Smerter i knæ


Jawern
 Share

Recommended Posts

Hej alle

Jeg har gennem de sidste 3 måneder startet et løbeprogram op med en kammerat, idet vi gerne vil motionere og komme i bedre form. Ultimativt er det med henblik på løb af længere distancer, men nu lader det til at jeg er "løbet" ind i en mur.

For at give et billede af vores træning kan jeg lige kort beskrive forløbet:

Vi løber 2-3 gange om ugen afhængig af hvor godt vores kalender passer sammen. Vi startede med en kort distance på 3.8km, øgede den sidenhen til 5km og er nu gået op til 7.88km. Hver gang vi har øget distancen har det været fordi vores gennemsnitshastighed er kommet over 11km/t, hvorefter vi er gået ned omkring 9-9.5km/t.

Jeg vil derfor ikke mene vi har løbet vores kroppe i smadder.

Dog er der sket det, at for et par uger siden begyndte jeg at få smerter i mit højre knæ. Indtil nu har jeg aldrig haft problemer med højre knæ, tværtimod har jeg, da jeg var yngre, haft smerter i venstre knæ, som dog er gået over. Når vi starter med at løbe er der ingenting at mærke, men efter et par kilometer, begynder det at gøre ondt i begge sider af knæet og det føles nærmest som om det er fordi jeg løber i samme 'stilling' - altså som om jeg ikke får strakt ordentligt ud i benet. De første par ture var det ikke noget markant og jeg løb egentlig bare igennem det, men i dag blev det så tydeligt at jeg blev nødt til at stoppe op og gå. Dog er der intet at mærke når jeg går, men hver gang jeg forsøgte mig med løb, sprang smerten op igen.

Jeg træner ellers ikke, studerer og har studiejob ved siden af, så det er begrænset hvad jeg har at gøre med, rent fritidsmæssigt.

Håber der er nogen, som kan komme med et par råd til hvad jeg skal gøre. I skrivende stund er der igen intet at mærke i knæet, selvom jeg lige er kommet tilbage fra turen i dag, men jeg frygter lidt at det kan ende galt hvis jeg fortsætter uden at gøre noget ved det.

Mvh

Jakob

Link to comment
Share on other sites

Smerter, hævelser og irritation (ex) i knæet er tegn på at der er noget galt. Sandsynligvis er dit knæ blot lidt overbelastet ud fra det du beskriver, men det er vigtigt at du agerer for at undgå evt. skader. Her er lidt råd:

Start med 5 min ekstra opvarmning af knæene de næste måneder før hver løbetur.

Køb et par neopren-knæbind og en ispose (fås i Matas).

Neopren støtter og holder knæet varmt og nogen gange er det nok til at knæet kan holde til løbeture.

Da dit knæ sandsynligvis er lidt overbelastet, så er det en god idé at ise knæet - i hvert fald i nogle uger efter hver løbetur ( i 20 min). Det lindrer og kan hindre inflammation i knæet.

Sørg for at strække godt ud efter løb.

Hjælper det ikke, så må du i første omgang ændre på løbeturene; længde, hastighed og interval (samt fortsætte med ovenstående).

Hjælper det ikke, så må du holde en løbepause, give knæet et par ugers ro, og prøve at cykle i stedet uden for meget belastning..

Link to comment
Share on other sites

Hey

Det lyder som om du har tiltusket dig en overbelastningsskade :crazy:

Ud fra det du skriver forstår jeg det sådan, at du ikke tidligere har løbet, hvilket betyder at du er gået fra nul til to-tre gange løb om ugen.

Løb er stort set den mest belastende træningsform, du overhovedet kan udsætte led og muskler for, især i startfasen. Belastningen bliver endnu større, hvis I løber på hårdt underlag som asfalt/cement.

Rigtig mange personer, der begynder med løb eller andre former for træning, oplever at få ondt i knæene, netop som træningen er kommet godt i gang.

Smerterne kan skyldes flere forskellige ting:

1. Sko - har du sko, der passer til din løbestil, ellers gå ned i en sportsforretning og få foretaget en test på deres teststand. Hvor mange kilometer har dine sko bag sig - løbesko skal udskiftes efter noget der ligner 1000-1500 kilometer (alt efter underlag, din vægt og løbestil)

2. Underlag - hvis i løber meget på asfalt og cement, bliver dine led og muskler i benene udsat for en meget stor belastning. Når du løber, lander du med en kraft på cirka 4-6 gange din egen kropsvægt. Løber du på et hårdt underlag, er der kun skoene samt dine muskler og led til at optage den belastning, hvilket kan medføre overbelastningsskader.

Prøv at finde nogle bløde underlag at løbe på, for eksempel i skoven.

3. Manglende opvarmning - har du husket at varme op inden dine løbeture. Hvis ikke, så kan det sagtens være forklaringen på dine nuværende problemer.

Mit bud er, at du skal sætte dit løbepensum ned i en periode, evt. holde en pause på en god uges tid, så dit knæ får ro. Prøv alternativt at erstatte løb med cykling og/eller svømning i en periode (f.eks. 14 dage) så din belastning af knæet ikke er så ensidig. Du kan evt. supplere med noget styrketræning af ben ryg og mave. Det kan gøres med fire-fem øvelser undervejs/eller efter jeres træningsture.

Styrketræning kurerer ikke den skade du døjer med lige nu, men kan forebygge nye skader

**

sall

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

Tusind tak for de gode og hurtige svar. Rigtigt nok, det tyder på at knæet er overbelastet. Skulle til undervisning her til morgen og kom knap nok ud til cyklen før det var helt galt. Var så heldig at få min læge til at kigge på det uden tidsbestilling og hun konstaterede at det var en overbelastning. Jeg blev kraftigt anbefalet en hvileperiode på 14 dage minimum.

Det er helt korrekt, jeg er gået fra 0 til 2-3 gange løb om ugen, men uerfaren som jeg er, tænkte jeg ikke at det kunne munde ud i en overbelastning. Men i hvert fald, så har jeg nu fået nogle gode råd, som jeg vil overveje nøje til når jeg kan komme i gang igen - har aldrig været så vild med at løbe, men allerede efter et par uger hvor jeg kunne mærke store fremskridt, er det blevet nogle løbeture jeg nødig vil undvære.

Igen, tak for svarene :)

Mvh

Jakob

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share