Træning vs sygdom


404
 Share

Træning vs sygdom  

50 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Man skal huske på at immunforsvaret bliver banket helt ned efter hård træning:

De ældre MOL'er herinde husker vel alle sammen JS historie om karate gutten han kendte, som tog til træning med en lungetændelse, og som faldte om med et hjerteanfald og døde. - Hvis det er slemt vil rygterne sig, at det i værste tilfælde kan det sætte sig på hjertehinden!

Så det afhænger altså af "hvor syg" man er, ved rigtig sygsom bør man blive hjemme under dynen og drikke varmt the istedet for, - hvis ikke, og man blot har lidt ondt i halsen og er lidt snottet, har jeg før benyttet mig noget ala. følgende retnings linjer:

http://www.tmuscle.com/free_online_article//sick_go_train;jsessionid=160F0932C34CC6796429C94B5C50C3BC.hydra

- Helio

Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

GØR DET IKKE !

Træning under sygdom giver ikke trænings effekt, du nedbryder, men bygger ikke op bagefter grundet kroppens stress respons.

Glukokortikoid niveauet er højt under sygdom = lave muskler om til energi. Den process forværres når musklerne stresses under træning. Derudover får man en kraftig nedsættelse af de hvide blodlegemers aktivitet. De både depleteres fra blodbanen, og mindsker aktiviteten i blodbanen. Dermed øges risikoen for forværring af sygdommen, med ovenstående skræmme eksempel som reel advarsel.

Det gør næppe noget at gå en tur, eller lave anden let aktivitet, men aktiviteter som de fleste brugere her vil betegne som træning, gør kun skade, og ikke gavn.

Det er så basal lægeviden, at jeg ikke har nogen kilder på rede hånd, det er lige så basalt som at man ikke skal pille næse, og bagefter røre ved et sår.

mvh. skovtrolden

Special læge i almen medicin

Link to comment
Share on other sites

Skovtrold: Hørt!

Nu kommer det jo naturligvis an på hvor syg man rent faktisk er, - lidt småsnøften er jo ikke noget at tude over. Er man derimod decideret syg, bør man holde sig hjemme. Hvad er det lige man regner med at få af respons fra sin krop, når den har travlt med alt muligt andet?

Desuden, er det kun mig der anser det for uforskammet at placere sine mikrober på det udstyr de næste 50 mennesker skal bruge den dag?

Link to comment
Share on other sites

Hey

Hmmm - min egen, helt uvidenskabelige, erfaring er, at det ofte er lykkedes at slå en forkølelse eller anden småsyge i jorden ved at træne mig gennemvarm - dvs. ikke til udmattelse. Jeg har typisk brugt cardio, dvs. en løbetur eller lignende.

Og enig: Det er en skidt adfærd at bevæge sig ned i et center, når snot og bakterier står i en tåge ud fra alle kropsåbninger....

Link to comment
Share on other sites

Guest OnTheRun
Desuden, er det kun mig der anser det for uforskammet at placere sine mikrober på det udstyr de næste 50 mennesker skal bruge den dag?

NEJ! Det er ikke kun dig, der har den opfattelse. Jeg er helt enig og tænkte det samme, da jeg så tråden. Man må sgu' godt lige tænke sig om, tage hensyn og beholde mikroberne for sig selv :devil:

Link to comment
Share on other sites

Kåre: Ja en småsyge, den kan man godt træne på, og måske blive rask selvom man træner. Jeg har også flere gange kureret en smule forkølelse ved at drikke mig midtover.

Det jeg opponerer imod er at folk fanatisk driver sig ned i centeret med galoperende influenza, fordi det fører ikke andet med sig end at de bliver endnu mere syge og smitter os andre.

Link to comment
Share on other sites

Kåre: Ja en småsyge, den kan man godt træne på, og måske blive rask selvom man træner. Jeg har også flere gange kureret en smule forkølelse ved at drikke mig midtover.

Det jeg opponerer imod er at folk fanatisk driver sig ned i centeret med galoperende influenza, fordi det fører ikke andet med sig end at de bliver endnu mere syge og smitter os andre.

Absolut, ethundrede procent enig :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hvis man har en infektion i kroppen, som endnu ikke er inaktiveret, vil man forværre/forlænge den ved at træne, også selvom det bare en banal forkølelse. Hvis man træner før man er helt rask, også selvom infektionen er bekæmpet, får man negativ muskelvækst. Jeg tror i forveksler det psykiske behag man føler i forbindelse med træning, med en gavnlig eller neutral effekt.

Hvis man træner meget hårdt, og pludseligt holder pause, kan man få abstinenser, både endorfin, og psykiske (savne en aktivitet der underbygger et positivt selvbillede)

Jeg vil altid råde en patient til ikke at træne rigtigt før sygdommen er helt væk, men kan heller ikke altid selv overholde det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share