Kessler vs. Ward


vito
 Share

Recommended Posts

Udbokset af ægte amerikansk stil.

Der er en grund til, at amerikanere synes europæiske boksere generelt ikke kan slå amerikanske. Årsagen så vi i nat. Europæiske boksere har tit den klart bedste teknik, og på mange måde den mest "underholdende" stil. Når kampe bliver bokset på europæiske præmisser, så vil europæiske boksere generelt gå ud som sejrsherre. Amerikanske boksere er oftest sloggere, teknikken er er ikke smuk, masser af urene stød, holden, nikken skaller, nakkedrag. På amerikansk jord er dette ok prof boksning og derfor skal det være ekstremt førend kamplederen deler advarsler ud og for alvor blander sig i slagudvekslingerne. Det betyder, at europæisk boksestil ikke har en chance i USA.

Helt uenig. Holding/head butts eller ej, så boksede Ward en kanon kamp, hvor Kessler ikke formåede at finde et svar på Ward's varierende og hurtige angreb. Ward vandt jo de fleste runder på god boksning og det virkede helt klart som om at Ward virkelig havde forberedt sig til denne kamp. Stor respekt herfra tíl Ward!!! Jeg holdte med Kessler, men det der tudefjæs efter kampen klæder ham bare ikke.

Vedrørende stilarter, hvis man kigger på den amerikanske vs europæiske stilart meget simplificeret (her ikke de britiske ø'er inkluderet), så anser jeg den Europæiske for mere tilbageholdende og stiv, mens den amerikanske er mere "flydende" og fremad brusende. IMO er den amerikanske klart mere underholdende, hvor mange mindeværdige kampe er det lige man har set mellem 2 europæiske boksere?

Link to comment
Share on other sites

Helt uenig. Holding/head butts eller ej, så boksede Ward en kanon kamp, hvor Kessler ikke formåede at finde et svar på Ward's varierende og hurtige angreb. Ward vandt jo de fleste runder på god boksning og det virkede helt klart som om at Ward virkelig havde forberedt sig til denne kamp. Stor respekt herfra tíl Ward!!! Jeg holdte med Kessler, men det der tudefjæs efter kampen klæder ham bare ikke.

Vedrørende stilarter, hvis man kigger på den amerikanske vs europæiske stilart meget simplificeret (her ikke de britiske ø'er inkluderet), så anser jeg den Europæiske for mere tilbageholdende og stiv, mens den amerikanske er mere "flydende" og fremad brusende. IMO er den amerikanske klart mere underholdende, hvor mange mindeværdige kampe er det lige man har set mellem 2 europæiske boksere?

Ja, Ward boksede en overraskende god kamp. Sejren var fortjent. Det overraskede mig meget, at Ward udover god teknik også mestrede sloggerstilen. Havde slet ikke forventet dette af ham. Men måske er det bare fordi jeg ikke ved nok om Ward.

Nå, men det korte og lange er, at holde modstanderen og bokse meget urent er noget europæiske boksere ikke er vant til. Så ligeså god teknik + fordel af at kunne slogge, det gjorde at Kessler var chanceløs.

Jeg vil stadig mene, at var kampen bokset i f.eks. København med vores boksestil hos ringdommeren, så ville Kessler havde vundet. Men det er uinteressant. Det interessante er, at hvis Kessler skal kunne vinde Super Six, så må han lære at bokse som det forventes i USA. Længere er den ikke.Hjem og træn sloggerstil Kessler.

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

kunne være fedt at høre puqulist's eller andre boksekyndiges opfattelse af den kamp for det virker som om at i hvertfald mig og Jarvig13 har set to forskellige kampe :bigsmile:

jeg synes ligesom Don Prehn at Ward boksede en mega god kamp - også selv om han var langt foran på point tog han chancer. og boksede han ikke nærmest lige godt med begge hænder? han virker som en bokser der bliver spændende at følge

tilgengæld synes jeg slet ikke Kessler kunne stille noget op. selv når han havde Ward helt op i hjørnene magtede han ikke for alvor at få ramt på ham. han skal dog have ros for at have en jernkæbe - han tog godt nok imod slag fra start til slut men han bed det i sig...

Edited by Don Nors
Link to comment
Share on other sites

Jarvig, du er galt på den i meget af det du siger.

På den ene side siger du, at amerikanere er beskidte og europæere er mere stilrene og bedre teknisk. Samtidig siger du så, at det derfor ikke er noget tilfælde, at de to kampe i Europa blev vundet af europæerne, mens kampen i USA blev vundet af amerikaneren.

Se lige Abraham-Taylor kampen igen. Her er det KLART Taylor der er den bedste, reneste bokser, mens Abraham er den primitive, urene slugger. Abraham får lov til at slå urent, slå i nakken og ryggen, og slå med albuer af kamplederen, er stærkere fysisk og ender med at stoppe Taylor. Modsat af hvad du siger.

Se Froch-Dirrell kampen igen. Dirrell er hurtigere, rammer renere og er laaaaangt bedre teknisk end Froch. Froch er beskidt, holder og slår, slår i nakken etc. (ja, Dirrell begynder også på det, men kun fordi han er tvunget til det, da Froch bare får lov. en reaktion vi manglede fra Kessler.) Froch får sejren i en kamp hvor han stort set ikke rammer med andet end ulovlige slag, mod en amerikaner der er en teknisk bedre bokser. Igen modsat af hvad du siger.

Nej, hjemmebanebokseren har haft kamplederen i sit hjørne i alle tre kampe, og har derfor fået lov til at bruge urene strategier. Dette såvel i Europa som i USA.

En KO sejr til Abraham, der er svær at diskutere, da den var så decisive som den var.

En split decision til Froch, der var totalt til grin. Hjemmebanedom.

En Technical Decision til Ward, der heller ikke burde kunne diskuteres. Ward dominerede Kessler fra første sekund, på alle punkter: Teknik, taktik, hurtighed, vilje, selvtillid - alt. Kessler var et skridt bagefter hele tiden. Forskellen var, at Kessler skal bruge én bestemt distance til modstanderen for at være effektiv. Hvis han er for langt væk kan han (indlysende nok) ikke være effektiv, men hvis han kommer for tæt på kan han heller intet. Ward er klasser bedre på det punkt (og det er her Kessler er endimensionel, som Wards træner ganske rigtigt sagde inden kampen), han kan slå effektivt fra distance, halvdistance og helt tæt på (og er derfor teknisk bedre). Det, sammen med hans hurtighed, var den afgørende forskel på de to. Ward kunne konstant skifte distance, og slå effektivt på dem alle (når han var udenfor distance lod han Mikkel starte med et slag, hvilket Mikkel så missede, men samtidig bevægede sig indenfor distance, hvor Ward så kunne slå til), mens Mikkel gik og ledte efter den ene distance hvor han kan være effektiv. Han fandt den aldrig...

Du siger Kessler ville have vundet over Ward i Europa? Nej.

Link to comment
Share on other sites

I øvrigt mener jeg faktisk det er en fejlfortolkning når folk siger Ward søgte ind for at holde. Ward søgte ind for at slå, det var Mikkel der holdte mest når de kom tæt på. Ward blev ved med at arbejde, mens Mikkel stod ret op og ned, og holdt krampagtigt fast.

Jeg forstår faktisk ikke hvorfor Mikkel var så forundret over kamplederen tillod Ward at slå derinde. Man må gerne stå tæt på og slå, hvilket Ward gjorde. Man må til gengæld ikke holde (selvom det bliver tilladt i varierende grad, i praksis), hvilket var alt Mikkel gjorde.

Link to comment
Share on other sites

Jarvig, du er galt på den i meget af det du siger.

På den ene side siger du, at amerikanere er beskidte og europæere er mere stilrene og bedre teknisk. Samtidig siger du så, at det derfor ikke er noget tilfælde, at de to kampe i Europa blev vundet af europæerne, mens kampen i USA blev vundet af amerikaneren.

Se lige Abraham-Taylor kampen igen. Her er det KLART Taylor der er den bedste, reneste bokser, mens Abraham er den primitive, urene slugger. Abraham får lov til at slå urent, slå i nakken og ryggen, og slå med albuer af kamplederen, er stærkere fysisk og ender med at stoppe Taylor. Modsat af hvad du siger.

Se Froch-Dirrell kampen igen. Dirrell er hurtigere, rammer renere og er laaaaangt bedre teknisk end Froch. Froch er beskidt, holder og slår, slår i nakken etc. (ja, Dirrell begynder også på det, men kun fordi han er tvunget til det, da Froch bare får lov. en reaktion vi manglede fra Kessler.) Froch får sejren i en kamp hvor han stort set ikke rammer med andet end ulovlige slag, mod en amerikaner der er en teknisk bedre bokser. Igen modsat af hvad du siger.

Nej, hjemmebanebokseren har haft kamplederen i sit hjørne i alle tre kampe, og har derfor fået lov til at bruge urene strategier. Dette såvel i Europa som i USA.

En KO sejr til Abraham, der er svær at diskutere, da den var så decisive som den var.

En split decision til Froch, der var totalt til grin. Hjemmebanedom.

En Technical Decision til Ward, der heller ikke burde kunne diskuteres. Ward dominerede Kessler fra første sekund, på alle punkter: Teknik, taktik, hurtighed, vilje, selvtillid - alt. Kessler var et skridt bagefter hele tiden. Forskellen var, at Kessler skal bruge én bestemt distance til modstanderen for at være effektiv. Hvis han er for langt væk kan han (indlysende nok) ikke være effektiv, men hvis han kommer for tæt på kan han heller intet. Ward er klasser bedre på det punkt (og det er her Kessler er endimensionel, som Wards træner ganske rigtigt sagde inden kampen), han kan slå effektivt fra distance, halvdistance og helt tæt på (og er derfor teknisk bedre). Det, sammen med hans hurtighed, var den afgørende forskel på de to. Ward kunne konstant skifte distance, og slå effektivt på dem alle (når han var udenfor distance lod han Mikkel starte med et slag, hvilket Mikkel så missede, men samtidig bevægede sig indenfor distance, hvor Ward så kunne slå til), mens Mikkel gik og ledte efter den ene distance hvor han kan være effektiv. Han fandt den aldrig...

Du siger Kessler ville have vundet over Ward i Europa? Nej.

Fair analyse. :smile:

Link to comment
Share on other sites

En ting jeg godt kunne tænkte mig at høre er hvornår i synes Kessler begyndte for alvor at se presset ud. Borre nævnte jo om i optagten at Kesslers træner havde snakket om at Kessler skulle gå ud defensivt i de første par runder og ride stormen af. Det synes jeg ikke lykkedes - tværtimod så det ud til at Ward fik ham rystet ret hurtigt

Link to comment
Share on other sites

En ting jeg godt kunne tænkte mig at høre er hvornår i synes Kessler begyndte for alvor at se presset ud. Borre nævnte jo om i optagten at Kesslers træner havde snakket om at Kessler skulle gå ud defensivt i de første par runder og ride stormen af. Det synes jeg ikke lykkedes - tværtimod så det ud til at Ward fik ham rystet ret hurtigt

Jeg ved godt det er nemt at sige bagefter, men jeg havde regnet med det ville gå nogenlunde som det gik. Ward ville være for hurtig og Kessler ville have problemer med at finde den distance han er effektiv på. 10 sekunder inde i kampen kunne man se, at Kessler aldrig kunne vinde den på point. Han skulle have "sat sig tilbage" og satset på at krydse Ward på vej ind, og slå ham ud (man ved man er på røven når ens eneste chance er at slå den anden ud!).

Link to comment
Share on other sites

En ting jeg godt kunne tænkte mig at høre er hvornår i synes Kessler begyndte for alvor at se presset ud. Borre nævnte jo om i optagten at Kesslers træner havde snakket om at Kessler skulle gå ud defensivt i de første par runder og ride stormen af. Det synes jeg ikke lykkedes - tværtimod så det ud til at Ward fik ham rystet ret hurtigt

Jeg synes det så faretruende ud allerede fra første omgang. Et minut eller to inde i første omgang var det tydeligt, at Ward havde fordelen. Det blev kun værre i løbet af de fire første, og da vi kom ind i sjette omgang var det klart, at der skulle en KO til, førend Kessler kunne vinde kampen. Og da han så siger "jeg kan ikke se en skid", da bliver det ligesom klart, at det er frugtesløst at sidde at håbe på en KO fra Kesslers side.

Jeg er ingen bokseekspert, men der var to tidligere (godt nok amatør, bevares) boksere iblandt dem jeg så den med, og de sagde også efter ganske få omgange, at den her ville Kessler ikke kunne vinde medmindre han stoppede Ward.

Derfor er det lidt trist, at kampen nu får det eftermæle at Kessler fremstår som et tudefjæs, og at Ward-lejren samtidig er nødt til at fremstå som nogle hoverende idioter, da de jo selvfølgelig skal reagere på de påstande Kesslers lejr kommer med, og så kan det ikke undgå at blive til mudderkast. Sådan er boksning jo.

Jeg synes Ward boksede en flot kamp de første otte omgange. Derefter blev det lidt mudret, men på det tidspunkt var kampen forlængst afgjort.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg fået set kampen i sin fulde længde, og jeg må sgu tilstå at jeg er lidt skuffet over Kessler og det er ikke kun pga. nederlaget - jeg synes slet slet ikke han formår at tilpasse sig Ward, den kamp går faktisk allerede fra første omgang ind på Wards præmisser og så halser Kessler ellers bare efter vognen resten af kampen.

Og ser man lidt i bakspejlet så er spørgsmålet om vi overhovedet har set Kessler med success tilpasse sig i en kamp ? hvilket får mig til at genoverveje hvor meget en klassebokser jeg rent faktisk synes han er.

Link to comment
Share on other sites

Det var flot at se Ward bokse i nat, hans benskift og vanvittigt hurtige jabs og kryds tager livet af Kessler som ikke får et ben til jorden i kampen. Desværre, da vi sad nogle gutter med store forventninger til Kessler som overseeded. Men når Kessler skal bokse mod de bedste, og ikke middelmådige som Perdromo, så går det ned ad.

Tvivler på, at vi ser det store fra Kessler i de sidste super six kampe.

Link to comment
Share on other sites

Ward:

hurtig, men ikke hurtigere end at Kessler ikke kan fange ham eller Kessler kan nå at undvige.

Ward er dog hurtigere end langt de fleste, men det er fordi han står lidt med siden til, samt måden han fører hånden på Han bruger en blanding af speed jab. Kesslers parader er mere bskyttende ved at albuerne er tæt samlet. Wards lige venstre/højre har dermed en mere kick/thaiboksning bevægelse hvor det bliver til et urent close hook. I og med at Ward står lidt skråt kommer der dermed ikke meget punch i slaget og hans hofte og ben er relativt stationære og der kommer dermed ikke nær så meget vægt bag slaget hvilket igen bidrager negativt til punchet.

Når Ward bruger sin hånd modsat "jab"armen(fx venstre) er hans ene (i dette tilfælde højre) ben ikke stationært og han går ikke op på forfoden får at lægge vægt i slaget, men løfter hele foden som skulle han tage et skridt.

Jabbet sikre mange point og gør at Kessler aldrig kommer ordentligt ind i kampen da jabbene ofte er efterfulgt at en serie.

Med dette i tankerne er det klart at Ward vinder kampen fordi han slår mange slag i tæt infight både hooks og uppercuts hvor der i modsætning til ovenstående er mere vægt i. Kessler taber dermed kampen fordi hans jab ikke er stoppende jabs, men primært jabs i kontraboksning.

Set bakspejler synes det at være taktisk rigtigt at satse på kontraboksningen.

Han burde styre kampen, og det var det samme som gjorde han tabte mod Joe hvor Kessler heller ikke formåede at styre kampen. Calzaghe slog dog som en tøs med endnu mindre vægt i slagene og mere urene - men det var mange slag og det kopiere Ward fint!

Det var den rigtige vinder.

Kessler:

bruger for få kombinationer

generelt har han vundet mange kampe på to lige venstre-højre slag, dem var der ikke mange af heller.

Når Ward er inde og holde slår han meget og kamplederen siger hver gang at Ward skal stoppe og gå væk. Jeg er faktisk enig i Kesslers kritik og en neutral kampleder ville nok have lavet det til en helt anderledes kamp. Men når nu kamplederen ikke gør noget ud af det mundtlige må Kessler jo tage det til sig og besvarer ved også at gnubbe panden(ved hårgrænsen) mod Wards øjenbryn.

Kessler sagde inden kampen at Ward er meget åben når han angriber og det ville Kessler unytte, men det gjorde han ikke.

Som så fint skrevet af andre er Ward en typisk amerikansk bokser der går med hovedet forrest. Det er enhver boksers drøm at bokse mod en der har åbne parader og hovedet forrest. Kesslers rigtig hårde lige højre ville passe perfekt som løsningsmodel, men i stedet gik han baglæns eller pakkede sig.

Det bliver også fint pointeret her ved 6:25.

Derudover var det sgu en spændende kamp!

Hvis Kessler og Ward avancerer og mødes igen skal de udføre den taktik de også snakker om - så er der bestemt potentiale for at Kessler kan vinde - pg at Kessler tager infight elementerne til sig - for det var tydeligvis ikke noget han kunne lide og har åbenbart ikke lært det eller taget det til sig siden Calzaghe.

Og så skal han bruge sit effektive jab meget mere - ikke kun med point og træthed i tankerne, men også for at holde Ward på afstand.

Link to comment
Share on other sites

Han skal fra imorgen ikke lave andet end at træne boksning på halv-distance og infight.

Ward sagde følgende (citat fra The Ring): "One thing Ward was immediately conscious of was his opponent's inability to cause damage or adapt to his game plan. "He never hurt me," Ward said. "I was surprised he didn't change it up at all during the fight. Everybody said we got the worse draw (in the Super Six tournament by having to fight Kessler first). I was not intimidated by Mikkel Kessler at all."

Den manglende evne til at ændre stil i erkendelse af, at det han lavede i ringen ikke virkede, må være det afgørende problem. Er Kessler virkelig så "one-dimensionel", som flere amerikanske medier betegner ham, at hans succes kun varede, indtil en tilstrækkeligt god bokser fandt det rigtige våben mod ham? Eller har Kessler potentialet til at udvide sit arsenal efter mere end 40 kampe i den samme stil? Jeg ved det ikke, men en af mine bekendte (med mere insiderviden om dansk boksning end de fleste) mener, at problemet ikke ligger hos Kessler, men hos hans sekundant, som ikke var i stand til at hjælpe Kessler med den "forandringsparathed", som er nødvendig, når man møder en verdensklassebokser.

Det håber jeg virkelig er rigtigt, for så har vi ikke set det sidste til Kessler endnu. Så kan gårsdagens nederlag måske blive et vigtigt skridt på vejen mod nye succes'er for ham. Netop som mange tror, at han er på vej nedad bakke. Personligt tror jeg, at han slagter Carl Froch til marts, men jeg troede også, at han nemt ville slå Ward, så mit bud skal man nok desværre ikke lægge for meget i...

Link to comment
Share on other sites

Angående Carl Froch, så sad jeg og fulgte hele den optakt der var fra kl. 22, og ud fra de indslag, interviews og uddrag af kampe der var med Carl Froch, så er jeg ikke så sikker på, at han bare er nogen 'walk-over'. Tværtimod. Som jeg lige umiddelbart ser det, så bliver han ikke nemmere end Ward, snarere vanskeligere.

Link to comment
Share on other sites

Den manglende evne til at ændre stil i erkendelse af, at det han lavede i ringen ikke virkede, må være det afgørende problem. Er Kessler virkelig så "one-dimensionel", som flere amerikanske medier betegner ham, at hans succes kun varede, indtil en tilstrækkeligt god bokser fandt det rigtige våben mod ham? Eller har Kessler potentialet til at udvide sit arsenal efter mere end 40 kampe i den samme stil? Jeg ved det ikke, men en af mine bekendte (med mere insiderviden om dansk boksning end de fleste) mener, at problemet ikke ligger hos Kessler, men hos hans sekundant, som ikke var i stand til at hjælpe Kessler med den "forandringsparathed", som er nødvendig, når man møder en verdensklassebokser.

Jeg synes i høj grad Kessler er "one-dimensional". Calzaghe blotlagde en stor svaghed hos Kessler, kampen står som en ABC til hvordan man vinder over Kessler, den har mange lænet sig opad, inkl. Ward op til Ward vs. Kessler.

Kessler har sin absolutte styrke toe-to-toe, men piller man ved den distance, så fejler Kessler fatalt, er faktisk overrasket over hvor dårligt han stadigvæk håndterer sådanne boksestile, det virker ikke som om Kessler overhovedet har noget arsenal i tasken til at kunne håndtere det.

Jeg synes ikke der på noget tidspunkt i den kamp i Søndags er segmenter hvor man kan sige at nu har kessler styr på det, nu har han skudt sig ind på taktikken, det virker snarere som om at taktikken er fast, og hvis han ikke kan styre kampen på sine præmisser, så mister han nærmest evnen til at bokse (groft sagt).

Link to comment
Share on other sites

Apprenti: Du overvurderer vist din egen ekspertise på området. Du rammer ligeså lidt med det der, som Kessler gjorde i Oakland...

Pugilist, det ville være rigtig fedt, hvis du ville give dine tanker om kampen - og resten af Super Six??

Link to comment
Share on other sites

Ward sagde følgende (citat fra The Ring): "One thing Ward was immediately conscious of was his opponent's inability to cause damage or adapt to his game plan. "He never hurt me," Ward said. "I was surprised he didn't change it up at all during the fight. Everybody said we got the worse draw (in the Super Six tournament by having to fight Kessler first). I was not intimidated by Mikkel Kessler at all."

Den manglende evne til at ændre stil i erkendelse af, at det han lavede i ringen ikke virkede, må være det afgørende problem. Er Kessler virkelig så "one-dimensionel", som flere amerikanske medier betegner ham, at hans succes kun varede, indtil en tilstrækkeligt god bokser fandt det rigtige våben mod ham? Eller har Kessler potentialet til at udvide sit arsenal efter mere end 40 kampe i den samme stil? Jeg ved det ikke, men en af mine bekendte (med mere insiderviden om dansk boksning end de fleste) mener, at problemet ikke ligger hos Kessler, men hos hans sekundant, som ikke var i stand til at hjælpe Kessler med den "forandringsparathed", som er nødvendig, når man møder en verdensklassebokser.

Det håber jeg virkelig er rigtigt, for så har vi ikke set det sidste til Kessler endnu. Så kan gårsdagens nederlag måske blive et vigtigt skridt på vejen mod nye succes'er for ham. Netop som mange tror, at han er på vej nedad bakke. Personligt tror jeg, at han slagter Carl Froch til marts, men jeg troede også, at han nemt ville slå Ward, så mit bud skal man nok desværre ikke lægge for meget i...

En af problemerne var jo at Kessler slet ikke holdt sig til sin taktik. For hvis han havde konstrabokset hver gang Ward angreb ville Kessler have fået mange flere slag ind og dermed været bedre til at dominere kampen.

Som jeg skrev tidligere er Ward meget åben når han angriber og det udnyttede Kessler slet ikke.

At Kessler, I amerikanske øjne er en-dimensionel, er fordi han ikke selv søger infight på tæt hold, men det betyder jo langt fra at han ikke kan bokse i infight. Vi så jo slet ikke Kessler bokse forleden som han kan. Ward var jo meget i infight med ham, men når man ser første uppercut fra Kessler i 7 runde(hvor han i øvrigt var halvblind på det ene øje) er det klart der er noget som ikke bliver gjort som det skal - det betyder dog ikke at han ikke mestre de slag, men blot ikke udfører dem.

Det med en-dimensionel er heller ikke helt rigtigt for Kesslers tre bedste slag er hans jab, lige højre og close hook. Close hook er på mellemdistance. Desuden mestrer han et klassisk venstre hook til A+, hvilket ikke er så underligt i og med han er venstrehåndet og altid er blevet rost i bokseverdenen for at være en meget teknisk dygtig bokser.

Jeg synes i høj grad Kessler er "one-dimensional". Calzaghe blotlagde en stor svaghed hos Kessler, kampen står som en ABC til hvordan man vinder over Kessler, den har mange lænet sig opad, inkl. Ward op til Ward vs. Kessler.

Kessler har sin absolutte styrke toe-to-toe, men piller man ved den distance, så fejler Kessler fatalt, er faktisk overrasket over hvor dårligt han stadigvæk håndterer sådanne boksestile, det virker ikke som om Kessler overhovedet har noget arsenal i tasken til at kunne håndtere det.

Jeg synes ikke der på noget tidspunkt i den kamp i Søndags er segmenter hvor man kan sige at nu har kessler styr på det, nu har han skudt sig ind på taktikken, det virker snarere som om at taktikken er fast, og hvis han ikke kan styre kampen på sine præmisser, så mister han nærmest evnen til at bokse (groft sagt).

Jeg er meget enig med det sidste om at styre kampen, de andre ting er jeg ikke enig i.

Men problemet (i forhold til søndags) ligger ikke i at taktikken var forkert. De havde meldt ud at de skulle kontrabokse Ward og styre kampen med Kesslers klassiske hårde jab efterfulgt af højre kryds - men det skete jo ikke.

Og det er der jeg gerne vil have Puglist til at kommentere på hvad Kessler så skulle have gjort og meget gerne også hans tanker om hvorfor Kessler ikke udførte taktikken. Var det Wards hurtighed der kom bag på ham? Kessler vidste jo godt at Ward er hurtig og aggresiv, så det burde det ikke! Eller var det fordi Kessler ikke var mentalt klar til at kontrabokse mod så hurtig og aggressiv en modstander. For det kræver jo at man holder hovedet koldt og stoler fulgt ud på sine slags effekt og bare lader Ward angribe for derefter at kunne komme ind med fx en klassisk højre kryds og venstre hook kombi - gerne efterfulgt af to yderligere slag der passede til Wards position.

(gerne varieret med nogle dybe kombinationer, selvsagt, ellers bliver det for forudsigeligt)

Flere personer omkring Kessler har altid sagt at hans største force er hans evne til at lære, jeg synes dog ikke han har lært meget fra Calzaghe kampen, det er de samme fejl han laver og Ward kopierede bare taktikken.

Edited by apprenti
Link to comment
Share on other sites

Sorry, har haft travlt hele ugen, og desuden glemt tråden... :innocent:

Helt grundlæggende mener jeg ikke Kessler kunne gøre det ret meget bedre, eller anderledes end han gjorde. Jo, på et punkt måske, nemlig infight. I stedet for at gå i panik og stå og klamre sig til Ward i forventning om at kamplederen skulle redde ham, skulle han have forsøgt at bokse med derinde. Derinde ville han nemlig kunne have ramt Ward, hvilket han bare ikke kunne på de andre distancer.

Vi så, igen, grænserne for Kesslers (og hans ringhjørne, men det kommer jeg tilbage til) talent og evner. Wards træner havde fuldstændig ret, da han inden kampen karakteriserede Kessler som endimensionel. Det ér han bare på det niveau (ingen tvivl om han kunne outhustle enhver på dette forum på enhver distance, med hvilkensomhelst boksestil så let som ingenting :innocent: ). Ward var bedre i alle facetter, specielt Taktisk; det var Ward der kontrollerede afstanden mellem dem hele tiden. Ville han udenfor afstand, så gik han udenfor afstand. Ville han tæt på, så gik han tæt på. Han var ikke bare hurtigere fysisk, men også mentalt. Kessler var som en forsvarsspiller i fodbold, der taber sin markering og "står og ser fodbold" mens det andet hold scorer. Han kunne ikke følge med taktisk. Her er også grunden til Kessler ikke kunne kontrabokse. Det er ikke nemt at kontrabokse en fysisk hurtigere modstander, men det kan dog lade sig gøre, hvis man kan følge med mentalt. Kan man læse hvad modstanderen vil gøre, inden han gør det (vi taler splitsekunder, og nogen gange er det ikke engang bevidst, men instinktivt), så kan man time ham. Speed er ikke alt, timing er mindst ligeså vigtig! Men ak, Kessler kunne ikke time Ward, fordi det var Ward der opfattede Kesslers intentioner på forhånd, og derfor kunne han både nulstille Kessler inden han nåede at gøre det han ville, og også kontrabokse ham.

Mange har talt om Calzaghes hurtighed. Det mener jeg er en fejlopfattelse, han er ikke specielt hurtig, f. eks. er han meget langsommere end Roy Jones. Jeg mener heller ikke han var hurtigere end Kessler. Han havde bare den edge som Ward også havde, bedre taktisk forståelse, og en hurtigere opfattelse af modstanderens "mønster". Dérfor slog han Kessler (og en fysisk hurtigere Roy Jones).

Et andet problem for Kessler er hans trænere. Nu kender jeg dem fra amatørboksning, men også med Mikkel begår de den samme store fejl som jeg ser det. Det er simpelthen for selvfede, er overbeviste om de intet kan lære fordi de allerede ved alt, og undervurderer derfor modstanderne. De havde f. eks. ikke set videoer med Ward (har Kessler selv udtalt), fordi de var overbeviste om ingen kunne give Kessler problemer. Hvis ikke man har øjne og ører med sig, og en ydmyghed overfor sit sit fag (det gælder sådan set alt) i forhold til at lære og forsøge at blive bedre, så er man efter min mening ude på en glidebane, der går stejlt nedad. Dét er et problem for Kessler, både fordi hans træner ikke er ordentligt forberedt til at forberede ham, og og så fordi den samme holdning smitter af på ham. "Det går jo nok, jeg er jo den bedste." Big mistake!

Med hensyn til fremtiden, så er jeg faktisk alvorligt i tvivl om hvorvidt Kessler overhovedet bokser turneringen færdig. Jeg synes han på én gang virker mæt (han har tjent de penge han behøver) og psykisk nedbrudt. Selvtilliden og motivationen er der ikke 100% længere. Jeg har set mange boksere på forskellige niveau'er der får det der blik i øjnene, og derfra går det kun nedad. Jeg kunne godt have ham mistænkt for at få nogle skadesproblemer i træningen frem mod Froch kampen, så den ikke bliver til noget. Kommer han rent faktisk i ringen mod Froch tror jeg han bliver stoppet. Froch er en meget, meget hård hund, og det han mangler i bokseteknisk kunnen opvejer han rigeligt for i slagkraft, aggression, selvtillid og stædighed. Jeg tror han kan se at Kessler er såret, presser på og smadrer Mikkel fysisk og psykisk, så han giver op i den sidste halvdel af kampen...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share