Kvinder og vægt...aaarrrrrgggghhh


KåreS
 Share

Recommended Posts

#00 - Fedt indlæg. Meget sigende.

Problemet ved kvinders vægtfokusering handler i højere grad om et psykisk problem, end det handler om et egentlig fysisk problem. Gør alt egentlig ikke det?

Problemet findes kun i kraft af - lade os tage Pip som et eksempel - tillader problemet at bestå. Det handler om, at du lader dit ego styre for meget af dig, hvorfor du pludseligt lader det gå dig på. Basicly handler det om selvtillid.

Sålænge selvtilliden fejler noget og ego'et styrer dig så meget, så bliver du aldrig tilfreds, uanset hvad der sker. Det er en kliché-sætning, men vær tilfreds med hvad du har, så finder du langt større indre fred. Med det sagt, kan du ligeså godt gøre 'noget ved det', i stedet for at lade dig blive usund. Det er selvfølgelig bedre at holde sig sund, i form og pæn; det bør bare ikke betyde alt i en hverdag. Kvinder bør, i høj grad, fokusere på en sund livsstil, men stoppe med at lade den overtage deres hverdag. Et vægttab/vægtforøgelse er ikke alt i verden og hvis det bliver alt i verden, bliver vægtens tal pludselig et mål for hvor godt det går i ens liv.

Psyken er ikke statisk, men en foranderlig størrelse, som man selv kan forme som man vil. Det handler bare om at beividst om de dårlige træk man har, samt bryde dårlige vaner og erstatte dem med gode (fx vanen med at væmmes ved sig selv nøgen).

Link to comment
Share on other sites

Tror du mener selvværd og ikke selvtillid, Dysp.

Men ellers er jeg da basalt set enig i, at det er et mentalt problem.. omend det at have sit selvværd bundet op på sin vægt typisk stikker noget dybere og er noget sværere at ændre end "bare" en dårlig vane. Nok er psyken ikke statisk - men man kan ikke bare forme den som man har lyst..

Edited by RuneN
Link to comment
Share on other sites

Hey Pip

Hvorfor er 69 kilo "fanme mange"?

I forhold til hvad og efter hvilke regler eller retningslinjer er det mange?

Beklager; jeg forstår heller ikke, hvorfor dine ribben skal være synlige eller dine muskler skal fremstå mere tydeligt, som du skriver. Synes du virkelig at mænd og kvinder, der er fuldstændig afpillede, ser pæne ud?

Jeg gør ikke!!!! Jeg ville heller ikke have energi til at dyrke motion eller lege med mine børn hvis jeg var så mager. :unhappy:

Efter min mening behøver kvinder altså ikke at veje 64 kilo eller derunder for at være pæne - lige så lidt som du vel heller ikke mener at mænd skal veje under 80 kilo og have synlige sixpacks for at være flotte... :smile:

**

sall

det er da meget 69kg fordelt ud på 174cm!

jamen det handler ikke om retningslinger, det handler om hvad jeg ser! det er sgu da fustrerende at jeg har støre lår end mange alm. fyre som ikke træner det helt store!

og det er da pænere når at man kan se musklerne, så kan man også se at jeg har brugt alle de timer på den satans krop.

NEJ jeg mener IKKE at afpillede mænd er folt! hvis man er en vel trænet fyr på 100kg og med lidt fedt på maven så kan det ikke blive bedre, men jeg elsker muskler så jo jeg vil da klart foretrække at der er en sixpack under et lille lag hygge fedt. det handler jo om smag. nogle fyre vil "ha" en pige der er tynd andre tyk og andre trænede osv. alle vil jo "ha" noget forskelligt. og tror nu at de fleste hellere vil tage den slanke pige i baren på 55kg med hjem end hende på 85kg...... hvis valget står der...

men det er i psygen problemet ligger! hvis du er blevet kritiseret hele livet pga. din krop tror jeg der går lang tid før du nogen sinde blir tilfreds! og tror at der er mange andre end mig der har det sån!

Link to comment
Share on other sites

Hej :)

Jeg tror altså ikke at alle piger og kvinder ikke hænger sig 100 % i vægten. Udseendet tror jeg altså betyder mere for mange end vægten.

Jeg tror mere at utilfredsheden omkring ens krop er nemmere at udtrykke ved at sige at man gerne vil tabe 10 kg end at sige at man gerne vil tabe 10 cm.

Jeg tror også at når mange siger at de gerne vil tabe sig et bestemt antal kg. så har de også en idé om hvordan de vil se ud hvis de taber de pågældende kg.

Jeg snakker også meget om vægt og kroppe med mine veninder, og det er da rigtigt at vi måler vores udseende i vægten. På den måde at hvis vi er utilfredse som flere af os er, kommer det til udtryk i hvor mange kg vi vil tabe os. Men i virkeligheden er det mere vigtigt for os hvordan vi ser ud end hvad vi vejer.

Jeg er da ligeglad med at jeg har tabt mig 7-8 kg når man på ingen måde kan se det.

Og en anden ting, jeg synes altså ikke at 69 kg er fanme meget når du er 174, og giver udtryk for at du er ret muskuløs.

For hvis det er fanme meget er jeg virkelig overvægtig med en vægt på 65 kg og en højde på 160 cm, men det er jeg ikke. Jeg jeg har da lidt på sidebenene, men jeg mener altså ikke at jeg vejer fanme meget?

Bare min holdning, Stine

Og beklager for stavefejlene..

Link to comment
Share on other sites

Pip >

træner du virkelig så meget som du skriver i din profil ?

i så fald, hvorfor ?

det lugter laaangt væk af et forskruet forhold til træning,

og beklager gerne hvis jeg tager fejl, men normalt træner

man kun så meget når kæden allerede er hoppet af, så at sige.

Link to comment
Share on other sites

Pip >

træner du virkelig så meget som du skriver i din profil ?

i så fald, hvorfor ?

det lugter laaangt væk af et forskruet forhold til træning,

og beklager gerne hvis jeg tager fejl, men normalt træner

man kun så meget når kæden allerede er hoppet af, så at sige.

hey hippo:)

jep det gør jeg! men er dog blevet nødt til at holde en lille pause fra styrke træningen da jeg altid har haft ondt i lænden, og nogle gange flipper den ud også stopper jeg med at styrketræne i et par uger for at gi den en lille pause, men går igang igen stille og roligt næste uge:) jamen jeg har altid elsket at være fysisk aktiv, og vil gerne til militæret og være ambulance reder, og det kræver en god fysik:) og jeg har aldrig været skide god i skolen(hvilket du nok kan se, staver som en hest), også for at have noget som jeg er god til træner jeg..... det kan da godt være at du vil mene at jeg har et forskruet forhold til træning men, for mig er det normalt og godt, glæmmer problemer når jeg træner....... og jeg har da en krop der næsten ikk kan køres trat til min pt's store fustration hehehe;D og det er det jeg gerne vil opnå, men bliver nok aldrig tilfreds....... men jeg prøver da

Link to comment
Share on other sites

Hep,

lyder som en god plan du har gang i der, så ja, så giver det mening

at være i form, selv jeg helt objektivt synes du træner for meget,

men fred være med det, hvis du kan holde til det. :smile:

men så er det vel iøv heller ikke så underligt at du vejer det du gør,

når nu du givetvis slæber rundt på en del muskelmasse.

må dog tilstå at jeg i forlængelse heraf ikke kan forstå hvordan din

fedtprocent (efter dit eget udsagn) kan være for høj, med alt det motion

du får fyret af, med mindre du lever urimelig tarveligt og slet ikke har

styr på din kost overhovedet.

Link to comment
Share on other sites

Hep,

lyder som en god plan du har gang i der, så ja, så giver det mening

at være i form, selv jeg helt objektivt synes du træner for meget,

men fred være med det, hvis du kan holde til det. :smile:

men så er det vel iøv heller ikke så underligt at du vejer det du gør,

når nu du givetvis slæber rundt på en del muskelmasse.

må dog tilstå at jeg i forlængelse heraf ikke kan forstå hvordan din

fedtprocent (efter dit eget udsagn) kan være for høj, med alt det motion

du får fyret af, med mindre du lever urimelig tarveligt og slet ikke har

styr på din kost overhovedet.

vi ser jo alle forskelligt på træning tror jeg, men hvis jeg ikk træner så meget som jeg gør blir jeg seriøst skør......

men tro mig jeg forstå heller ikk hvordan jeg kan bi beholde mine fedt depoter for jeg spiser sund mad og drikker aldrig sodavand osv. self er der en slik dag engang imellem men ski ikk nok til at det kan gøre noget slemt ved min krop.... tror at jeg har kamel gener hehe;D

Link to comment
Share on other sites

vi ser jo alle forskelligt på træning tror jeg, men hvis jeg ikk træner så meget som jeg gør blir jeg seriøst skør......

men tro mig jeg forstå heller ikk hvordan jeg kan bi beholde mine fedt depoter for jeg spiser sund mad og drikker aldrig sodavand osv. self er der en slik dag engang imellem men ski ikk nok til at det kan gøre noget slemt ved min krop.... tror at jeg har kamel gener hehe;D

Det er ikke fordi jeg ikke har en forståelse for hvad du mener, men hvis ikke du har de boglige evner, kan det være ligemeget om du har en fysik som ville gøre superwoman. Det ville være smartere at arbejde på dine svage sider - også som et helt almindeligt menneske. Det, du gør nu, gør dig ihf disponeret for overbelastningsskader og slidgigt på sigt, og det er ihf ikke vejen frem til succes i dit drømmejob. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Tror du mener selvværd og ikke selvtillid, Dysp.

Men ellers er jeg da basalt set enig i, at det er et mentalt problem.. omend det at have sit selvværd bundet op på sin vægt typisk stikker noget dybere og er noget sværere at ændre end "bare" en dårlig vane. Nok er psyken ikke statisk - men man kan ikke bare forme den som man har lyst..

Hey RuneN

Jeg er fuldstændig enig med dig i, at for de mennesker, der har en spiseforstyrrelse, er det ikke bare en dårlig vane at have et ekstremt fokus på vægten. Ved en spiseforstyrrelse er det også klart at det er en psykisk lidelse, som skal behandles.

Men baggrunden for mit indlæg er, at jeg hører og møder rigtig mange ganske almindelige kvinder, der har et forskruet forhold til deres vægt. De prøver at leve op til nogle meget snævre, vægtmæssige idealer, som er umulige for dem at opnå på grund af deres kropsbygning/gener. Det er disse kvinder, som jeg beder om at flytte fokus fra deres vægt.

**

sall

Link to comment
Share on other sites

Og hvis du mener at jeg skriver noget der er faktuelt forkert eller kommer med ubegrundede påstande, så frem i lyset med dem. Ellers må du holde det for dig selv :smile:

Nej.

Du opretter en tråd med titlen "Kvinder og vægt...aaarrrrrgggghhh" - og benægter derefter at værre irriteret over kvinders forhold til deres vægt.

Du skriver "at vi mænd for vores del i hvert fald er bedøvende ligeglade med vægten" - og benægter derefter at have udtalt dig på vegne af alle mænd.

Etc. etc.

Dermed er dit debatniveau så lavt, at jeg ikke vurderer at det kan betale sig at gå ind i en detaljeret diskussion med dig. Hvad jeg har skrevet er således primært henvendt til andre læsere, så dine udgydelse i det mindste ikke står uimodsagt.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke fordi jeg ikke har en forståelse for hvad du mener, men hvis ikke du har de boglige evner, kan det være ligemeget om du har en fysik som ville gøre superwoman. Det ville være smartere at arbejde på dine svage sider - også som et helt almindeligt menneske. Det, du gør nu, gør dig ihf disponeret for overbelastningsskader og slidgigt på sigt, og det er ihf ikke vejen frem til succes i dit drømmejob. :smile:

jeg gider ikke kæmpe med noget jeg ikke kan opnå!

og tror ikke at du forstår hvad jeg mener.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er fuldstændig enig med dig i, at for de mennesker, der har en spiseforstyrrelse, er det ikke bare en dårlig vane at have et ekstremt fokus på vægten. Ved en spiseforstyrrelse er det også klart at det er en psykisk lidelse, som skal behandles.

Men baggrunden for mit indlæg er, at jeg hører og møder rigtig mange ganske almindelige kvinder, der har et forskruet forhold til deres vægt. De prøver at leve op til nogle meget snævre, vægtmæssige idealer, som er umulige for dem at opnå på grund af deres kropsbygning/gener. Det er disse kvinder, som jeg beder om at flytte fokus fra deres vægt.

Mit indlæg var ikke møntet på kvinder med spiseforstyrrelser, men helt almindelige kvinder, hvoraf mange har selvværdet bundet op på vægten. Kvinder med spiseforstyrrelser er en helt anden historie.

Link to comment
Share on other sites

- At positionere sig i forhold til andre piger.

Det her er humlen. For hvad mange mænd i den her tråd ikke har fattet er, at vi ikke går op i vores udseende for jeres skyld. Vi ved sgu da godt at vi ikke kan opfylde ALLE mænds præferancer og dét er vi helt nede med.

Hvad I ikke har fanget er, at vi spejler os i andre kvinder. Og det er for deres skyld vi gerne vil være tynde og købe modetøj, I ikke forstår :laugh: Det er en del af den her uudtalte, evige konkurrence vi har.

Derfor rager det os ærligt talt en papand når I stimler sammen i sådan en tråd her og erklærer, at I hellere vil have former og et par kg ekstra. Vi er faktisk bedøvende ligeglade med at I er bedøvende ligeglade med om I kan se vores ribben eller ej.

Link to comment
Share on other sites

det er da meget 69kg fordelt ud på 174cm!

jamen det handler ikke om retningslinger, det handler om hvad jeg ser! det er sgu da fustrerende at jeg har støre lår end mange alm. fyre som ikke træner det helt store!

og det er da pænere når at man kan se musklerne, så kan man også se at jeg har brugt alle de timer på den satans krop.

At du har større lår en mænd der ikke træner siger jo noget om dem og ikke dig :wink::cool:

Link to comment
Share on other sites

Mit indlæg var ikke møntet på kvinder med spiseforstyrrelser, men helt almindelige kvinder, hvoraf mange har selvværdet bundet op på vægten. Kvinder med spiseforstyrrelser er en helt anden historie.

Hey RuneN

Jeg tror du har ret i at mange kvinder har deres selvværd bundet op på, hvad tallene på badevægten siger.

Men er man ikke i høj grad selv medbestemmende om, hvor man ønsker at finde sit selvværd. Hvis man selv flytter fokus eller begynder at anskue tingene fra en anden vinkel, så sker der også noget med det, der giver en selvværd. Så nu er spørgsmålet, hvorfor så mange kvinder er underlagt

tallene på vægten som selvværds-måler?

**

sall

Link to comment
Share on other sites

Derfor rager det os ærligt talt en papand når I stimler sammen i sådan en tråd her og erklærer, at I hellere vil have former og et par kg ekstra. Vi er faktisk bedøvende ligeglade med at I er bedøvende ligeglade med om I kan se vores ribben eller ej.

Det er så sandt som det er sagt. Nu må I mænd sgu få benene lidt ned på jorden, det er sgu ikke jer vi forsøger at tilfredsstille og føje.

Jeg vil da i øvrigt også sige at mænd går i sygelig grad meget op i hvor lav eller høj deres fedt% er og der er da adskillige af mine drengevenner der går utroligt meget op i ders udseende og vægt samt styrketræning.

Det er samme princip.

Link to comment
Share on other sites

Det her er humlen. For hvad mange mænd i den her tråd ikke har fattet er, at vi ikke går op i vores udseende for jeres skyld. Vi ved sgu da godt at vi ikke kan opfylde ALLE mænds præferancer og dét er vi helt nede med.

Hvad I ikke har fanget er, at vi spejler os i andre kvinder. Og det er for deres skyld vi gerne vil være tynde og købe modetøj, I ikke forstår :laugh: Det er en del af den her uudtalte, evige konkurrence vi har.

Derfor rager det os ærligt talt en papand når I stimler sammen i sådan en tråd her og erklærer, at I hellere vil have former og et par kg ekstra. Vi er faktisk bedøvende ligeglade med at I er bedøvende ligeglade med om I kan se vores ribben eller ej.

Hej Nips

Det er da interessant det du skriver her!

Og jeg kan sagtens følge at I spejler jer i andre kvinder med hensyn til udseende, tøj mv. Mænd spejler sig også i andre mænd, både med hensyn til udseende, tøj....og alufælge :smile::blink:

Men hvorfor lader I kvinder jer tyrannisere af nogle urealistiske vægtnormer og taler så meget om vægten, når INGEN - heller ikke andre kvinder - kan se hvad I vejer.

**

sall

Link to comment
Share on other sites

Nej.

Du opretter en tråd med titlen "Kvinder og vægt...aaarrrrrgggghhh" - og benægter derefter at værre irriteret over kvinders forhold til deres vægt.

Du skriver "at vi mænd for vores del i hvert fald er bedøvende ligeglade med vægten" - og benægter derefter at have udtalt dig på vegne af alle mænd.

Etc. etc.

Dermed er dit debatniveau så lavt, at jeg ikke vurderer at det kan betale sig at gå ind i en detaljeret diskussion med dig. Hvad jeg har skrevet er således primært henvendt til andre læsere, så dine udgydelse i det mindste ikke står uimodsagt.

Hej Modstrid

Jeg må virkelig have ramt et meget, meget ømt punkt hos dig!!! :smile:

Så fordi jeg skriver "arrrgghhhh" (som også kan udtrykke undren eller skuffelse eller bare være et "udråbsord) i overskriften og skriver "vi mænd" er mit niveau altså så "for lavt" til dig.

Det er jo rigtig interessant da du i samtlige dine indlæg konsekvent udtaler dig på vegne af andre kvinder... :smile:

**

sall

Link to comment
Share on other sites

Hej Nips

Det er da interessant det du skriver her!

Og jeg kan sagtens følge at I spejler jer i andre kvinder med hensyn til udseende, tøj mv. Mænd spejler sig også i andre mænd, både med hensyn til udseende, tøj....og alufælge :smile::blink:

Men hvorfor lader I kvinder jer tyrannisere af nogle urealistiske vægtnormer og taler så meget om vægten, når INGEN - heller ikke andre kvinder - kan se hvad I vejer.

**

sall

Det gør vi bare og det kan ikke forklares. Opgiv at forstå kvinder.

Link to comment
Share on other sites

Det her er humlen. For hvad mange mænd i den her tråd ikke har fattet er, at vi ikke går op i vores udseende for jeres skyld. Vi ved sgu da godt at vi ikke kan opfylde ALLE mænds præferancer og dét er vi helt nede med.

Hvad I ikke har fanget er, at vi spejler os i andre kvinder. Og det er for deres skyld vi gerne vil være tynde og købe modetøj, I ikke forstår :laugh: Det er en del af den her uudtalte, evige konkurrence vi har.

Derfor rager det os ærligt talt en papand når I stimler sammen i sådan en tråd her og erklærer, at I hellere vil have former og et par kg ekstra. Vi er faktisk bedøvende ligeglade med at I er bedøvende ligeglade med om I kan se vores ribben eller ej.

Typisk kvinder. Snakker bare udeom..... Men vi mænd kan se lige igennem jer kan vi! :blink:

Men det er jo det samme som mange mænd der kæmper for at få de største arme eller lign.

Link to comment
Share on other sites

Hej Nips

Det er da interessant det du skriver her!

Og jeg kan sagtens følge at I spejler jer i andre kvinder med hensyn til udseende, tøj mv. Mænd spejler sig også i andre mænd, både med hensyn til udseende, tøj....og alufælge :smile::blink:

Men hvorfor lader I kvinder jer tyrannisere af nogle urealistiske vægtnormer og taler så meget om vægten, når INGEN - heller ikke andre kvinder - kan se hvad I vejer.

**

sall

Når kvinder snakker så meget om vægt som de gør, så kan de oftest også kom med et nogenlunde bud på hvad andre vejer. Og hvis ikke et godt bud, så kan kvinder i hvert fald godt finde ud af at om andre kvinder vejer de der 2kg for meget, uanset hvor meget det nu er.

Link to comment
Share on other sites

Hey

Jeg vil da i øvrigt også sige at mænd går i sygelig grad meget op i hvor lav eller høj deres fedt% er og der er da adskillige af mine drengevenner der går utroligt meget op i ders udseende og vægt samt styrketræning.

Det er samme princip.

Ja, du har helt ret i, at en del mænd, især unge og yngre mænd der træner, går rigtig meget op i deres fedtprocent og vægt...for tænk hvis de ikke kan fremvise en sixpack nede i omklædningsrummet :crazy:

Men jeg vil mene, at langt flere kvinder ligger under for vægtens små tal end der er mænd - uden dog at have dokumentation for det!

Det er så sandt som det er sagt. Nu må I mænd sgu få benene lidt ned på jorden, det er sgu ikke jer vi forsøger at tilfredsstille og føje.

Jeg tror ikke at nogen af mændene der har blandet sig i denne debat, har haft benene andre steder end på jorden :cool:

Spørgsmålet er jo så, om det er sundere, at kvinder som flere af jer siger, ligger under for jeres køns eget, usunde vægtideal? Resultatet er vel det samme!! :blush:

**

sall

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

Ud fra min egen holdning/mit eget forhold til min vægt igennem årene, så ville jeg sige at grunden til al den hysteri omkring vægten kan grunde i en slags mangel på viden. Og med viden mener jeg, at man ikke rigtigt "fundet ud af" hvordan forskellige kilo kan se ud. Langt fra majoriteten kvinder træner jo på en måde som vil holde dem faste i skinnet efter at de er 15, hvorfor vægten bliver anset som det bedste mål at sikre sig at man er slank. Så jeg gik da også længe op i hvad jeg vejede, fordi jeg troede at lav vægt = veltrænet look, siden jo veltrænet look = slank.

Senere blev vægten for mig et slags værktøj for placering i den for mig smarteste vægtklasse i kampsport. Men siden jeg stadig væk var meget glad for styrketræningen ved siden af og blev ved med at vokse, blev jeg nødt til at lære det der med at cutte kun fedtet af, når jeg skulle ned i min vægtklasse i forbindelse med konkurrence. Det var nok egentlig mest i den forbindelse at jeg så fandt ud af, når jeg gik off og pludselig vejede 3-5 kg mere end for et halv år siden, men stadig væk kunne passe majoriteten af mit tøj ( i hvert fald det uden lange, stramt siddende arme ) og stadig væk så godt ud i spejlet. Siden da går jeg slet ikke op i vægt for at bedømme mit udseende, selv om jeg stadig væk bruger den sammen med mit spejlbillede når jeg er på diæt for bedre at kunne følge fremgangen og især hvis det nu bliver BB en dag, hvor der igen bliver vægtklasser.

Men jeg synes da at det er noget af en øjenåbner at jeg nu kan passe jeans på en vægt på 67 kg, som jeg sidste gang kunne passe når jeg vejede 58 kg og at jeg har flad mave med skyggen af abs samt basketbolde til glutes. Den gang jeg ikke havde prøvet at træne mig til en fast krop, ville jeg aldrig have kunnet tro at det kunne se så godt ud på så mange kg som det gør i dag. Så for mig var det i hvert fald et spørgsmål om manglende viden og det er også noget jeg ser bland flere af de piger som jeg er PT for, som kommer og siger at de vil se ud som mig og så bliver helt chokkerede over at jeg vejer 10 kg mere end de fleste af dem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share