Den store militærtråd


Garner
 Share

Recommended Posts

Hvad med at prøve at løbe nogle længere ture end du gør normalt. flytte grænser på den måde. Deltage i nogle adventure løb hvor du bliver presset til bristepunktet og lidt mere, så får du også arbejde med psyken.

Jeg kan ikke lige sige hvad man ellers skal arbejde med, men jeg ved de nok skal lærer en det man har brug for.

MVH Gam

PS. Jeg er kamp soldat ved JDR, mit råd prøv at starte med at tag HBU+HRU eller Sergent skolen og se om soldater livet er noget for dig, da alt ikke er lutter lagkage :)

Pøj Pøj

Link to comment
Share on other sites

Jeg har måske et par muligheder til selvtilidsprøve og lignende som nok skal give dig en stål vilje. Jeg er selv igang/ vil igang med nogle af dem.

Stå under den kolde brusser altid inden at det varme vand kommer, når det er konkurrence skal du løbe lige på grænsen til at du brækker dig, lave en masse forskellige spring fra vipper i svømmehalen, tag ud på en masse aleneture i den danske natur gerne mange dage i træk, gå rundt på en kirkegård kl. lort om natten helt alene, væn dig til det kold vand selv om du har blå læber og din krop ryster ekstremt meget. Det var bare nogle af de ting man ville kunne gøre...

Link to comment
Share on other sites

Hmmm for mig at se virker det lidt som "overkill" at lave en desideret psykisk træningsplan - for ikke at sige direkte farligt hvis man ikke har styr på hvad man laver.

Det psykiske aspekt er selvfølgelig ekstremt vigtigt, og hvis man på forhold har nogle ting - f.eks højdeskræk - som man ved er en svaghed, er det selvfølgelig vigtigt at arbejde på dette. Men ligefrem at traske rundt i skoven alene i 3-4 dage, spise insekter osv. lyder mildest talt åndsvagt.

Der giver selvfølgelig altid en størrer ballast at have prøvet nogle ekstreme ting tidligere, idet man kan relatere og tænke "det er i det mindste ikke så slemt som den gang jeg....". Jeg vil bare vove den påstand at det er svært at udsætte sig selv for noget der er psykisk hårdere end det man blvier udsat for under PTR/ASP-udd.

Hvis man starter med sin HBU, derefter en KS eller SG udd., så vil jeg mene at man er rimelig godt rustet ift. march, ture i skoven, selvtillidsprøver etc., dermed får man også løbende et indblik i hvilke sider af sig selv man skal arbejde med - samt at det ofte også er røv at være soldat.

Når alt kommer til at alt handler det udelukkende om vilje - hvis man virkelig vil være jæger/frø(og ikke bliver skadet), så bliver man det også, uanset om man har tilbragt sin vinterferie alene i Gribskov eller ej :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Hmmm for mig at se virker det lidt som "overkill" at lave en desideret psykisk træningsplan - for ikke at sige direkte farligt hvis man ikke har styr på hvad man laver.

Det psykiske aspekt er selvfølgelig ekstremt vigtigt, og hvis man på forhold har nogle ting - f.eks højdeskræk - som man ved er en svaghed, er det selvfølgelig vigtigt at arbejde på dette. Men ligefrem at traske rundt i skoven alene i 3-4 dage, spise insekter osv. lyder mildest talt åndsvagt.

Der giver selvfølgelig altid en størrer ballast at have prøvet nogle ekstreme ting tidligere, idet man kan relatere og tænke "det er i det mindste ikke så slemt som den gang jeg....". Jeg vil bare vove den påstand at det er svært at udsætte sig selv for noget der er psykisk hårdere end det man blvier udsat for under PTR/ASP-udd.

Hvis man starter med sin HBU, derefter en KS eller SG udd., så vil jeg mene at man er rimelig godt rustet ift. march, ture i skoven, selvtillidsprøver etc., dermed får man også løbende et indblik i hvilke sider af sig selv man skal arbejde med - samt at det ofte også er røv at være soldat.

Når alt kommer til at alt handler det udelukkende om vilje - hvis man virkelig vil være jæger/frø(og ikke bliver skadet), så bliver man det også, uanset om man har tilbragt sin vinterferie alene i Gribskov eller ej :tongue:

Hehe:) Det der med skoven, om at spise diverse insekter og svampe tror jeg du har ret i, men man ville jo godt kunne tage dåsemad og sådan noget med. Jeg ser det i hvert fald som en god ting at gøre, og vil også selv prøve det når tempereaturen bliver lidt bedre, da jeg ikke har verdens bedste sovepose. Du skriver at efter sin HBU ville det være klogt at søge enten Konstabel eller Sergent. Jeg ser at det ville være klogt at have klaret beggge inden. Så har man da en masse erfaring. Der er også det ved det, at jeg ser det som klogere at tage konstabeluddannelsen før man begynder på SG skole, hvor funtionsuddannelsen er kortere, og hvor man på konstabeluddannelsen sikkert lærer mere.

Edited by Bob dylan
Link to comment
Share on other sites

Mht mental træning og forberedelse.

Tænk jer om og lad være med at lade der gå for meget drengerøv i den.

den Norske turistforening udbyder nogen fantastiske kurser , hvor man kan komme ud og gå med kort og kompas, klatre og klare sig på fjellet. God måde at afprøve fysiske grænser og blive en tand mere barsk mentalt på en sikker og spændende måde, samtidig med at man får lært noget af det der er rigtigt godt at kunne, nemlig feltevner og kort og kompas.

Link to comment
Share on other sites

Black moore kommer med et skide godt forslag hvis man vil have en fed oplevelse.

Synes bob Dylans ideer er noget overkill.

Hvad for nogle af ideerne syntes du er et overkill? Det der med at skulle overnatte FLERE dage i træk i naturen, tror jeg i har misforstået. Jeg mener jo ikke at i skal spise alverdens dyr og svampe, og drikke beskidt vand, man ville jo godt kunne tage noget mad og drikkevarer med selv og så gå en lang marchtur, hvor man også sover i naturen.

Link to comment
Share on other sites

Der er intet galt med lange marchture, har selv gjort det, også alene. Men hvis man nu samtidig med marchtræningen kan få lært nogen spændende ting som kort/kompas, primitiv madlavning, klatring, fjellkundskaber med mere, og få en god oplevelse med i købet, så ville jeg nok vælge det.

jeg har selv været instruktør i friluftsliv for unge mennesker i en del år, og selv nogen af de hårde knægte kan godt lære en ting eller 2

men som sagt, der er intet galt med lange ture på egen hånd, så længe man ikke laver ting der har en høj skadesrisiko, så bør man være mindst 2.

Edited by Blackmoore
Link to comment
Share on other sites

Der er intet galt med lange marchture, har selv gjort det, også alene. Men hvis man nu samtidig med marchtræningen kan få lært nogen spændende ting som kort/kompas, primitiv madlavning, klatring, fjellkundskaber med mere, og få en god oplevelse med i købet, så ville jeg nok vælge det.

jeg har selv været instruktør i friluftsliv for unge mennesker i en del år, og selv nogen af de hårde knægte kan godt lære en ting eller 2

Jeg mener da også at man ville kunne kombinere marchtræning med en masse spænende ting. Koster det ikke mange penge at komme på tur med det der norske turistforening?

Link to comment
Share on other sites

Bob dylan, nu har jeg været soldat i nogen tid og har haft en udsendelse. Jeg har aldrig haft brug for at tage alene ud i en skov og overnatte nogle dage der ude med medbragt mad osv. Det jeg har kunne bruge fra mit civile liv er følgende: God kondi og styrke, vilje og gå på mod.

Jeg har gået på efter skole hvor vi har været til nogle adventure stævner, lavet vores egen overlevelses ture og andre ting. Hvis man har mulighed for at gøre sådan noget lignende ville det være at fortrække, men det er på ingen måder et must, for militæret skal nok få dig igennem de feltdage, øvelser osv så man har en god ballast. Det at tage alene ud i skov, giver jeg ikke noget for. tag hellere på noget højskole/kurser som har fokus på adventure og frilufts liv, men det er på ingen måder et must.

Her er nogle punkter jeg synes folk skulle gå til, HVIS man vil forberede sig til militær livet.

Orienteringsløb, en basal militær ting som er brugbar.

God kondi

Styrketræn 3 om ugen

Vilje til at presse sig selv når det gør ondt.

Der hvor jeg har udviklet meget.

Fysisk er jeg blevet stærkere, vejer nok 3-4 kg mere end da jeg startet pga forøget muskelmasse

Løber 3137 m på en cooper i 600 m højde og minus 7 grader, ved ikke lige hvad man kan omregne det til på en flad løbebane.

Jeg har fået en hel anden indstilling til ting som bare skal gøres,

Jeg er blevet struktureret

Evnen til at klare svære opgaver er blevet lettere da jeg har fået en større livserfaring.

Så for at kortfatte det jeg har skrevet: start i HBU'en hvor du har en god kondi, vilje til at give noget af dig selv, vær villig til at lærer så er du godt stillet. pøj pøj til alle jer kommende soldater i skal nok få det sjovt for det meste, men glem aldrig at militæret ikke er lutter lagkage :)

Link to comment
Share on other sites

Lidt motivation/information.

TV 2 har som de første nogensinde fulgt Jægerkorpset på mission i Afghanistan og under træning i Danmark, og seerne kan følge resultatet i programmet "Jægerne: Danmarks elitesoldater" mandag 8. februar klokken 20.50.

Det er journalist Niels Brinch, der har fået unik adgang til elitestyrken, der også beskrives som Danmarks farligste våben.

I programmet møder vi blandt andre tre jægere, der fortæller, hvorfor de har valgt et så farligt job, og hvordan de forklarer deres familie, at de måske ikke vender hjem fra den næste mission.

http://omtv2.tv2.dk/index.php?no_cache=1&id=3977

Edited by ALo
Link to comment
Share on other sites

Bob dylan, nu har jeg været soldat i nogen tid og har haft en udsendelse. Jeg har aldrig haft brug for at tage alene ud i en skov og overnatte nogle dage der ude med medbragt mad osv. Det jeg har kunne bruge fra mit civile liv er følgende: God kondi og styrke, vilje og gå på mod.

Jeg har gået på efter skole hvor vi har været til nogle adventure stævner, lavet vores egen overlevelses ture og andre ting. Hvis man har mulighed for at gøre sådan noget lignende ville det være at fortrække, men det er på ingen måder et must, for militæret skal nok få dig igennem de feltdage, øvelser osv så man har en god ballast. Det at tage alene ud i skov, giver jeg ikke noget for. tag hellere på noget højskole/kurser som har fokus på adventure og frilufts liv, men det er på ingen måder et must.

Her er nogle punkter jeg synes folk skulle gå til, HVIS man vil forberede sig til militær livet.

Orienteringsløb, en basal militær ting som er brugbar.

God kondi

Styrketræn 3 om ugen

Vilje til at presse sig selv når det gør ondt.

Der hvor jeg har udviklet meget.

Fysisk er jeg blevet stærkere, vejer nok 3-4 kg mere end da jeg startet pga forøget muskelmasse

Løber 3137 m på en cooper i 600 m højde og minus 7 grader, ved ikke lige hvad man kan omregne det til på en flad løbebane.

Jeg har fået en hel anden indstilling til ting som bare skal gøres,

Jeg er blevet struktureret

Evnen til at klare svære opgaver er blevet lettere da jeg har fået en større livserfaring.

Så for at kortfatte det jeg har skrevet: start i HBU'en hvor du har en god kondi, vilje til at give noget af dig selv, vær villig til at lærer så er du godt stillet. pøj pøj til alle jer kommende soldater i skal nok få det sjovt for det meste, men glem aldrig at militæret ikke er lutter lagkage :)

Jeg kan godt se meningen i hvad du skriver, men hvis at man har LYST til at tage på nogle lange ture hvor man får en masse oplevelser, hvor det fx indebærer at man vil overnatte i naturen i telt eller lingnende kan jeg sgu ikke se det farlige i det, hvis det er noget man har lyst til, og styr på:) Glæder mig da også til at det bliver min tur til at komme i mili, men jeg ved godt at det ikke bare er fedt hele tiden. Så indtil at jeg er gammel nok til at komme ind, vil jeg da bare ud og opleve en masse selv,men ikke kun tænke på at træne til militæret, men også at nyde min ungdom:)

Edited by Bob dylan
Link to comment
Share on other sites

Bob D. der er intet i vejen for at få sig nogle lange ture, jeg vil bare personligt ikke opfordre til det, da det nok vil knække nakken på nogen som har en drøm om at være soldat. Men som sagt at være god til March er en rigtig god ting, også med henblik på at være jæger. :) Held og lykke med mili når det kommer,

Link to comment
Share on other sites

Bob D. der er intet i vejen for at få sig nogle lange ture, jeg vil bare personligt ikke opfordre til det, da det nok vil knække nakken på nogen som har en drøm om at være soldat. Men som sagt at være god til March er en rigtig god ting, også med henblik på at være jæger. :) Held og lykke med mili når det kommer,

Hva mener du med ''knække nakken'', for kunne da os selv finde på at gå en march en gang hver anden uge. er det ikke lige så skadeligt som hvis man nu løb 2 gange gande om ugen.

Link to comment
Share on other sites

Bob D. der er intet i vejen for at få sig nogle lange ture, jeg vil bare personligt ikke opfordre til det, da det nok vil knække nakken på nogen som har en drøm om at være soldat. Men som sagt at være god til March er en rigtig god ting, også med henblik på at være jæger. :) Held og lykke med mili når det kommer,

Hvis det vil "knække nakken på en" at gå lange ture, så tror jeg da ikke at man skal være soldat:)

Link to comment
Share on other sites

Hvis det vil "knække nakken på en" at gå lange ture, så tror jeg da ikke at man skal være soldat:)

Jeg tror at gameboi mener: at det højst sandsynligt vil få en masse drenge drømme til at briste, hvis man i en ung alder spurter ud over stepperne med en alt for tung rygsæk og tror at det er det eneste man skal kunne for at blive en god soldat, for det er fandme surt i længden... Sandt at sige har jeg aldrig gået ret meget med rygsæk i tjenesten. (hvad jeg så har gjort i min fritid er noet andet)

Engang imellem må man lade tingene og tiden gå sin gang. Og lade kroppen udvikle sig naturligt, uden for meget vægt på under March.

For man "brækker jo ikke NAKKEN" af at gå med en rygsæk! det er nok snarer en metafor.

Det er hvad jeg tror gameboi mener med, brække nakken.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at gameboi mener: at det højst sandsynligt vil få en masse drenge drømme til at briste, hvis man i en ung alder spurter ud over stepperne med en alt for tung rygsæk og tror at det er det eneste man skal kunne for at blive en god soldat, for det er fandme surt i længden... Sandt at sige har jeg aldrig gået ret meget med rygsæk i tjenesten. (hvad jeg så har gjort i min fritid er noet andet)

Engang imellem må man lade tingene og tiden gå sin gang. Og lade kroppen udvikle sig naturligt, uden for meget vægt på under March.

For man "brækker jo ikke NAKKEN" af at gå med en rygsæk! det er nok snarer en metafor.

Det er hvad jeg tror gameboi mener med, brække nakken.

Hehe, jeg vidste nu godt at det med at brække nakken var en metafor:) Vil give jer fuldstændig ret i at det ville være dumt at begynde at gå en masse march i så en ung alder. Tror sgu ikke at det ville være særlig sundt, og på den måde kan jeg sagtens se hvad du mener. Men hvis at du søger Jægerkorpset en dag, ser jeg det som en god ting at have gået noget marchtræning, men ellers er det overhovedet ikke noget jeg har tænkt mig at gå igang med foreløblig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg stiller et spørgsmål angående mili da jeg er MEGET nysgerrig omkring det :

Hvad er den hårdeste konstabeluddannelse i hæren, som ville forberede en bedst på JGK? Et mere spørgsmål: hvis man tog konstabeluddannelsen + SG uddannelsen, og så søgte JGK, hvor gammel ville man sådan ca. være, når man begyndte uddannelsen til jæger? :)

Link to comment
Share on other sites

Hey dylan hvis du vil have en konstabeluddannelse i forsvaret skal du nok vælge kamptropperne... Det giver vist sig selv, jeg har ikke selv været igennem den (eftersom jeg havde den gamle værnepligt) men har hørt den skulle være fin nok, til de krav der bliver sat til os "på jorden" I dag. efterfølgende kunne du jo så tage en udsendelse for lissom at se om det overhovedet er noget for dig... når du så kommer hjem kan du jo eventuelt ansøge om at komme i stående styrke som fast personel. Derfra skulle der være tid nok til at finde ud af hvilken vej du vil vælge.... Det være sig sgt skole, JGK eller hva du nu har i tankerne.

Mvh Rollo

Link to comment
Share on other sites

Hvad er den hårdeste konstabeluddannelse i hæren, som ville forberede en bedst på JGK? Et mere spørgsmål: hvis man tog konstabeluddannelsen + SG uddannelsen, og så søgte JGK, hvor gammel ville man sådan ca. være, når man begyndte uddannelsen til jæger? :)

Det kommer helt an på hvor gammel man er når man starter :wink:

Ej spøg til side. HBU 4 mdr, HRU 8 mdr, udsendelse 6 mdr, SG-skole afkortet 3 mdr (alm. 6 mdr), Funktionsudd. 3 mdr. Tjeneste som SG X mdr. Dvs ca. 2 år alt i alt...

Noget jeg syntes du skal overveje er at søge udd. som konstabel hos opklaringen på Bornholm, det tager 9 mdr., derefter udsendelse efter behov - og så SG-skole som beskrevet ovenfor.

En helt anden ting er at forsvaret vader i folk lige pt., så man skal efterhånden holde sig godt til for overhovedet at få lov at fortsætte efter værnepligten. Bare for at illustrere dette så regner man med at man ca. skal hverve 400(til HRU) - ud af alle dem der er værnepligtige her mellem feb og juni...

Edited by Mhebbe
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share