Hvorfor skal doping være forbudt ?


skovtrolden
 Share

Testosteron   

126 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Anti doping kampagnen er sexistisk og unuanceret.

Hvorfor er det ok at kvinder tager p-piller for at få større bryster ? eller hormontilskud i overgangsalderen for at føle sig yngre ? eller får silikone i bryster, læber og andre steder ? Der er en risiko ved disse behandlinger.

En lægestyret hormonbehandling kan give mænd en lettere adgang til den krop de ønsker. Mit postulat er at bivirkningerne er få og acceptable, og sammenlignelige med de ovenstående behandlinger til kvinder. Lavdosis testosteron behandling er muligvis i stand til at øge muskelvækst, sænke blodtryk og kolesteroltal, uden andre bivirkninger end tidligere hårtab.

Der er mange farligere stoffer end testosteron, som er fuldt lovlige, tobak, alkohol, vestlig livstil (den med at sidde foran skærmen med junkfood).

Link to comment
Share on other sites

Anti doping kampagnen er sexistisk og unuanceret.

Hvorfor er det ok at kvinder tager p-piller for at få større bryster ? eller hormontilskud i overgangsalderen for at føle sig yngre ? eller får silikone i bryster, læber og andre steder ? Der er en risiko ved disse behandlinger.

En lægestyret hormonbehandling kan give mænd en lettere adgang til den krop de ønsker. Mit postulat er at bivirkningerne er få og acceptable, og sammenlignelige med de ovenstående behandlinger til kvinder. Lavdosis testosteron behandling er muligvis i stand til at øge muskelvækst, sænke blodtryk og kolesteroltal, uden andre bivirkninger end tidligere hårtab.

Der er mange farligere stoffer end testosteron, som er fuldt lovlige, tobak, alkohol, vestlig livstil (den med at sidde foran skærmen med junkfood).

Lige set Bigger, Faster, Stronger?

Jeg er ikke uenig som sådan. Der opstår dog nogle probelmer i forbindelse med sport. Hvor meget skal være tilladt?

Derudover stiger risikoen for kræft også med mere testosteron - (hvilket også gælder for kvinder og hormonpiller)

Link to comment
Share on other sites

Lige set Bigger, Faster, Stronger?

Jeg er ikke uenig som sådan. Der opstår dog nogle probelmer i forbindelse med sport. Hvor meget skal være tilladt?

Derudover stiger risikoen for kræft også med mere testosteron - (hvilket også gælder for kvinder og hormonpiller)

Ikke så sikker på det med kræft, testosteron kan øge progressionen af prostata kræft, men øger ikke risikoen for den. Er der andre kræftformer du kender til der er relaterede til testosteron ?

Link to comment
Share on other sites

Ikke så sikker på det med kræft, testosteron kan øge progressionen af prostata kræft, men øger ikke risikoen for den. Er der andre kræftformer du kender til der er relaterede til testosteron ?

Jeg er på tynd is. Du har sikkert ret i at det kun øger progressionen. Hvilket heller ikke er uvæsneligt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne godt gå med til at testosteron udskrives på recept til syge (større målgruppe end i dag, menes) samt til ældre med "andropause"-tendenser (større målgruppe end i dag). Kemopatienter, eller længerevarende sengeliggende osv osv. kunne sikkert godt have gavn af terapeutiske doser uden de store sides.

Men pr. definition, at udskrive til sunde og raske mennesker, som er motionister (hermed antydes jo et rekreativt forbrug) er et skråplan.

Link to comment
Share on other sites

Det er en længere diskussion og kommer i sidste ende til at omhandle individers ret til at bestemme over egen krop! I sport er det en anden sag, men at bekæmpe det har jo ikke ligefrem været en succes!

Synes personligt at man skal nyde sin træning og krop uden medikamenter hvis man kan! Til de der ønsker mere end naturen havde tiltænkt dem, er det deres eget valg uanset, og det overdrive de nagative effekter har næppe den store præventive effekt alligevel!

Har haft snakken med nogle fra antidoping danmark og de snakker gerne om vigtigheden af at sætte eksempler for "de unge", men har selv svært ved at se den gavnlige effekt at negativ propaganda.

Link to comment
Share on other sites

Der er mange farligere stoffer end testosteron, som er fuldt lovlige, tobak, alkohol, vestlig livstil (den med at sidde foran skærmen med junkfood).

Det er et udmærket spørgsmål, du stiller, men desværre er der ikke noget fornuftigt svar på det. Forbuddet mod dopingmidler udenfor konkurrencesammenhæng samtidig med at man tillader forbrug af kræftfremkaldende tobak og giftstoffet alkohol er fuldstændig uden logisk sammenhæng. Det kan sammenlignes med, at du kan besøge din læge to gange om dagen på samfundets regning, hvis du mangler noget at få tiden til at gå med, men hvis du går til tandlægen med et smertefuldt problem, så får du en betydelig regning med hjem.

Der er simpelthen ikke andre forklaringer på denne mangel på sammenhæng og sund fornuft end bare at konstatere, at sådan er det bare. Og det har det været så længe, at de fleste alene p.g.a. varigheden af tåbelighederne er begyndt at betragte dem som helt rigtige og meget fornuftige.

Link to comment
Share on other sites

Fordi der er en forskel på hvad du gør med andre, og hvad du gør med dig selv.

Jeg synes spørgsmålet er vigtigt, fordi jeg mener det er hjerneløst at motionister bakker op om antidopinghysteriet.

Hvorfor er det hjerneløst? Hvis man som motionist er modstander af alt brug af doping upåagtet af om der er lovligt eller ej, er det vel ikke hjerneløst?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan godt følge dig langt hen ad vejen, men hvad så hvis en motionist krudter sig helt lovligt op til at veje 130kg hakket og nu er en af de stærkeste i hele centret og nu finder ud af, det kunne da være sjovt at dyrke styrkeløft. Han ved at det ikke er lovligt at krudte sig der og holder derfor op og kalder sig nu 'clean', og skal konkurrere mod en masse løftere der aldrig har taget noget der bare mindede om AAS.

Dette eksempel kan kan foregå i et hav af sportsgrene. Jeg er generelt tilhænger af frihed under ansvar og en liberal politik, men her bliver man bare nød til at vælge hvilken vej man vil gå.

Lovliggør man doping til motionister så lovliggør man det også indirekte til konkurrenceathleter.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er det hjerneløst? Hvis man som motionist er modstander af alt brug af doping upåagtet af om der er lovligt eller ej, er det vel ikke hjerneløst?

Hjerneløst henfører til at jeg ønsker at folk har argumenter imod doping, istedet for blot at være imod, fordi den politiske korrekthed siger det.

Link to comment
Share on other sites

Hjerneløst henfører til at jeg ønsker at folk har argumenter imod doping, istedet for blot at være imod, fordi den politiske korrekthed siger det.

Nu tror jeg altså du gør den almindelige dansker dummere end fortjent. De fleste der er imod doping er udemærket klar over konsekvenserne af det, og kan højst sandsynligt også argumentere for det.

Hvis doping kommer på recept mener jeg virkelig vi kommer ud på et skråplan. Det eneste "fornuftige" argument der findes er, "folk burde selv bestemme over dem selv". Men sådan fungere virkeligheden desværre ikke. Så godt som alt dopingformer kan du med lethed blive dybt afhængig af psykisk, og de nogle af dem også fysisk. Hvor mange stopper når de rammer deres oprindelige mål?

Nogle ting er bare så farlige man bliver nød til at stoppe det med lov. Trainsurfing er f.eks. også forbudt, ikke kun fordi du køre uden billet, men fordi det er dødsens farligt. Dine handlinger har konsekvenser for mange andre end dig selv skal du tænke på, også selv om det handler om "harmløs" doping.

Link to comment
Share on other sites

Hvis doping kommer på recept mener jeg virkelig vi kommer ud på et skråplan. Det eneste "fornuftige" argument der findes er, "folk burde selv bestemme over dem selv".

Jeg kan nu hurtigt komme med et par mere pragmatiske:

For det første er man sikker på, at folk får et ordentligt produkt og ikke en eller anden hjemmelavet blanding. For det andet er det de færreste, der oparbejder gæld til søde mænd med rygmærker, hvis de kan få en recept. For det tredje bliver det muligt at give en ordentlig vejledning om dosering og indtagelse (sidstnævnte primært, hvis lortet skal injiceres).

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan nu hurtigt komme med et par mere pragmatiske:

For det første er man sikker på, at folk får et ordentligt produkt og ikke en eller anden hjemmelavet blanding. For det andet er det de færreste, der oparbejder gæld til søde mænd med rygmærker, hvis de kan få en recept. For det tredje bliver det muligt at give en ordentlig vejledning om dosering og indtagelse (sidstnævnte primært, hvis lortet skal injiceres).

Jo, det er nok for simpelt at sige det er det eneste argument, det vil jeg godt give dig.

Men jeg mener absolut stadig det er noget af et skråplan at komme ud i. Så er vi også inde at sige heroin skulle være lovligt pga. samme grunde. Testosteron mm. er stærkt vanedannende, og kan være meget svært at styre. Så er vi ude i at lægen skal styre forbruget for en, og det holder altså ikke i virkeligheden, det tror jeg bare ikke på. Der er så mange bivirkninger, der ikke kun påvirker dig, men også alle omkring en.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er sportsmand, og hvis der kommer en legalisering og receptudskrivelse på testoteron vil der med 1000000000000000000000 % sikkerhed være masser af atleter som kan få ordineret ellers forbudte stoffer og på den måde bruge det til storsnyd i deres respektive sportsgren. Der er en romantisk tanke at hjælpe stakkels mænd som ikke orker at gøre en ordenlig indsats, med at få den krop de altid har ønsket sig. Hvis de endelig vil have en wonderkrop kan de vel hoppe ind på et hospital og få en fedtsugning, og lavet kunstige mavemuskler af hård silikone...

Personligt mener jeg det er helt håbløst at starte denne tråd, i mildeste tilfælde vil jeg kalde det ugennemtænkt, i ramme alvor, at forslå at mænd skal have lov til at pumpe kroppen med et preperat, som kroppen jo ellers selv laver i en mængde som passer til den..

En af tidens luner er at vi vil være højere hurtigere stærkere uden at gøre en indsats.. Og jeg tror personligt slet ikke på det er dessideret sundt for kroppen at få "for meget" af ellers naturligt ordinerede stoffer..

Træningshjernen :superman:

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skal motionister begrænses af hensyn til sportsfolk ?

Hvorfor skal heroin ikke være lovligt ?

Love er til for at beskytte folk mod hindanden, ikke mod sig selv.

De eneste argumenter i er kommet med indtil videre, er;

Forbyd det for sportsfolkene bliver fristede

Forbyd det fordi det er unaturligt

Sagen er at det skader ikke andre, og skader ikke brugeren i nævnværdig grad, ved korrekt brug.

Link to comment
Share on other sites

Denne tråd er yderst besynderlig. Ikke mindst de mange vrangforestillinger folk frivilligt udtrykker heri. Bekymrende, at nogen kan gå og bilde sig selv de ting ind der bliver skrevet i denne tråd.

Doping skal være forbudt. Som OnkelTroels er inde på, så ville fri doping jo gøre, at alle konkurrenceatleter kunne køre hårde kure i tre - fire år, gå af sprøjten i seks måneder, få værdierne under det tilladte, og stadig være langt, langt større/bedre/hurtigere end de konkurrenter der ikke har benyttet sig heraf.

Og der kommer vi til det spændende. Er det vejen vi vil gå? At alle sportspræstationer, både på tv til de olympiske lege, VM i fodbold, svømning osv. alle er umulige at opnå af naturlig vej. Er det signalet til fremtidige generationer af sportsudøvere, uanset niveau, at der skal medicin til førend man er "god nok" eller "med i hulen, Mulle"? Den tanke synes jeg er skræmmende. Idiotisk, faktisk.

Forestil jer en idrætstime i syvende klasse. Drengene er så småt ved at få hår under armene og udvikler sig fysisk, men deres idrætslærer siger bare koldt: "Det kan godt være naturen hjælper jer til større muskler, stærkere knogler og flere kræfter i disse år, men hvis I vil dyrke idræt udenfor skolen, så skal I lige på apoteket efter injektionsudstyr, steriliastionsudstyr, testosteron, anaboler og EPO. Ellers får I slet ikke lov til at gå til fodbold eller badminton, for trænerne gider ikke spilde tid på folk der alligevel ikke kan løbe 100 meter på syv sekunder."

Gør man doping lovligt, så bliver det almindeligt, og så vil alle have det. Konsekvenserne for helbredet har jeg slet ikke været inde på, da det burde være soleklart for enhver der har adgang til internettet og har en bruger på et motionsforum. Alt med måde, men forklar det til en 12-årig der gerne vil være professionel, eller konkurrenceatleten hvis indkomst afhænger af resultater vedkommende ingen chance har for at skabe når alle konkurrenterne er på doping.

Sundhedsmæssigt, såvel fysisk som åndeligt, giver det, efter min mening (bevares) bedst mening at doping forbliver forbudt.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skal motionister begrænses af hensyn til sportsfolk ?

Hvorfor skal heroin ikke være lovligt ?

Love er til for at beskytte folk mod hindanden, ikke mod sig selv.

De eneste argumenter i er kommet med indtil videre, er;

Forbyd det for sportsfolkene bliver fristede

Forbyd det fordi det er unaturligt

Sagen er at det skader ikke andre, og skader ikke brugeren i nævnværdig grad, ved korrekt brug.

1. Motionister kan vel også være sportsfolk. Problemet opstår når en sport handler om hvem der tør tage mest, og ikke om den hvem der er bedst trænet, genetisk disponeret mm. Så kan vi som allerede nævnt ligeså godt tillade genmanipulation så vi alle kan blive verdensmestre til det vi gerne vil. Det vil sku blive nogle sjove OL til sidst.

2. Hvorfor heroin ikke burde være lovligt, mener er så åbentlyst at jeg ikke engang gider kommentere det. Ganske kort ødelægger det din krop fuldstændig, du dør nemt af en overdosis, selv om du har fået det på recept. Du bliver dybt afhængig, får psykiske og fysiske problemer, og hele din omgangskreds vil nok også blive slidt op psykisk.

3. Det er da hvertfald en kæmpe misforståelse! Love er skam lige så meget til for at beskytte folk mod sig selv. Dem der godt kan lide at skære i sig selv, skal altså bare have lov? Selvmord er helt ok, regeringen hjælper gerne til. Når man først er 18 skal man altså have lov til ALT, bare så længe man kun selv er involveret. Hvad med en omkring ekstrem MMA, hvor begge parter får et samuraisværd, så ville det dælme være spændende....

4. Der er nu kommet mange flere argumenter end dem du fremføre. Det er selvfølgelig ikke rigtigt at det kun skader dig selv, det holder ikke i virkeligheden.

Jeg begynder at tro, du kun har oprettet emnet, for at se hvor mange mennesker der vil reagere efterhånden?

Link to comment
Share on other sites

Denne her tråd her jo komplet latterlig! Gid verden var så sort/hvid som du prøver at male den. Først og fremmest vil jeg sige at antidoping danmark ikke lyver når de tale rom diverse bivirkninger ved brug af anabolske steroider. I dagens Danmark må man købe sine steroider på det sorte marked, og der kan altså være store bivirkninger hvis man er uheldig at rende ind i et dårlig produkt! Der er risici ved alle syntetiske stoffer. Måske har du ret i at rent testosteron ikke har de store bivirkninger, men anabolske steroider er jo ikke kun testosteron.

At udskrive recepter til raske mænd er jo også komplet hul i hovedet. Der er en grund til at man ikke udskriver medicin til raske mennesker. Fordi at så ville alle mennesker have adgang til medicinen. Den eneste måde at gøre det på ville altså være at indføre diverse doping præparater som kosttilskud, hvilket ville gøre det fuldstændig umuligt at styre, det ville føre til misbrug i stor stil og det ville føre til at børn ned i 12-13 års alderen ville begynde at lege med det.

Du foreslår at der skal være rådgivning og konsultationer fra kyndige læger. Dvs at du vil have at syge folk som er på ventelister risikerer at lade livet, fordi at der sidder en eller anden sofakartoffel og siger til lægen "Ja, jeg vil gerne have en flot krop osv osv, men jeg gider sgu ikke rigtig lave noget!".

Jeg forstår heller ikke at du prøver at sammenligne plastikoperationer med medicin? Helt ærligt, alle kan få en flot muskuløs krop hvis de gider arbejde for det!

OG NEJ, du kan ikke begynde at forbude alkohol og tobak - det vil skabe folkeoprør. OG NEJ, du kan ikke begynde at legalisere heroin - det vil være fuldstændig uansvarligt, tror ikke lige den almindelige dansker ved hvor meget heroin man skal tage første gang.

Hvis folk har lyst til at tage præstationsfremmende midler, then be my guest. Men er overbevist om at 9 ud af 10 som har taget anabolske steroider fortryder det på et eller andet tidspunkt i deres liv.

Link to comment
Share on other sites

3. Det er da hvertfald en kæmpe misforståelse! Love er skam lige så meget til for at beskytte folk mod sig selv. Dem der godt kan lide at skære i sig selv, skal altså bare have lov? Selvmord er helt ok, regeringen hjælper gerne til. Når man først er 18 skal man altså have lov til ALT, bare så længe man kun selv er involveret. Hvad med en omkring ekstrem MMA, hvor begge parter får et samuraisværd, så ville det dælme være spændende....

Er det nu ulovligt at skære i sig selv? Er du fortaler for straf til folk der gør det pga. psykiske problemer? Skal vi til at smide folk, der dyrker SM i fængsel?

Edited by MichaelMP
Link to comment
Share on other sites

Er det nu ulovligt at skære i sig selv. Er du fortaler for straf til folk der gør det pga. psykiske problemer? Skal vi til at smide folk, der dyrker SM i fængsel?

Man skal satme passe på hvad man skriver på et internetforum, for man blver sku hængt i detaljerne :laugh:

Der er sikkert ikke en lov der forbyder at skære i sig selv nej, men jeg vil nu stadig mene det er "ulovligt", forstået på den måde at det ikke er acceptabel at en given person udøver sådan en adfærd. At sammenligne SM med "cutting" mener jeg heller ikke lige er den bedste sammenligning. Men det er alt sammen detaljer i den overordnede påstand, som siger, "loven ikke er til for at beskytte folk mod sig selv", hvilket ikke er korrekt.

Det er f.eks. ikke lovligt at have en "fight club", selv om alle deltagere selv bestemmer de har lyst. Det er ulovligt at slås i byen, selv om begge parter syntes det kunne være sjovt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share