Fruktose måske endnu farligere end vi allerede vidste


Antaeus
 Share

Recommended Posts

skulle det så kun være når fruktose benyttes som tilsætningsstof og ikke naturligt?

Det er mere et spørgsmål om mængden end om det er tilsat/naturligt (det er dog ret svært at få meget fruktose ved kun at spise frugt).

Lidt mere info om fruktose og hvorfor det er "farligt" i store mængder

Link to comment
Share on other sites

Hej. :smile:

I artiklen står der, at der findes fruktose i sodavand. Men passer det? Findes der betydelige mængder af fruktose i danske sodavand?

Henne på den Shell - Seven Eleven - station, hvor jeg arbejder, er der - ifølge varedeklarationen - GLUKOSE i en eller flere af sodavandene.

Jeg troede, at det som hovedregel var almindeligt sukker - disaccharid - som man brugte i sodavand. Men det kan være, at jeg tager fejl.

Jeg ved det ikke. Men jeg vælger at tvivle på, om der findes betydelige mængder fruktose i de danske sodavand. Artiklen er trods alt kun en slags "avis-artikel". Og den er måske skrevet af en ikke-fagjournalist, som ikke ved nok om tingene.

Venlig hilsen

Jan Hervig Nielsen

Ideudvikler

Projekt Smørhul

(og Projekt Trafiksikkerhed)

Projekterne er 2 afslappede fritidsforetagender uden økonomiske interesser. For mange år siden har jeg læst anatomi (bl.a. bevægeapparatet), fysiologi, biokemi, sygdomslære, ernæring og lært alternativ behandling. Det meste på næsten bachelor-niveau. Jeg benytter mig ikke mere af Medline/Pubmed og Cochrane, som nogle fagfolk bruger. "Kostvejledningen" er rettet mod 20-60 årige personer, der ikke dyrker meget sport.

Link to comment
Share on other sites

Ja selvfølgelig findes der da fruktose i danske sodavand. De er nærmest identiske med resten af verdens sodavand, bortset fra hvad kilden til fruktosen er. I USA bruger de enzymbehandlet majstivelse, og i Danmark bruger man sukker. Du har tilfældigvis haft fat i en faxe kondi eller hvad?

Link to comment
Share on other sites

Der er alm. hvidt sukker i danske sodavand. Et eller andet skal vi jo bruge de EU-støttede roer fra Lolland til.

I USA er de fleste sodavand sødet med High Fructose Corn Syrup (HFCS). HFCS produceres fra majs, som de har meget af i USA.

T-Nation om HFCS: http://www.tmuscle.com/free_online_article/sports_body_training_performance_nutrition/thank_you_for_guzzling_corn_syrup

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor tror folk altid, at tingene er sundere, når de forekommer ”naturligt”? Eneste fordel du får ved juice i forhold til sodavand er vitaminer og andre mikronutrienter.

Eneste?

Det er da også en fordel der er værd at tage med.

Link to comment
Share on other sites

Projekt Smørhullet Jan;

Gider du ikke lade være med at skrive en halv A4 side om dine ligegyldige projekter, hver gang du skriver en besked? Jeg er fandme ved at være træt af at kigge på den ligegyldige beskrivelse, som jeg tror de fleste er rimelig ligeglad med. Fedt du gider bruge tid på den slags, dog.

Og, med hensyn til din faxe kondi, så bemærk, bl.a., at indholdet af glukose - selvom det er dét Faxe Kondi markedsføres på - kun er omkring 5 %(eller der omkring).

Der er, højest sandsynligt, fruktose der bruges i sodavand, som de andre beskriver. Det irriterer mig faktisk lidt, at varedeklarationen aldrig skriver HVILKET kulhydrat der er i! :(

Link to comment
Share on other sites

Så længe man ikke fejlagtigt, ender med at fejlkonkludere, af nogle af verdens sundeste fødevare, nemmelig frugt, er usunde fordi de indeholder fruktose, på baggrund af noget sådanne, - så er der ikke noget voldsomt kontroversielt i det IMO, og jeg ser det for helt indlysende at det er korrekt. :)

Det eksakte emne har blandt andet være gennemgået af Johnny Bowden (som jeg har et både og forhold til), og der har været et par fine artikler, på t-nation (en side man selvfølgelig bør tage sine forholdsregler over for).

Mvh

Helio

Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

Hej Dysp. :wink:

Jeg har ikke min lange "underskrift"/præsentation, hver gang jeg skriver en besked. Jeg har det kun i mit første indlæg i hver tråd. I de følgende indlæg skriver jeg kun mit navn. Det vil jeg blive ved med.

Jeg har erfaret, at folk har været i tvivl om, hvad jeg har lavet tidligere.

Jeg synes, at det ville være dejligt, hvis alle I andre på de forskellige debatforum præsenterede sig selv i en lang underskrift. Altså lavede en lang underksrift/præsentation i første indlæg i en tråd. Og derefter kun skrev sit navn i de følgende indlæg.

Venlig hilsen Jan, Projekt S og T

Link to comment
Share on other sites

Jan hvorfor ikke bare benytte sig af "About Me" funktionen i din profil? eller oprette en log, eller en tråd med en beskrivelse, og så linke til den? - så slipper du af med problemet! - Hvis det er et forsøg på at reklamere, så tror jeg nok du skal regne med at det i den form du præsentere det nærmere har den modsatte effekt, men selvfølgelig er det noget du bestemmer selv, ordet er frit, og hvis du har den modsatte erfaring, then go for it! - Personligt, vil jeg dog gi Dysp ret i hans betragtning. ;)

Alternativt, kan du jo booke en reklame plads hos MZ, hvis det er sidevisninger du går efter. xP

Mvh

Helio

Hej Dysp. :wink:

Jeg har ikke min lange "underskrift"/præsentation, hver gang jeg skriver en besked. Jeg har det kun i mit første indlæg i hver tråd. I de følgende indlæg skriver jeg kun mit navn. Det vil jeg blive ved med.

Jeg har erfaret, at folk har været i tvivl om, hvad jeg har lavet tidligere.

Jeg synes, at det ville være dejligt, hvis alle I andre på de forskellige debatforum præsenterede sig selv i en lang underskrift. Altså lavede en lang underksrift/præsentation i første indlæg i en tråd. Og derefter kun skrev sit navn i de følgende indlæg.

Venlig hilsen Jan, Projekt S og T

Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

Hej Heliotrop. :wink:

Vi mennesker er forskellige. Nogle synes, at min lange "underskrift"/præsentation er irriterende. Disse kan bare lade være med at læse det. Andre synes, at det er fine informationer. Disse kan så læse det.

Personligt så jeg helst, at vi alle skrev vores navn, titel m.m.

Og så kunne det være spændende at læse, om vi alle er økonomiske uafhængige. Når vi snakker om Udos Choice, Omnimin, kokos-fedt/olie m.m., kan det være rart at at vide, om vi også tænker med pengepungen.

På et andet debatforum skriver man sit fornavn og efternavn. Det synes jeg er rart.

Flere skriver også sin titel.

Du har ret i, at man kunne skrive det i "About me"-funktionen. Men jeg har valgt at lægge det i første indlæg i trådene. (I de efterfølgende indlæg skriver jeg den selvfølgelig ikke).

Når man har læst min underskrift/præsentation en gang, kan man jo fremover bare lade være med at læse det.

Så er problemet vel heller ikke større.

Venlig hilsen Jan, Projekt S og T

Link to comment
Share on other sites

Alle simple kulhydrater er jo sukker? :)

Når der på en indholdsfortegnelse står 'sukker' mener der disakkarider af glucose og fruktose aka. sakkarose aka. sucrose aka. melis aka. fucking sukker.

sugar_molecule_sucrose_saccharose.png

Edited by tjr
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Når der på en indholdsfortegnelse står 'sukker' mener der disakkarider af glucose og fruktose aka. sakkarose aka. sucrose aka. melis aka. fucking sukker.

sugar_molecule_sucrose_saccharose.png

Og min pointe er jo netop, at det ved man ikke med sikkerhed. "Sukker" er sgu da en bred betegnelse.

Link to comment
Share on other sites

Er ret sikker på at betegnelsen sukker på en varedeklaration betyder sukrose og intet andet. De andre "sukkertyper" betegnes med en mere specifik navngivning.

Det er da også fjong; men alligevel er du kun 'ret sikker på' og personligt aner jeg det ikke. Det giver sgu da udtryk for dårlig oplysning!

Link to comment
Share on other sites

Og min pointe er jo netop, at det ved man ikke med sikkerhed. "Sukker" er sgu da en bred betegnelse.

Når det står bag på en indholdsfortegnelse er der ikke tale om en 'bred fortegnelse, så er der tale om sucrose. Alt andet ville være forvirrende for den gennemsnitlige forbruger.

Link to comment
Share on other sites

Når det står bag på en indholdsfortegnelse er der ikke tale om en 'bred fortegnelse, så er der tale om sucrose. Alt andet ville være forvirrende for den gennemsnitlige forbruger.

Men det er ikke forvirrende, når der står... *Henter random madvare i køleskabet*

Polydextrose, Natriumhydrogencarbonat, chlorophyllin, natriumstearolyllactylat. Ja, det var nogle uddrag. Hvis de står der, hvorfor kan der så ikke stå sukker-typen?

Link to comment
Share on other sites

Men det er ikke forvirrende, når der står... *Henter random madvare i køleskabet*

Polydextrose, Natriumhydrogencarbonat, chlorophyllin, natriumstearolyllactylat. Ja, det var nogle uddrag. Hvis de står der, hvorfor kan der så ikke stå sukker-typen?

Man kan diskutere om de ord er forvirrende. Det er langt hen af vejen det de hedder. Den må du tage op med Fødevarestyrelsen eller hvem der nu regulerer reglerne. Står der forresten E-numre foran de nævnte tilsætningsstoffer?

Pointen er at hvis der er står "sukker" på en fødevare er der tale om sucrose. Hvis der er tale om andre kulhydrater står de ved navns nævnelse, fx. "druesukker" i Faxe Kondi.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share