Rygsæk = Hvad øvelser?


28591987
 Share

Recommended Posts

Skal begynde på segentskole til maj. I den forbindelse er vi allerede gjort opmærksomme på, vi til tider skal ud og gå med rygsæk på 40-50 kg! Da jeg selv vejer 50 kg, er jeg nu nødsaget til at få opbygget et styrketræningsprogram, som gør mig i stand til at kunne klare vægten - og selvfølgelig resten af udfordringerne.

Ønsker et fullprogram, jeg kan træne 3-4 gange om ugen.

De øvelser jeg selv har lagt ind er pt.

Squat, lounges, dips, armstrækkere

Men jeg mangler nogle gode skulder samt rygøvelser - hvilket vil være mest hensigtsmæssige i forhold til udfordingen??

-Og så hedder det vist på korrekt dansk "HVILKE øvelser" :)

Edited by 28591987
Link to comment
Share on other sites

Skal begynde på segentskole til maj. I den forbindelse er vi allerede gjort opmærksomme på, vi til tider skal ud og gå med rygsæk på 40-50 kg! Da jeg selv vejer 50 kg, er jeg nu nødsaget til at få opbygget et styrketræningsprogram, som gør mig i stand til at kunne klare vægten - og selvfølgelig resten af udfordringerne.

Ønsker et fullprogram, jeg kan træne 3-4 gange om ugen.

De øvelser jeg selv har lagt ind er pt.

Squat, lounges, dips, armstrækkere

Men jeg mangler nogle gode skulder samt rygøvelser - hvilket vil være mest hensigtsmæssige i forhold til udfordingen??

-Og så hedder det vist på korrekt dansk "HVILKE øvelser" :)

Du kan jo tage den helt simple version og bare gennemføre din alm. dagligdag med en rygsæk på ryggen som du roligt progredierer vægten på.

Ellers så ville jeg nok smide nogle pull-ups og chin-ups ind og nok også nogle handstand push-ups.

Link to comment
Share on other sites

Tillykke med optagelsen. Troede endeligt at man startede i April, men er nok bare mig der husker forkert.

Træn med rygsæk, hvis du ikke har tid i hverdagen, kan du jo gå nogle gode ture i weekenderne. Måske 5-30 km, med skiftende op pakning, så en let oppakning, ved lange ture, og tung ved korte. Husk du skal ikke have mere med end, at du kan slæbe dig selv hjem igen.

Derudover kan det være en god i det at begynde at løbe meget, da jeg har hørt nogle rygter om at det skulle de være glade for dernede. Træn også Core 1-2 gange om ugen, det er noget som der kan lave på 10-15 min., så det er noget der kan laves påå hvile dage.

Link to comment
Share on other sites

Den bedste træning er at gå med nogle ture med sækken (den til ryggen).

Men tag det roligt, du behøver ikke gå 30km med 50kg første gang. Som med alt andet, så start med 5-10km og 15kg rygsæk og arbejd dig op til 20km med 25kg ikke mere. Langvarig træning med tungere rygsæk kan ikke anbefales.

Jeg kunne ikke forestille mig at du kommer til at gå med en rygsæk på 40-50kg, kan ikke se hvad man skulle putte i den dernede der vejer så meget! Jeg har selv været der (godt nok på et af de forkortede forløb for stampersonel), man går ikke voldsomt meget og den vejer sjældent over 20kg.

Der står lidt om marchtræning i JGK's træningskompendie, så kan du jo selv vurdere om du vil træne mere end de anbefaler :)

http://forsvaret.dk/JGK/Documents/JGK/dok/TK-Komplet.pdf

Link to comment
Share on other sites

Tusinde tak for jeres svar, det bliver spændende at komme igang!

Det bliver helt sikkert som nævnt overvejende 15-20 kg rygsæk, men vi kommer også til at gå med 40-50 kg en sjælden gang imellem - og det vil jeg forberede mig bedst muligt på.

Jeg er helt med på at rygsæk træne, man bliver jo sjældent god til noget uden at gøre det ;)

Med hensyn til styrketræningsøvelser, så har jeg indlagt chin-ups samt shrug - nogen med bedre ideer til øvelser?

Link to comment
Share on other sites

Mhp. rygsæk træning, så sørg for at du altid har basis evt. frag vest på, når du træner det. Og ikke kun rygsækken. Det er sgu ikke fordi rygsækken er tung og træls at gå med, det er først når man tager sit basis på at den er, så det kan man ligeså godt vænne sig til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share