Sign in to follow this  
Athlete X

Vægttræning og korrekt teknik.

Recommended Posts

Denne tråd er ment, som en hjælp til dem, som måtte være i tvivl om hvorvidt de løfter med en fornuftig teknik i en given øvelse.

I kan uploade jeres videooptagelser fra mobiltelefonen eller camcoderen til YouTube - Broadcast Yourself.

Dernæst vil forummets brugere byde ind med feedback og eventuelt helt konkret vejledning til hvorledes situationen må gribes an.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg vil utvivlsomt bruge tråden. Der er primært to ting der skal overvindes / løses

Jeg får meget sjældent, hvis overhovedet nogensinde, optaget mine løft. Og jeg har ikke cam i min telefon (Blackberry).

Så det skal jeg se at få gjort.

Der er nogle løft jeg VED jeg laver forkert (tildels bevidst) fordi vægten ind i mellem er vigtigere end formen. Men samtidig vil jeg påstå at jeg med rette vægt kan lave disse løft korrekt. Det kunne være sjovt at få bekræftet.

Ligeledes er der nogle løft, så som pulldowns, chins, rows varianter osv, der kunne være interessant.

Så skal man bare lige sætte forfængeligheden til side, men det går nok :laugh:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Må man sprøge hvorfor den skal ind over youtube? Kan man ikke uploade direkte til MOL?

Datamængden og load på serveren ville blive mangedoblet - så en række ting skulle opgraderes for at håndtere det (forbindelsen til internettet, diskene osv.).

Share this post


Link to post
Share on other sites
Datamængden og load på serveren ville blive mangedoblet - så en række ting skulle opgraderes for at håndtere det (forbindelsen til internettet, diskene osv.).

Roger over, forstået... :smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jeg tror, der er en hel del, som er i tvivl om hvordan db rows egentlig skal udføres. Det er ikke sådan at du kunne uploade en video af den øvelse AthleteX?

exrx.com

Ideen må være at få sigen egen teknik rettet til udefra nogen opstillet mål.

Teknik i vægttræning er meget ligesom korrektur læsning, man synes fandme aldrig man har lavet nogen fejl før folk pointer det for en. Så en øvelses database er efter min mening ligegyldig i forhold til at folk viser en smule seriøsitet og uploader deres teknik.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ideen må være at få sigen egen teknik rettet til udefra nogen opstillet mål.

Teknik i vægttræning er meget ligesom korrektur læsning, man synes fandme aldrig man har lavet nogen fejl før folk pointer det for en. Så en øvelses database er efter min mening ligegyldig i forhold til at folk viser en smule seriøsitet og uploader deres teknik.

Sorry, bliver lige nødt til det. Læs din første sætning igen :laugh:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Det er en knaldgod ide du er kommet med, men ideen skal altså lige vise at den er levedygtig. Det kræver trods alt en del at optage en video af sig selv og uploade den til Youtube. Når 10 forskellige brugere har uploadet videoer af øvelser, så bliver tråden pinnet. :devil:

Eftersom tråden er en fin idé, vil jeg da godt være dne første til at stå for skud. Jeg er vidst mine egen største kritiker, og kan nævne ganske mange fejl, men hey, skyd løs.

Første rigtigt tunge squat i et år, 3 x 175 kg

1/10 down...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Eftersom tråden er en fin idé, vil jeg da godt være dne første til at stå for skud. Jeg er vidst mine egen største kritiker, og kan nævne ganske mange fejl, men hey, skyd løs.

Første rigtigt tunge squat i et år, 3 x 175 kg

1/10 down...

Moos, nu kender jeg dig og ved at du tænker mere over din teknik end de fleste andre- meget lig mig.

Teknikken er svær at bedømme. Et SQUAT må altid optages i profil fra siden. Altid!

Når det er sagt lader det til at din teknik er ganske ganske pæn. I sær taget i betragtning af at du kører tæt på max i videoen.

Her er hvad jeg ser, som jeg godt kan lide:

  1. Du formår at holde dit bryst oppe
  2. Du sætter dig bagud og ikke direkte ned som det første i bevægelsen
  3. Det ligner at du har et godt spænd i ryggen, og i sær i din øvre ryg.
  4. Det ser ud, som om at du holder ryggen neutral gennem hele bevægelsen.
  5. Du presser knæene UDAF.

Edited by Athlete X

Share this post


Link to post
Share on other sites

Udover det, Moos, vil der i "vores" optik altid være småting vi kan gå ind og forbedre.

Det vigtigste er dog at vi først og fremmest har styr på basics (brystet op, stramt arch i ryggen, spænd i midsection, hofter bagud, neutral ryg, knæ udaf ect ect). Og det har du I SQUAT.

Hvad jeg ville gå ind at gøre (blot min personlige mening) var at bede dine træningskammerater om at råbe følgende til dig, når du er på vej op med vægten:

- PRES KNÆENE UDAF (Ser en mindre tendens til at du skifter over på dine quads til sidst (ved at dine knæ falder lidt indad) da du presser det sidste ud af tomaten)

- CHEST UP (Igen små ting. Men som du måske også kan se har du en lille tendens til at "poppe" vægten op med ryggen).

Udelukkende småting.

Kunne godt tænke mig at høre hvad du selv mener du bør arbejde på i dit squat?

Edited by Athlete X

Share this post


Link to post
Share on other sites
Godt initiativ, David! Når jeg om at års tid begynder at træne, vil jeg lægge en video op til spot og spe - og gode råd.

Når du om et års tid begynder at træne?

Tal om at udskyde til i morgen (eller næste år) hvad du kan gøre i dag? :laugh:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Udover det, Moos, vil der i "vores" optik altid være småting vi kan gå ind og forbedre.

Det vigtigste er dog at vi først og fremmest har styr på basics (brystet op, stramt arch i ryggen, spænd i midsection, hofter bagud, neutral ryg, knæ udaf ect ect). Og det har du I SQUAT.

Hvad jeg ville gå ind at gøre (blot min personlige mening) var at bede dine træningskammerater om at råbe følgende til dig, når du er på vej op med vægten:

- PRES KNÆENE UDAF (Ser en mindre tendens til at du skifter over på dine quads til sidst (ved at dine knæ falder lidt indad) da du presser det sidste ud af tomaten)

- CHEST UP (Igen små ting. Men som du måske også kan se har du en lille tendens til at "poppe" vægten op med ryggen).

Udelukkende småting.

Kunne godt tænke mig at høre hvad du selv mener du bør arbejde på i dit squat?

Thx :smile: Ja, det er en forbandelse, man kommer til at lide under, hehe.

Jeg er enig langt hen af vejen. Mit primære fokus er, og har rigtigt længe været, at holde mit bryst så meget som muligt. Mit fokuspunkt har været corekontrol og hip drive, der har været rigtigt dårligt pga lang tid med dårlig teknik, og en skade i ballen. Desuden synes jeg at for stor en del af spændet ryger i øvre ryg, stangen ligger lige en tak for højt. Desuden er det en dårlig vane at stå og vippe på foden.

De to ting, du nævner, er jeg fuldstændig enig i :smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Thx :smile: Ja, det er en forbandelse, man kommer til at lide under, hehe.

Jeg er enig langt hen af vejen. Mit primære fokus er, og har rigtigt længe været, at holde mit bryst så meget som muligt. Mit fokuspunkt har været corekontrol og hip drive, der har været rigtigt dårligt pga lang tid med dårlig teknik, og en skade i ballen. Desuden synes jeg at for stor en del af spændet ryger i øvre ryg, stangen ligger lige en tak for højt. Desuden er det en dårlig vane at stå og vippe på foden.

De to ting, du nævner, er jeg fuldstændig enig i :smile:

Jes. Har et af dine fokuspunkter været stabilitet i midtersektionen må jeg sige at det har hjulpet. For du ser rocksolid ud- selv når du kommer ud fra din bundposition.

Edited by Athlete X

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg prøver også, bare for sjov. Jeg squatter normalt high-bar og i stiletter. Her er et low-bar med flade sko. Det var anden omgang squat den her dag, men tog det her løft, fordi der var et kamera.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jeg prøver også, bare for sjov. Jeg squatter normalt high-bar og i stiletter. Her er et low-bar med flade sko. Det var anden omgang squat den her dag, men tog det her løft, fordi der var et kamera.

Er klar over at du i løftet er tæt på max, anyway:

1. På vej op sænker du brystet ned af mod jorden og har det ikke så pænt skudt fremad, som på vejen ned.

2. Det ser faktisk ud, som om at du på vejen op mister dit spænd i ryggen og derfor flexer en smule i den.

3. Dog lidt svært at se grunden skriverne. Men tror jeg har ret.

4. Nu ved jeg ikke hvad du helt præcist træner mod men umiddelbart ville jeg anbefale dig at du satte dig en lille smule mere bagud.

5. Dermed starte øvelsen med at skyde hofterne bagud

6. Først bagud, så ned.

Ellers slet ikke tosset. :smile:

Edited by Athlete X

Share this post


Link to post
Share on other sites
Er klar over at du i løftet er tæt på max, anyway:

1. På vej op sænker du brystet ned af mod jorden og har det ikke så pænt skudt fremad, som på vejen ned.

2. Det ser faktisk ud, som om at du på vejen op mister dit spænd i ryggen og derfor flexer en smule i den.

3. Dog lidt svært at se grunden skriverne. Men tror jeg har ret.

4. Nu ved jeg ikke hvad du helt præcist træner mod men umiddelbart ville jeg anbefale dig at du satte dig en lille smule mere bagud.

5. Dermed starte øvelsen med at skyde hofterne bagud

6. Først bagud, så ned.

Ellers slet ikke tosset. :smile:

Absolut enig.

Så vidt jeg husker (løftet er fra marts), blev den netop taget hjem med Good Morning (flex i ryggen), og ikke squat. Hvis jeg skulle squatte på den her måde igen, ville 'røven tilbage' klart være et vigtigt huskeord - knæene kommer også for langt frem. Jeg kører hovedsagligt high-bar ('olympisk') squat nu og det er et helt andet 'creature' IMO. Det kan være der komme en video af det senere :smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Absolut enig.

Så vidt jeg husker (løftet er fra marts), blev den netop taget hjem med Good Morning (flex i ryggen), og ikke squat. Hvis jeg skulle squatte på den her måde igen, ville 'røven tilbage' klart være et vigtigt huskeord - knæene kommer også for langt frem. Jeg kører hovedsagligt high-bar ('olympisk') squat nu og det er et helt andet 'creature' IMO. Det kan være der komme en video af det senere :smile:

Jep. Lod med vilje være at kommentere for meget da jeg mindes at du også leger med vægtløftning hvilket selvfølgelig ændre SQUAT helt og aldeles.

Hvis vi forholder os til et almindeligt SQUAT har du helt ret. Mere action over hoften og mindre gennem knæene.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jep. Lod med vilje være at kommentere for meget da jeg mindes at du også leger med vægtløftning hvilket selvfølgelig ændre SQUAT helt og aldeles.

Hvis vi forholder os til et almindeligt SQUAT har du helt ret. Mere action over hoften og mindre gennem knæene.

Jeg er blevet dybt afhængig af high-bar efter jeg brækkede kravebenet og ikke kan køre front squat længere; Jeg kan MÅSKE arbejde mig op på 90kgx2 eller ligende før jeg er ved at besvime. Jeg er desuden in-season rugby nu, så jeg prøver at holde mit "OL-squat" nogenlunde ved lige.

Har du videoer af, hvad du vil kalde 'alm. squat'?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jeg er blevet dybt afhængig af high-bar efter jeg brækkede kravebenet og ikke kan køre front squat længere; Jeg kan MÅSKE arbejde mig op på 90kgx2 eller ligende før jeg er ved at besvime. Jeg er desuden in-season rugby nu, så jeg prøver at holde mit "OL-squat" nogenlunde ved lige.

Har du videoer af, hvad du vil kalde 'alm. squat'?

Alm. SQUAT er vel blot et moderat squat hvor man fordeler vægten fornuftigt ud på både hofte og knæ. Husker på de vigtige pointers, som chest up, knees out, back tight ect.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this