Et par newb-agtige spørgsmål om bentræning


Gregers TF
 Share

Recommended Posts

1.

Situationen er den at jeg ikke kan få squat til at fungere - i hvert fald fordi jeg er hamrende usmidig og muligvis også for svag et sted i kæden i forhold til stængerne.

Nu prøvede jeg for sjov i sidste bentræning at forudtrætte quads med nogle sæt leg extensions først (á 15 reps til nær fail) og så fise over i squatten og køre med de ret lave vægte hvor jeg holde fokus på at få belastningen til at ramme lår. Og derudover at holde pauserne nogenlunde korte.

Er det er trick der virker? Nu kan man jo ikke bruge mængden at doms til noget (så havde jeg ikke spurgt for hold fast hvor er jeg øm) men for en gangs skyld er hele quad ramt af doms og ikke kun noget af den, så det tyder vel på at hele musklen er blevet aktiveret men er i tvivl om det er brugbart. Jeg mener, en wallsit til fail giver også vild doms men har ikke den store træningseffekt. Håber det giver mening.

2.

Jeg har læst at man skal passe lidt på med at køre tungt og få reps i leg extension, da knæet er sårbart idet det ikke er vægtmæssigt belastet "fra foden".

Gælder det også når man laver lårcurl? Lårbiceparbejde er vel/måske ikke på samme måde koblet til at der er stor trykbelastning på knæet som når quad er under pres?

(Noget utraditionelt har jeg lårcurl som favorit isoleringsøvelse men vil helst ikke hærge knæet på den)

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Det lyder som om du har fundet en metode der virker godt på dig!

for-udmatning eller hvad man skal kalde det, er en gammel metode der primært blev brugt til at øge den lokale muskeludmattelse i flerledsøvelser. Metoden fungerer sikkert fint for de fleste og 15 reps til nær fail er ikke nødvendigvis for meget! Doms, er som du siger, ikke en særlig pålidelig indikator på en evt respons. Dette skyldes måske er doms primært er en indikator på lokal chok uanset om dette chok har noget hypertrofisk potentiale.

Link to comment
Share on other sites

1.

Situationen er den at jeg ikke kan få squat til at fungere - i hvert fald fordi jeg er hamrende usmidig og muligvis også for svag et sted i kæden i forhold til stængerne.

Nu prøvede jeg for sjov i sidste bentræning at forudtrætte quads med nogle sæt leg extensions først (á 15 reps til nær fail) og så fise over i squatten og køre med de ret lave vægte hvor jeg holde fokus på at få belastningen til at ramme lår. Og derudover at holde pauserne nogenlunde korte.

Er det er trick der virker? Nu kan man jo ikke bruge mængden at doms til noget (så havde jeg ikke spurgt for hold fast hvor er jeg øm) men for en gangs skyld er hele quad ramt af doms og ikke kun noget af den, så det tyder vel på at hele musklen er blevet aktiveret men er i tvivl om det er brugbart. Jeg mener, en wallsit til fail giver også vild doms men har ikke den store træningseffekt. Håber det giver mening.

2.

Jeg har læst at man skal passe lidt på med at køre tungt og få reps i leg extension, da knæet er sårbart idet det ikke er vægtmæssigt belastet "fra foden".

Gælder det også når man laver lårcurl? Lårbiceparbejde er vel/måske ikke på samme måde koblet til at der er stor trykbelastning på knæet som når quad er under pres?

(Noget utraditionelt har jeg lårcurl som favorit isoleringsøvelse men vil helst ikke hærge knæet på den)

Jeg vil tro at der hvor filmen knækker, ikke så meget er din muskulatur, men en forkert teknik, da du ikke er vant til squatten. En let måde at få teknikken nogenlund på plads er, ganske simpelt at sætte en stol eller bænk ind bag ved dig (med lidt af stand til den) og så sætte dig på den. Med den her simple fremgangsmåde har jeg i hvert fald fået rettes en dels teknik groft ind, på kun 30 sekunder.

Link to comment
Share on other sites

Jeg takker og bukker for inputs.

For en gangs skyld er jeg ikke blevet øm på den forkerte måde i ryggen så indtil videre tror jeg at jeg holder fast i forudtrætning og en rimelig udførsel af squatten. Næste gang bare med færre sæt - i dag har været tangering af PR i DOMS og gakkede gangarter.

Gøre noget ved smidigheden? Tjae, tjoh - jeg burde jo nok. Jeg har ikke kunnet se noget praktisk formål med det indtil nu og finder smidighedstræning absurd kedelig, men det er ikke utænkeligt at projekt squat kan øge motivationen. Det virker i alt fald fornuftigt.

Og så lige en ting jeg glemte:

Det hjalp noget på teknikken at jeg lagde stangen lidt længere nede på ryggen end jeg før har gjort. På et tidspunkt var det dog lige lidt for spændende da ny procedure + sved = lav friktion gjorde at stangen gled yderligere ned.

Hvis nu lortet var smuttet helt - det må være sket før i histiorien - hvad sker det så bortset fra et brag der nok tilkalder en del opmærksomhed?

Når man at få taget hænderne væk eller bliver skuldrerne flået af led og flyver man fremad eller kører stangen ned over rygsøjlen?

Nogen bud på om grindere i lårcurl er farlige på knæene?

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share