Kalorie-indtag / kalorieforbrug


cyberc1978
 Share

Recommended Posts

Hej

jeg kunne gdot tænke mig forums tanker og meninger om nedenstående.

Uden at gøre mig til ekspert på området, så vil jeg mene at generelt for at tabe sig skal ens kalorie-indtag være i underskud i forhold til hvad du forbrænder. Om du så spiser 3 burgere fra MAC-D er vel i og for sig ligemeget, blot du er i underskud. Her snakker vi ikke om hvad der er sundt kontra usundt. Blot at dit indtag skal være mindre end dit forbrug. Nu snakker vi blot vægttab, der er her ikke taget hensyn til om tabet er fedt og/eller muskler.

Det optimale vil selvfølgelig være at have en sund og varieret kost.

Personligt er jeg 30 år og vejer 78, ca 4-5kg for meget. Jeg styrketræner 2 gange om ugen og løber 2-3(7 km pr gang) gange om ugen.

Motion-onlines kalorie program, fortæller at jeg skal have 31-3400 kalorier om dagen for at være i ligevægt, med plads til afvigelse så vil jeg mene mit ligevægsindtag er 2700 kalorier om dagen(ret mig gerne hvis jeg tager fejl). Uden at sulte på nogen som helst måde, så fik jeg igår mandag knap 1700 kalorier.

Min mad igår mandag bestod af:

Morgen mad:

Havregryn: 76g - 262,5 kcal

rosier: 50g - 152 kcal

Skummetmælk: 216g - 75,6kcal

3 x 1 fiskeolie pille a 10kcal : 30kcal

Mellemmåltid

Æble (uden skrog) 130g - 66kcal

Frokost

2 rugbrødsboller 108g á 205kcal pr 100g - 221,4kcal

18g leverpostej a 260kcal pr 100g - 46,8kcal

14g pølsepålæg a 220kcal pr 100g - 30,8kcal

Mellemmåltid

Æble 125g (uden skrog) - 63,75kcal

Efter styrketræning

40g protein shake, med vand - 157,6kcal

Aftensmad

181g Fiskedeller lavet af laks - 217kcal

208g rodfrugter á 63kcal pr 100g - 131 kcal

34g remolade á 273kcal pr 100g - 93kcal

Mellemmåltid

2 stk æbler uden skrog - 129kcal

ialt: 1676 kalorier.

For at opnå mit vægttab har jeg valgt at fokusere på mit samlede indtag/forbrug set på en uge. Det skal ikke være surt at tabe sig, så i weekender tillader jeg at "synde" i form af slik eller lign. Når ugen vender gør jeg mit samlede kalorie indtag op og ser hvordan regnestykket ser ud. Det kræver at jeg vejer ALT mit mad. Hvis jeg ellers selv synes det ser fornuftigt ud, så forsætter jeg den vej.

For at kunne finde mit samlede kalorie indtag pr uge, kræver det at jeg laver et kalorie regnestykke pr dag dog er det uvæsentlig om jeg lander på 1500 eller 1900 kalorier. Når ugen vender må jeg altså max få 7 x 2700 = 18900 kalorier for at være i ligevægt, alt derunder har jeg tabt. Mit mål er selvsagt ikke at tabe 100g på en uge, jeg ser helst at jeg taber 500-1000g om ugen mere er fint(det skal bare ikke være surt). Mit andet mål er samtidig at blive bevidst om HVAD og hvormeget jeg putter i munden i løbet af en dag, for på længere sigt at spise mere sundt,anderledes og optimalt. Jeg har ikke i sinde at ville veje min mad HVER dag i fremtiden når jeg har opnået mit vægttab, det er blot nødvendigt nu.

/C

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig kan du tabe dig med den approach, men det er en dårlig tilgang til et vægttab. For det første vil det store underskud på hverdage medføre muskeltab, mens din synden i weekenderne vil medføre fedtgain. Hvis man sætter det på spidsen, så vil du få en dårligere form og blive slappere. Du vil muligvis tage det tabte på igen bagefter, fordi du vil have et lavere ligevægtsindtag.

Det ville være langt mere optimalt at æde clean hele ugen og finde noget alternativer til alle de dårlige vaner du bilder dig selv ind giver dig et bedre liv.

Link to comment
Share on other sites

Hej Wopper

Tak for dit svar.

Jeg føler ikke at jeg er sulten når jeg har spist som jeg har gjort. Det ideelle er vel et kalorie underskud på 500 kalorier om dagen?

Nu skriver du "æde clean" hvad mener du med det?

Hvis der ikke er plads til at synde i løbet af en uge, så er jeg bange for at jeg "falder i" og ikke får gennemført "kuren" så jeg kan få tabt mig.

/C

Link to comment
Share on other sites

Om du er mæt eller ej er for så vidt underordnet, når vi snakker kalorieindtag - du kan sagtens føle dig mæt på en 1000 kcals diæt, der består af grøntsager og hytteost og du kan sagtens føle dig sulten på en 5000 kcals diæt af fløde, proteinshakes og marsbarer.

Det mest optimale er at ligger i samme underskud HVER dag. Det betyder ikke nødvendigvis, at man ikke kan synde en smule - det skal bare ikke være det store orgie hver lørdag aften. Så hellere få sig lidt mørk chokolade, nogle nødder, et glas rødvin el. lign. en gang i mellem - det er altsammen fødevarer, der godt kan indgå i mindre mængder i kosten.

Hvis du endelig skal synde i noget sødt, så vælg noget uden så mange kalorier: Light sodavand, sukkerfri slik (isis har bl.a. mange gode produkter såsom is, mousse, vingummier, lakrids, bolcher o. lign. og de indeholder alle meget få kalorier).

Æde clean = æde sundt.

Link to comment
Share on other sites

Min mad igår mandag bestod af:

Morgen mad - proteinindhold (ca. 20 g)

Havregryn: 76g - 262,5 kcal

rosier: 50g - 152 kcal

Skummetmælk: 216g - 75,6kcal

3 x 1 fiskeolie pille a 10kcal : 30kcal

Mellemmåltid

Æble (uden skrog) 130g - 66kcal

Frokost - proteinindhold (ca. 15 g)

2 rugbrødsboller 108g á 205kcal pr 100g - 221,4kcal

18g leverpostej a 260kcal pr 100g - 46,8kcal

14g pølsepålæg a 220kcal pr 100g - 30,8kcal

Mellemmåltid

Æble 125g (uden skrog) - 63,75kcal

Efter styrketræning - proteinindhold (gi'r sig selv)

40g protein shake, med vand - 157,6kcal

Aftensmad - proteinindhold (ca. 40 g)

181g Fiskedeller lavet af laks - 217kcal

208g rodfrugter á 63kcal pr 100g - 131 kcal

34g remolade á 273kcal pr 100g - 93kcal

Mellemmåltid

2 stk æbler uden skrog - 129kcal

Dit samlede daglige proteinindhold ligger på omkring 1,5 g/kg kropsvægt, hvilket i og for sig er et fint proteinindhold over gennesnittet. Jeg ville dog foreslå at sprede dit proteinindtag mere ud på hhv. morgenmaden og frokosten for at din daglige muskelproteinsyntese holdes på et stabilt niveau. Et måltid med 40 g protein er omkring 15 g mere end hvad der skal til for at stimulere muskelproteinsyntesen maksimalt.

Selvfølgelig kan du tabe dig med den approach, men det er en dårlig tilgang til et vægttab. For det første vil det store underskud på hverdage medføre muskeltab, mens din synden i weekenderne vil medføre fedtgain.

...dermed betyder et energiunderskud ikke nødvendigvis tab af muskelmasse, hvis nettoproteinbalancen i musklerne er positive.

Derudover er jeg enig i Woppers approach med at du måske bør snuppe noget mørk chokolade og nødder - evt. osse nogle tørret frugter - i stedet for alm. slik.

Husk at der osse er andre frugter end æbler :smile:

Edited by wyrste
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share