Sign in to follow this  
johnpedersen

Olivenolie til styrketræning

Recommended Posts

Heej jeg er en dreng på 18, som er 175 cm høj og vejer omkring 68 kg.. Jeg kunne godt tænke mig at tage nogle ekstra kilo på i form af muskelmasse og det kræver jo hård træning samt at man har et energioverskud..

Mit spørgsmål lyder, at hvis man en dag ikke har mulighed for at spise 5-6 måltider og opnå energioverskuddet, om olivenolie så er en udvej, det er jo trods alt sundt fedt :smile:

Er det en ok erstatning for et enkelt måltid som man måske lige misser en gang i mellem, eller det bare en dum ide som vil resultere i at det hele sætter sig på maven?

Håber i kan hjælpe.. :smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heej jeg er en dreng på 18, som er 175 cm høj og vejer omkring 68 kg.. Jeg kunne godt tænke mig at tage nogle ekstra kilo på i form af muskelmasse og det kræver jo hård træning samt at man har et energioverskud..

Mit spørgsmål lyder, at hvis man en dag ikke har mulighed for at spise 5-6 måltider og opnå energioverskuddet, om olivenolie så er en udvej, det er jo trods alt sundt fedt :smile:

Er det en ok erstatning for et enkelt måltid som man måske lige misser en gang i mellem, eller det bare en dum ide som vil resultere i at det hele sætter sig på maven?

Håber i kan hjælpe.. :smile:

Det er nok ikke den bedste idé nej. Det er rent fedt, og derfor langt fra den bedste løsning. Tag en proteinshake eller en proteinbar hvis du ikke kan komme på andet. Husk så vidt muligt også at indtage kulhydrater til.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er nok ikke den bedste idé nej. Det er rent fedt, og derfor langt fra den bedste løsning. Tag en proteinshake eller en proteinbar hvis du ikke kan komme på andet. Husk så vidt muligt også at indtage kulhydrater til.

Enig, normalt fylder man på med kulhydrater og protein, ikke fedt, men det er da korrekt at olivenolie er noget af det sundeste fedt man kan indtage. Til motion og træning bruger man mest kulhydrater, og et fedt-energioverskud vil derfor næppe give dig mere energi til træningen. Fedt mætter også mere end kulhydrater, så du kan derfor risikere at kunne spise færrere kalorier på den måde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

I en god ernæringplan kan olivenolie sagtens have sin plads. Der er dage hvor jeg selv indtager tæt på 70-80 gram ren olie. Tricket er at vide hvornår og i hvilke mængder det skal indtages i.

Og hvornår er det så? :smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu skal trådstarter lige have in mente, at Athlete X træner på et lidt andet niveau end den gennemsnitlige motionist der gerne vil have et par ekstra kilo muskelmasse. Så når han siger, han banker 70 - 80 gram ren olivenolie ned på én dag (ikke hver dag), så er det ikke ensbetydende med, at det også vil have samme gavnlig effekt hos andre, tværtimod.

Olivenolie er også fedt. Energi. Det er god energi, ligesom (næsten) alt andet er det, når bare det bliver doseret i rette mængder.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu skal trådstarter lige have in mente, at Athlete X træner på et lidt andet niveau end den gennemsnitlige motionist der gerne vil have et par ekstra kilo muskelmasse. Så når han siger, han banker 70 - 80 gram ren olivenolie ned på én dag (ikke hver dag), så er det ikke ensbetydende med, at det også vil have samme gavnlig effekt hos andre, tværtimod.

Olivenolie er også fedt. Energi. Det er god energi, ligesom (næsten) alt andet er det, når bare det bliver doseret i rette mængder.

Ja. Min pointe var blot at fedt (olie, nødder, peanutsmør ect) er ESSENTIELT for alle mennesker. Ikke mindst folk, der træner.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvad er det for noget vrøvl at fedtet nødvendigvis sætter sig på maven? Ligesom du ikke kan punkt-slanke dig tager du heller ikke på på den måde.

John, det er bestemt ikke sikkert du vil blive "tykkere" af at drikke olivenolie, faktisk er det et udemærket tilskud til din kost. Du kan evt. blande det i din proteinshake efter træning for at få endnu mere energi mens du er i det såkaldte window of opportunity.

De fleste der styrketræner opdeler deres træning i to faser, en hvor du tager på i masse (bulking) og en hvor du skærer fedt fra (cutting). Selvom du godt kan opbygge muskler uden at skulle øge din fedtprocent er det en noget langsommere process end at være i et generelt energioverskud.

Nu hvor det er vinter er det et udemærket tidspunkt at bulke på. Du kan evt. begynde din cutting i marts. Så skulle du være klar til stranden til sommer :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvad er det for noget vrøvl at fedtet nødvendigvis sætter sig på maven? Ligesom du ikke kan punkt-slanke dig tager du heller ikke på på den måde.

John, det er bestemt ikke sikkert du vil blive "tykkere" af at drikke olivenolie, faktisk er det et udemærket tilskud til din kost. Du kan evt. blande det i din proteinshake efter træning for at få endnu mere energi mens du er i det såkaldte window of opportunity.

De fleste der styrketræner opdeler deres træning i to faser, en hvor du tager på i masse (bulking) og en hvor du skærer fedt fra (cutting). Selvom du godt kan opbygge muskler uden at skulle øge din fedtprocent er det en noget langsommere process end at være i et generelt energioverskud.

Nu hvor det er vinter er det et udemærket tidspunkt at bulke på. Du kan evt. begynde din cutting i marts. Så skulle du være klar til stranden til sommer :)

Okay er godt bekendt med begreberne "bulke" og "cutte" og det vil ikke genere mig hvis jeg blev lidt tykkere her om vinteren, så længe det jo er over det hele og ikke kun på maven, det er der vel ingen som er interesseret i :smile:

Men mange tak for hjælpen... :smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this