Muligt løberknæ 1½ uge før marathon


12km
 Share

Recommended Posts

Jeg er 1½ uge før Amsterdam Marathon løbet ind i et muligt løberknæ.

Løb i sidste uge mandag (8 km), tirsdag (11 km) og onsdag (18 km). Holdt så pause torsdag for at løb 7 km fredag. Allerede da jeg havde løbet et par hundrede meter fredag kunne jeg mærke at der var noget galt. Jeg løb dog turen alligevel, og havde kun lidt irritation, men ikke noget videre.

Siden da har jeg holdt pause. Jeg har haft de klassiske (dog mettere) smerter i ydersiden af låret og ned mod knæet. Der har været tale om små jag snarere end vedvarende smerter. Alt i alt vil jeg tro, at der er tale om et "let" løberknæ".

I forbindelse med mit første marathon for 6 år siden fik jeg et løberknæ halvvejs. Siden da har jeg gennemført 7 marathon uden problemer med knæet, dvs. både træning og sko har været gode.

Nu er jeg igang med strækøvelser i håb om at blive klar. Onsdag vil jeg forsøge at løbe 4 km, og går det går vil jeg forøge distancen frem til søndag.

Er der nogen som har erfaringer med løberknæ så tæt på marathon, herunder mulighederne for alligevel at løbe?

Vil en fysioterapeut kunne hjælpe på så kort tid?

Ender jeg med at kunne mærke noget op til løbet ender det nok med at jeg ikke løber, da jeg ikke har nogen interesse i efterfølgende at være ude med en skade i lang tid. Uanset er det dog surt, da jeg efterhånden har trænet seriøst til løbet i flere måneder og er i super form :unhappy:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det bedste ville være hvis du holdte pause med løb indtil marathon'et! Tror godt en fys kan hjælpe en smule og en ibumetin kur samtidig med.

Men intet af dette er jo at foretrække, jeg ville nok personligt springe dette marathon over og give mig selv 3 ugers hvile. Det kan være næsten umuligt at slippe af med igen hvis det først bliver slemt. Jeg kæmpede med mit i 3 mdr med fys, læge, akupunktur og chokbølger!

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville også sige at en pause er på sin plads her, hvis du fortsætter gør du kun tingene værre end de er nu. Jeg er godt klar over at det er surt ikke at kunne deltage når man nu har trænet i flere måneder for at være klar, men det er ikke det værd bare for at gennemfører en konkurrence at muligvis skulle ofre alle andre løbekonkurrencer resten af livet.

Så tag den med ro, drop maratonet og brug noget tid på familien og vennerne. Du kan jo så her i din pause bruge noget tid i et center eller lign. og får gang i lidt styrketræning for at holde kroppen lidt igang. Når du så efter 3-4 uger begynder at løbe igen er det jo, som du nok ved, ned i intensitet og distance og bygge roligt op igen.

Link to comment
Share on other sites

Følg linket her.

http://www.motionslob.dk/udstraek/loberknae.htm

specielt den øverste øvelse er effektiv.

Jeg er ikke sikker på at du er hårdt ramt. Så tror jeg du ville mærke en meget markant smerte på ydersiden af knæet og ikke i låret som du skriver. Jeg kan heller ikke forstå at din smerte opleves som jag. Mit helt eget løberknæ er aldeles vedvarende smerte når det folder sig ud.

For mig har hverken ibumetin, binyrebarkhormon eller noget andet virket. Senen er bare blevet for stram og der bliver derfor mere friktion og derfor mere varme. og så inflamation.

Senen skal derfor strækkes ud så der bliver mindre friktion.

Igang med at strække senen ud.. flere gange dagligt. Så tror jeg du har en chance

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share