Low back/sacroiliac pain


Dr. Durden
 Share

Recommended Posts

Emnet er vel lidt en klassiker, og vi har vel alle "ondt" i ryggen, men jeg har sgu aldrig haft det saadan her foer, saa jeg vil alligevel forsoege at faa lidt mere klaring bl.a. med hjaelp herfra.

Context:

Min laend har den seneste halvanden maanede vaeret lidt ustabil. Det statede egentligt, da jeg satte ekstra fokus paa core og ryg. Men jeg mener selv at min work capacity er ok. Plejede aldrig at have problemer med tung(ift. mit max) doedloeft og tung squat i samme traening. Jeg er dog blevet ret sikker paa at problemerne er opstaaet i forbindelse med Full Contact Twists.

Haendelsesforloeb:

Over forrige weekend virkede min laend i klar bedring.

Mandag koerer jeg saa tung full contact twist, hvor jeg bemaerker et ekstra press paa ryggen.(Min form har ikke vaeret god, da det i princippet var for tungt, men jeg synes det er sjovest, naar maven bliver pumpet). Bagefter er laenden vaere igen.

Tirsdag er laenden slem igen. Jeg koerer jeg mit softcore-program (se det evt. i min logbog, men det er klassiske boldoevelser, planke mm.), som ikke volder mig nogen problemer overhovedet. Jeg har ogsaa en masse straek med bla. McKenzie, bro og "Jack Knife". Jeg sluttede af med 8 negative Dragon Flags. Den foerste gjorde ondt, men ikke mere end jeg kunne holde formen. De efterfoelgende maerkede jeg mindre. Men efter traeningen kunne jeg maerke, at det var blevet vaerre med laenden. Da jeg kom hjem kunne jeg slet ikke finde ro.

Onsdag: Same same

Torsdag morgen loeber jeg efter bussen med en morgenstiv(ho ho) ryg. Det sidste fem meter er helvede. Da jeg kommer paa bussen er jeg paa graedens rand (kun naesten!). Det foeltes lidt som om, at SI ledet blev revet fra hinanden. Siden da har det vaeret helvede!

Fredag: Til kiropraktor, jeg fortalte han hvilken oevelse, jeg mistaenkte som skurken. Han lavede saa nogle art oevelse med mig for external oblique (noget med at trykke ind forskellige steder, mens jeg bliver roteret og bukket bagover). Umiddelbart bagefter var smerten mere en halveret! Men efter tre timer var den tilbage til normal.

I gaar aftes mens jeg boerstede taender flyttede smerten sig pludselig fra den ene side tilbage til midten med straaling ud i begge baller og laar. Det skete ret pludselig og jeg var noedt til at laegge mig ned. Inden proevede jeg dog et harmstringstraek(plejer snildt at kunne faa knoerne i jorden og efter lidt opvarmning: hele haandfladen), men jeg kunne ikke naa jorden, saa jeg opgav efter en 15 sekunder. Her til morgen er det det samme. Smerte hele natten.

Smerten:

Smerten plejer at sidde i midten af low back helt nede omkring "trekantbenet". Efter loebeturen torsdag gik det dog over til naesten udelukkende hoejre balle. Efter traening fredag aften ville jeg straekke ud. Fuld bro var umulig (det har det ikke vaeret tidligere i forloebet) og single leg bridges var ligeledes umuligt til begge sider. Jeg plejer at vaere rimelig smidig i McKenziestraek, men fredag tog det mig ca. 20 sekunder at komme helt op.

Hen over weekenden har smerten aendret sig fra at vaere skarp i forskellige bevaegelser til at vaere lidt bloedere og summende, men konstant.

Jeg vil hoere om der maaske er nogle, der har bud paa "hvor" skaden egentligt sidder; Og eventuelle (straek)oevelser som behandling og for at lindre smerten; eller erfaringer med lignende...?

Edited by Dr. Durden
Link to comment
Share on other sites

Det er altid svært at sige noget kun ud fra en historie, men som jeg ser det er der et par muligheder for hvad det kan være. Det kan enten være en lille prolabs/protution du har fået dig, nogle stramme m. piriformis eller dit/dine SI-led kan være låst.

Prøv evt. at gå til en fys og få tingene tjekket op, da de forskellige ting har ret så forskellige behandlinger.

Hvis du har får stramme m. piriformis, så vil dine fødder meget ofte pege udad, næsten uanset hvilken stilling dine ben er i.

Link to comment
Share on other sites

Full Contact Twists er en øvelse jeg ikke vil anbefalde nogen at køre mega tungt i

Problemet er at ved rotations øvelser er der nedsat mekanisk stabilitet i columna, pga. Annulus fibrosus fibre retninger, dermed er der som Scars omtaler risiko for prolabs/protution, specielt hvis den køres meget eksplosivt og med dårlig teknik.

Link to comment
Share on other sites

Kunne desværre ikke nå forbi doktoren i dag, men smutter afsted i morgen tidlig. Jeg søgte mig frem til at McKenzie-stræk er brugt som behandling af prolaps. Så jeg sad og bukkede mig lidt bagover på stolen. Nærmest med det samme flyttede smerten tilbage i højre glute. Da jeg kom hjem prøvede jeg med nogle rigtige stræk: Der var klart en virkning.

Men helved: Havde aftenundervisning i 2½ time. På vej hjem derfra gik begge glutes helt amok. Måtte stoppe op og bruste lidt for derefter at gå videre på shaky legs. Til træning startede jeg med en masse McKenzie - umiddelbart bagefter var smerten kun på ca. 30%. Under selve strækket har jeg smerter bag/i den højre glute.

Mit spørgsmål: Peger det yderligere i en retning?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er pt i Canada, saa al behandling er ret dyr. Kan jeg paa nogen maade selvteste - eller selvudelukke prolabs? Eller om kan jeg selv teste nogle af de andre mulige dianogser som Scars foreslaar?

Har allerede ny tid hos kiropraktor - han kan vel goere det ud for en fys? eller?

Der er desværre ikke rigtigt nogle god måde at lave selvtest på nogen af disse ting, man kan lave enkelte dele, men slet ikke så man er sikker på noget.

Det goer mine foedder altid... - eller rettere mine ben er altid forholdsvis udadroterede.

Kunne desværre ikke nå forbi doktoren i dag, men smutter afsted i morgen tidlig. Jeg søgte mig frem til at McKenzie-stræk er brugt som behandling af prolaps. Så jeg sad og bukkede mig lidt bagover på stolen. Nærmest med det samme flyttede smerten tilbage i højre glute. Da jeg kom hjem prøvede jeg med nogle rigtige stræk: Der var klart en virkning.

Men helved: Havde aftenundervisning i 2½ time. På vej hjem derfra gik begge glutes helt amok. Måtte stoppe op og bruste lidt for derefter at gå videre på shaky legs. Til træning startede jeg med en masse McKenzie - umiddelbart bagefter var smerten kun på ca. 30%. Under selve strækket har jeg smerter bag/i den højre glute.

Mit spørgsmål: Peger det yderligere i en retning?

Du kan prøve at sætte m. piriformis på stræk og se hvordan du reagerer. Det gør du ved at lægge dig ned på ryggen, bøje benene og sætte fødderne i gulvet. Så tager du dit ene ben og placerer dens ankel på den andet knæ (altså så din ankel er mellem dit knæ og hovede), her kan du måske godt mærke et stræk. Får at strække yderligere på tager du fat om knæet på det ben som er i jorden og trækker den mod hovedet imens at du holder ryggen i gulvet.

Link to comment
Share on other sites

det lykkedes mig at faa en tid i morges. Laegen udelukkede alle tre muligheder. Men kunne ikke sige hvad det var ud over at det var mekanisk. Det var selvfoelgelig heller ikke saa "heldigt" at de konstante smerter stort set er forsvundet, efter jeg begyndte at lave masser af McKenzie-straek og holde laende extented.

Han ville gerne have mig videre til en fys og saa tilbage ham, fordi han var nysgerrig efter hvad de finder frem til.

Er desuden sent til x-ray - ved ikke om det mest var for at jeg skulle foele "action".

Men aller foerst skal jeg over min influenza..., saa maa jeg se... Tak for hjaelpen!

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

det lykkedes mig at faa en tid i morges. Laegen udelukkede alle tre muligheder. Men kunne ikke sige hvad det var ud over at det var mekanisk. Det var selvfoelgelig heller ikke saa "heldigt" at de konstante smerter stort set er forsvundet, efter jeg begyndte at lave masser af McKenzie-straek og holde laende extented.

Han ville gerne have mig videre til en fys og saa tilbage ham, fordi han var nysgerrig efter hvad de finder frem til.

Er desuden sent til x-ray - ved ikke om det mest var for at jeg skulle foele "action".

Men aller foerst skal jeg over min influenza..., saa maa jeg se... Tak for hjaelpen!

Hej Durde.

Som tidligere nævnt, kan der være mange grunde. Jeg ville nok prøve, at strække forsiden ud, din abdomen kan sagtens være for stram. Hvordan er din holdning? kommer du frem med columna, altså så du ikke overstrækker, når du træner?

Ville ikke udelukkende strække haserne ud, men også dine hoftefleksere!

Link to comment
Share on other sites

Hov, havde slet ikke der var kommet nye indlæg. Jeg tog aldrig til fys, da smerterne forsvandt 100% med McKenzie-strækket. Vil faktisk sige ryggen føltes bedre end før. Og synes det ville være lidt omsonst at bruge penge på at fortælle at min ryg er god nu, men en gang var dårlig. Og dog - for forleden da jeg dødløftede (tredje gang siden jeg kom over skaden) begyndte min lænd at brokke dig i form af lidt knas i venstre side af QL og højre glute... Jeg har lidt på fornemmelsen, at der er et eller andet der ikke fungerer optimalt...

Hej Durde.

Som tidligere nævnt, kan der være mange grunde. Jeg ville nok prøve, at strække forsiden ud, din abdomen kan sagtens være for stram. Hvordan er din holdning? kommer du frem med columna, altså så du ikke overstrækker, når du træner?

Ville ikke udelukkende strække haserne ud, men også dine hoftefleksere!

Der er nok desværre ingen tvivl om at min forkæde er stærkere en min bagkæde, men jeg tror ikke abdomen er decideret stram. Vil umiddelbart betegne min holdning som helt normal, lægen pointerede heller ikke noget. Men hvad mener du med om jeg "kommer frem med comlumna" under træning?

hei dr. durden.. kan du mærke summen nede i benene??? det er ofte et sikkert tegn på en prolaps hvis man har ondt i ryggen.. det kan også sagtens være din glut med og minimus der ikke er stærk nok til at holde det hele på plads..

Ikke længere, men det kunne jeg. Kan jeg på nogen måde teste styrken glut med eller mini for at se om de skulle have noget med smerterne at gøre...

Desuden er én enkelt af mine ryghvirvler øm (kan ikke lige komme til at tælle hvilket nummer det er, men det er nederst i mid back). Hvad kan det skyldes? Og kan det have haft noget at skulle sige i forbindelse med smerterne?

Link to comment
Share on other sites

Selvom det er imod mine principper, så er jeg sgu' nødt til at komme med mit besyv i denne tråd.

At din glut. med./min. er "for svag til at holde det hele sammen" har intet at gøre med dine akut opståede problemer i den form for rotationsøvelse du har lavet - slet ikke når du i forvejen siger, at du har skudt over målet og smidt for mange kg. på.

At gå igang med at teste det på nuværende tidspunkt giver ingen mening - slet ikke når McKenziestræk har hjulpet på skidtet.

McKenzie bagoverbøjning kan have hjulpet dig af forskellige årsager:

1. Du har haft/har en låsning af dine hvirvler, eller som du selv er inde på, dit SI led. Bagoverbøjninger vil mobilisere dine lændehvirvler, samt dit Sacrom mod dit Ilium. Derved kan der opnåes en bedre bevægelighed af leddet. Det er ikke sikkert, at du har mobiliseret den rigtige vej, eller skabt den fornødne forløsning, men du har ihvertfald mobiliseret nok til, at dine smerter er væk - super!

2. Du kan have haft irritation af en discus - jeg tror ikke en skid på en discusprolaps eller det, der ligner i dette tilfælde - som du kan have "mobiliseret tilbage på plads".

Lad os se på din skadeshistorie:

Du laver en kraftig rotation med stor vægt. - altså akut opstået skade.

Mit gæt er at din vægt har været så stor, at det har trukket dig ind i et flektionspræget mønster idet du har udført din rotation. I netop denne øvelse foregår der stor torsion omkring lændehvirvlerne og hvis vægten har været for stor og du ikke har kunnet stabilisere, har dit apex på din bevægelse højst sandsynligt ligget imellem L3/L4, måske Thoracal/Lumbal overgang og helt i bunden af bevægelsen, har det revet helt ned i dine L4/L5 + SI led, altså hele pladen fuld. - Lad mig hertil tilføje, at jeg ikke har set dig lave øvelsen og det derfor kun er min forestilling (læs: du kan ikke bruge min analyse til en skid, da jeg ikke har set dig lave øvelsen).

Et rotations og fleksionsmønster er perfekt til at få en låsning omkring samtlige af disse led. Det er også perfekt til en discusprolaps, men den overruler jeg, da du i min verden ikke har haft nok fleksion og din sygdomshistorier ikke passer overens med en sådan skade. Får du en akut låsning vil der opstå irritation omkring leddet, dine muskler vil spænde som en i fanden og det vil påvirke alt, hvad der nu ligger omkring dette. Har du fået en irritation omkring din discus også (IKKE discusprolaps) kan der opstå hævelse omkring leddet (ligesom hvis du forvrider en ankel). Denne hævelse kan trykke let på dit nervevæv og følelsesforstyrrelser ud i benene kan forekomme. I begge tilfælde er der visse muskler, heriblandt Iliopsoas og hos ca. 1/3 af vestlige individder, piriformis, der kan skabe udstråling, grundet deres pres på nervevævet, hvis tonus i disse øges.

Får du en god låsning af nogle af ovennævnte steder, kan dette forøge tonusen i både Iliopsoas, Q-lumb, Glutes, Erector m.fl. Q-lumb. er kendt for at give udstrålende smerter, hvis der er øget tonus, bla. pga. dens dybe tilknytning til Fascia Thoracolumbalis, som igen spiller sammen med fascia tractus iliotibialis.

Udstrålende smerter behøver altså PÅ INGEN MÅDE, at have noget som helst med discus at gøre! - Vi har ikke engang nævnt triggerpunkter! Eller iliolumbale ligamenter, som for den sags skyld også kan kreere udstrålende smerter.

Personligt tror jeg, at du har fået en kraftig låsning i nogle af dine lumbale og garanteret også dit SI-led, muligvis din T/L overgang og mon ikke også dine thoracale hvirvler også godt kunne bruge en tur, set udfra øvelsesvalget.

McKenzie har hjulpet - super - du har stadig irritation => jeg tror stadig, at du har en låsning, som du ikke kan mobilisere dig ud af.

AT tjekke dine muskler for stabilitet, samt stramhed med et låst led er nyttesløst, da din neurologiske fyring vil være forstyrret. Derfor skal du sættes på plads først, så din tonus kan blive normal (behandlingsteknikkerne er mange: MFR, M.E.T., Mobilisering, Manipulation etc.) og derefter testes igennem, så vi kan se om du mangler stabilitet i dine lændehvirvler, din hofte, knæ, svang etc.

Du nævner selv, at du har udadroterede fødder.. dette kan "ofte" hænge sammen med overstrakte knæ, anteriort stillet bækken og derved forøget lændesvaj = ringe mobilitet og stabilitet af hofte + lænd + thoracalt. Dette er noget man skal kigge på, men at gøre det inden dit akutte problem er overstået er ligegyldigt. (

Hvis din behandler ikke har nakket det akutte problem endnu, så lad være med at spilde dine penge og opsøg en osteopat istedet, hvis der findes en sådan i din omegn.

PS: Kan jeg vide en skid om du har en discusprolaps eller ej, om din piriformis er for stram, om du har anteriort stillet bækken og for stort lændesvaj og hvad jeg ellers har ævlet løs om? - Nej, for jeg har ikke undersøgt dig. Af samme årsag er det også hamrende vigtigt, at man ikke tager til takke med en "net-diagnose", som enten du selv eller andre kommer frem til. Det er næsten umuligt at kurere et problem 100% uden en ordentlig undersøgelse. Du har nu kureret dine smerter/symptomer - det er fint, men på mig lyder det som om du stadig har et problem.

Jeg håber, at det har sat nogle tanker igang - og hvis det har efterladt dig forvirret og mere frustreret end før, så ser du min nr. 2 grund til ikke at lave "net-diagnosticering".

Alt det bedste

Nikolaj

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Selvom det er imod mine principper, så er jeg sgu' nødt til at komme med mit besyv i denne tråd.

At din glut. med./min. er "for svag til at holde det hele sammen" har intet at gøre med dine akut opståede problemer i den form for rotationsøvelse du har lavet - slet ikke når du i forvejen siger, at du har skudt over målet og smidt for mange kg. på.

At gå igang med at teste det på nuværende tidspunkt giver ingen mening - slet ikke når McKenziestræk har hjulpet på skidtet.

McKenzie bagoverbøjning kan have hjulpet dig af forskellige årsager:

1. Du har haft/har en låsning af dine hvirvler, eller som du selv er inde på, dit SI led. Bagoverbøjninger vil mobilisere dine lændehvirvler, samt dit Sacrom mod dit Ilium. Derved kan der opnåes en bedre bevægelighed af leddet. Det er ikke sikkert, at du har mobiliseret den rigtige vej, eller skabt den fornødne forløsning, men du har ihvertfald mobiliseret nok til, at dine smerter er væk - super!

2. Du kan have haft irritation af en discus - jeg tror ikke en skid på en discusprolaps eller det, der ligner i dette tilfælde - som du kan have "mobiliseret tilbage på plads".

Lad os se på din skadeshistorie:

Du laver en kraftig rotation med stor vægt. - altså akut opstået skade.

Mit gæt er at din vægt har været så stor, at det har trukket dig ind i et flektionspræget mønster idet du har udført din rotation. I netop denne øvelse foregår der stor torsion omkring lændehvirvlerne og hvis vægten har været for stor og du ikke har kunnet stabilisere, har dit apex på din bevægelse højst sandsynligt ligget imellem L3/L4, måske Thoracal/Lumbal overgang og helt i bunden af bevægelsen, har det revet helt ned i dine L4/L5 + SI led, altså hele pladen fuld. - Lad mig hertil tilføje, at jeg ikke har set dig lave øvelsen og det derfor kun er min forestilling (læs: du kan ikke bruge min analyse til en skid, da jeg ikke har set dig lave øvelsen).

Et rotations og fleksionsmønster er perfekt til at få en låsning omkring samtlige af disse led. Det er også perfekt til en discusprolaps, men den overruler jeg, da du i min verden ikke har haft nok fleksion og din sygdomshistorier ikke passer overens med en sådan skade. Får du en akut låsning vil der opstå irritation omkring leddet, dine muskler vil spænde som en i fanden og det vil påvirke alt, hvad der nu ligger omkring dette. Har du fået en irritation omkring din discus også (IKKE discusprolaps) kan der opstå hævelse omkring leddet (ligesom hvis du forvrider en ankel). Denne hævelse kan trykke let på dit nervevæv og følelsesforstyrrelser ud i benene kan forekomme. I begge tilfælde er der visse muskler, heriblandt Iliopsoas og hos ca. 1/3 af vestlige individder, piriformis, der kan skabe udstråling, grundet deres pres på nervevævet, hvis tonus i disse øges.

Får du en god låsning af nogle af ovennævnte steder, kan dette forøge tonusen i både Iliopsoas, Q-lumb, Glutes, Erector m.fl. Q-lumb. er kendt for at give udstrålende smerter, hvis der er øget tonus, bla. pga. dens dybe tilknytning til Fascia Thoracolumbalis, som igen spiller sammen med fascia tractus iliotibialis.

Udstrålende smerter behøver altså PÅ INGEN MÅDE, at have noget som helst med discus at gøre! - Vi har ikke engang nævnt triggerpunkter! Eller iliolumbale ligamenter, som for den sags skyld også kan kreere udstrålende smerter.

Personligt tror jeg, at du har fået en kraftig låsning i nogle af dine lumbale og garanteret også dit SI-led, muligvis din T/L overgang og mon ikke også dine thoracale hvirvler også godt kunne bruge en tur, set udfra øvelsesvalget.

McKenzie har hjulpet - super - du har stadig irritation => jeg tror stadig, at du har en låsning, som du ikke kan mobilisere dig ud af.

AT tjekke dine muskler for stabilitet, samt stramhed med et låst led er nyttesløst, da din neurologiske fyring vil være forstyrret. Derfor skal du sættes på plads først, så din tonus kan blive normal (behandlingsteknikkerne er mange: MFR, M.E.T., Mobilisering, Manipulation etc.) og derefter testes igennem, så vi kan se om du mangler stabilitet i dine lændehvirvler, din hofte, knæ, svang etc.

Du nævner selv, at du har udadroterede fødder.. dette kan "ofte" hænge sammen med overstrakte knæ, anteriort stillet bækken og derved forøget lændesvaj = ringe mobilitet og stabilitet af hofte + lænd + thoracalt. Dette er noget man skal kigge på, men at gøre det inden dit akutte problem er overstået er ligegyldigt. (

Hvis din behandler ikke har nakket det akutte problem endnu, så lad være med at spilde dine penge og opsøg en osteopat istedet, hvis der findes en sådan i din omegn.

PS: Kan jeg vide en skid om du har en discusprolaps eller ej, om din piriformis er for stram, om du har anteriort stillet bækken og for stort lændesvaj og hvad jeg ellers har ævlet løs om? - Nej, for jeg har ikke undersøgt dig. Af samme årsag er det også hamrende vigtigt, at man ikke tager til takke med en "net-diagnose", som enten du selv eller andre kommer frem til. Det er næsten umuligt at kurere et problem 100% uden en ordentlig undersøgelse. Du har nu kureret dine smerter/symptomer - det er fint, men på mig lyder det som om du stadig har et problem.

Jeg håber, at det har sat nogle tanker igang - og hvis det har efterladt dig forvirret og mere frustreret end før, så ser du min nr. 2 grund til ikke at lave "net-diagnosticering".

Alt det bedste

Nikolaj

Det var fandme en go' forklaring.. håber sku vi får noget mere af vide på fys studiet omkring "sportsskader".. fordi det havde jeg overhovedet ikke kommet frem til.. super indlæg :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Det var fandme en go' forklaring.. håber sku vi får noget mere af vide på fys studiet omkring "sportsskader".. fordi det havde jeg overhovedet ikke kommet frem til.. super indlæg :)

Bare rolig... Det gør man, desværre, ikke i den grad :wink:

Ca. 40 kurser efter studiet, nogle år på bagen i klinikken og 2 år på osteopatstudiet will do the trick :smile:

Det bedste du kan gøre for dig selv er at gå direkte over på osteopatstudiet efter din bachelor - så vil du se lyset :wink:

Link to comment
Share on other sites

Bare rolig... Det gør man, desværre, ikke i den grad :wink:

Ca. 40 kurser efter studiet, nogle år på bagen i klinikken og 2 år på osteopatstudiet will do the trick :smile:

Det bedste du kan gøre for dig selv er at gå direkte over på osteopatstudiet efter din bachelor - så vil du se lyset :wink:

Hvorfor er der ca. ingen osteopater uden for hovedstadsområdet?

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er der ca. ingen osteopater uden for hovedstadsområdet?

Det er endnu ikke så mange, fordi uddannelsen nærmest først lige er kommet til DK. Tidligere skulle man flyve frem og tilbage til Belgien i ca. 5 års tid for at få uddannelsen :wink:

Der er dog mange under uddannelse, som er superdygtige.. hvor er det du kommer fra, så kan jeg tjekke hvad der skulle ligge nær dig.

PS: Har set din PM, men venter med at svare, til jeg har roen omkring mig til at fordybe mig lidt mere :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det er endnu ikke så mange, fordi uddannelsen nærmest først lige er kommet til DK. Tidligere skulle man flyve frem og tilbage til Belgien i ca. 5 års tid for at få uddannelsen :wink:

Der er dog mange under uddannelse, som er superdygtige.. hvor er det du kommer fra, så kan jeg tjekke hvad der skulle ligge nær dig.

PS: Har set din PM, men venter med at svare, til jeg har roen omkring mig til at fordybe mig lidt mere :smile:

Århus. Det er helt ok - og tak :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share