15 år og tyk


viltabemig
 Share

Recommended Posts

hey folkens

jeg har lige oprettet en bruger her inde.

- håber i kan hjælpe mig med mit vægt tab.

Jeg er som sagt 15 år. vejer omkring de 74 kg. og er 167.

jeg træner i fitnees.dk et pr gange om ugen.

Men er ved at falde af. og jeg tænker over om jeg skal begynde af løbe hver aften.

- jeg har "maanboobs" og de skal væk nu. Hvordan kan jeg få dem væk?de må godt være lidt flotte som de der mænd på billeder. men ikke sårn nogle som hænger ned. hvordan skal de trænes væk

- jeg har en stor mave. altså ikke en man kan se vis jeg har en stor bluse på men.

den er stor efter min mening. så hvordan kan jeg tabe mig? og få en normal flad mave. jeg tænker ikke over 6pacp, fordi det er alt for tidligt at tænke på.

- jeg spiser okay sund mad. kan godt glemme og spise noget kage eller drikke en cola nogle gange.

men ikke det halt store. i skolen. er jeg begyndt på at kun spise gulerødder hjælper det?

Morgenmad: er for det meste spjælæg og te. skal jeg spise noget andet?

middag:bliver nok ris eller pasta. altmuligt.

aftensmad: jeg glememr tit at spise det ved 7 tiden så spiser nok noget kl 10 og det er fordet meste ikke noget sundt. hvad skal jeg gøre?

håber i forstår.

har virkelig brug for at tabe mig

ps. jeg træner ikke så meget mere i fitnees som jeg gjorde. har mistet lysten. hvad skal jeg gøre ved det?

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeg ville lige give mine 5 cents med da jeg var i ca. samme situation for 13 år siden (dog med 10 kg. ekstra på) og jeg gjorde ikke noget. Hvilket er noget jeg har fortrudt lige siden. Så det er det helt rigtige du har gang i, nemlig at gøre noget aktivt ved det. Ellers risikere du at ende som mig der først har fået gjort noget ved det 10 år senere, og med 74 kg. så er vejen ikke så længe igen, det bliver betydeligt mindre morsomt når det er 35-40 kilo der skal smides.

Hvis jeg skulle komme med nogen råd så ville de være sådan her...

1. Tilegn dig viden. Dette kan du f.eks. gøre gennem denne side som indeholder rigtigt meget god information om motion og lignende. Men jeg vil nok også foreslå dig at sætte dig lidt ind i hvordan din bruger den mad den får ind.

2. Vægttabet er simpelt, spis så din samlede mængde indtaget energi i mad altid ligger under hvad du skal bruge for at holde kroppen kørende. Men indse at det er ikke noget der sker hurtigt, du kan finde udregnere på denne og andre sider der kan fortælle dig hvad din krop ca. har brug for i energi. Og begynd at læse på det du spiser hvad der rent faktisk er i det.

3. Nu er jeg lidt af en kontrolfreak når det gælder om at holde styr på ting, såsom ens kalorieindtag. Jeg er nød til at skrive det ned for at holde mig selv i ørene, men vælg den metode der virker for dig. Jeg bruger selv en side der hedder madlog.dk som jeg synes er glimrende, men hvis du kigger på forummet her så er der også andre alternativer. Men at skrive ned hvad du spiser er et godt råd.

4. Lad være med at følge alle mulige kure og lignende. Hvis nogen giver dig råd så tag det til dig, men ingen har den hellige gral i hvordan man taber sig hurtigt. Tag alle råd til dig, men tag det ud af rådene som du kan bruge til noget. F.eks. kan en "diæt-bog" fra biblioteket indholde mange gode råd, men at følge bogen slavisk er ikke altid det bedste. F.eks. fandt jeg løsningen til mit vægttab i en meget lille bog der hed politikens kalorietabel, simpelthen fordi det stod meget simpelt hvad der gav vægttab. Den bog fandt jeg for 3 år og 32 kg. siden.

5. Få styr på kosten og vægttabet først, inden du begynder at træne. Det er ikke så lækkert at træne hvis man ikke er tilfreds med sin krop, og for mig selv var det svært at holde mig selv motiveret. Hvis du har muligheden så brug hellere pengene til 3 måneders medlemskab i et motions center og få en motionscykel, eller hvis lysten er der så brug en rigtig cykel, hvad end der virker for dig. Det er en nem måde at bruge energi på og det belaster ikke kroppen synderligt.

...

Træning ved jeg ikke noget om i forhold til mange af de andre herinde, så der kan du få meget bedre hjælp af dem. Jeg kommer selv til at trække lidt på deres ekspertise når jeg når det niveau hvor jeg mener jeg bør begynde at træne (100 kg), men der mangler lige 5,7 kg. endnu :)

Men som sagt ville jeg få styr på de ting i din hverdag som forårsager overvægten (for stort energiindtag), inden jeg ville begynde at bygge muskler på. Og det selvom mange vil sige at man skal da bygge muskler på fordi så stiger din krops energiforbrug, men det er ikke det jeg vil anbefale dig at starte med.

...

Nå ja, lad være med at fortvivler over din vægt, find en enkelt dag i ugen hvor du så vejer dig på det samme tidspunkt hver uge. Vægten vil gå op og ned, og den vil kunne forblive uændret i et par uger af gangen selvom man mener man gør så meget. Det handler bare om at kunne holde gejsten oppe og være vedholdende så skal vægten nok følge med. :)

Held og lykke med det :)

Link to comment
Share on other sites

hey folkens

jeg træner i fitnees.dk et pr gange om ugen.

Men er ved at falde af. og jeg tænker over om jeg skal begynde af løbe hver aften.

- jeg har "maanboobs" og de skal væk nu. Hvordan kan jeg få dem væk?de må godt være lidt flotte som de der mænd på billeder. men ikke sårn nogle som hænger ned. hvordan skal de trænes væk

- jeg har en stor mave. altså ikke en man kan se vis jeg har en stor bluse på men.

den er stor efter min mening. så hvordan kan jeg tabe mig? og få en normal flad mave. jeg tænker ikke over 6pacp, fordi det er alt for tidligt at tænke på.

- jeg spiser okay sund mad. kan godt glemme og spise noget kage eller drikke en cola nogle gange.

men ikke det halt store. i skolen. er jeg begyndt på at kun spise gulerødder hjælper det?

Morgenmad: er for det meste spjælæg og te. skal jeg spise noget andet?

middag:bliver nok ris eller pasta. altmuligt.

aftensmad: jeg glememr tit at spise det ved 7 tiden så spiser nok noget kl 10 og det er fordet meste ikke noget sundt. hvad skal jeg gøre?

ps. jeg træner ikke så meget mere i fitnees som jeg gjorde. har mistet lysten. hvad skal jeg gøre ved det?

Hey

Tager det lige fra en ende af :laugh:

1. Du skriver at du er ved at falde af på den mht. træningen i Fitness.dk - har du spurgt dig selv om hvorfor?

Mit bud er måske at tingene ikke går så hurtigt som du ønsker dig, og derfor mister motivationen. Hvad skal der så til for at du får den igen?

- Kan du finde en kammerat eller bekendt at træne med, så I kan holde hinanden i gang?

- Kan du evt. finde en i centret som du kan træne med - tal med en instruktør om at finde en træningsmakker til dig eller prøv at begynde at tale med nogle af de andre i centret! Det behøver ikke nødvendigvis at være en på din samme alder - det kan jo også være en rar dame på 55 år, som du bare aftaler det med :smile:

2. Begynde at løbe om aftenen?

- Efter min mening ikke nogen god ide, medmindre du finder en at løbe sammen med. Men altså - vi er i den absolut sygeste årstid at løbe i. Det er koldt, vådt, mørkt og træls - de næste måneder bliver det endnu værre. Så medmindre du finder en at løbe med, så stopper det hurtigt af sig selv :nonono:

3. Manboobs - Du har lidt fedt på kroppen og dermed også på brystet. Så er det helt naturligt at du får lidt "bryster". De forsvinder med 97 procents sikkerhed, når du har smidt nogle kilo. Desuden er du i puperteten og rigtig mange drenge har lidt tendens til at få lidt bryster i den periode - hormonerne raser rundt i din krop og laver sjove/sære ting ved den :smile:

Gå evt. til lægen og lad ham/hende vurdere om der skal gøres noget ved det...

4. Stor mave - hvordan taber du dig?

Der er to elementer i enhver fornuftig plan for at tabe sig.

Det ene element er mad - det er faktisk det allervigtigste ved vægttab.

Det andet element er motion.

Mad:

Du skal have lavet en kostplan, der er fornuftig og som tager højde for at du vokser og at din krop udvikler sig meget i øjeblikket, dvs. med den rigtige sammensætning af proteiner, vitaminer, kulhydrater, mineraler og fedt (jo, du har brug for fedt, selv om du vil tabe dig).

Hvis du vil tabe dig er det vigtigt at du spiser regelmæssigt og groft, så din mave hele tiden har noget at arbejde med og så du ikke føler sult og falder i en cola eller matadormix :w00t:

Prøv at kigge herinde på siderne - jeg mener at have set forskellige forslag til kostplaner, som du evt. kan få hjælp til at tilpasse til dig.

Ud fra det du skriver ser det ikke ud til at du spiser hverken særlig regelmæssigt eller groft. Pasta og ris, som du nævner, er normalt det man forstår ved hurtige kulhydrater, dvs. at de hurtigt forbrændes, hvorefter du føler dig sulten igen. Du skal måske op og spise fem-seks mindre måltider om dagen - et mellemmåltid kan udmærket bestå af gulerødder, som du skriver. Men afveksling er nødvendigt - du kører træt i gulerødder, hvis du skal spise syv af dem hver eneste dag :blink: Men der er et utal af kombinationsmuligheder at finde på nettet.

Men kort sagt; du skal have en kost, der straks fra morgenen fylder maven op og gør det muligt for dig at gå i nogle timer uden at du føler dig sulten. For når du ikke føler dig sulten, så er risikoen for at falde i noget snavs meget mindre. I løbet af dagen skal du derefter have en række mindre, sunde måltider, som du kan køre på i nogle timer til næste måltid.

Jeg tvivler på at du kan holde dig kørende i særlig lang tid på et spejlæg, en rugbrød og en kop te - men ernæringen er sådan set fin nok (hvis spejlægget ikke er stegt i en masse smør eller olie og der ikke er et tykt lag smør på rugbrøden)

Du kan overveje at supplere det eller erstatte med grovvalsede havregryn, havregrød eller youghurt med mûsli. Spiser du havregryn skal du undgå at smide fire teskefulde sukker henover - prøv at erstatte sukker med nogle rosiner og evt. nødder.

Det er ikke godt at du "glemmer at spise" din aftensmad, men det er værre at du så ved 10-tiden hælder noget usundt indenbords. Du må lige tage et møde med dig selv og uddele en skideballe :nonono:

Har du ikke lige mulighed for at spise varm mad, så er rugbrød med pålæg aldeles udmærket - f.eks. fisk, magert kødpålæg, grøntsager, kylling mv. er fin pålæg.

Træning

Har vi været lidt inde på. Men det vigtige er at du holder dig i gang og træner regelmæssigt. Kan du ikke nå det, som egentlig var planlagt eller som du har sat dig for, så vær tilfreds med at motionere lidt mindre. Altså, hvis du kommer ind til Fitness.dk og egentlig har planlagt at tilbagelægge fire kilometer i romaskinen, men kan mærke at det ikke fungerer, så vær tilfreds med 2,5 kilometer.

Du skal ikke punke dig selv med dårlig samvittighed, men være glad for at du får dig rørt.

Godt humør og fremad :smile:

Venlig hilsen

sall

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share