Låst ryg - fysser melder udsolgt


Gregers TF
 Share

Recommended Posts

Lorteryggen er blevet stiv som bræt og pga jul og nytår har alle de fysser jeg har ringet til meldt udsolgt i 2009.

Kan jeg gøre problemerne værre ved at forsøge selv at ælte i myoserne - jeg kan jo mærke hvor det gør ondt og der er noget der "smutter" når jeg kører med fingrene henover. Men det er jo noget akavet arbejde at trykke i egen ryg.

Jeg er naturligvis klar over at det ikke er optimalt men højre erector er efterhånden som beton af at gå og spænde og det er begyndt at stråle ned i det ene ben, så er efterhånden lidt panisk. Udsigten til mange dage uden motion kan jeg slet ikke overskue :unhappy: og det var jo også en del at planen at smide en masse cardio ind i juledagene så man kunne spise lidt af det sjove.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Har du prøvet en kiropraktor?

Nu ved jeg jo ikke lige hvad der er galt i din ryg, men jeg plejer at ligge på ryggen med først højre ben bukket og drejet mod venstre, hvor min kæreste så hjælper med at presse indtil det smutter på plads/løsner sig - og derefter modsatte ben.

Min ryg låser som regel i lænden.

Hvis det er ren spænding burde du da kunne få det klaret hos et thai-massør?

Edited by Tommyhp
Link to comment
Share on other sites

En massør er en god og naturlig løsning, men det kommer til at gøre ondt, og koste dig et par hundrede kroner. Det er nok den løsning jeg selv ville have valgt, men du kan også få en blokade med lidokain i den muskel der er spændt. Det tager få minutter, og virker med det samme (som regel). Eller er ipren også rigtigt godt mod muskelsmerter, hvis man ellers kan tåle det, er doser opt til 600 mg er anbefalet som korttids behandling. De sidste to ting er noget de fleste alment praktiserende læger ville kunne klare, eller en lægevagt i sit gavmilde hjørne (er egentligt ikke en lægevagtsopgave, da det jo ikke er akut).

Jeg har til tider problemet selv, så tager jeg 600 mg ipren, og konsultere "min" massør i body-time, og får 1 times fysiurgisk massage.

(p.s. er selv praktiserende læge)

Link to comment
Share on other sites

En massør er en god og naturlig løsning, men det kommer til at gøre ondt, og koste dig et par hundrede kroner. Det er nok den løsning jeg selv ville have valgt, men du kan også få en blokade med lidokain i den muskel der er spændt. Det tager få minutter, og virker med det samme (som regel). Eller er ipren også rigtigt godt mod muskelsmerter, hvis man ellers kan tåle det, er doser opt til 600 mg er anbefalet som korttids behandling. De sidste to ting er noget de fleste alment praktiserende læger ville kunne klare, eller en lægevagt i sit gavmilde hjørne (er egentligt ikke en lægevagtsopgave, da det jo ikke er akut).

Jeg har til tider problemet selv, så tager jeg 600 mg ipren, og konsultere "min" massør i body-time, og får 1 times fysiurgisk massage.

(p.s. er selv praktiserende læge)

Ifølge seneste MTV rapport er der dårlig evidens for ovenstående behandlingsformer. Der er derimod god evidens for at Mckenzie-, manipulation- eller akupunkturbehandling virker.

Link to comment
Share on other sites

Ifølge seneste MTV rapport er der dårlig evidens for ovenstående behandlingsformer. Der er derimod god evidens for at Mckenzie-, manipulation- eller akupunkturbehandling virker.

Jeg har ikke set god evidens for akupunktur, og McKenzie øvelser er der kun evidens for i forhold til diskus relaterede gener.

Manglende evidens er ikke ensbetydende med manglende effekt, visse tilstande er svære at lave randomiserede studier over.

Der er god evidens for hurtig korttids effekt af lidokain, massage og NSAID mht. subjektive gener.

Når evidensen ikke passer med erfaringen fra de som til dagligt håndtere problemet, er der grund til dyb eftertanke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg takker for de lidt blandede svar - der er åbenbart ikke lige DEN løsning.

Jeg har ædt 2ipren + 2Pinex morgen og aften og det gør det lidt mindre usjovt at være mig.

Jeg har prøvet at hænge og rotere i en ribbe - det hjælper lidt, det samme gør det stående. Men det er kun til jeg sidder ned, så er det hele ødelagt.

Jeg har fået tid til en kiropraktor i morgen - så må vi se om han kan trylle.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share