Den store militærtråd


Garner
 Share

Recommended Posts

Det kommer helt an på hvor gammel man er når man starter :wink:

Ej spøg til side. HBU 4 mdr, HRU 8 mdr, udsendelse 6 mdr, SG-skole afkortet 3 mdr (alm. 6 mdr), Funktionsudd. 3 mdr. Tjeneste som SG X mdr. Dvs ca. 2 år alt i alt...

Noget jeg syntes du skal overveje er at søge udd. som konstabel hos opklaringen på Bornholm, det tager 9 mdr., derefter udsendelse efter behov - og så SG-skole som beskrevet ovenfor.

En helt anden ting er at forsvaret vader i folk lige pt., så man skal efterhånden holde sig godt til for overhovedet at få lov at fortsætte efter værnepligten. Bare for at illustrere dette så regner man med at man ca. skal hverve 400(til HRU) - ud af alle dem der er værnepligtige her mellem feb og juni...

Tak for et godt svar, jeg vil også helst når den dag kommer, tage konstabeluddannelsen ved opklaringsbataljonen, og så nok udsendes (gider ikke at tage stilling til det endnu, men det lyder spænende men også hårdt på mange måder og man får godt med erfaring), og bagefter SG skole, tjeneste som sergent ved en af hærens enheder (så kan man jo se om man vil udsendes igen) og så søge ind til jægerne. Så er man i hvert fald godt rustet.

Link to comment
Share on other sites

og så nok udsendes (gider ikke at tage stilling til det endnu, men det lyder spænende men også hårdt på mange måder og man får godt med erfaring)

Du skal nok lige gøre op med dig selv om du vil udsendes. Hæren er skruet sådan sammen at lige så snart du bevæger dig vidre end HBU, så skal du være indstillet på udsendelse. Ellers spilder du forsvarets tid - og din egen!

En mulighed er selvfølgelig at tage din HBU, og så beslutte dig derfra, men du kan ikke tage en KS-uddannelse, og så forvente at du ikke skal udsendes.

Edited by Mhebbe
Link to comment
Share on other sites

Hvad er der i vejen for at tage SG direkte efter HBU. Du kan muligvis også blive "opdaget" af stikkere, og dermed starte på SG skole allerede før du er færdig med HBU'en, eller er jeg helt forkert på den??

Man bliver ikke opdaget af udstikkerne, man melder sig selv og siger jeg vil gerne være SG også kommer man til afprøvning i Jonstrup. Men hvis man vælger at være SG er det vigtigt at man giver den gas under HBU'en så man kan få en karakter med sig. Den vil hjælpe en med at komme der hen hvor man gerne vil.

Jeg synes man skal have en HRU inden man bliver SG, fordi man får altså en del mere praktisk erfaring fra HRU'en end SG uddannelsen. Jeg har både haft SG'er der er kommet direkte fra HBU og nogle der har haft HRU og en udsendelse inden de blev SG, jeg vil helt klart mene at de SG med HRU og udsendelse er bedst fordi de har prøvet mest.

Link to comment
Share on other sites

Du skal nok lige gøre op med dig selv om du vil udsendes. Hæren er skruet sådan sammen at lige så snart du bevæger dig vidre end HBU, så skal du være indstillet på udsendelse. Ellers spilder du forsvarets tid - og din egen!

En mulighed er selvfølgelig at tage din HBU, og så beslutte dig derfra, men du kan ikke tage en KS-uddannelse, og så forvente at du ikke skal udsendes.

Ja det ved jeg godt, og det lyder også spænende og udfordrende (på godt og ondt) og jeg vil da også gerne, men ellers er det ikke noget jeg gider tænke på i så en ung alder, da der er mange år til at jeg har mulighed for det. Men ja, hvis du skal i hæren og være rigtig soldat skal du være klar til at udsendes.

Link to comment
Share on other sites

Man bliver ikke opdaget af udstikkerne, man melder sig selv og siger jeg vil gerne være SG også kommer man til afprøvning i Jonstrup. Men hvis man vælger at være SG er det vigtigt at man giver den gas under HBU'en så man kan få en karakter med sig. Den vil hjælpe en med at komme der hen hvor man gerne vil.

Jeg synes man skal have en HRU inden man bliver SG, fordi man får altså en del mere praktisk erfaring fra HRU'en end SG uddannelsen. Jeg har både haft SG'er der er kommet direkte fra HBU og nogle der har haft HRU og en udsendelse inden de blev SG, jeg vil helt klart mene at de SG med HRU og udsendelse er bedst fordi de har prøvet mest.

Jeg må sgu nok erklære mig enig med Olesener. Jeg selv søgte OFASP (Officers aspirant) lige efter gymnasiet og startede så direkte på sergentskolen, uden at have været ved et regiment først. Jeg havde absolut NADA erfaring og det kunne jeg tydeligt mærke både på SG skolen og da jeg senere kom ud til regimentet.

Det skal dog lige siges at man relativt hurtigt kommer op på niveau ude ved regimenterne, men det er sgu altid rart at have lidt erfaring med i baggagen.

/svane

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share