Løbebånd kontra asfalt/frosthårde stier.


HB66
 Share

Recommended Posts

Hej til alle MOL-brugere og glædelig jul!

Jeg er en fyr på 43 år, der i mine unge år var en relativ flittig og ok løber ( 5 km på 17.24 og 10 km på 36.20 ). Jeg har dog aldrig været oppe på de store løbemængder/uge ( max. 30km/uge ), da jeg stort set altid døjede med skader ( har siden fundet ud af at jeg har psoreasisgigt, og derfor let får enthesopatier ( betændelsestilstande der hvor senerne hæfter på knoglerne, hvilket gør, at jeg har døjet meget med hælspore, skinnebensbetændelse og achillessene ).

Efter flere års løbepause ( jeg har cyklet og styrketrænet i stedet for ), er jeg så småt kommet igang med at løbe igen. Det lykkedes faktisk, fordi min kæreste, som stort set ingen løbeerfaring har, "kom til" at melde sig til DHL-stafetten med nogle kolleger. I den forbindelse gjorde jeg hende selskab, når hun skulle træne efter det skånsomme opstartsprogram, jeg havde lavet til hende ( 2 min. løb-2 min. gang X 5, med en fornuftig progression/stigning de følgende 10 uger ). Desuden har jeg i starten kun løbet på græs, og senere en kombination af græs og grus- eller skovstier, da jeg har meget dårlige erfaringer med at løbe på asfalt. Denne blide opstart har lige været noget for mine gamle sårbare ben. Bortset fra en 10 dages pause pga skinnebens problemer, har jeg kunnet løbe 4-8 km 3 gange ugentligt , uden nævneværdige gener.

Nu kommer mit spørgsmål så til alle jer, der har pløjet jer igennem min "løbe-historie":

NU HVOR FROSTEN TILSYNELADENDE ER KOMMET FOR AT BLIVE, HAR JEG PROBLEMER MED AT FINDE ET BLØDT LØBEUNDERLAG. HVAD VIL I FORESLÅ AT JEG GØR?

1) LØBE PÅ LØBEBÅND ( DE HAR ET TECHNOGYM LØBEBÅND I DET FITNESSCENTER, HVOR JEG TRÆNER, MEN JEG ER USIKKER PÅ, HVOR HÅRDT ET LØBEBÅND ER AT LØBE PÅ )

2) LØBE PÅ ASFALT ( OG SÅ BARE SÆTTE MÆNGDEN OG TEMPOET NED )

3) LØBE PÅ GRÆS/SNE ( HAR FORSØGT, MEN UNDERLAGET ER MEGET KNOLDET OG UJÆVNT - DET ER SVÆRT AT KOMME IND I EN GOD RYTME )

4) LADE VÆRE MED AT LØBE, SÅ LÆNGE DER ER FROST :unhappy:

5) NOGET HELT ANDET?

Min bekymring går selvfølgelig ud på, at jeg vil blive ked af det/frustreret, hvis jeg bliver skadet igen igen, hvis jeg begynder at løbe på et hårdere/anderledes underlag end jeg er vant til. Nu er jeg jo endelig, efter utallige forgæves forsøg på "løbe-comeback gennem årene, kommet igang igen med løbetræningen, hvilket jeg nyder utroligt meget. Og så er det jo utroligt dejligt, at have løb som en fælles aktivitet og interesse med kæresten ( som lige har løbet 5 km på 23.18, så hun er også kommet hurtigt efter det ) :bigsmile:

Julehilsner til jer alle :smile:

HB66

Link to comment
Share on other sites

Det er da en sur situation du er kommet ud i....

Jeg tør dog ikke sige hvad for en mulighed der er bedst, da det mest er alt er dig selv der skal mærke efter. En ting jeg dog vil råde dig til, er at stoppe så snart du kan mærke smerte, men det lyder det også til du gør.

Umiddelbart vil jeg foreslå dig at holde en jule-pause mens jorden er hård, for ikke at tage nogen chance. Hvis du løber alligevel, og bliver skadet, er du muligvis ude i mange uger efterfølgende.

Link to comment
Share on other sites

Det er da en sur situation du er kommet ud i....

Jeg tør dog ikke sige hvad for en mulighed der er bedst, da det mest er alt er dig selv der skal mærke efter. En ting jeg dog vil råde dig til, er at stoppe så snart du kan mærke smerte, men det lyder det også til du gør.

Umiddelbart vil jeg foreslå dig at holde en jule-pause mens jorden er hård, for ikke at tage nogen chance. Hvis du løber alligevel, og bliver skadet, er du muligvis ude i mange uger efterfølgende.

græs!

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Tag den med ro. Dvs. løb lidt langsommere her i frosten, hvis et blødt underlag ikke kan fremskaffes. Det er nogle ganske pæne tider med en begrænset træningsmængde. Dyrkede du andet kondition samtidig med. Jeg har ofte set løbere, med et godt potentiale for at løbe stærkt løbe alt for hurtigt(og for meget) i deres opstart, da de har sammelignet sig med andre løbere med tilsvarende tider, men med en langt større erfaring. Svaret er kommet prompte i form af skader. Nogle af nærmest kronisk karakter.

Et alternativ(her i frosten) til løbet kan være motionscyklen/romaskine eller lignende for at holde konditionen ved lige.

Jeg har ikke det store kendskab til løbebånd, men de jeg har prøvet har ikke været specialt bløde.

Held og lykke med det. :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

græs!

Ja, det har du sikkert ret i. Men når jorden er så hård, som den er pt, tror jeg stadig ikke det er en god idé, når man tænker på manden meget let bliver skadet.

Hvis det er for at holde formen ved lige er der jo også mange andre alternativer. Svømning, spinning, roning osv.

Hvis det er for at hygge med konen, så er hele julen jo til rådighed :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hej HB66.

Sur sitation at stå i når gejsten melder sig, mens kroppen siger fra...

Har selv (i en alder af 23 år nu) døjet med en del knæproblemer og en smule skinnebensbetændelse. Det sidste var jo "bare" en overbelastning, men efter at have døjet med skrøbelige knæ i ca 4 år nu, har jeg skiftet en del imellem de forskellige underlag.

Asfalt/fliser/frossen jord er helt udelukket! Græs, grus og jord er vejen frem - men her om vinteren hvor alt er frossent, har jeg faktisk oplevet løbebåndet som den klart mildeste belastning for ledene.

Som jeg ser det:

Grus > løbebånd > asfalt - men når det er frossent er båndet klart bedst.

Link to comment
Share on other sites

Tak til alle for jeres svar. Jeg har endnu ikke testet løb på løbebånd, men var igår ude i skoven, hvor jeg løb ca. 50% af tiden på/i sne, som ikke var trådt til/komprimeret. Det var faktisk næsten som at løbe på græs :smile: De øvrige 50% blev løbet på "snesti", komprimeret af andre vandrere/løbere. Dette var også ok :smile:, ja det føltes i alt fald betydeligt blødere end asfalt og faktisk også grusstier, som jeg indimellem også løber på.

Så jeg prøver at fortsætte med lidt forsigtig løbetræning i de flotte sneklædte skove, evt. suppleret med løbebånd, og krydser fingre for at bentøjet holder.

Glædelig jul til alle :smile:

HB66

Link to comment
Share on other sites

Hej til alle MOL-brugere og glædelig jul!

Jeg er en fyr på 43 år, der i mine unge år var en relativ flittig og ok løber ( 5 km på 17.24 og 10 km på 36.20 ). Jeg har dog aldrig været oppe på de store løbemængder/uge ( max. 30km/uge ), da jeg stort set altid døjede med skader ( har siden fundet ud af at jeg har psoreasisgigt, og derfor let får enthesopatier ( betændelsestilstande der hvor senerne hæfter på knoglerne, hvilket gør, at jeg har døjet meget med hælspore, skinnebensbetændelse og achillessene ).

Efter flere års løbepause ( jeg har cyklet og styrketrænet i stedet for ), er jeg så småt kommet igang med at løbe igen. Det lykkedes faktisk, fordi min kæreste, som stort set ingen løbeerfaring har, "kom til" at melde sig til DHL-stafetten med nogle kolleger. I den forbindelse gjorde jeg hende selskab, når hun skulle træne efter det skånsomme opstartsprogram, jeg havde lavet til hende ( 2 min. løb-2 min. gang X 5, med en fornuftig progression/stigning de følgende 10 uger ). Desuden har jeg i starten kun løbet på græs, og senere en kombination af græs og grus- eller skovstier, da jeg har meget dårlige erfaringer med at løbe på asfalt. Denne blide opstart har lige været noget for mine gamle sårbare ben. Bortset fra en 10 dages pause pga skinnebens problemer, har jeg kunnet løbe 4-8 km 3 gange ugentligt , uden nævneværdige gener.

Nu kommer mit spørgsmål så til alle jer, der har pløjet jer igennem min "løbe-historie":

NU HVOR FROSTEN TILSYNELADENDE ER KOMMET FOR AT BLIVE, HAR JEG PROBLEMER MED AT FINDE ET BLØDT LØBEUNDERLAG. HVAD VIL I FORESLÅ AT JEG GØR?

1) LØBE PÅ LØBEBÅND ( DE HAR ET TECHNOGYM LØBEBÅND I DET FITNESSCENTER, HVOR JEG TRÆNER, MEN JEG ER USIKKER PÅ, HVOR HÅRDT ET LØBEBÅND ER AT LØBE PÅ )

2) LØBE PÅ ASFALT ( OG SÅ BARE SÆTTE MÆNGDEN OG TEMPOET NED )

3) LØBE PÅ GRÆS/SNE ( HAR FORSØGT, MEN UNDERLAGET ER MEGET KNOLDET OG UJÆVNT - DET ER SVÆRT AT KOMME IND I EN GOD RYTME )

4) LADE VÆRE MED AT LØBE, SÅ LÆNGE DER ER FROST :unhappy:

5) NOGET HELT ANDET?

Min bekymring går selvfølgelig ud på, at jeg vil blive ked af det/frustreret, hvis jeg bliver skadet igen igen, hvis jeg begynder at løbe på et hårdere/anderledes underlag end jeg er vant til. Nu er jeg jo endelig, efter utallige forgæves forsøg på "løbe-comeback gennem årene, kommet igang igen med løbetræningen, hvilket jeg nyder utroligt meget. Og så er det jo utroligt dejligt, at have løb som en fælles aktivitet og interesse med kæresten ( som lige har løbet 5 km på 23.18, så hun er også kommet hurtigt efter det ) :bigsmile:

Julehilsner til jer alle :smile:

HB66

Kan se, at du allerede er i gang med at teste forskellige underlagstyper, hvilket er den rigtige vej frem. Jeg har selv brugt aqua-running genoptræning efter skader, og det har været super godt. Du undgår stød, men bibeholder træning af bevægemønsteret - og intensiteten kan være max. Jeg har desuden undervist adskillige eliteudøvere - deriblandt marathonløbere - i vandet, og de har alle kunne performe efter kort tid.

Link to comment
Share on other sites

Jeg løber nu hver dag hele året uanset vejret. Her i disse dage med meget sne og glatte veje har jeg dog måtte droppe intervaltræningen pga. jeg ikke vil riskikere at styrte. Den øvrige træning foregår i et noget langsommere tempo end ellers. Løber på minutterne og ikke antal km. Har overvejet at løbe intervallerne på et løbebånd, men indendørs træning nej tak.

Noget andet sjovt ved de sneglatte veje er at jeg i sommer begyndte at løbe ChiRunning/Pose. Her skal man ikke lave et afsæt med fødderne men lade sig falde frem. det kan man så teste når man løber på de sneglatte veje. Før hen da jeg var heelstriker og landede på hælen og satte af med et rul over foden til stortåen havde jeg store problemer med det glatte føre. Det mærker jeg ikke nu.

Så mit råd er kom ud og løb udendørs og nyd det smukke landskab i en lavere fart. Det er bedre end at ligge helt stille. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share