Mobilitet over thorax/skulderbæltet


Yetti
 Share

Recommended Posts

Hej folkens!

Jeg er i gang med en større prehab omgang, og er løbet ind i et par spørgsmål mht. ovenstående emne.

Nu har jeg lavet en del stræk på min brystmuskulatur og isoleret set, mener jeg, at jeg er blevet en del mere smidig her, men det har hjulpet zero i min skulder fleksion... Tanken er, at det måske er min lats, der er den begrænsende faktor nu - nogle ide til, hvordan man let kan isolerer lats fleksibilitet?

Iøvrigt nogle der har erfaring med nogle virksomme øvelser til forøgelse af mobilitet over den midderste part af rygsøglen (thorax og nedre cervical hvivler)? Jeg har prøvet meget, men det har været uden den store effekt!

Link to comment
Share on other sites

Hej folkens!

Jeg er i gang med en større prehab omgang, og er løbet ind i et par spørgsmål mht. ovenstående emne.

Nu har jeg lavet en del stræk på min brystmuskulatur og isoleret set, mener jeg, at jeg er blevet en del mere smidig her, men det har hjulpet zero i min skulder fleksion... Tanken er, at det måske er min lats, der er den begrænsende faktor nu - nogle ide til, hvordan man let kan isolerer lats fleksibilitet?

Iøvrigt nogle der har erfaring med nogle virksomme øvelser til forøgelse af mobilitet over den midderste part af rygsøglen (thorax og nedre cervical hvivler)? Jeg har prøvet meget, men det har været uden den store effekt!

Hvad er det der begrænser din skulderfleksion og hvorfor vil du øge den? der er ingen grund til at prøve at øge din skulderflexibilitet hvis du ikke har behov for større flexibilitet

Link to comment
Share on other sites

Begrænsning - troede det var en usmidig brystmuskulatur. Men det er spørgsmålet, da jeg ikke har vundet noget ved at få (efter egen vurdering) smidigere brystmuskulatur. Derfor er tanken ledt hen på lats.

Min skulderfleksion er begrænset til ca. 160-65 grader fra anatomisk neutral... Det vil sige et pænt stykke foran hovedet! Så jeg vil mene, at jeg har et behov ;)

Link to comment
Share on other sites

Wall slides. har virket for mig.

Hvad med kombineret lat stræk + wall slides.

Lat stræk i den position der begrænser dig selvfølgelig.

det kommer jo os an på hvad du har strukt af dine pecs? Du skal nok gå efter pars abdominalis..

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Wall slides. har virket for mig.

Hvad med kombineret lat stræk + wall slides.

Lat stræk i den position der begrænser dig selvfølgelig.

det kommer jo os an på hvad du har strukt af dine pecs? Du skal nok gå efter pars abdominalis..

Jeg har store problemer med wall slides - ikke mindst, fordi jeg ikke kan holde lænd og albuer langs væggen på samme tid, da jeg skal hyperekstendere voldsomt over rygsøjlen, hvis jeg skal have albuer langs væggen og omvendt.

Iøvrigt føler jeg, at den bearbejder muskulaturen omkring skulderbladet og ikke pecs...

Hvordan vil du isolere den del - og hvorfor skulle den del være første priotet? Jeg trænger vist til at opdatere min anatomy/biomekanik ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej folkens!

Jeg er i gang med en større prehab omgang, og er løbet ind i et par spørgsmål mht. ovenstående emne.

Nu har jeg lavet en del stræk på min brystmuskulatur og isoleret set, mener jeg, at jeg er blevet en del mere smidig her, men det har hjulpet zero i min skulder fleksion... Tanken er, at det måske er min lats, der er den begrænsende faktor nu - nogle ide til, hvordan man let kan isolerer lats fleksibilitet?

Iøvrigt nogle der har erfaring med nogle virksomme øvelser til forøgelse af mobilitet over den midderste part af rygsøglen (thorax og nedre cervical hvivler)? Jeg har prøvet meget, men det har været uden den store effekt!

Hej Yetti

Mht om din lat-muskel er problemet så prøv at lægge dig på ryggen på gulvet med ca 90-100 graders fleksion i hofte + knæ og flekter din skulder maksimalt. Hvis dine arme ikke rører gulvet så prøv at ekstender knæ og hofte. Hvis du kan få armene i gulvet når du ekstenderer knæ og hofte eller at du i hvert fald kommer tættere på er der formentligt noget at hente i noget stræk/form-rolling af lat. Hvis ikke der er nogen forskel mellem de to situationer er der formentligt noget andet på spil. Måske noget mobilisering af thoarakal (evt også cervikal) columna eller måske er der positioneringen af scapula der er et problem (det kan jo være en kombo af svage/inaktive + overaktive thorakal-scapulære/scapu-humurale muskler). Eller måske andre overaktive muskler på forsiden.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er din skulderfleksion begrænset? Er det fordi du ikke selv kan løfte armen, eller kan armen ikke komme længere op, hvis du fx får en anden til at løfte den?

Hvordan føles det når du når yderstillingen?

Begrænsningen af skulderfleksion er ukendt - jeg troede, at det var brystmuskulaturen. Jeg er ikke længere sikker, men har tankerne på lattimus dorsi.

Det er samme resultat, om jeg løfter dem, eller om en anden løfter armene. Jeg når til ca. 160-165 grader fra anatomisk neutral - altså 15-20 grader foran kroppen. Hvis jeg skal videre derfra skal jeg hyperekstendere i ryggen (primært lumbal delen/lænden).

Følelsen i yderstillingen er lidt mystisk - nogle gange har jeg et godt stræk på brystmuskulaturen - andre gange føles det mere, at bevægelsen er begrænset i selve leddet.

Vi snakker, når armen er 90 grader i forhold til kropsstammen - hvis armen vinkel øges ifht. kropsstammen bliver problemet gradvist mindre. Men det bliver aldrig bare nogenlunde.

jeg har lige eksamer, så jeg vender lige tilbage med lidt mere dybden gående comment

'

Lyder godt :bigsmile:

Denne video har nogle udmærket skulderøvelser til at forbedre mobiliteten. Ved godt at wall slides er en af øvelserne, men den kan du jo lige se bort fra :).

Hvordan tror du, at du vil ha' det med at lave disse øvelser?

Det er ikke noget problem at lave de øvelser... Problemet er snarere, at jeg har lavet rigtig meget, der er meget relateret uden de store resultater...

Derfor tror jeg, at jeg bør fokuserer andetsteds.

Hej Yetti

Mht om din lat-muskel er problemet så prøv at lægge dig på ryggen på gulvet med ca 90-100 graders fleksion i hofte + knæ og flekter din skulder maksimalt. Hvis dine arme ikke rører gulvet så prøv at ekstender knæ og hofte. Hvis du kan få armene i gulvet når du ekstenderer knæ og hofte eller at du i hvert fald kommer tættere på er der formentligt noget at hente i noget stræk/form-rolling af lat. Hvis ikke der er nogen forskel mellem de to situationer er der formentligt noget andet på spil.

Den væsentligste forskel på de to stillinger er, at lænden slipper gulvet, hvis jeg ikke er meget opmærksom på, at den ikke skal det - Overaktive/spændte iliopsoas (jeg burde vist bare tage et par års Yoga-orlov :blush: ).

Men det ændre også lidt på fleksion i skulderen - men meget lidt, hvis jeg aktivt holder lænden i en tilsvarende postion - altså tyder det på, at det ikke lats, der er problemet.

Måske noget mobilisering af thoarakal (evt også cervikal) columna eller måske er der positioneringen af scapula der er et problem (det kan jo være en kombo af svage/inaktive + overaktive thorakal-scapulære/scapu-humurale muskler). Eller måske andre overaktive muskler på forsiden.

Ja, du har ret. Jeg håbede bare på den simple løsning...

Mit største problem er, at der er rigtig svært at teste sig selv! Jeg må hellere tage til en fys. eller en ledknækker.

Link to comment
Share on other sites

Begrænsningen af skulderfleksion er ukendt - jeg troede, at det var brystmuskulaturen. Jeg er ikke længere sikker, men har tankerne på lattimus dorsi.

Det er samme resultat, om jeg løfter dem, eller om en anden løfter armene. Jeg når til ca. 160-165 grader fra anatomisk neutral - altså 15-20 grader foran kroppen. Hvis jeg skal videre derfra skal jeg hyperekstendere i ryggen (primært lumbal delen/lænden).

Følelsen i yderstillingen er lidt mystisk - nogle gange har jeg et godt stræk på brystmuskulaturen - andre gange føles det mere, at bevægelsen er begrænset i selve leddet.

Vi snakker, når armen er 90 grader i forhold til kropsstammen - hvis armen vinkel øges ifht. kropsstammen bliver problemet gradvist mindre. Men det bliver aldrig bare nogenlunde.

'

Lyder godt :bigsmile:

Det er ikke noget problem at lave de øvelser... Problemet er snarere, at jeg har lavet rigtig meget, der er meget relateret uden de store resultater...

Derfor tror jeg, at jeg bør fokuserer andetsteds.

Den væsentligste forskel på de to stillinger er, at lænden slipper gulvet, hvis jeg ikke er meget opmærksom på, at den ikke skal det - Overaktive/spændte iliopsoas (jeg burde vist bare tage et par års Yoga-orlov :blush: ).

Men det ændre også lidt på fleksion i skulderen - men meget lidt, hvis jeg aktivt holder lænden i en tilsvarende postion - altså tyder det på, at det ikke lats, der er problemet.

Ja, du har ret. Jeg håbede bare på den simple løsning...

Mit største problem er, at der er rigtig svært at teste sig selv! Jeg må hellere tage til en fys. eller en ledknækker.

Hvorfor må din lænd ikke slippe gulvet?

Lænden skal/vil jo slippe gulvet når du ekstenderer knæ og hofte (hos nogen gør den det selvfølgeligt mere end hos andre). Når du har lænden i gulvet, som du har ved den første position med hofte og knæ flekterede, vil give et vist træk i lat dorsi. Når du så ekstenderer knæ og hofte øges lordosen naturligt og trækket i lat-dorsi bør mindskes. ´Når du ikke mener at der er forskel på de to situationer tror jeg ikke umiddelbart at lat-dorsi er et problem, som du selv siger.

Nogen ide om hvordan ekstension + rotation af især thorakal columna er?

Men uanset hvad er det sikkert en god ide at få noget hjælp, som du siger. Det er sku næsten håbløst at screene sig selv og man er sikkert også biased ud over det hele. :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Det kan være flere ting

Stram muskulatur

Dårlig holdning

kyphotic-lordotic holdning

protraheret skulder

Kapsel skrumpning

Dysfunktion i skulderbæltets led

OSV..

Tag til en fysioterapeut og få det afklaret, ved en manuel undersøgelse.

Edited by Vastus
Link to comment
Share on other sites

Wall slides. har virket for mig.

Hvad med kombineret lat stræk + wall slides.

Lat stræk i den position der begrænser dig selvfølgelig.

det kommer jo os an på hvad du har strukt af dine pecs? Du skal nok gå efter pars abdominalis..

Nevermind :)

Edited by Dr. Durden
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor må din lænd ikke slippe gulvet?

Lænden skal/vil jo slippe gulvet når du ekstenderer knæ og hofte (hos nogen gør den det selvfølgeligt mere end hos andre). Når du har lænden i gulvet, som du har ved den første position med hofte og knæ flekterede, vil give et vist træk i lat dorsi. Når du så ekstenderer knæ og hofte øges lordosen naturligt og trækket i lat-dorsi bør mindskes. ´Når du ikke mener at der er forskel på de to situationer tror jeg ikke umiddelbart at lat-dorsi er et problem, som du selv siger.

Nogen ide om hvordan ekstension + rotation af især thorakal columna er?

Men uanset hvad er det sikkert en god ide at få noget hjælp, som du siger. Det er sku næsten håbløst at screene sig selv og man er sikkert også biased ud over det hele. :bigsmile:

Lænden må gerne slippe gulvet - det var såmend bare for at illustrere, at der var ekstensionen af knæ/hofte, der forårsagede den lille ændring i skulderfleksion, og at hos mig er graden lidt mere udpræget, da hoftefleksorerne er overaktive/spændte.

Thorakal Columna ekstension/rotation = elendig. De gængse øvelser har jeg kørt, men uden det store resultat. Men jeg har heller aldrig mødt nogen, der har fået ret meget ud af disse øvelser, så erfaringer må gerne deles ;)

Ja, jeg er enhver fysioterapeauts største drøm - dysfunktionel hele vejen i gennem :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Stram muskulatur - tjek

Dårlig holdning - tjek

kyphotic-lordotic holdning - tjek

protraheret skulder - tjek

Kapsel skrumpning - næppe i begge skuldre

Dysfunktion i skulderbæltets led - tjek

Thanks Vastus... mit store problem er bare, at jeg er drønet ind i utroligt mange inkompetente fysioterapeuter, så jeg har fået lidt af en aversion mod disse.

Kan du anbefale en i Odense?

Edited by Yetti
Link to comment
Share on other sites

Iøvrigt føler jeg, at den bearbejder muskulaturen omkring skulderbladet og ikke pecs...

Ja, for mig rammer den isaer lower trap, men det er vel ogsaa hele pointen.

Jeg er tydeligvis ikke saa meget inde i anatomi som i andre, men for mig lyder det mest som daarlig scap positionering.

Lat-straek: DB bag nakken med begge haender og skub den saa bagud og op. Kan ogsaa laves liggende.

Subscapularis-straek: 90 grader vinklet pec-straek, hvor du laener dig lidt forover og samtidigt saenker skulderbladet. Armene lodret over hovedet(flet fingene eller brug elastik) og saenk skulderbladene.

Alternativ: Udgangspunkt paa alle fire. Saenk dig ned paa albuerne og hold dem og underarmen samlet. Laen dig saa tilbage, saa du flekser skulderledet. Albuerne bliver i gulvet.

Links:

Low trap fokus

Link to comment
Share on other sites

Stram muskulatur - tjek

Dårlig holdning - tjek

kyphotic-lordotic holdning - tjek

protraheret skulder - tjek

Kapsel skrumpning - næppe i begge skuldre

Dysfunktion i skulderbæltets led - tjek

Thanks Vastus... mit store problem er bare, at jeg er drønet ind i utroligt mange inkompetente fysioterapeuter, så jeg har fået lidt af en aversion mod disse.

Kan du anbefale en i Odense?

Nej jeg er ikke bekendt med fysser i Odense, at finde ud af hvad der skyldes din nedsat ROM burde ligge lige til højre benet.

Har du fået tjekken din end-feel i din skulder flex,

end-feel burde givet et billede af problemet, og din evt sygehistorie som skyldes din nedsat ROM

Edited by Vastus
Link to comment
Share on other sites

Ja, for mig rammer den isaer lower trap, men det er vel ogsaa hele pointen.

Jeg er tydeligvis ikke saa meget inde i anatomi som i andre, men for mig lyder det mest som daarlig scap positionering.

Lat-straek: DB bag nakken med begge haender og skub den saa bagud og op. Kan ogsaa laves liggende.

Subscapularis-straek: 90 grader vinklet pec-straek, hvor du laener dig lidt forover og samtidigt saenker skulderbladet. Armene lodret over hovedet(flet fingene eller brug elastik) og saenk skulderbladene.

Alternativ: Udgangspunkt paa alle fire. Saenk dig ned paa albuerne og hold dem og underarmen samlet. Laen dig saa tilbage, saa du flekser skulderledet. Albuerne bliver i gulvet.

Links:

Low trap fokus

Jeg fik fornemmelsen af, at RuneB forslog den som et dynamisk stræk til pectoralis - hvilket den i teorien burde gøre.

Jeg er helt med på, at den samtidig skulle aktivere low trap, rhombodeius og udadrotatorerne.

Og ja jeg tror faktisk, at du har ret i, at det forårsages af lav mobilitet, over/in-aktive muskler, dårlig stabilitet, hvilket samlet set leder til dårlig scap positionering.

Link to comment
Share on other sites

Nej jeg er ikke bekendt med fysser i Odense, at finde ud af hvad der skyldes din nedsat ROM burde ligge lige til højre benet.

Har du fået tjekken din end-feel i din skulder flex,

end-feel burde givet et billede af problemet, og din evt sygehistorie som skyldes din nedsat ROM

Helt enig - jeg har bare været til fysioterapeuter, hvor jeg egentlig bare ville have bekræftet min egen tanke, men hvor de er gået helt i selv sving... Det grælleste tilfælde var, at vedkommende gav mig ultralyd på en symptom fri skulder!

Edited by Yetti
Link to comment
Share on other sites

Jeg fik fornemmelsen af, at RuneB forslog den som et dynamisk stræk til pectoralis - hvilket den i teorien burde gøre.

Jeg synes bare ikke den virker saa godt til det. Hvis jeg eksempelvis har koert wighted dips, saa kan jeg kun lige faa armene i position til 90-90 grader - og folk omkring mig kigger maerkeligt, fordi jeg staar og pruster over umiddelbart ingenting :D

Som pecs straek jeg kan bedst lide swissball: Udgangspunkt paa alle 3 og den sidste arm og skulder hviler saa paa bolden i 90-90 vinkel. Derfra synes jeg det er lettere at ramme pec minor og man skal ikke braekke skulderen saa lagt bagud for at faa et godt straek. Og man kan ogsaa lave straekket isometrisk, hvis man fjerner stoette armen, saa der kommer belastning paa skulderen.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig - jeg har bare været til fysioterapeuter, hvor jeg egentlig bare ville have bekræftet min egen tanke, men hvor de er gået helt i selv sving... Det grælleste tilfælde var, at vedkommende gav mig ultralyd på en symptom fri skulder!

Det nyt for mig at ultra lyd, skulle hjælpe på nedsat ROM :w00t::nonono: …suk

men jeg har desværre en fornemmelse af at ultra-lyd tit bliver brugt, når behandlere ikke rigtig ved hvad der skal gøres

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share