Skal min kone tabe sig?


Jack Shephard
 Share

Recommended Posts

Jeg er en mand på 25 år, 177 cm. Jeg har i mange år været fed og doven men for to år siden tog jeg mig sammen og lavede livs stilen om begyndte løbe og spise sundere det er nu resulteret i at jeg i dag vejer 25 kg mindre fra 108 til 83 og regner med der ryger 5 - 10 kg mere i løbet af det næste år.

Men mit problem ligger et andet sted, min vægt nærmere sig nu min kones, det har jeg ikke noget problem med selv, hun elskede mig da jeg var størst og vil altid elske hende uandset hvad hun vejer. Men den anden dag, da vi snakkede om det kunne jeg se på hende at hun blev ked af det ved tanken om at jeg skulle være mindre end hende, men hun sagde ikke noget.

Jeg har foreslået at hjælpe hende med at med at få smidt det over flødige men hun undskylder sig med at hun ikke orker og hendes arbejde og børnene tager alt tiden.

Hvad skal jeg gøre og skal jeg overhovedet gøre noget??

Link to comment
Share on other sites

Jeg er en mand på 25 år, 177 cm. Jeg har i mange år været fed og doven men for to år siden tog jeg mig sammen og lavede livs stilen om begyndte løbe og spise sundere det er nu resulteret i at jeg i dag vejer 25 kg mindre fra 108 til 83 og regner med der ryger 5 - 10 kg mere i løbet af det næste år.

Men mit problem ligger et andet sted, min vægt nærmere sig nu min kones, det har jeg ikke noget problem med selv, hun elskede mig da jeg var størst og vil altid elske hende uandset hvad hun vejer. Men den anden dag, da vi snakkede om det kunne jeg se på hende at hun blev ked af det ved tanken om at jeg skulle være mindre end hende, men hun sagde ikke noget.

Jeg har foreslået at hjælpe hende med at med at få smidt det over flødige men hun undskylder sig med at hun ikke orker og hendes arbejde og børnene tager alt tiden.

Hvad skal jeg gøre og skal jeg overhovedet gøre noget??

Det er umuligt at hjælpe folk der ikke vil hjælpes, det er dømt til at mislykkes... det er måske udmærket at sende følere ud men du skal på ingen måde presse på... hvis/når hun er klar til det kan du træde til men ikke før... hvis du begynder at presse på og hun ikke er klar har det den stik modsatte effekt og oven i hatten går det udover resten af familien da det skaber grobund for dårlig stemning

Hvis du virkelig elsker hende uanset hvad så bør du fortsætte med at fortælle hende det imo :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det er umuligt at hjælpe folk der ikke vil hjælpes, det er dømt til at mislykkes... det er måske udmærket at sende følere ud men du skal på ingen måde presse på... hvis/når hun er klar til det kan du træde til men ikke før... hvis du begynder at presse på og hun ikke er klar har det den stik modsatte effekt og oven i hatten går det udover resten af familien da det skaber grobund for dårlig stemning

Hvis du virkelig elsker hende uanset hvad så bør du fortsætte med at fortælle hende det imo :smile:

Jeg ved godt jeg ikke kan hjælpe en der ikke vil hjælpes, det er klart hun skal selv ønske det og gå ind for det. men jeg kan mærke på hende at hun er ked af det, hun er inde i den onde cirkel, jeg håbede lidt på nogen fif så jeg måske kunne hjælpe hende over i den gode cirkel og få hende til selv at ville det uden hun føler det er noget jeg presser hende til.

Link to comment
Share on other sites

Du er heldig det er jul.

Køb et par dyre designer bukser, så de ikke kan byttes. Find ud af hvad din kones størrelse er uden hun ved det. Køb herefter et nummer mindre, og undskyld rigtig mange gange når hun pakker den op....

Ej, det er selvfølgelig rigtigt hvad Tlunau siger. Du kan ikke tvinge hende til noget, og at hun siger hun ikke har tid, så er det bare sådan det er, selv om det er en rigtig dårlig undskyldning. Du kan selvfølgelig begynde at købe mere ind, og kun købe sunde vare. Foreslå at i skal leve sundt fra nu eller noget i den stil, det mener jeg ikke der er noget forkert i. Så længe du ikke får hende til at føle hun ikke er ligeså meget værd/god som dig, det er egentlig det vigtigste imo.

Link to comment
Share on other sites

Først og fremmest skal du blive ved med at fortælle hende, at hun er dejlig. Dernæst kunne du spørge ind til hendes følelser - sig fx at du måske synes, du kunne se, at hun blev ked af det ved tanken om, at du kommer til at veje mindre end hende.

Dernæst kunne du jo foreslå at I laver noget aktivt sammen. Gør det til et fælles projekt og en fælles vision. Du kunne fx foreslå dans, badminton eller noget helt andet.

Hvis ikke hun åbner op eller tager imod noget af det så fortæl hende at døren altid står åben på det punk,t og sig at du hellere end gerne vil støtte hende til en hver tid. Derefter må du så pakke det væk, og håbe at hun responderer før eller senere. Om ikke andet hvis I skulle overveje en graviditet - her vil en vægtreduktion sænke risikoen for komplikationer betydeligt og måske er det en sådan noget som skal til for at motivere hende.

/Keki

Link to comment
Share on other sites

Det er umuligt at hjælpe folk der ikke vil hjælpes, det er dømt til at mislykkes... det er måske udmærket at sende følere ud men du skal på ingen måde presse på... hvis/når hun er klar til det kan du træde til men ikke før... hvis du begynder at presse på og hun ikke er klar har det den stik modsatte effekt og oven i hatten går det udover resten af familien da det skaber grobund for dårlig stemning

Hvis du virkelig elsker hende uanset hvad så bør du fortsætte med at fortælle hende det imo :smile:

Goood answer!

Link to comment
Share on other sites

Har ikke den store mening om andre mænds kvinders vægt! Men en ting der er værd at huske er at kvinder typisk har meget sværere ved at tabe sig end mænd. Så en sammenligning med en mand der taber sig er ofte meget negativ for en kvindes motivation. Der er dog forskel på individer og din kone er muligvis ikke normal på den front, men rent statistisk set har hun ikke de store chancer for at gøre dig kunsten efter. I øvrigt et flot resultat du har opnået!

Edited by AndreasH
Link to comment
Share on other sites

Hej med dig,

Som mange af de andre også har nævnt kan du hjælpe lidt mere til så din kone kan komme af sted til træning. Måske kan du forslå hende at genoptage en sportsgren hun tidligere har dyrket, både for sportens skyld og det sociale. Det sociale aspekt er vigtigt da det typisk er det der får folk til at fortsætte med træning sammen med resultaterne (indfrielse af mål). Du bør ligge vægt på at det ikke er fordi hun skal tabe sig men fordi du gerne vil have en kone der motionere og holder sig i gang, det ter jo vigtigt både for dig og jeres børn at hun er mobil og ved godt helbred så hun også er der for dig og børnene senere.

Fortæl hende at du gerne vil have at hun får lidt ego-tid så skal du nok klare børnene. Du kan som det sidste give hende løbesko i julegave sammen med et kort hvor du har skrevet at du passer børnene 3 x 30min om ugen hvor hun så kan løbe. Du kan også løbe med hende og børnene (babyjogger).

Der er mange muligheder. Det vigtigt er at hun ikke bliver presset.

Hvor høj er hun og hvad vejer hun?

Link to comment
Share on other sites

Pres hende til at gøre noget ved det. For, uanset om det, for hende, er noget udseendesmæssigt og for dig ligeså, så ændrer det ikke på det faktum, at jo større og mere inaktiv hun bliver, jo større chance har hun for at dø af forskellige følgesygdomme.

Jeg vil sige, at du skal presse hende til at forstå, at hun bør gøre noget ved det. Sammen kan I måske finde en løsning. Den dumme undskyldning med, at man ikke har tid nok, er somregel bare en dum undskyldning. For at tabe sig, skal man bare lade være med at proppe så meget mad i munden. (For at være sund, så er det dog en god idé at bevæge sig, også ;))

Link to comment
Share on other sites

Du skriver at du er begyndt at spise sundere - er det kun dig eller gælder det også resten af familien. Eller er det jo et oplagt sted at begynde. Du sørger for at lave den sunde mad til hele familien og ikke kun til dig selv.

Og så lyder de mærkelig at du har tid til at motionere, men det har din kone ikke fordi hun bl.a. skal passe børnene. Hvis din kone gerne vil til at motionere skal i måske dele den tid du bruger på det - dvs. du halverer din træningstid og passer børnene i stedet for, og laver noget af det huslige arbejde som hun laver når du f.eks. løber, og så motionerer din kone i den tid! Du får godt nok ikke motioneret så meget et stykke tid, men når din kone er kommet i nogenlunde form, så får hun jo også mere overskud, og i kan sikkert finde mere tid til motion begge to.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Det med at tro man ikke har tid til motion, kender jeg godt. Jeg har 4 børn fra 5-13 år, er gift og har hus. Jeg kunne virkelig ikke finde tid til at motionere. Der er jo så meget der skal laves. Samtidig steg vægten bare stille og roligt. Så meldte jeg mig til et slankehold på min arbejdsplads. Der var træning 1 gang om ugen med instruktør, og vi blev opfordret til at træne selv mindst 1 time yderligere hver uge. Så kom jeg i gang. Nu træner jeg 3-4 timer hver uge (ekskl. transport), og jeg når det samme hjemme, hvis ikke mere. Jeg ser dog ikke så meget tv længere, men det overlever jeg.

Så hjælp din kone til at få tid til at træne, del din sundere levevis med resten af familien og "spark" hende ud at motionere. At hun bliver ked af at du evt. bliver mindre, kan hverken du eller hun bruge til noget. Andet end som motivation til at tabe sig.

Held og lykke

Kofod

Link to comment
Share on other sites

Men mit problem ligger et andet sted, min vægt nærmere sig nu min kones, det har jeg ikke noget problem med selv, hun elskede mig da jeg var størst og vil altid elske hende uandset hvad hun vejer. Men den anden dag, da vi snakkede om det kunne jeg se på hende at hun blev ked af det ved tanken om at jeg skulle være mindre end hende, men hun sagde ikke noget.

Jeg har foreslået at hjælpe hende med at med at få smidt det over flødige men hun undskylder sig med at hun ikke orker og hendes arbejde og børnene tager alt tiden.

Jeg synes, at der imellem linierne står, at du faktisk gerne ser, at hun taber sig... Kan være jeg tager fejl, men hvis det er tilfældet er det ikke usædvnaligt. I så fald synes jeg du skal sige til hende at du naturligvis elsker hende osv., men at du er bekymret for hendes vægt og hendes velbefindende fremover, hvis hun ikke taber sig. Og at du er sikker på, at det vil gøre underværker for hendes selvbillede og selvtillid. Skal naturligvis formuleres pænt.

Det er min opfattelse at mange forhold lider under overdren hensyntagen til partneren, så man går og brænder inde med sin mening. Man kan godt være ærlig uden at være nedsættende. Hvis hun har taget på over en årrække, er det bedre at sætte ind nu, end senere.

At hun ikke har tid til at tabe sig er bullshit. Hun kan bare justere sin kost.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er en mand på 25 år, 177 cm. Jeg har i mange år været fed og doven men for to år siden tog jeg mig sammen og lavede livs stilen om begyndte løbe og spise sundere det er nu resulteret i at jeg i dag vejer 25 kg mindre fra 108 til 83 og regner med der ryger 5 - 10 kg mere i løbet af det næste år.

Men mit problem ligger et andet sted, min vægt nærmere sig nu min kones, det har jeg ikke noget problem med selv, hun elskede mig da jeg var størst og vil altid elske hende uandset hvad hun vejer. Men den anden dag, da vi snakkede om det kunne jeg se på hende at hun blev ked af det ved tanken om at jeg skulle være mindre end hende, men hun sagde ikke noget.

Jeg har foreslået at hjælpe hende med at med at få smidt det over flødige men hun undskylder sig med at hun ikke orker og hendes arbejde og børnene tager alt tiden.

Hvad skal jeg gøre og skal jeg overhovedet gøre noget??

Er hun overhovedet overvægtig? Du siger jo intet andet end at hun snart vejer mere end dig men det kan jo være et vidt begreb for hvornår er snart og hvad vejer du dér?

Og hvis hun er ligeså høj som dig så gør det hende jo ikke overvægtig at veje mere end dig, hvis du på det tidspunkt kommer til at veje 73.

Men hvis hun er overvægtig og lever usundt, kan du godt prøve at gøre noget ved det for hendes helbreds skyld, ellers så synes jeg ikke at du skal blande dig i hendes vægt. Hvis hun i forvejen synes at det er nedern at hun snart vejer mere end dig, tror jeg at det vil såre hende ret meget hvis du antyder at du ikke er tilfreds med hende som hun er. Sådan vil hun i hvert fald tolke det uanset hvad du siger om at du elsker hende uanset hvad hun vejer.. hehe sådan er vi kvinder, vi tager tingene personligt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share