løb + styrketræning samme dag?


steffan999
 Share

Recommended Posts

Hej alle

Jeg har styrketrænet i noget tid og har i den tid nok forsømt min konditionstræning lidt, nu skal den så smides på men er i tvivl om det er fornuftigt at have de 2 ting i samme træningsplads og hvilken rækkefølge?? havde også tænkt på at evt. løbe om morgenen og styrketræne om aftenen er dette bedre?

har forsøgt at søge men kan ikke finde svar på om det er fornuftigt med hensyn til at få mest muligt ud af både styrketræning og konditionstræning.

Link to comment
Share on other sites

Hej alle

Jeg har styrketrænet i noget tid og har i den tid nok forsømt min konditionstræning lidt, nu skal den så smides på men er i tvivl om det er fornuftigt at have de 2 ting i samme træningsplads og hvilken rækkefølge?? havde også tænkt på at evt. løbe om morgenen og styrketræne om aftenen er dette bedre?

har forsøgt at søge men kan ikke finde svar på om det er fornuftigt med hensyn til at få mest muligt ud af både styrketræning og konditionstræning.

Problemet har været oppe at vende før, konklusionen var at det mindsker effekten af begge dele, at gøre det i forlængelse af hindanden, men effekten er mindst udtalt hvis man løber efter stryketræningen. Man får i så fald godt udbytte af styrken, og ok af løbet. Så vidt jeg forstod kunne man komme uden om det ved at vente 6-8 timer, feks. løbe om morgenen, og pumpe om aftenen.

Link to comment
Share on other sites

Guest OnTheRun

Jeg kombinerer næsten altid min styrketræning med cardiotræning (spinning eller løb på løbebånd). Og jeg har altid valgt styrketræning først og cardio bagefter.

Link to comment
Share on other sites

Et lille indlæg uden belæg, da jeg ikke har tid til at grave rundt i alverdens artikler for at finde belægget...

Dette emne har jeg tidligere kloget lidt i ved at læse nogle afhandlinger og snakke med lærde personer. Der er teorier der taler for at den ene rækkefølge er lige så god som den anden. Mao, hvis nogen påstår at styrketræning først er bedst (bedst afhænger lidt af hvad fokus er), så kan jeg nok hurtigt finde en artikel der siger det modsatte.

Det er dog rigtigt at ekstensiv aerob træning mindsker effekten af styrketræning (fordi det mindsker intensiteten), men styrketræning har oftest en positiv effekt på den aerobe træning (alt afhængig af træningens art, og personens udgangspunkt).

Personligt løber jeg for tiden 4 løbesæt bestående af 800m@3:45-300m@7:30-100m@5:15 uden pauser mellem sættene. Dette oplever jeg ikke influerer på min efterfølgende træning, på trods af en kort pause på 5 minutter mellem løb og styrketræning...

Generelt vil jeg anbefale alle der laver cardio ifm med deres styrketræning, at gøre det kort og hårdt... Ikke 30 minutter lavintens træning på cykel, hellere nogle gode intense intervaller der banker pulsen op...

Link to comment
Share on other sites

Hvis du f.eks. løb en god lang tur, og efterfølgende lavede styrketræning for overkroppen, så vil dit løb (som primært er cardio for underkroppen) ikke påvirke din overkrops styrke. Hvorimod din underkrops styrke vil være forværret, hvis du tager du som sagt først laver cardio og dernæst styrke af samme muskelgruppe.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg løber 40 mins tid før jeg giver mig i kast med styrketræningen. Det har jeg ikke oplevet nogle problemer med, endnu. Men nu har jeg selvfølgelig også kun trænet en måneds tid, det kan selvfølgelig spille ind.

Jeg synes det giver mig en masse energi og gåpåmod, som jeg tager med til vægtene.

Link to comment
Share on other sites

Udmærket. Det kommer selvfølgelig an på hvor høj intensitet man løber med, og som du osse selv er inde på, hvilken styrkeform man er i.

Hvis du f.eks. løber med over 70 % af din VO2max i 40 min, så vil det kunne ses på din benstyrke efterfølgende. For nogle vil det måske ikke være markant, men hvis du kun har trænet i en måned, så vil du nok kunne mærke det.

Uanset hvad så er det da friskt at tage sådan en løbetur inden, selvom intensiteten i nogle af styrkeøvelserne ikke er på 100 % :smile:.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share