Kakaomælk


Christiiiian
 Share

Recommended Posts

Nogle venner og jeg sad og snakkede om styrketræning imens vi så amerikansk fodbold. Vi spiller alle sammen amerikansk fodbold og vi får op i styrketræning ved siden af. Men så nåede vi ind på et emne, som blev diskuteret længe. Det endte med, at de to, som ved mest om kroppen, opbygning af muskler, etc. sluttede på hver deres side: den ene mente, at drikke kakaomælk efter styrketræning var en skrøne og det burde man ikke gøre. Den anden mente, at det godt kunne lade sig gøre, fordi der både var kulhydrater og proteiner i (endda de 'rigtige' proteiner til opbygning af musklerne).

Nu vil jeg høre, hvad I mener og evt. har af gode argumenter for og mod at drikke kakaomælk efter styrketræning.

Link to comment
Share on other sites

Der er sådan set korrekt, at kakaomælk kan være udmærket til at stimulere muskelvækst. Proteinet tilfører aminosyrer til muskelvæv, og kulhydraterne øger insulinproduktionen. Problemet med kakaomælk er bare, at det er meget sukkerholdigt. En liter mathilde indeholder ca. 100 g sukker. Desuden er jeg ikke enig i, at kakaomælk indeholder det "rigtige" protein. Proteinen i kakaomælk er overvejende kasein, som tager længere tid at optage i blodet. Valle, derimod, optages hurtigere i blodbanen, hvilket er at foretrække umiddelbart efter træningen. Prøv et proteinpulver med højt valleindhold. Det er langt bedre, hvis formålet er at udnytte den forøgede proteinsyntese umiddelbart efter træningen.

Link to comment
Share on other sites

Der er sådan set korrekt, at kakaomælk kan være udmærket til at stimulere muskelvækst. Proteinet tilfører aminosyrer til muskelvæv, og kulhydraterne øger insulinproduktionen. Problemet med kakaomælk er bare, at det er meget sukkerholdigt. En liter mathilde indeholder ca. 100 g sukker. Desuden er jeg ikke enig i, at kakaomælk indeholder det "rigtige" protein. Proteinen i kakaomælk er overvejende kasein, som tager længere tid at optage i blodet. Valle, derimod, optages hurtigere i blodbanen, hvilket er at foretrække umiddelbart efter træningen. Prøv et proteinpulver med højt valleindhold. Det er langt bedre, hvis formålet er at udnytte den forøgede proteinsyntese umiddelbart efter træningen.

I praksis ses det bare ikke rigtigt er der er fordel ved valle frem for kassein.

Visse forsøg har endda vist en lille fordel til kassein, netop fordi de er langsommere at optage og dermed ikke bliver "brændt af" så hurtigt.

Gammel tråd om samme:

http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=40193

Det korte af det lange (som faktisk blev lidt langt :laugh:):

- En halv liter kakao er markant bedre end ingenting og væsentlig bedre end kun et stykke frugt f.eks.

- En liter vil jeg mene er i overkanten, med mindre man ønsker at tage på og har meget svært ved dette.

- Alm. mælk ville sandsynligvis virke lige så godt, men opbevaring og transport til træning kan gøre det en mindre attraktiv løsning.

- Sukkeret kunne bestemt godt erstattes af en bedre kulhydratkilde, men som en del af en i øvrigt fornuftig kost ser jeg det bestemt ikke som et problem.

- Der er ikke noget fantastisk med kakaomælk, men det er en let og ok måde at få protein+kulhydrat efter træning.

Link to comment
Share on other sites

- Der er ikke noget fantastisk med kakaomælk

Blasfemiker, folk er blevet brændt på bålet for mindre.

Udover at det hjælper til at opbygge muskler der giver Anorld, Ronny og hvad de nu ellers hedder baghjul.

Så smager det godt, og virker fremragende på humøret hvis man er lidt "nede".

Varmt med flødeskum og en god sjat cognac er det også fremragende mod forkølelse, det gør det da i hvert fald lidt sjovere at være forkølet. :innocent:

Alt sammen ting der hver i sær kan gøre kakaomælk fantastisk.

Nu synes jeg du skal give dig selv en warn for din udtalelse, sætte dig ned med en kop varm kakao(med eller uden cognac), og tænke lidt over livet.

Link to comment
Share on other sites

Blasfemiker, folk er blevet brændt på bålet for mindre.

Udover at det hjælper til at opbygge muskler der giver Anorld, Ronny og hvad de nu ellers hedder baghjul.

Så smager det godt, og virker fremragende på humøret hvis man er lidt "nede".

Varmt med flødeskum og en god sjat cognac er det også fremragende mod forkølelse, det gør det da i hvert fald lidt sjovere at være forkølet. :innocent:

Alt sammen ting der hver i sær kan gøre kakaomælk fantastisk.

Nu synes jeg du skal give dig selv en warn for din udtalelse, sætte dig ned med en kop varm kakao(med eller uden cognac), og tænke lidt over livet.

True true.

Lad mig rette det til at kakaomælk er fantastisk, men dog ikke magisk.

PS: Som mod kan jeg slet ikke få warns - jeg kan i hvert fald ikke se give dem! :laugh: Win!

PPS: Den varme kop kakao bliver efter frokost. :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Hvilket produkt (proteinpulver) ville så være godt at vælge, hvis det ikke skal være for dyrt og det skal indeholde meget valle-protein? :)

Tak for svarene.

Tja, nu må man jo ikke nævne navne på produkter herinde, men prøv at google valle (whey) proteinpulver eller kig på reklamerne på MOL's forside.

@ MaxPower: Det er meget muligt at der er lavet forsøg, der modbeviser den gængse opfattelse. Det vil jeg ikke bestride. Men min væsentligste anke er fortsat sukkerindholdet. Det er simpelthen for højt i forhold til de udmærkede alternativer, der findes på markedet.

PS! Men jo, kakaomælk smager godt :-)

Edited by Projac
Link to comment
Share on other sites

Tja, nu må man jo ikke nævne navne på produkter herinde, men prøv at google valle (whey) proteinpulver eller kig på reklamerne på MOL's forside.

Tak for det. Jeg kiggede på andre fora, hvor der blev anbefalet valle-proteiner til lige efter træning og så evt. k....-proteiner til inden man skal sove, da de er langsommere at optage for kroppen. (kan ikke huske navnet på det protein)

Link to comment
Share on other sites

Figuren er fra et review af Tang & Phillips (2009), og den illustrurer meget godt, som det osse tidligere er nævnt her i tråden, at valleprotein virker bedst som en recovery-drink på muskelopbygningen (lidt simplificeret udtrykt som lean body mass).

Dog har studier med mælk som recovery-drink vist at en solid muskelopbygning stadig kan opnås.

post-24106-1255559512_thumb.png

Link to comment
Share on other sites

Jeg nægter at tro på at valle er 5x så effektivt som kasein (Cribb 1).

Hvorfor?

I timen efter styrketræning er der et "åbent vindue" for optag og videre opbygning af muskelproteiner. Dette "vindue" er så at sige kun "på klem" (dog stadig åbent), når der er gået 1 time. Og eftersom valleproteinen optages hurtigere end sin kollega, kasein, så synes jeg ikke umiddelbart at studiet viser et helt skævt resultat.

Link to comment
Share on other sites

Nogle spørgsmål til Cribb 1 studiet ( http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1724078...Pubmed_RVDocSum )

1) Kan man realistisk forvente at "recreational bodybuilders" (som altså ikke er utrænede) tager 5 kilo fedtfri masse på, på 10 uger?

2) Begge grupper (WI + C) supplementerer deres normale kost med 1,5g protein/kg kropsvægt/dag: Ville man ikke forvente at de tog nogenlunde lige meget på (fedt + fedtfri masse) i løbet af forsøget? Det stemmer i så fald ikke overens med resultaterne. Valle-gruppen tog omkring 3,5kg på i løbet af forsøget mens kasein-gruppen tog omkring 1kg på.

3) Kunne det tænkes at kasein-gruppen rent faktisk ikke indtog al det pulver de burde? Det kaseinpulver jeg har prøver har smagt helt ad helvedes til. Kunne det tænkes at kasein mætter mere end valle, hvorfor de måske har spist mindre 'almindeligt mad' ved siden af?

Jeg har desværre ikke adgang til hele teksten, men indtil videre har jeg ikke set det nævnt nogen steder at pulveret blev indtager efter træning. Godt nok er jeg ikke uvant med prot-pulver men jeg ville godt nok have besværligheder ved at klemme 162g ned efter træning, men hvis jeg kan tage 5kg muskel på inden sæsonen starter igen begynder jeg da med det samme.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det kunne være spændende at se hele artiklen.

Jeg kan dog ikke se hvorfor de skulle tage lige meget LBM og fedtmasse på. Et øget proteinindtag øger jo indirekte fedtforbrændingen.

Mht. timingen af det ekstra proteinsupplement, så er jeg ret sikker på at de ikke indtager de ekstra 1,5 g protein/kg kropsvægt/dag på én gang. Så har forfatterne ihvertfald ikke researchet meget på det område. Det ville give mening, hvis de havde fordelt det ekstra proteinindtag ud på dagen (hvor 20-30 % af det ekstra proteinindtag kunne tages lige efter træning) for at holde muskelproteinsyntesen nær max hele dagen igennem.

Men det er interessante kritikpunkter du kommer med på studiet. Kan prøve og se om jeg ikke kan fiske artiklen frem på uni.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share