Sign in to follow this  
evilkoala

Træning til SSR

Recommended Posts

Ja, det er træls med sådan en fibersprængning.. men heldigvis så er det værste ved den smerten, så hvis man er lidt forsigtig kan man træne rundt om den.

i aften kommer løb, styrke og cirkeltræning. Vi får se hvordan det kommer til at gå.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fik klaret mit løb i dag på trods af to skinneben der føltes som om de var lavet af egetræ. de der muskler på ydersiden af skinnebenet (Tibialis Anterior) vil bare ikke rigtigt følge med.

Armbøjninger i fin stil :)

Stadig ingen mavebøjninger pga skaden i maven. jeg fik jo skaden ved at lave kropshævninger så nu, når jeg kommer halvejs op til en chin-up (ca. 90 grader ud fra væggen) kommer denne skarpe stikkende smerte i maven, så jeg laver halve chin-ups og negative halve chin-ups hver gang jeg rejser mig op fra stolen og forsøger at undgå for stor belastning af maven, så den får lidt hvile. surt show!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

weekenden er ved at være overstået og jeg har fået taget en hel del halve kropshævninger på trods af skaden. Synes allerede nu, at jeg kan mærke en markant forskel i styrken.. så det er jo godt nok.

Jeg glæder mig lidt til at komme i svømmehallen tirsdag og få testet min svømning, det er alligevel nogen år siden jeg sidst har svømmet så det skal nok blive sjovt.

Løbeformen går (langsomt) fremad men jeg trøster mig med at det i det mindste *går* fremad. Det er, når alt kommer til alt, rimelig ambitiøst at prøve at nå en form der ligner optagelseskravene til JGK på to måneder (især når man starter på absolut skodform)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Slettet_26102014

Velkommen til MOL :smile:.

Jeg ser frem til, at følge din vej mod målet.

Går du stadig i Special Forces? Da M/58, M/03 og M/05 ikke er et krav, vil jeg uden tvivl anbefale dig, at ofre lidt penge på et par ordentlige støvler du evt. selv farver sorte, da det er et krav.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Velkommen til MOL :smile:.

Jeg ser frem til, at følge din vej mod målet.

Går du stadig i Special Forces? Da M/58, M/03 og M/05 ikke er et krav, vil jeg uden tvivl anbefale dig, at ofre lidt penge på et par ordentlige støvler du evt. selv farver sorte, da det er et krav.

Nix! jeg har købt et par ecco og derudover har jeg af min genbo fået et par M58 i min størrelse, så min plan er at bruge mine ecco til marcherne og 58'erne til alt det våde.. så godt som jeg nu kan.

Jeg ved jo ikke helt hvad jeg skal forvente mig i henhold til tempo og muligt støvleskift og så videre.. nu må vi se..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Løbeturen er klaret.. med nød og næppe. armbøjninger og kropshævninger også klaret..(igen halve kropshævninger og ingen mavebøjninger pga. den fordømte fibersprængning)

det der bekymrer mig nu er om jeg kan nå at komme i en form der kan overbevise instruktørene om at jeg kan følge med. Især tanken om bronzecirklen direkte efterfulgt af cooper skræmmer mig en smule.

Nå, der er vel ikke andet for end at pace sig selv under bronzecirklen og komme ind på 11:30 eller deromkring og så håbe på at jeg har energi nok til at levere en overbevisende præstation på cooperen.

Marchtræningen er til gengæld helt i top! 20 Kg føles som ingenting når jeg drøner derudaf og 10 Km forsvinder skridt for skridt mens tankerne flyver frit. Jeg har tænkt mig at snuppe 15 Km i morgen og alt efter hvordan det går så enten en 15 eller en 20 Km'er fredag.

Hvis nogen har anbefalinger om hvordan man får basis til at fungere med den udleverede rygsæk på en forholdsvis anatomisk venlig måde må de meget gerne PM'e mig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har tænkt mig at snuppe 15 Km i morgen og alt efter hvordan det går så enten en 15 eller en 20 Km'er fredag.

Hvis nogen har anbefalinger om hvordan man får basis til at fungere med den udleverede rygsæk på en forholdsvis anatomisk venlig måde må de meget gerne PM'e mig.

Du skal til at tage den lidt med ro med din march træning, jeg synes du progression er lige voldsom nok. Fokuser lidt mere på et fornuftigt løbeprogram og løb evt. nogle o-løb og svøm nogle ture. Alt den march træning kan hurtigt ende med skader.

Det er svært at få basis til at fungere ed rygsækken, der er flere metoder til at få tingene til at spille sammen.

Du kan forsøge at sætte nogle af de tasker du ikke bruger så tit, bag på, så rygsækken kan hvile på dem. Når basis nu sidder under rygsækkens maverem, gælder det om ikke at have magasintasker siddende ved lårene, da du ikke kan knæle ned og de vil måske også skrabe på når du går. Kniven sider bedste i siden af samme årsag. Spaden skal i rygsækken. I ABC-tasken kan du smide en poncho el.lig. som rygsækken kan støtte på (en af de sorte elastikker bruges til at lukke omkring tasken. En ekstra udrustningstaske til ekstra grej, er også god at have.

En snor/elatstik gennem alle tasker nederst i øjerne kan spænde basis lidt mere sammen, så de ikke hænger os slasker.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det blev til 10 Km med 20 Kg på 1:36 inden jeg kom hjem og læste ALo's post. Var egentligt godt gående indtil den sidste Km hvor venstre lyske pludselig besluttede sig for at skabe sig lidt.. ikke noget jeg ikke kunne være fortsat med, men hvorfor tage chancen? Der var en smule ømhed i starten af turen på indersiden af knæskallerne men det forsvandt hurtigt.

Tak for de gode råd, ALo.. lige nu forsøger jeg med en lidt anderledes teknik men hvis den viser sig ikke at funke vil jeg helt sikkert forsøge mig med din metode.

I øvrigt skal du have held og lykke med din diskosprolaps, jeg krydser fingre for dig!

P.S. @ ALo ---> Best. Avatar. Ever. hvis der er noget der er mere friluft/mandeagtigt/hulemand end søren ryge der holder en død ræv i halen, så vil jeg gerne se det.

Edited by evilkoala

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det blev til 10 Km med 20 Kg på 1:36 inden jeg kom hjem og læste ALo's post. Var egentligt godt gående indtil den sidste Km hvor venstre lyske pludselig besluttede sig for at skabe sig lidt.. ikke noget jeg ikke kunne være fortsat med, men hvorfor tage chancen? Der var en smule ømhed i starten af turen på indersiden af knæskallerne men det forsvandt hurtigt.

Tak for de gode råd, ALo.. lige nu forsøger jeg med en lidt anderledes teknik men hvis den viser sig ikke at funke vil jeg helt sikkert forsøge mig med din metode.

I øvrigt skal du have held og lykke med din diskosprolaps, jeg krydser fingre for dig!

P.S. @ ALo ---> Best. Avatar. Ever. hvis der er noget der er mere friluft/mandeagtigt/hulemand end søren ryge der holder en død ræv i halen, så vil jeg gerne se det.

Ren nysgerrighed, hvilken anden teknik?

de gange hvor jeg har været rigitg godt gående i march træningen og begyndt at tage flere marcher end planlagt er hvor jeg er gået ned med skader.

Man har desuden en tendens til at træne det man er god til... Og lade det man ikke er god til stå i baggrunden. :wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg tror du misforstår mig. Med "teknikken" mener jeg metoden til at få basis og rygsæk til at fungere sammen..(ALo anbefaler at hvile rygsækken oven på basis, mens jeg experimenterer med en metode til at benytte hoftebæltet samtidig med basis)..

Jeg synes at jeg kommer godt rundt om alt det jeg skal kunne til testweekenden. Jeg er stadig ikke sikker på at jeg kan klare cooper/cirkel kravene til februar, men heldigvis er det først til april hvor jeg SKAL kunne klare dem. I februar skal jeg bare kunne vise at jeg har trænbarheden. (og levere en nogenlunde overbevisende præstation)

25 m uv svømning klaret, i øvrigt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg tror du misforstår mig. Med "teknikken" mener jeg metoden til at få basis og rygsæk til at fungere sammen..(ALo anbefaler at hvile rygsækken oven på basis, mens jeg experimenterer med en metode til at benytte hoftebæltet samtidig med basis)..

Jeg synes at jeg kommer godt rundt om alt det jeg skal kunne til testweekenden. Jeg er stadig ikke sikker på at jeg kan klare cooper/cirkel kravene til februar, men heldigvis er det først til april hvor jeg SKAL kunne klare dem. I februar skal jeg bare kunne vise at jeg har trænbarheden. (og levere en nogenlunde overbevisende præstation)

25 m uv svømning klaret, i øvrigt.

Modtaget, my bad.

Men i mine øjne ser din træning fin ud. Så længe at man mærker efter kroppen og det kan du jo, af gode grunde kun selv :smile:

Følger forsat ivrigt med i din træning.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fik ikke løbet i går, så det lille regnskab skulle gøres op i dag. Fåååååk! det er koldt uden for! Jeg blev ved med at have fantasier om at ende ligesom den der terminator fra T2.. Der hvor den fryser fast til gulvet og knuses i tusind stykker.

Som sagt bruger jeg det der C25K program og det er sgu hårdt når man ikke er vant til at løbe. Måske er det fordi jeg løber der hvor der står "Jogging".. eller også er det bare fordi jeg er svag.. det er det nok, faktisk.

Jeg kan dog mærke forbedringerne i kondien dag for dag.. Humøret er bedre og det er nemmere og nemmere at komme i gang.

Edited by evilkoala

Share this post


Link to post
Share on other sites

Og så kom vi henover julen, influenzaen og den alt for fede mad.

Har været på ryggen pga influenzaen, så jeg skal til at samle op på løbeprogrammet. Sur røv.

Til gengæld er de der kropshævninger virkelig noget der gir bonus. tog 5-4-3-2-1-1-1 i dag, så det går sgu fremad med dem. når mine arme er pumpede nu kan kæresten ikke længere holde rundt om dem.. (men hun har nu også ret små hænder)

Vi ser fremad mod et ny år med større muskler, bedre kondi og mindre fedt på mavsen.

Jeg håber i allesammen havde en god jul og ønsker jer et superfedt nytår!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fik målt min løbehastighed i dag. 6:12 / Km.

Ikke godt nok. Jeg er nødt til at komme ned på 5 minutter/Km. nu var det over 5 km, så mon ikke jeg kan pressse den lidt højere op nå jeg kun skal løbe i 12 minutter? det håber jeg sgu.

Spekulerer om jeg skal lægge intervaltræning ind tirsdag og torsdag, så jeg kan blive lidt hurtigere.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fik målt min løbehastighed i dag. 6:12 / Km.

Ikke godt nok. Jeg er nødt til at komme ned på 5 minutter/Km. nu var det over 5 km, så mon ikke jeg kan pressse den lidt højere op nå jeg kun skal løbe i 12 minutter? det håber jeg sgu.

Spekulerer om jeg skal lægge intervaltræning ind tirsdag og torsdag, så jeg kan blive lidt hurtigere.

Sørg for at start stille og roligt op med interval træning, man kan hurtig overbelaste sig. Ellers kan man jo altid krydre det med lidt farlege osv. under ens normale løbetur.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke fået topribben endnu, så i stedet for at træne cirkeltræning i dag valgte jeg at gå en aftentur med rygsækken.

Jeg havde overbevist mig selv om at hjemmeværnets udleverede "special force" (no kidding, det hedder de sgu'!) støvler godt kunne bruges..

7 Km på en time med 15 Kg i sækken... Jeg var sådan set godt gående og kunne sagtens ha' fortsat, hvis ikke det var for de skide støvler!!

Først og fremmest.. VI SES TIL FORTESTEN D. 15 JANUAR!! :D

Det er sjovt som fødder er forskellige.. jeg er ovenud lykkelig for mine Special Forces støvler :D

Men hvis de ikke virker for dig, så er det bare ud til højre med dem og så må man selv gribe i lommen.

SSR manden har ret, at her til fortesten, tror jeg de ligger utrolig meget vægt på march delen.. 3x bronze + 12min test SKAL ikke beståes,

man skal blot vise at man kan trænes til at bestå dem inden for en måned eller to.

Med hensyn til svømning, så kan man hurtigt træne sig på til at kunne dykke de der 15m og svømme 300m. Jeg er mere nervøs for øvelserne under

vandet.. men hva faen.. nu må vi se!

God træning fremover!

med honnør og hele mulevitten

Svane

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu spammer jeg din blog helt vildt.. undskyld :D

Men ville lige sige at jeg også havde utrolig store problemer med kropshævningerne, men armene kommer rimelig hurtigt efter det.

Der er dog lige en ting at du skal være opmærksom på! Hvis du øver kropshævninger et sted hvor dine ben hænger frit, så regn med at du skal kunne tage nogle flere. Vi kommer til at tage de forbandede kropshævninger i en ribbe, hvor kroppen presses ind mod de forpulede ribbe hver eneste gang, så modstanden/vægten bliver altså lige forhøjet. Jeg blev lidt overrasket da jeg forsøgte mig i en ribbe (frie ben: 10 hævninger, ribbe: 3½).. men har sidenhen udelukkende trænet hævninger i ribben og er kommet efter det. Tror det har meget med teknik at gøre.

Hvad Coopers angår.. så tag den på viljen.. du har 2min pr 400m så det er bare at hægte dig fast i en som er ok løbende og tag den på viljen hehe. Så længe du kan komme over de 1900m eller sådan noget tror jeg de er villige til at lade dig gå videre. Man må for ALT I VERDENEN ikke begynde at gå!

March: På min beskrivelse (indkaldelses ordre send af SSR) af hvad der kommer til at foregå på fortesten d. 15 januar står der at de 2x 20km march skal udføres indenfor 14 timer (IKKE 24 timer).. men der står noget helt andet på hjemmesiden.. men 14 timer er jo også inden for 24 timer heh.. lige meget hvad så er det bare at knibe røvballerne sammen og give den gas!

Glæder mig til at hilse på alle SSR aspiranterne her d. 15 JAN, det bliver sgu grineren :)

Hvis du bor i Århus området eller Sønderborg området så sig lige til, så kan vi få gang i noget fælles træning efter fortesten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så er jeg tilbage efter en større pause p.g.a. ryggen (fik smadret ryggen i starten af januar da jeg var til brand med falck)

Det betød desværre også at jeg gik glip af optkur 1/2010 hvilket resulterede i en mindre omgang vintersurmuleri og laden stå til i et par måneder.

Det er så overstået nu og jeg er tilbage og i fuld gang med at forberede mig til optkur1/2011 i stedet for.

Delmål nået: 300 m svømning √

20 Km march med 25 Kg oppakning √

Bronzecirkel x 3 på 12 min √

Coopertest 2400 √

Det jeg fokuserer på lige nu er bare at forbedre alle mine tider og stille og roligt øge intensiteten/distancen i de forskellige discipliner så jeg er helt sikker på at når januar ruller rundt næste år så er jeg klar.

P.S. Tillykke til Svane, Flot gået.. jeg kan ikke sige mig fri for at være en smule misundelig, hvis der ikke lige havde brand den nat havde jeg været med på restanten... men måske er der ikke helt ligeså meget sne næste år så det kan da være at jeg ender med at være den heldige.

Share this post


Link to post
Share on other sites

fik svømmet en 600 meter og løbet 5 Km i dag. Lagde endeligst smøgerne på hylden i morges og satser på at se resultater snart.

Jeg vil starte med at sige, respekt for den beslutning du har taget !

Det er sgu altid noget smukt over når et menneske vælger at tage en 180 grader beslutning i sit liv:o)

- og det lyder i den grad til der er resultater. Håber også smøgerne er røget for good. De er nogle sataner!

Jeg er helt ny i forummet her, søgte på "SSR orientering" i Google, og blev ledt ind på denne tråd.

Lige som dig, træner jeg også mod optagelse i SSR, måske man skulle lave en log ligesom dig.

Jeg har dog trænet i flere år, både svømning og styrke, og nu også løb, så føler mig generelt i god form.

Går o- march i weekenderne (Nat - i skovene diverse steder - 20km, med 25kg oppakning - og marchen i sig selv er ikke så udmattende). Er dog stadig "ny" i Orientering - hvordan går det for dig?

Hvad er det for et løbeprogram du bruger? Må i gang med noget mere struktureret.

Held og lykke med det hele, det kan jo være vi ses til fortesten (Søger også ind 2011)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey hey glæder mig også til at høre mere om det. Jeg regner med at være med på 2011 vognen så jeg suger al viden til mig.

Er i andre med i patruljekompagnier i forvejen eller ?

hey er der nogen af jer der er fra nodjylland

jeg tænker vis i var med på at træne sammen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this