Undervægtig


Guest slettet_190112
 Share

Recommended Posts

Guest bagster

Hej MOL

Jeg er en pige på snart 17år og er 178cm og vejer 45kg.

Jeg er klar over at jeg er utrolig undervægtig, går også hos en sygeplerjerske, men føler ikke rigtigt hun giver særlig gode råd.

Jeg vil i bund og grund høre ad om det er usundt at spise fed mad, dvs. kage, kakao osv også selvom man skal tage på? eller skal jeg kun leve af de sunde madvarer og så bare øge mængden?

Link to comment
Share on other sites

Hej..

- Vil lige sige til at starte med at jeg bestemt ikke ekspert på området!

Men jeg vil mene at du nok mest bare skal øgemængden af det sundemad.. - Måske købe letmælk i stedet for skummet (Jeg ved selvfølgelig ikke hvad du gør nu)

Dog tror jeg heller ikke du skal have noget imod af at spise kage o.l sommetider :).

Link to comment
Share on other sites

Har selv stået i præcis samme situation 178 og 46 kg, gik til min læge som direkte sagde til mig at jeg havde anoreksi. fik at vide at jeg bare skulle begynde at spise så meget som muligt. Meget gerne fede ting. når man har en sådan en bmi har man jo næsten ingen fedt,

De første tre måneder skete der intet, selvom jeg spiste alt! måske er ens krop ikke så vant til at lagre fedt når man er i den vægt klasse, og prøver bare at overleve? Men langsomt begydte jeg så at tage på. og her et halvt år senere har jeg taget en 8 kg. på.

Du skal ihvert fald ikke være bange for at spise usundt, da du har brug for det fedt. og dem som altid har været undervægtige har svært ved at tage på.

Har altid selv været meget træt og har ikke kunne tage mig sammen til noget. Dette har ændret sig meget, over det halve år. Den eneste ulempeer måske lidt flere bumser :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg står nogenlunde samme problem men ikke helt, jeg er ca 1,76 måske lidt højere og vejer 56 ca. og er 17 år, men jeg kan heller ikke tage på, mine forældre siger det er fordi jeg har for høj forbrænding?, og så har jeg en kammerat der siger at kreatin skulle hjælpe en med og tage på ved ikke om det er rigtigt men ville gerne høre hvad jeg kunne høre for og tage nogle flere kilo på. :)

Link to comment
Share on other sites

Hej bagster.

BMI: 45 / (1.78^2) = 14.2

Et BMI under 18 (for kvinder) betragtes som undervægtigt. Dit må siges at ligge på den kritiske grænse.

Du skal overhovedet ikke tænke over, om det du spiser er sundt. Du skal bare lære at spise. Om det er kage, MacD eller anden "fed" mad er totalt ligegyldigt. Find noget du kan lide og spis løs.

Jeg går ud fra at du bor hjemme endnu - hvordan takler dine forældre problemet? Er der en psykolog inde ovre?

xTommi: Du har ikke noget unikt højt stofskifte. 90% af alle teenagedrenge har (sjovt nok) samme problem som dig. Du spiser simpelthen for lidt, ligemeget hvad dine forældre og venner siger. Kreatin vil umiddelbart ikke hjælpe dig med at tage på. Kreatin gør, meget basalt set, at du kan træne længere og hårdere, før dine muskler bliver trætte. Dvs. at du kan belaste musklen mere og derved fremme hypertrofi. At spise kreatin uden fornuftig & hård træning vil være åndssvagt og spild af penge.

Til begge to: Prøv at skrive hvad i spiser i løbet af en almindelig dag. Husk mængden (i gram) og gerne tidspunkter for måltidet.

PS: Jeg har personligt "kæmpet" for at tage på det seneste år (174cm, fra 64kg til nu 70-71kg) - og har bla. eksperimenteret med at drikke olivenolie. Det lyder klamt, men det er nemme kalorier - og sundt fedt; prøv det :)

Edited by Kongsfelt
Link to comment
Share on other sites

Jeg står nogenlunde samme problem men ikke helt, jeg er ca 1,76 måske lidt højere og vejer 56 ca. og er 17 år, men jeg kan heller ikke tage på, mine forældre siger det er fordi jeg har for høj forbrænding?, og så har jeg en kammerat der siger at kreatin skulle hjælpe en med og tage på ved ikke om det er rigtigt men ville gerne høre hvad jeg kunne høre for og tage nogle flere kilo på. :)

Når man starter på kreatin vil man over en periode ophobe væske i kroppen og på den måde tage på. Men nu er det jo ikke ligefrem væske du har brug for at tage på. Da jeg selv var undervægt (60kg ved 202cm) begyndte jeg at styrketræne og indtage proteinshakes med olivenolie i.

Det virkede for mig, men jeg vil ikke anbefale shakes til alle. Det jeg derimod vil anbefale er at i spiser mere når i spiser og at i spiser oftere end i normalt gør. Sørg altid for at have nogle snacks med.

Og når man er så undervægtige som i siger, så gør det sku ikke noget at der ryger noget kage ned i ny og næ, men det skal selvfølgelig være en sund basiskost der hjælper jer på den rette vej.

Link to comment
Share on other sites

Hej bagster.

BMI: 45 / (1.78^2) = 14.2

Et BMI under 18 (for kvinder) betragtes som undervægtigt. Dit må siges at ligge på den kritiske grænse.

Du skal overhovedet ikke tænke over, om det du spiser er sundt. Du skal bare lære at spise. Om det er kage, MacD eller anden "fed" mad er totalt ligegyldigt. Find noget du kan lide og spis løs.

Jeg går ud fra at du bor hjemme endnu - hvordan takler dine forældre problemet? Er der en psykolog inde ovre?

xTommi: Du har ikke noget unikt højt stofskifte. 90% af alle teenagedrenge har (sjovt nok) samme problem som dig. Du spiser simpelthen for lidt, ligemeget hvad dine forældre og venner siger. Kreatin vil umiddelbart ikke hjælpe dig med at tage på. Kreatin gør, meget basalt set, at du kan træne længere og hårdere, før dine muskler bliver trætte. Dvs. at du kan belaste musklen mere og derved fremme hypertrofi. At spise kreatin uden fornuftig & hård træning vil være åndssvagt og spild af penge.

Til begge to: Prøv at skrive hvad i spiser i løbet af en almindelig dag. Husk mængden (i gram) og gerne tidspunkter for måltidet.

PS: Jeg har personligt "kæmpet" for at tage på det seneste år (174cm, fra 64kg til nu 70-71kg) - og har bla. eksperimenteret med at drikke olivenolie. Det lyder klamt, men det er nemme kalorier - og sundt fedt; prøv det :)

Hun ligger ikke på den kritiske grænse, hun er langt over den kritiske grænse. Jeg ville kalde 18 den kritiske grænse for mænd og kvinder skal vel i gennemsnit ligge de der 3-5% højere på grund af deres naturlige polstring.

bagster: Jeg håber at du får den fornødne behandling du har brug for. Du skriver at du går hos en sygeplejerske, men jeg tror ikke helt at hun kan favne dit problem. Jeg synes du bør snakke med dine forældre om at komme i tontakt med en klinisk diætist og en psykolog så du kan komme trygt igennem dette.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noget problem at du supplerer din ellers sunde kost med nogle usunde ting for at få nogle flere kalorier ned. Men sørg for guds skyld for at spise nok til at du tager på af det. Jeg kender en pige der er enormt undervægtig/tynd og som ikke spiser andet end kager og slik for at tage på. Problemet er bare at hun slet ikke spiser nok til at tage på, så nu har du en pige der er alt for tynd, og som samtidig spiser enormt usundt. Resultatet = hovedpine døgnet rundt, og influenza hver og hver anden uge. Den vej kan jeg ikke anbefale. Se at få noget mad indenbords. Og lad være med at vente med at spise til du er sulten. Hvis du er vant til at spise enormt lidt er det en ret dårlig indikator for hvor meget mad der skal indenbords for at du tager på :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Hvilke??

Du har rigtig haft fat i boardets søgefunktionen og støvet en masse af mine gamle posts op, fordi jeg kritiserer dig en smule, hva'?

45 kg. fordelt ud på 178 cm. er selvsagt usundt. Når man kun er 17 år vil det sandsynligvis sætte udviklingen i stå, kroppen vil producere minimalt med hormoner, hvilket nok vil føre til udeblivende menstruation. En så lav vægt er tydeligt tegn på underernæring, hvilket vil medføre at kroppen vil bogstavelig talt vil æde sig selv op ved at bruge allerede bestående væv til opretholdelse af vitale funktioner. Det kan medføre knogleskørhed, nedsat nyrefunktion, svagere immunforsvar osv.

Underernæringen vil formentlig også medføre mangel på visse mikronutrienter - især de fedtopløselige, hvilket igen har sine åbenbare konsekvenser. Desuden er der de helt åbenlyse: Med en så klar undervægt vil man have problemer med at udføre fysisk arbejde og formentlig have en forringet hverdag.

Link to comment
Share on other sites

Du har rigtig haft fat i boardets søgefunktionen og støvet en masse af mine gamle posts op, fordi jeg kritiserer dig en smule, hva'?

Du tænker på BMI - er det ikke lidt entydigt?

Hvad er nutrienter?

Lidt uden for nummer måske??

Jeg synes det ville være passende du forklarer dig ordentligt, hvis du stiller samme spørgsmål til mig.

Specielt når jeg næste kopier dine udtalelser ...

Link to comment
Share on other sites

Du tænker på BMI - er det ikke lidt entydigt?

Hvad er nutrienter?

Lidt uden for nummer måske??

Jeg synes det ville være passende du forklarer dig ordentligt, hvis du stiller samme spørgsmål til mig.

Specielt når jeg næste kopier dine udtalelser ...

Du vrøvler igen. Forstår slet ikke det nederste i dit indlæg.

Ja, jeg tænker BMI. For mennesker der vejer 90 kg. over 180 cm. kan man ikke bruge BMI til at sige noget om hvorvidt de vejer for lidt eller for meget. Men det kan man sagtens med en der vejer 45 kg. over 178 cm. Den vægt nærmer sig dødsgrænsen - det er ikke mere end organer og knogler, hvis du skulle være i tvivl.

Hvis du ikke ved, hvad makro- og mikronutrienter, så kunne det være du skulle læse lidt op på det. MOL har et ganske udmærket artikelarkiv.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke ved, hvad makro- og mikronutrienter, så kunne det være du skulle læse lidt op på det. MOL har et ganske udmærket artikelarkiv.

Nutrienter lyder bare ikke særlig dansk :cool:

Mener du måske Nutrients som på engelsk. Du kan være lidt svær at forstå, hvis du opfinder dine egne ord. Måske det er derfor du ikke forstår, hvad jeg skriver. :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Nutrienter lyder bare ikke særlig dansk :cool:

Mener du måske Nutrients som på engelsk. Du kan være lidt svær at forstå, hvis du opfinder dine egne ord. Måske det er derfor du ikke forstår, hvad jeg skriver. :4thumbup:

Eller også kan du ikke forstå hvad han skriver fordi du sidder i børnehaven og læser det? Har du virkelig ikke bedre ting at bruge din sommerferie på, end at støve Wopper's indlæg frem for at komme med en eller anden latterlig kommentar, der tydeligt afspejler din mangel på sund fornuft?

Nå ja, og forresten så er nutrienter et dansk ord.

Hils pædagogerne fra mig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share