Achillessenebetændelse


gotskov
 Share

Recommended Posts

Jeg har problemer med begge mine achillessener. Den venstre er ikke slem og mærkes faktisk kun under/efter belastning som f.eks løb.

Den højre er dog konstant øm, grænser op til smerter.

Jeg er stoppet med at løbe, men det har desværre ikke givet de store resultater. Nu vil jeg forsøge at være lidt mere "aktiv" i forsøget på at slippe af med mine problemer. Har fundet en del gode råd herinde, men har et par uddybende spørgsmål.

Jeg vil.....

Varme/kuldebehandling.

Er det korrekt, at når der er smerter skal der køles, men er der ingen smerter skal der varme til?

Pt.. vil det betyde at jeg vil køle så ofte som muligt!?!

Styrketræning.

Jeg vil benytte flere forskellige øvelser.

Stå på en trappe og vippe op og ned

Ligge et tæppe (A4 størrelse) på et glat gulv, stå på og trække mig frem med tæerne.

Vippebræt.

Er dog usikker på, hvilke øvelser jeg skal lave på det. Nogen gode råd?

Jeg er dog meget i tvivl hvor meget jeg kan/skal lave. Flere steder har jeg læst, at jeg ikke må lave øvelser der giver smerte. Men i så fald kan jeg jo dårligt stå ud af sengen om morgen.

Er der nogen der har gode råd her?

Jeg har tidligere lidt af hælspore og er da sikker på at det også hænger sammen med mine nye problemer, men ligger det ellers ikke den store betydning.

Alt input er mere end velkommen

Link to comment
Share on other sites

Undersøgelser har vist at eccentrisk træning skulle være godt i mod betændelsestilstande omkring achillessenen

Du nævner det faktisk selv men jeg er lidt i tvivl om hvordan du udfører det... du skal bruge et trin, gerne en trappe men du kan også bruge en form for boks eller forhøjning... Du stiller dig på tæer med begge fødder, imens du støtter dig til en væg eller andet... dernæst hæver du din gode fod fra jorden så du kun står på din dårlige fod... langsomt sænker du din hæl imod jorden indtil du kommer så langt ned det kan lade sig gøre og starter forfra... det vigtige er her at du kommer langsomt ned, det må ikke skyndes

Link to comment
Share on other sites

Jeg fik en achillesskade sidste efterår. Det er en af de skader man ikke skal spøge med - kan blive kronisk.

Min fik jeg has på i løbet af ca. 2 mdr, men senen har været øm i lang tid efter. Faktisk helt indtil denne sommer. Dog har jeg kunnet løbe uden problemer siden januar.

Jeg brugte en anden metode end den officielle:

1) Lavede flere gang dagligt "vælte træer" øvelser for at sikre at mine lægmuskler var afspændte. Gjorde det altid for begge ben for ikke at opbygge en skævhed. Selv om selve inflammationen sidder i achillessenen, så hænger den uløseligt sammen med lægmuskulaturen.

2) Masserede senen smertefri - eller så godt som jeg nu kunne det - også flere gang dagligt. Massagen lavede jeg med tommel- og pegefinger. Stille og rolig nusning uden at presse ret meget.

Min skade opstod rimeligt akut, og der var tydelige knuder/gnidder på specielt ydersiden af senen, og senen var dobbelt så tyk som den raske. Ved ikke om det er normalt. Jeg fortsatte med specielt massagen langt ind i foråret, og først nu kan jeg definitivt sige at der ingen ømhed er længere.

Link to comment
Share on other sites

Undersøgelser har vist at eccentrisk træning skulle være godt i mod betændelsestilstande omkring achillessenen

Du nævner det faktisk selv men jeg er lidt i tvivl om hvordan du udfører det... du skal bruge et trin, gerne en trappe men du kan også bruge en form for boks eller forhøjning... Du stiller dig på tæer med begge fødder, imens du støtter dig til en væg eller andet... dernæst hæver du din gode fod fra jorden så du kun står på din dårlige fod... langsomt sænker du din hæl imod jorden indtil du kommer så langt ned det kan lade sig gøre og starter forfra... det vigtige er her at du kommer langsomt ned, det må ikke skyndes

Det er gansker korrekt, at eksentrisk træning er rigtig effektiv, men der er lige en kommentar til det og det er at træning rent faktisk, skal gennemføres med lette smerter som skal forsvinde lige efter træningen er afsluttet. Når det så ikke gør ondt længere uden vægt på, så er det på med en rygsæk og smide vægt i den stille og roligt for at øge belastningen op til de lette smerter.

Øvelsen skal gennemføres 3*15 1 gang dagligt for at have en rigtig god effekt, det er dog vigtigt at du samtidig for trænet din anden læg, da der ellers vil komme en stor forskel i både fylde, men også kunnen.

Hilsen

Johnas Fys. Stud. (mangler kun min bachelor)

Link to comment
Share on other sites

Fortsæt endelig med de excentriske øvelser. Man skal træne kontinuerligt i 3 mdr. med stigende belastning. Du kan evt. prøve at kombinere med C-sock som er udviklet af Henning Langberg, der forsker i sener. Jeg har ingen erfaringer med produktet dog.

Link to comment
Share on other sites

Jeg havde problemer med mine achillessener for et par år siden hvor jeg oplevede mange af de samme symptomer du beskriver. Jeg havde til gengæld stor succes med at behandle mine sener 2 gange dagligt med et grødomslag af knust bukkehornsfrø. Efter 7-8 uger var den betændelse jeg havde bøvlet med i næsten 1½ år væk så det vil jeg bestemt anbefale dig at prøve.

Link: http://www.dsgnet.dk/Sites/artsym/senesked...C3%A6ndelse.asp

Link to comment
Share on other sites

Fortsæt endelig med de excentriske øvelser. Man skal træne kontinuerligt i 3 mdr. med stigende belastning. Du kan evt. prøve at kombinere med C-sock som er udviklet af Henning Langberg, der forsker i sener. Jeg har ingen erfaringer med produktet dog.

Lidt ny dansk forskning omkring profylaktisk og rehabiliterende træning af tendinopati. Langberg er vist ved at falde lidt væk fra sin forelskelse i eccentrisk træning.

http://www.teamdanmark.dk/CMS/cmsdoc.nsf/Content/tdwb7mkczk

NB: de nye studier der henvises til, er afsluttet.

Link to comment
Share on other sites

Lidt ny dansk forskning omkring profylaktisk og rehabiliterende træning af tendinopati. Langberg er vist ved at falde lidt væk fra sin forelskelse i eccentrisk træning.

http://www.teamdanmark.dk/CMS/cmsdoc.nsf/Content/tdwb7mkczk

NB: de nye studier der henvises til, er afsluttet.

Spændende læsning :smile:

Langberg har i et stykke tid været inde på subgrupperinger af de forskellige achillessenelidelser og behandling der ud fra. De studier (ældre dato) som jeg kender til har ikke medtaget disse subgrupperinger. Excentrisk træning virker helt sikkert ikke på alt, og det er vigtigt at diffentiere mellem de forskellige senelidelser. Et link hvor HL mfl. forsøger en subgruppering: http://www.achillesseneskader.dif.cursum.n...ientViewer.aspx

Edited by Dawizz
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share