Romaskine som eneste form for motion


Kren
 Share

Recommended Posts

Hej alle

Jeg har igennem et par år løbet regelmæssigt ca. 5km 4 gange om ugen.

Ikke noget med at træne til konkurrence, bare nogle gode ture i nabolaget for at holde min nuværende vægt.

Jeg løber på tider der ligger omkring de 23-25 minutter, alt efter humør.

Nu har jeg så fået mig en lyskenskade der gør jeg ikke kan løbe i noget tid.

Og jeg har købt mig en romaskine som erstatning.

Her kommer så mit spørgsmål:

Kan en romaskine alene klare mit ret basale motionsbehov ?

Hvis ja, hvor længe skal jeg så træne ad gangen, og hvor mange gange om ugen ?

Jeg har set nogle videoer på youtube vedr. teknik.

Jeg er startet med 15 minutter om dagen, det giver mig sved på panden.

Og jeg kan mærke det i benene, uden at være kørt helt træt.

Jeg håber der er nogen der kan give mig nogle svar :)

med venlig hilsen

Kren

Link to comment
Share on other sites

Hej alle

Jeg har igennem et par år løbet regelmæssigt ca. 5km 4 gange om ugen.

Ikke noget med at træne til konkurrence, bare nogle gode ture i nabolaget for at holde min nuværende vægt.

Jeg løber på tider der ligger omkring de 23-25 minutter, alt efter humør.

Nu har jeg så fået mig en lyskenskade der gør jeg ikke kan løbe i noget tid.

Og jeg har købt mig en romaskine som erstatning.

Her kommer så mit spørgsmål:

Kan en romaskine alene klare mit ret basale motionsbehov ?

Hvis ja, hvor længe skal jeg så træne ad gangen, og hvor mange gange om ugen ?

Jeg har set nogle videoer på youtube vedr. teknik.

Jeg er startet med 15 minutter om dagen, det giver mig sved på panden.

Og jeg kan mærke det i benene, uden at være kørt helt træt.

Jeg håber der er nogen der kan give mig nogle svar :)

med venlig hilsen

Kren

Det skulle jeg mene. Det kan selvfølgelig ikke holde din løbe evne ved lige, men som ren konditionstræning (cardio) er det en glimrende maskine. Jeg har selv brugt en romaskine for at holde konditionen ved lige.

Jeg roede dog 40-45 min ad gangen (10.000 m), 3 gange om ugen. Så blandede jeg lidt inteval træning ind i det også, for at forbedre mine tider.

God fornøjelse

Kofod

Link to comment
Share on other sites

Roning er en glimrende motionsform! Muligvis en af de "bedste", da risikoen for skader er ekstremt lille. En anden ting er, at det involverer en langt større del af kroppen end næsten alle andre øvelser, måske lige med undtagelse af svømning, der også er meget skånsomt.

Det er næsten lige før at du skal overveje at gøre roningen til din primære motionsform, alt efter kvaliteten af maskinen. Du træner næsten alle store muskelgrupper, får pulsen op, og forbrænder derfor også mange kalorier. Alt efter din situaton (Nu ved jeg ikke hvilket køn du er, men f.eks. om du vil have større muskler, forbedre din 5km tid, tabe dig, eller bare holde vægten og forblive fast i kødet ;)) er der forskellige måder at bruge maskinen på.

Et godt, alsidigt program at køre, er 5*5 minutter med 3-4 minutters pause imellem hvert sæt. Hvis du vil køre højere intensitet og træne musklerne såvidt som anaerob forbrænding (der også kommer dig til gode ved korte løb) kan du f.eks. ro i 10*1 minut med 2 minutters pause. Husk at man skal føle sig brugt efter træningen, men hold det på et overskueligt niveau.

Du kan sagtens komme ud af skadesperioden med en hurtigere 5km tid end du havde før. Der kan jeg dog anbefale dig at passe på, da dine ben, afhængigt af hvor lang tid du ikke har løbet i, højst sandsynligt vil være afvænnet løb. Start derfor stille og roligt, og undgå træls ting som skinnebensbetændelse (egen erfaring) eller skader på f.eks. akillessenen. Især da en gammel skade ofte kan have let ved at vende tilbage.

Men hvis du jævnligt døjer med skader vil det være en god idé at crosstraine så du f.eks. løber to dage, ror to og cykler en. Kroppen kan godt lide variation :)

Jeg ror selv i en roklub, og jeg har kun gode erfaringer med roning! Så kunne jeg også godt lige tænke mig at høre hvilken romaskine du har :)

Peace out

Karemi4

Link to comment
Share on other sites

Tusind tak for de gode svar !

Jeg er en mand i min bedste alder (34) og vejer 82 kilo.

Mit hovedformål er at holde min vægt og bare generelt gøre noget godt for min krop.

Det gør heller ikke noget, hvis musklerne får lidt at lave oveni.

Jeg tror jeg vil gøre følgende:

2 gange om ugen ro i 20 minutter med lidt interval træning

2 gange om ugen ro i 40-45 minutter med interval træning også.

Hvordan er det med forbrændingen ?

Iform.dk skriver at en mand i min vægtklasse forbrænder ca. 425 cal på en 5km's løbetur.

Romaskinen fortæller mig at jeg har forbrændt ca. 225 cal på en 18 minutters tur.

Men jeg er helt knust af træthed efter roturen, og det er jeg slet ikke efter en 5km's løbetur.

Hvordan hænger det lige sammen ?

Jeg må beklage hvis mine spørgsmål virker dumme, men jeg har ikke ret meget forstand på cardio træning.

Jeg har aldrig været medlem af en fitnessklub, og har heller ikke planer om det :)

mvh

kren

Edited by Kren
Link to comment
Share on other sites

Med hensyn til konditionstræning hvor din puls skal op fra 95 slag pr. min til ? kan du bruge mange redskaber som at cykle, løbe eller bare gå stærkt eller svømme det handler bare om at få pulsen op hvor det er på grænsen af at være hårdt men til at klare, så hvis du kan få pulsen godt op med ? og klare det så brænder du typisk 200-250kcal pr. 20 min, det kommer også an på hvad muskel gruppe du bruger, at løbe og cykle er ben muskler der styrkes så har du store ben muskler vil de forbrænde mere end andre mindre muskel typer med vedvarende udøvelse at få pusten op.

Man kan og skal ikke regne med maskiner der siger du forbrænder så mange kalorier ved at gøre dit og dat men typisk hvad du gør hvis det gør dig forpustet så virker det :-)

(Cardio, kondi træning og at slippe af med fedt)

http://fitness.scoobysworkshop.com/index.htm

Tjek scooby, han ved hvad han snakker om men ikke på en pædagogisk måde.. Så skønt ja!

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeg begyndte selv at ro i november, og har roet ca. 20-25 gange i alt. Jeg kan anbefale dig at google 'The pete plan', en fremragende træningsplan. Læs om den på forumet www.freerowingspirits.com

Du bør ro langt en gang eller to i ugen med forholdvis få spm (tag pr. minut/strokes pr. minute), dvs. 20-24, det lærer dig teknik og styrke i taget. 8 watt pr. tag er et godt mål.

Intervaller: 8 x 500 med 3.5 minuts aktiv pause, 4 x 2000 med 5 minutters aktiv pause er gode intervaller. SPM vil passende være 30-36.

Lær dit pace på 500 meter, da al ergometertræning tager udgangspunkt i dette. Test dig selv på en 2000 meter. Ender du på fx 8 minutter er pacet 2.00/500 meter. Din træning vil derefter være være pace 2.10-15 på 10 km.- 60 minutter. Intervaller på 2000 meter vil være ca. pace 2.05. Pace 500 meter intervaller 1.55-2.00 30 minutter kan du nok ro på pace 2.10. Prøv dig frem.

Vh Claus

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har brugt pulsur på nogle af dine løbeture .. kan du evt bruge det til at sørge for samme intensitet i romaskinen ... Men lad være med at fokusere alt for meget på tiderne i romaskinen. Hvis man skal ro en hel vinter i sin romaskine og kun kigger på sine wattoutputs .. kan det være dræbende. Personligt synes jeg roning er suverænt når man ror efter pulsen, det giver også en fed rytme..

Link to comment
Share on other sites

Hej Kren,

roning involverer som sagt mange muskelgrupper, hvorfor du typisk ikke kan få pulsen lige så højt op som i sportsgrene, hvor du har en høj 'økonomi'. Jeg er fx slet ikke i nærheden af den puls, jeg kan løbe med. Noget andet er roteknikken, i starten har mange svært ved at bruge benene korrekt, mave og ryg skal også koordinere osv. - ergo bliver watttallet lidt lavt. Kig ikke på det, personligt tror jeg maskinen nogle gange er kalibreret forkert, i en crosstrainer præsterer jeg betydeligt flere watt end på romaksinen med samme oplevede indsats. Jeg kan kun gentage: Ro langt med 20-24 tag og lad være at tage stropper på fødderne - på den måde får du hurtigs føling for teknikken. Og lad nu endelig være med at stille modstandne for højt som de fleste begyndere, det gør det også vanskeligere at lære teknikken, 120-140 damp faktor vil være passende ift. dine 80 kilo.

Vh Claus

Link to comment
Share on other sites

Hej Kren,

roning involverer som sagt mange muskelgrupper, hvorfor du typisk ikke kan få pulsen lige så højt op som i sportsgrene, hvor du har en høj 'økonomi'. Jeg er fx slet ikke i nærheden af den puls, jeg kan løbe med. Noget andet er roteknikken, i starten har mange svært ved at bruge benene korrekt, mave og ryg skal også koordinere osv. - ergo bliver watttallet lidt lavt. Kig ikke på det, personligt tror jeg maskinen nogle gange er kalibreret forkert, i en crosstrainer præsterer jeg betydeligt flere watt end på romaksinen med samme oplevede indsats. Jeg kan kun gentage: Ro langt med 20-24 tag og lad være at tage stropper på fødderne - på den måde får du hurtigs føling for teknikken. Og lad nu endelig være med at stille modstandne for højt som de fleste begyndere, det gør det også vanskeligere at lære teknikken, 120-140 damp faktor vil være passende ift. dine 80 kilo.

Vh Claus

Hej med jer

Lige som Kren har jeg løbet 5 km ture men pga af en skade overvejer jeg også at investere i en romaskine.

Har fundet en Energetics ST 700 på nettet. Nogen der kender den og evt kan anbefale den?

http://www.aarhusnetsport.dk/motionsudstyr/motions--og-traeningsmaskiner.aspx?VareNavn=Energetics ST 700 rower&VareId=30427&Action=Show

På forhånd tak

Peter

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share