilfælde.

Mvh.

Ja, han er én succeshistorie efter ét år.

Den er jeg med på, men hvad skete med de andre 5? Den ene af de 5 stod af i processen efter 6 måneder....det kunne jeg faktisk også gerne tænke mig årsagsforklaringen til.

Alle koncepter kan fremvise succeshistorier (det kan jeg også med mine www.de3faktorer.dk nemlig mig selv), men det jeg fisker efter det man tysk kalder for "dunkel-ziffer" dvs. de statistikker som man har lidt svært ved at lave, da ens talgrundlag fortåger sig i det uvisse hhv. er smuldret væk pga. frafald i populationen.

mvh

Carsten Riis

Link to comment
Share on other sites

Ja, han er én succeshistorie efter ét år.

Den er jeg med på, men hvad skete med de andre 5? Den ene af de 5 stod af i processen efter 6 måneder....det kunne jeg faktisk også gerne tænke mig årsagsforklaringen til.

Alle koncepter kan fremvise succeshistorier (det kan jeg også med mine www.de3faktorer.dk nemlig mig selv), men det jeg fisker efter det man tysk kalder for "dunkel-ziffer" dvs. de statistikker som man har lidt svært ved at lave, da ens talgrundlag fortåger sig i det uvisse hhv. er smuldret væk pga. frafald i populationen.

mvh

Carsten Riis

Og det tror jeg faktisk godt, jeg kan svare på, for det er beskrevet på:

http://www.chrispaavaegten.dk/index.php?op...7&Itemid=27

Men læs selv..

Jeg følger med i "By på Skrump".. Det er spændende at se, hvor mange af deltagene der fuldfører..

:bigsmile:

Mvh..

Link to comment
Share on other sites

Og det tror jeg faktisk godt, jeg kan svare på, for det er beskrevet på:

http://www.chrispaavaegten.dk/index.php?op...7&Itemid=27

Men læs selv..

Jeg følger med i "By på Skrump".. Det er spændende at se, hvor mange af deltagene der fuldfører..

:bigsmile:

Mvh..

Ok, det forklarer naturligvis en del, at man bliver udstationeret.

Jeg fandt kun DRs interne side om projektet, hvor der ikke stod nævnt nogen årsager.

Og det er rigtig dejlig, at de stadig har mulighed for at give lyd fra sig.

Ved lettere gennemlæsning: 2 positive kommentarer, 1 kommentar som udtrykker frustration, 1 som fortæller om at træning er stressfuldt og en som som ikke kan få de daglige rutiner til at falde i hak med træningsmængden.

Mange af kommentarerne er ca. 1 år gamle.

Det var så ChrisPåVægten.

halvdelen af deltagerne oplever dagligdagen som vanskelig, når der skal tages højde for de tiltag de lærte under projektet.

2 er godt tilpas; 1 har fået udefrakommende nye vilkår som ikke kan tages højde for i projektet.

en succesrate på 33% er ok. Jeg håber, at de resterende 66% finder andre veje til deres oprindelige mål/drømme/tanker omkring vægten.

mvh

Carsten

Link to comment
Share on other sites

Ok, det forklarer naturligvis en del, at man bliver udstationeret.

Jeg fandt kun DRs interne side om projektet, hvor der ikke stod nævnt nogen årsager.

Og det er rigtig dejlig, at de stadig har mulighed for at give lyd fra sig.

Ved lettere gennemlæsning: 2 positive kommentarer, 1 kommentar som udtrykker frustration, 1 som fortæller om at træning er stressfuldt og en som som ikke kan få de daglige rutiner til at falde i hak med træningsmængden.

Mange af kommentarerne er ca. 1 år gamle.

Det var så ChrisPåVægten.

halvdelen af deltagerne oplever dagligdagen som vanskelig, når der skal tages højde for de tiltag de lærte under projektet.

2 er godt tilpas; 1 har fået udefrakommende nye vilkår som ikke kan tages højde for i projektet.

en succesrate på 33% er ok. Jeg håber, at de resterende 66% finder andre veje til deres oprindelige mål/drømme/tanker omkring vægten.

mvh

Carsten

At tabe sig og komme i form handler om at ændre livsstil, motions- og kostvaner.

Hvis man hele livet igennem og især op gennem sin opvækst er vænnet til lavt motionsniveau og traditionel fed mad, så er det svært at omstille sig og handle anderledes ind, når man triller rundt i Bilka med sin indkøbsvogn.

Det tager tid at lave om på.

I sidste ende handler det om vilje og drive. Det ser vi jo netop i Ebeltoft-programmet, hvor en by er gået på skrump.

Louise har en stædighed, hun anvendte på den gale facon. Hun skulle sige til sig selv, at hun godt kan istedet for at sige, at hun ikke kan.

Og det er en mentalitetsændring, der skulle til, før hun kom afsted i den rigtige retning.

Så at kun 33% har fået succes, selv om det lyder som en fin succesrate, så er jeg overbevist om, at de resterende helt sikkert var kommet længere med en større motivation og mentalitetsænding.

Link to comment
Share on other sites

Så at kun 33% har fået succes, selv om det lyder som en fin succesrate, så er jeg overbevist om, at de resterende helt sikkert var kommet længere med en større motivation og mentalitetsænding.

Beklager, at det var mig som startede det med procenter.

Det med procenter skal man lige passe på med, når populationen er så lille som den er. Man kender ikke udvælgelsesprocessen inden de 6 blev udvalgt til at blive fulgt.

mvh

Carsten

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ja, han er én succeshistorie efter ét år.

Den er jeg med på, men hvad skete med de andre 5? Den ene af de 5 stod af i processen efter 6 måneder....det kunne jeg faktisk også gerne tænke mig årsagsforklaringen til.

mvh

Carsten Riis

Hej Carsten mfl.

Jeg faldt lige over jeres debat, og ville da lige fortælle lidt om hvad der er sket med os andre.

Jeg er selv en af de 5 andre i projektet og smed ca. 30 kg. under selve projektet. Alt i alt har jeg tabt mig 50 kg og vejer lige som ved enden af projektet i slutningen af 70'erne og træner forsat 6 gange om ugen. Bl.a. træner jeg op til mit næste marathonløb i Marts!

Så jeg vil i alt beskedenhed ihf. mene at jeg stadig holder mig til ilden.

Der har været mange udfordringer for os alle, da det jo har været en kæmpe ressource at have Chris og hele teamet bag ham tilknyttet til fri benyttelse - der så pludselig ikke var til rådighed på samme måde længere. Over all er vi ind til vidre kommet gennem nåleøret. Stine har dog af lidt mere lykkelige omstændigheder taget noget på, dette dog grundet hendes graviditet!

Hvis der måtte være interesse vises der 2 nye klip med os i slutningen af november. Disse vil være et tilbagekig på det første halve år uden Chris som mentor.

Mvh

Morten Thoregaard

Link to comment
Share on other sites

Hej Carsten mfl.

Jeg faldt lige over jeres debat, og ville da lige fortælle lidt om hvad der er sket med os andre.

....

Hvis der måtte være interesse vises der 2 nye klip med os i slutningen af november. Disse vil være et tilbagekig på det første halve år uden Chris som mentor.

Mvh

Morten Thoregaard

Hej Morten

Mange tak for tilbagemeldingen....Det er altid rart at høre hvad der sker efter rampelyset slukkes.

Og tillykke med resultaterne og god vind fremover

mvh

Carsten

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share