Supplement til MMA


Starkiller
 Share

Recommended Posts

Hej MOL,

Jeg skal til at begynde til MMA (Mixed Martial Arts) her i Januar. Der er træning 3 gange om ugen og jeg ønsker derfor 2 uge dage med styrketræning som supplement til dette. Det skal siges at jeg har trænet forskellige stilarter indenfor kampsporten de sidste 15-16 år, så derfor ønsker jeg træning udover selv MMA-træningen, da jeg allerede har styr på alt det basale inden for dette felt og derfor godt synes jeg kan tillade mig at kigge udover MMA træningen.

Jeg har de sidste 16 uger kørt efter følgende program: http://www.bodybuilding.dk/artikler/styrketraening/styrketraening-martial-arts.html

Jeg har været rigtig glad for programmet og har virkelig følt nogle gode virkninger styrkemæssigt. Af samme grund er det nye program jeg vil til at køre også inspireret heraf.

Det skal siges at jeg er 21 år, 180 høj og vejer 96 kg. Jeg har trænet ret intensiv styrketræning igennem de sidste to år (vægt/konditionstræning 3-4 gange om ugen og redskabsgymnastik 2 gange om ugen).

Det nye træningsprogram jeg har bikset sammen ser ud som følger:

(Alle RM's er af 1RM)

Dag 1:

Squat: 4x3 af 70% RM (Cyklus*)

Chin-ups: 4x3 af 70% RM

Dips: 4x3 af 70% RM

Push presses: Cyklus** (med barbell)

Bent over rows: Cyklus** (med barbell)

Frivend: 1x10 af 70%RM

Rollouts: Efter dagsform (målet er her at kunne køre dem således:

)

Turkish getups: Efter dagsform (med barbell)

External Rotations: 2x12 af Letvægt (skulderskades forebyggende øvelse, som især er relevant når man skal slå meget)

Dag 2:

Front squat: 4x3 af 70% RM (Cyklus*)

Chin-ups: 3x5

Dips: 3x5

Dødløft: 4x3 af 70%RM

Push presses: 4x3 af 70%RM

Bent over rows: 4x3 af 70%RM

Ball push-ups: 2xMaks (Dette er armbøjninger/rulninger lavet på en fitness bold)

L-sit: Efter dagsform (Her indgår blot nogle øvelser med ønske om at opnå en bedre katete(L-sit)

Hanging leg raise: 2xMaks (Her køres også med cirkulær bevægelse for at nå de skrå)

Cuban presses: 2x12 af Letvægt (Igen en skulderskades forebyggende øvelse)

*Cyklus: I Squat og F.squat vil jeg kører en cyklus, meget som det ses på mit tidligere træningsprogram, hvor der øges hver 3. gang, således jeg får en 'afslappet' squat-uge ind i mellem de dage hvor jeg skal køre tungt. Det kommer til at passe med at der skiftevis bliver dag 1 og dag 2 der bliver cyklus dag. Det bliver en ret lang cyklus, men regner også med at skulle bruge programmet i hvert fald de næste 2-3 mdr.

**Cyklus: Denne cyklus er magen til den cyklus der blev kørt i mit gamle program. Efter 8 uger laver jeg så ny makstest i de pågældende øvelser og starter forfra.

De øvelser der tillader det trænes eksplosivt, da det er den mest praktiske måde at træne på i forhold til kampsport.

Jeg ved ikke om dagene indeholder for mange øvelser? Og programmet derfor går hen og bliver for hårdt når man har minimum 3x2timers MMA træning om ugen. Alle kommentare - kritiske eller ej - er velkomne.

På forhånd tak,

Starkiller.

Link to comment
Share on other sites

Hej MOL,

Jeg skal til at begynde til MMA (Mixed Martial Arts) her i Januar. Der er træning 3 gange om ugen og jeg ønsker derfor 2 uge dage med styrketræning som supplement til dette. Det skal siges at jeg har trænet forskellige stilarter indenfor kampsporten de sidste 15-16 år, så derfor ønsker jeg træning udover selv MMA-træningen, da jeg allerede har styr på alt det basale inden for dette felt og derfor godt synes jeg kan tillade mig at kigge udover MMA træningen.

Jeg har de sidste 16 uger kørt efter følgende program: http://www.bodybuild...rtial-arts.html

Jeg har været rigtig glad for programmet og har virkelig følt nogle gode virkninger styrkemæssigt. Af samme grund er det nye program jeg vil til at køre også inspireret heraf.

Det skal siges at jeg er 21 år, 180 høj og vejer 96 kg. Jeg har trænet ret intensiv styrketræning igennem de sidste to år (vægt/konditionstræning 3-4 gange om ugen og redskabsgymnastik 2 gange om ugen).

Det nye træningsprogram jeg har bikset sammen ser ud som følger:

(Alle RM's er af 1RM)

Dag 1:

Squat: 4x3 af 70% RM (Cyklus*)

Chin-ups: 4x3 af 70% RM

Dips: 4x3 af 70% RM

Push presses: Cyklus** (med barbell)

Bent over rows: Cyklus** (med barbell)

Frivend: 1x10 af 70%RM

Rollouts: Efter dagsform (målet er her at kunne køre dem således: http://www.youtube.c...?v=L5P6_dTvXr4)

Turkish getups: Efter dagsform (med barbell)

External Rotations: 2x12 af Letvægt (skulderskades forebyggende øvelse, som især er relevant når man skal slå meget)

Dag 2:

Front squat: 4x3 af 70% RM (Cyklus*)

Chin-ups: 3x5

Dips: 3x5

Dødløft: 4x3 af 70%RM

Push presses: 4x3 af 70%RM

Bent over rows: 4x3 af 70%RM

Ball push-ups: 2xMaks (Dette er armbøjninger/rulninger lavet på en fitness bold)

L-sit: Efter dagsform (Her indgår blot nogle øvelser med ønske om at opnå en bedre katete(L-sit)

Hanging leg raise: 2xMaks (Her køres også med cirkulær bevægelse for at nå de skrå)

Cuban presses: 2x12 af Letvægt (Igen en skulderskades forebyggende øvelse)

*Cyklus: I Squat og F.squat vil jeg kører en cyklus, meget som det ses på mit tidligere træningsprogram, hvor der øges hver 3. gang, således jeg får en 'afslappet' squat-uge ind i mellem de dage hvor jeg skal køre tungt. Det kommer til at passe med at der skiftevis bliver dag 1 og dag 2 der bliver cyklus dag. Det bliver en ret lang cyklus, men regner også med at skulle bruge programmet i hvert fald de næste 2-3 mdr.

**Cyklus: Denne cyklus er magen til den cyklus der blev kørt i mit gamle program. Efter 8 uger laver jeg så ny makstest i de pågældende øvelser og starter forfra.

De øvelser der tillader det trænes eksplosivt, da det er den mest praktiske måde at træne på i forhold til kampsport.

Jeg ved ikke om dagene indeholder for mange øvelser? Og programmet derfor går hen og bliver for hårdt når man har minimum 3x2timers MMA træning om ugen. Alle kommentare - kritiske eller ej - er velkomne.

På forhånd tak,

Starkiller.

her er en lille brainstorm.

få noget vægt på din armbøjninger og smide bolden af helved til :D.

generelt har du for mange store øvelser:

- du kan rotere chin ups med barbell rows

- rotere frivend med pushpress (2 ols på en dag er meget)

- inkludere skrå press

- smide armbøjninger helt væk (for lille mulighed for at løfte noget tungt)

- dips ud, for stor skades risiko + uspecifik

- synes du mangler noget grebs træning, hvad med farmerwalks istedet for TGU? f.eks. 2 gang per uge farmer walks (eller suitcase deadlift) og hanging leg raises, drop det andet...

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

her er en lille brainstorm.

få noget vægt på din armbøjninger og smide bolden af helved til :D.

generelt har du for mange store øvelser:

- du kan rotere chin ups med barbell rows

- rotere frivend med pushpress (2 ols på en dag er meget)

- inkludere skrå press

- smide armbøjninger helt væk (for lille mulighed for at løfte noget tungt)

- dips ud, for stor skades risiko + uspecifik

- synes du mangler noget grebs træning, hvad med farmerwalks istedet for TGU? f.eks. 2 gang per uge farmer walks (eller suitcase deadlift) og hanging leg raises, drop det andet...

Jeg kan godt se din pointe med at rotere chin-ups med barbell rows og det samme med frivend og push presses. Jeg vil dog hellere beholde push presses begge dage end at ligge skå press ind, da er virkelig glad for at lave push presses. Som du også kan se så laver jeg mine chin-ups dag 2 uden vægt for ikke at køre død i dem når jeg også har rows, men måske jeg kunne droppe dem helt.

De armstrækkere jeg har i tankerne har jeg gode erfaringer med fra redskabsgymnastikkens verden. Så snart jeg får anskaffet en vægtvest bliver der også kørt med ekstra vægt på:)

Dips ser jeg ikke det store problem ved. Jeg har kørt dips det sidste 1½ år har ikke oplevet nogen problemer ved at køre dem. :superman:

Jeg har ikke mulighed for at køre Farmers Walk, men jeg kan se pointen med grebstræning. Løsningen kan selvfølgelig være at få fat i nogle Captain Crunches:)

Tak for kommentaren :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Hvad er dit mål med MMA-træningen? Og hvad er din erfaring med kampsport?

Nogle hurtige imputs:

1. Hvis du har styrketrænet de sidste to år, er din styrke langt fra den begrænsende faktor i MMA (med mindre du har trænet helt idiotisk)

2. Det lyder vildt, at du har trænet MA de sidste 15-16 år, når du er 21 år. Men med alt respekt, så vil du har MERE end rigeligt at se til, når du begynder MMA-træningen. Med mindre du har trænet boksning, thai, brydning, BJJ.. og måske lidt judo kan du nok godt skrotte din tekniske MA-erfaring ifm. MMA.

3. Hvis din plan er MMA + lidt hygge BB er dit program ok-ish. Ellers er det - og RuneB's tilføjelser i bedste fald bare dårlige!

Edited by DBM
Link to comment
Share on other sites

spændende...DBM... du må meget gerne uddybe hvorfor min anbefalinger er dårlige... går udfra at du kan fortælle mig noget nyt og spændende...

starkiller... ja droppe chin ups helt så.

Dine anbefalinger er dårlige, fordi du "bygger" videre på et træningsprogram, der i forvejen ikke er optimalt ift. MMA. I den forbindelse vælger du så at droppe de to øvelser, der IMO er mest MMA-specifikke i hele programmet - nemlig: TGU & pushups.

Edit: Det blev så 3 øvelser, da chins også blev skrottet!

Edited by DBM
Link to comment
Share on other sites

Dine anbefalinger er dårlige, fordi du "bygger" videre på et træningsprogram, der i forvejen ikke er optimalt ift. MMA. I den forbindelse vælger du så at droppe de to øvelser, der IMO er mest MMA-specifikke i hele programmet - nemlig: TGU & pushups.

Edit: Det blev så 3 øvelser, da chins også blev skrottet!

kunne du ikke starte med at skrive det så?

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Dine anbefalinger er dårlige, fordi du "bygger" videre på et træningsprogram, der i forvejen ikke er optimalt ift. MMA. I den forbindelse vælger du så at droppe de to øvelser, der IMO er mest MMA-specifikke i hele programmet - nemlig: TGU & pushups.

Edit: Det blev så 3 øvelser, da chins også blev skrottet!

så længe det er tungt og progressivt kan det vel være lige fedt om det er chins eller rows...

ok pointe med at TGU måske er relevant... TGU modifikation alla, crunch til hip lift ned igen... må være mere brugbart.

jeg tror push ups er overvurderet i forhold til behovet for at lave en tung press øvelse.

fidusen er jo ikke at få øvelserne til at ligne så meget som muligt, men at skabe et overload!

men tak for din konstruktiv dialog

jeg smider ikke et helt program efter folk... jeg skriver hvad jeg lige tænker og for sat en dialog igang... tråden her er jo et fremragende eksempel på at man alligevel kun kan få lov at guide folk i den rigtigt retning...

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Hvad er dit mål med MMA-træningen? Og hvad er din erfaring med kampsport?

Nogle hurtige imputs:

1. Hvis du har styrketrænet de sidste to år, er din styrke langt fra den begrænsende faktor i MMA (med mindre du har trænet helt idiotisk)

2. Det lyder vildt, at du har trænet MA de sidste 15-16 år, når du er 21 år. Men med alt respekt, så vil du har MERE end rigeligt at se til, når du begynder MMA-træningen. Med mindre du har trænet boksning, thai, brydning, BJJ.. og måske lidt judo kan du nok godt skrotte din tekniske MA-erfaring ifm. MMA.

3. Hvis din plan er MMA + lidt hygge BB er dit program ok-ish. Ellers er det - og RuneB's tilføjelser i bedste fald bare dårlige!

Jeg skal bare ned og træne - mangler nogen at slå på når jeg går herhjemme. Har ikke planer om at kæmpe, da det ikke er relevant når man tænker 'survival' andet end det giver en mulighed for at prøve nogle grænser af. Desuden vil jeg heller ikke ligge den tid i det det tager når man skal ud og kæmpe, da jeg har et studie som er den primære fokus for øjeblikket.

1.Jeg har nok nærmere styrketrænet de sidste 6 år, men det er først blevet rigtig intensivt indenfor de sidste to år.

2. Jeg startede også da jeg var fem med at træne Taekwondo (min far var "hoved"instruktøren i klubben). Jeg fik mit første sortebælt da jeg var 13 og opåede bronze til DM i kamp. Jeg har inden for de sidste 4-5 år trænet systema, bujinkan samt syslet lidt med en Jujutsu ved lejlighed og så har jeg haft en del kontakt træning iført facemask (også uden) og handsker. Så jeg kan slå, sparke, bevæge mig og lave låse. Min største mangel er gulvkamp, men regner ikke med at det fylder meget udover hvad der køres under selv MMA træningen, næppe nok til at retfærdiggøre ikke at styrketræne ved siden af. Boksning og Thai er overvurderet IMO. Thai er især mange tekniske klasser under hvad du ser af bentekniker i Taekwondo.

3. Og siden programmet bare er ok-ish, hvad vil du så gøre for at gøre det bedre? Her var dit indslag ikke så konstruktivt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Rune, nu startede jeg jo med at skrive, at det bare var hurtige imputs, da det er svært at rådgive ud fra så sparsomme oplysninger.

Nu vil jeg vende spørgsmålet lidt om og spørge lidt ind til det "supplement"? Skal det forbedre dig i MMA? Eller skal du ha' et "BB" program, der kan laves ved siden af MMA-træningen, hvor du kan holde en god beach-form uden at gå for meget på kompromis med MMA?

2. Jeg startede også da jeg var fem med at træne Taekwondo (min far var "hoved"instruktøren i klubben). Jeg fik mit første sortebælt da jeg var 13 og opåede bronze til DM i kamp. Jeg har inden for de sidste 4-5 år trænet systema, bujinkan samt syslet lidt med en Jujutsu ved lejlighed og så har jeg haft en del kontakt træning iført facemask (også uden) og handsker. Så jeg kan slå, sparke, bevæge mig og lave låse. Min største mangel er gulvkamp, men regner ikke med at det fylder meget udover hvad der køres under selv MMA træningen, næppe nok til at retfærdiggøre ikke at styrketræne ved siden af. Boksning og Thai er overvurderet IMO. Thai er især mange tekniske klasser under hvad du ser af bentekniker i Taekwondo.

Jeg er ked af at sku' sige det til dig, men du vil aligevel selv finde ud af det, hvis du kommer til at træne i fornuftig MMA-klub. Den baggrund du har, vil du kunne bruge til meget lidt. Din udtalelse vedr. boksning og thai er et tegn på uvidenhed. Jeg er bestemt ikke den store tilhænger af thai ift. alm. boksning (for at sige det mildt), men du kan på ingen måde begå dig i moderne MMA uden, at - i det mindste - kunne forsvare dig mod thai. Modificeret thai og boksning udgør 99% af strikning gamet i MMA. TKD, alm. JJ mm. kan du bruge til jack-shit. Undskyld jeg er så ligefrem, men det er desværre sandheden. Min egen MMA-træner har trænet TKD i ca. 10 år og han er den første til at indrømme, at det er fuldstændigt ubrugeligt. Jo før du indser det - jo hurtigere vil du få fremgang. Og hvis nogen vil modbevise mig, vil jeg gerne se en succesfuld MMA-kæmper, der har base i TKD?

Link to comment
Share on other sites

Rune, nu startede jeg jo med at skrive, at det bare var hurtige imputs, da det er svært at rådgive ud fra så sparsomme oplysninger.

Nu vil jeg vende spørgsmålet lidt om og spørge lidt ind til det "supplement"? Skal det forbedre dig i MMA? Eller skal du ha' et "BB" program, der kan laves ved siden af MMA-træningen, hvor du kan holde en god beach-form uden at gå for meget på kompromis med MMA?

Jeg er ked af at sku' sige det til dig, men du vil aligevel selv finde ud af det, hvis du kommer til at træne i fornuftig MMA-klub. Den baggrund du har, vil du kunne bruge til meget lidt. Din udtalelse vedr. boksning og thai er et tegn på uvidenhed. Jeg er bestemt ikke den store tilhænger af thai ift. alm. boksning (for at sige det mildt), men du kan på ingen måde begå dig i moderne MMA uden, at - i det mindste - kunne forsvare dig mod thai. Modificeret thai og boksning udgør 99% af strikning gamet i MMA. TKD, alm. JJ mm. kan du bruge til jack-shit. Undskyld jeg er så ligefrem, men det er desværre sandheden. Min egen MMA-træner har trænet TKD i ca. 10 år og han er den første til at indrømme, at det er fuldstændigt ubrugeligt. Jo før du indser det - jo hurtigere vil du få fremgang. Og hvis nogen vil modbevise mig, vil jeg gerne se en succesfuld MMA-kæmper, der har base i TKD?

Jeg træner ikke for BB, det er styrke og 'minded' derpå, da jeg ikke har behov for at blive større da naturen fra den side har taget sig godt af mig :bigsmile:

Nu tænker du traditionel taekwondo, du ved jo ikke hvordan jeg har trænet det. Det her har været meget selvforsvars 'minded'. Og jeg så et sparrings klip fra din log hvilket ikke umiddelbart har givet mig grund til bekrymre, da jeg har ret godt styr på hvad jeg kan.

MT er i kampsport bare et mode ord og det er det blevet fordi det er nemt at lære. Jeg vil vove den påstand at jeg i løbet meget kort tid vil være i stand til at modificere mine spark så de passe til MMA stilen. Det er meget muligt det er bedre i situationen, men du er ganske uvidende om min formåen inden for dette felt. Jeg taler ud fra hvad ser ser rundt omkring på nettet, tv og hører fra folk om MMA og ud fra hvilke evner jeg har og du mangler viden om en af disse komponenter, ergo virker du meget snæversynet og vælger at uddrage enkelt dele af mine indlæg. Desuden har jeg heller ikke kun TKD i bagagen. Min nuværende kampstil er meget anderledes end hvad du ser en "typisk" taekwondo kæmper fører sig frem med. Derfor synes jeg det er ret flabet af dig at kalde mig uvidende med den begrundelse. Men lad det være vand under broen.

Men har du noget videre konstruktivt til træningsprogrammet eller ender det her i en diskussion om "jeg ved bedst" >< "jeg ved bedst"? For så har jeg ærlig talt ikke interesse for at køre debatten videre hvis det skal forsætte.

Link to comment
Share on other sites

Beklager hvis mit indlæg var flabet. Det er godt, du har en god erfaring med i rygsækken. smile.gif

Da det ikke virker som om, at din styrke skal være specielt MMA-specifik, kan du sådan set godt lave noget i den stil du har postet. Dog vil jeg mene, at det er en ret stor mundfuld med 5-6 tunge basisøvelser - såfremt du altså har et nogenlunde niveau i forvejen. Min erfaring siger mig desuden, at det er ufatteligt svært at træne efter et program med %-satser in-season, når jeg træner hård (kamp)sport på højt niveau ved siden af. Det er lagt bedre at træne efter "dagsformem", da man så med god samvittighed kan tage en lidt lettere omgang, hvis man dagen forinden er blevet kørt rigtig hårdt til træning.

Jeg har haft ret god succes med en modificeret 2-dags WS4SB, hvor jeg kørte skiftevis ME/DE - Upper/lower body og omvendt næste træningspas med Plyo pushups og en bænkvariation samt boxjumps og squatvariation. I ME kørte jeg som forskrevet op til 3-5 RM, men aldrig i nærheden af failure. Desuden brugte jeg en del tid på rehab og mobilitetsøvelser, da traditionel vægttræning ellers kan gøre mere skade end gavn ifb. MMA.

Vil du køre noget, der IMO er mere MMA-specifikt ville jeg lave et program med fx: Dødløft (evt. SNG), pushups variation/med.ball. throws (relativ styrke er MEGET vigtigt i MMA), TGU's, Swings, towel-chins og fx dine roll-outs. Evt. lavet som circuit. Det er allesammen meget MMA-specifikke øvelser.

Hvis du vil ha' noget yderligere inspiration kan du fx kigge på 8weeksout.com eller trainingforwarriors.com som er to af de mere lødige sider mht. MMA styrke/kondition.

Hvor skal du træne henne??

Link to comment
Share on other sites

Meget interessant svar, helt klart noget jeg lige vil kigge nærmere på! Havde også tænkt på noget plyo i træningen. Mange af øvelserne kræver dog lidt kreativ tænkning fra min side hvis de skal udføres. Jeg har et kollegietræningsrum at træne i, som er meget spartansk indrettet. Derfor er det træningsprogram jeg præsenterede også lavet med forholdende in mente.

Jeg skal træne i Submission Fighting Aalborg. Jeg ved Claus Mandal er der, samt en gut jeg bor på kollegie med som taler meget varmt om træningen. Så jeg ser helt klart frem til at komme i gang :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil tilslutte mig koret af folk der mener at TKD er et skidt basis for MMA. Det er blevet bevist flere gange. Teknikkerne virker ikke optimalt. Men det er en diskusion som hører til på et andet forum. Jeg ville nu lytte til de mennesker som siger at chinups, TGU, og og pushups er et must!

Bare mine to cents ..

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil tilslutte mig koret af folk der mener at TKD er et skidt basis for MMA. Det er blevet bevist flere gange. Teknikkerne virker ikke optimalt. Men det er en diskusion som hører til på et andet forum. Jeg ville nu lytte til de mennesker som siger at chinups, TGU, og og pushups er et must!

Bare mine to cents ..

Det kor er jeg skam med i. Men hvis du læser min post vil du forstå at det gælder traditionel taekwondo. Modificeret Taekwondo er skam udmærket basis at bruge til selvforsvar.

Chinups, TGU og pushups er også med på programmet, så ikke de mest klingende to cent du smed der :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det kor er jeg skam med i. Men hvis du læser min post vil du forstå at det gælder traditionel taekwondo. Modificeret Taekwondo er skam udmærket basis at bruge til selvforsvar.

Chinups, TGU og pushups er også med på programmet, så ikke de mest klingende to cent du smed der smile.gif

Jeg tror grunden til, at Kaoshjerte nævner det er, at man som MMA-udøver OFTE støder på personer, der har dyrket (modificeret)TKD, alm. JJ, full contact japanse special Bruce-Lee Kung FU, WT og meget mere, som alle sammen mener, at det er verdens bedste fundament til MMA. Når (hvis) de så endelig møder op til træning, finder de lynhurtigt ud af, at de ting SLET ikke virker, når det kommer til stykket - og alt sparring er baseret på "aliveness".

Jeg siger det ik,' fordi det skal lyde pisse macho eller noget (for det er ikke sådan MMA skal opfattes/sælges), men fordi det bare er en helt enestående sport med unikt regelsæt - og der er også derfor, man idag skal være komplet MMA-kæmper for at kunne begå sig. Tiden hvor man kunne nøjes med at være super god i en afstand er forbi.

Det andet er lidt som at sammenligne fodbold med håndbold. Ovenstående skal ikke opfattes som et angreb på dig, men er mere en generel betragtning (empiri).

Held og lykke med dit projekt. Har du besluttet dig for yderligere vedr. dit program? Det kunne være fedt, hvis du ville oprette en log, så vi kan følge med i din træning! smile.gif

Edited by DBM
Link to comment
Share on other sites

Held og lykke med dit projekt. Har du besluttet dig for yderligere vedr. dit program? Det kunne være fedt, hvis du ville oprette en log, så vi kan følge med i din træning! smile.gif

Jo tak. Jeg skal da overveje at oprette en log. Ved ikke hvad jeg generelt gør ved programmet. Nu venter jeg lige til jeg begynder til MMA og ser så hvad det bliver til med programmet og hvilke ændringer der bliver foretaget. Jeg er dog lige ved at prøve programmet igenmmen for at se hvad kroppen siger til det. "Dag 2" var ganske fin, men træningen i dag var lidt sløv, så fik ikke kørt alle øvelser igennem.

Link to comment
Share on other sites

Fordi du bruger dine intercostal muskler til chin-ups, hvilket er med til at gøre din flanke mere modstandsdygtig.

Spændende, har du en artikel liggende om det? er det bevist

altså mm.intercostalis stabilisere ribben, og derved fordel trykket ved slag mod dem? og hvorfor forskel gør det endeligt.... eller blander du rundt på seratus anterior, latismus dorsi, obliques externus der interdigiter på ribben og derved, hvis de er stor nok kan tag noget af slaget?

men hvorfor skulle de være særligt aktiv under en chin up? Fordi ribbene sænkes og hæves eller hvad. I en row er det selvfølgelig stabil, men de skal nok alligevel arbejde ret meget statisk for at stabilisere ribbene??

du må meget gerne uddybe

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

kan i kloge hoveder ikke lige forklare mig hvorfor chinups er bedre til MMA end barbel rows?

Mange grunde:

Relativ styrke, bedre kropskontrol, mere "funktionel", da den er mere overførbar ift. MMA-positioner (clinch fx). Bedre grebstræning ved fx towel chins, skånsom for lænden. Hvorfor mener du BOR er bedre? smile.gif

Link to comment
Share on other sites

Mange grunde:

Relativ styrke, bedre kropskontrol, mere "funktionel", da den er mere overførbar ift. MMA-positioner (clinch fx). Bedre grebstræning ved fx towel chins, skånsom for lænden. Hvorfor mener du BOR er bedre? smile.gif

relativ styrke og bedre kropskontrol.... ja men det kan man vel få ved så meget andet, f.eks. `BOR

MMA positioner - godt argument.. iirriterende at jeg ikke lige kunne tænke mig til det...

grebstræning - godt argument, og vel endnu mere relevant pågrund af den lidt mere krumstilling, hvor fokuset er mere lat, biceps end rhomboideus som i normal chin ups.

BOR.. ikke så meget andet end at det er træk øvelse, der med fat grips kan belaste grebs og træk funktionen betydeligt.

Hiver man modsig og opad i MMA?

Jeg er nok mere til at det vigtig hvis man skal suplere MMA ikke er det ikke med power og power endurance men max styrke...derfor en øvelse hvor man løfte tungt og med sikkerhed kan have en progression i langtid før man stagnere.

hvorfor push ups? og plyo push ups?

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Derfor synes jeg det er ret flabet af dig at kalde mig uvidende med den begrundelse. Men lad det være vand under broen.

Jeg synes nu, at det er helt, HELT reelt at kalde dig for uviden hvis du så eksplicit melder ud at

Boksning og Thai er overvurderet IMO. Thai er især mange tekniske klasser under hvad du ser af bentekniker i Taekwondo.

Men du kan jo vende tilbage om 1-2 år og fortælle os om du stadig vil fastholde din påstand :cool:

Uanset hvad så held og lykke med din træning ... jeg er sikker på at du vil opleve MMA-træning som både spændende, afvekslende ....og ikke mindst fantastisk sjovt.

Link to comment
Share on other sites

Spændende, har du en artikel liggende om det? er det bevist

altså mm.intercostalis stabilisere ribben, og derved fordel trykket ved slag mod dem? og hvorfor forskel gør det endeligt.... eller blander du rundt på seratus anterior, latismus dorsi, obliques externus der interdigiter på ribben og derved, hvis de er stor nok kan tag noget af slaget?

men hvorfor skulle de være særligt aktiv under en chin up? Fordi ribbene sænkes og hæves eller hvad. I en row er det selvfølgelig stabil, men de skal nok alligevel arbejde ret meget statisk for at stabilisere ribbene??

du må meget gerne uddybe

Hæng en vægtskive fra et mave bælte, lav en chin-up, og grib samtidigt vægtskiven med knæene, og løft den lidt op (føles som det naturlige at gøre, når man laver tunge "weighted chinn-up") Hele din forside trænes nu også. Hvis intercostalerne ikke spænder op, trækkes ribbenene fra hindanden, og det gør ondt, prøv det selv -

Jeg så det i en MMA net-artikel, jeg ikke lige kan finde, men det er åbenlyst, hvis du prøver det selv, der skal bare lidt vægt på, ellers gør man det ikke nødvendigvis.

Både serratus anterior og de skrå mavemuskler er med i denne funktion, og funktionelt er det hele forsiden man således træner, men intercostalerne kommer med i denne øvelse, fordi vægten prøver at trække ribbenene fra hindanden. Bortset fra dette, trænes selvfølgeligt latisimus dorsi, biceps, og brachialis mest, men det kan ikke betegnes som et problem, dem bruger man til mangen ting. Latissimus dorsi kan desuden også bruges til at parere skinnebensspark i siden, hvis man kan nå at spænde op.

At det gør thoraxvægen mere modstandsdygtig, kan jeg ikke bevise, men det virker på mig lige så logisk, som at man bliver mere slagstærk i hovedet af at træne nakkemuskler, det er der vist heller ikke nógen evidens for.

Desuden må det veje tungt at de indgår i træningsprogrammer for de fleste fuld kontakt kampsporter, med den begrundelse, RCTèr kan efter min mening ikke overtrumfe erfaring man selv har gjort sig, eller hørt fra nogen der tydeligvis har styr på deres sport.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share