Newton løbesko


outzen
 Share

Recommended Posts

Er der nogen af jer der kender noget til dem? Jeg gad godt vide om der tager højde for hældning indad og udad eller om de bare er neutrale

http://www.newtonrunning.com/

Jeg kender ikke noget til skoene, men du kan her se hvilke modeller der er pronation/supinationsko: http://www.newtonrunning.com/newton-products/about-shoes/running-shoe-model

Link to comment
Share on other sites

Hej med dig,

Ja jeg kender til Newton. De kan købes i London. Skoene er til forfodsløbere og de kræver at man ER forfodsløber. Dvs. at de ikke er anbefalelseværdige til nogle der gerne vil være forfodsløber med mindre man kun bruger dem som en del af opvarmningen.

Af en eller anden tåbelig grund er mange begyndt at ændre deres løbestil fra at være afslappet hælelandere/midtfodslandere til at træne på tæerne. De fleste jeg kender der ikke er forfodslander og har forsøgt sig med Newton er blivet skadet.

Brug dem i opvarmningen (10-15min.) skifte derefter til dine almindelige sko og gennemfør resten af dit træningspas.

Man bør kun bruge disse sko hvis du ER forfodsløber. Desuden vil det være en fordel at du vejer 60-70kg. De er ikke til tunge løbere.

Link to comment
Share on other sites

Der er ingen beviser for at de kendte løbesko (som er lavet til at lande på hælen) forebygger skader. Tvært imod.

Derfor er tanken med hele det her barfods/for og midtfods løbedille at man smider alt det kunstige støtte væk, og i stedet løber naturligt som vi nu engang er skabt til at gøre det. Hvilket så skulle resultere i både færre skader men også bedre resultater!

Hvis man går ind på "Ecco's" hjemmeside så kan man læse en del om deres arbejde med at udvikle en sko der kan hjælpe dig til at blive midt/forfods løber.

så derfor til det første spørgsmål i tråden: I denne verden er der ikke noget der hedder støtter, jo mindre du er ekstrem pronerer/supinerer, ellers klarer kroppen det hele af sig selv hvis du bare er tålmodig og giver kroppen tid til at vænne sig til den nye form for belastning.

På youtube vil du os kunne finde rigtigt mange videoer specielt med Newton Running.

Link to comment
Share on other sites

Der er ingen beviser for at de kendte løbesko (som er lavet til at lande på hælen) forebygger skader. Tvært imod.

Derfor er tanken med hele det her barfods/for og midtfods løbedille at man smider alt det kunstige støtte væk, og i stedet løber naturligt som vi nu engang er skabt til at gøre det. Hvilket så skulle resultere i både færre skader men også bedre resultater!

Hvis man går ind på "Ecco's" hjemmeside så kan man læse en del om deres arbejde med at udvikle en sko der kan hjælpe dig til at blive midt/forfods løber.

så derfor til det første spørgsmål i tråden: I denne verden er der ikke noget der hedder støtter, jo mindre du er ekstrem pronerer/supinerer, ellers klarer kroppen det hele af sig selv hvis du bare er tålmodig og giver kroppen tid til at vænne sig til den nye form for belastning.

På youtube vil du os kunne finde rigtigt mange videoer specielt med Newton Running.

Link to comment
Share on other sites

Hej med dig,

Først ville jeg lade være med at bruge Eccos hjemmeside som dokumentation for om sko beregnet til forfodsløbere er bedre end de traditionelle sko. Ecco lever af at sælge sko der er beregnet til forfodsløbere og er derfor knap så nuanceret i deres vurdering af disse.

Det kan godt være af nogle mennesker i Danmark eller et andet sted i den vestlige verden kan løbe i en free sko men størstedelen af os har ikke løbet fra barnsben og har de første 15-20år haft sko på der har gjort al arbejdet for os. Når disse motionister begynder at løbe i en free sko, er det som at hive krykkerne væk under en med brækket ben. De fleste løbere er motionister der løber langsomt (når tempoet stiger lander man typisk længere fremme på foden) der gør at de lander tilbage på foden. De har ikke styrken i læggene til at løbe længere fremme på foden. For dem handler det mest om at træne en mere løbeøkonomisk stil og det vil forfodsløb ikke nødvendigvis være, slet ikke på længere distancer.

Det er rigtigt at mange eliteløbere lander på forfoden pga det høje tempo, og det fungere men det har også en gennemsnitsløbemængde på 100-150km om ugen og en løbebaggrund 10-15 år. man af de danske eliteløbere har også en lavere vægt (Tidligere eliteløber Dennis Jensen 183cm 58kg) der betyder en lavere belastning.

Fordi det fungere for disse løbere behøver det ikke være løsningen for en løber der løber 40km om ugen i et gennemsnitstempo 4:15 pr km og vejer 77kg.

Løbeteknik er vigtigt men at ændre totalt på ens løbestil er tåbeligt.

Link to comment
Share on other sites

At være totalt blind overfor nye muligheder mener jeg er det mest tåbeligste.

Jeg skal helt sikkert afprøve forfodsløb.. og jeg er helt sikker på at med lidt tålmodighed så vil man på den lange bane opnå bedre resultater og langt færre skader.

muskel styrken i benene er det mindste problem her, det man skal passe på er sener og led der har en væsentligt længere tilpasnings og restituerings periode. Så lige godt om man vil løbe med hæl eller forfods isæt skal man starte MEGET langsomt ud hvis man ikke er vant til at løbe.

Link to comment
Share on other sites

At være totalt blind overfor nye muligheder mener jeg er det mest tåbeligste.

Jeg skal helt sikkert afprøve forfodsløb.. og jeg er helt sikker på at med lidt tålmodighed så vil man på den lange bane opnå bedre resultater og langt færre skader.

muskel styrken i benene er det mindste problem her, det man skal passe på er sener og led der har en væsentligt længere tilpasnings og restituerings periode. Så lige godt om man vil løbe med hæl eller forfods isæt skal man starte MEGET langsomt ud hvis man ikke er vant til at løbe.

Jeg kan varmt anbefale, at ændre løbestilen til midt/forfods landing. Det bedste jeg har gjort for mit løb er at give mine Kayano, 2130 osv. til min far, købe et par Adidas Adios og så lære at løbe korrekt. Du vil hurtigt opleve, at det er meget mere behageligt at løbe og du vil nok også løbe en smule hurtigere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share