Six pack hjælp


nielsen110
 Share

Recommended Posts

Hej Motion-online

jeg er en dreng på 15 år.

jeg er 174 cm høj og vejer cirka 56.

mit problem er: jeg kan ikke se six packen, men når jeg slår mig i maven nogenlunde hårdt, gør det ikke ondt. hva skal jeg gøre for at få en fremhævet six pack? jeg har taget en test om min fedtprocent på nettet og der viste den 17%, er det måske problemet? hvis ja har i nogle øvelser til at tabe fedt.

jeg håber der er nogle derude som kan hjælpe mig. - det skal lige siges at jeg har trænet i næsten 1 år nu, så kan ikke helt forstå det.

Link to comment
Share on other sites

Som Troels skriver, så skal du tabe fedtet og samtidig træne mavemuskle, men træn nu hele kroppen, det ville se dumt ud hvis du havde 6-pack og så ingen muskler på armene osv.

Jeg er ikke sikker på det her, men jeg har læst noget et sted om at hvis man kun træner mave så bliver man krumrygget, så man skal også træne ryg(Men det kommer man jo også til hvis man træner hele kroppen som jeg skrev før)

Det kan også være at du (desværre) slet ikke kan få six pack, da det somme tider er generne der er med til at bestemme det.

Edited by 8MHS
Link to comment
Share on other sites

Som Troels skriver, så skal du tabe fedtet og samtidig træne mavemuskle, men træn nu hele kroppen, det ville se dumt ud hvis du havde 6-pack og så ingen muskler på armene osv.

Jeg er ikke sikker på det her, men jeg har læst noget et sted om at hvis man kun træner mave så bliver man krumrygget, så man skal også træne ryg(Men det kommer man jo også til hvis man træner hele kroppen som jeg skrev før)

Det kan også være at du (desværre) slet ikke kan få six pack, da det somme tider er generne der er med til at bestemme det.

tak for svaret, jeg er lige begyndt på at lave denne øvelse hverdag:

tror du det er noget som virker, har læst kommentarene og der er nogle som har fået six pack af at gøre det?

Link to comment
Share on other sites

tak for svaret, jeg er lige begyndt på at lave denne øvelse hverdag:

tror du det er noget som virker, har læst kommentarene og der er nogle som har fået six pack af at gøre det?

I dit tilfælde er øvelsesvalget pt. underordnet. Det vigtigste er at du lærer noget om træning! Muskler skal restituere for at vokse. Derved er det ikke optimalt at du træner de samme muskelgrupper hver dag. En ide, hvis du absolut ikke vil træne resten af kroppen ligesom os normale mennesker, var at træne mave den ene dag og ryg den anden. Det mest optimale imo var dog at du meldte dig ind i det nærmeste fitness-center og begyndte at straffe lidt vægte dernede. Arme og ben såvel som overkroppen.

Edited by Havmoeller
Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke sikker på det her, men jeg har læst noget et sted om at hvis man kun træner mave så bliver man krumrygget, så man skal også træne ryg(Men det kommer man jo også til hvis man træner hele kroppen som jeg skrev før)

Træner man kun mavemusklerne er der en risiko for at blive krumrygget. Men træner man maven forkert kan det samme ske, da man kan komme til at styrker hoftebøjeren for meget i forhold til mavemusklerne. Resultatet bliver da, at pelvis (bækkenet) bliver skubbet frem, og man får en meget dårlig kropsholdning, der i længden og mere ekstreme tilfælde kan være skadeligt.

Men jeg holder med Havmoeller og anbefaler dig en tur i træningscenteret! Squat fx er en fantastisk øvelse til at styrke hele kropsstammen, og kan være med til at give en bedre mave.

Link to comment
Share on other sites

Det kan også være at du (desværre) slet ikke kan få six pack, da det somme tider er generne der er med til at bestemme det.

Generne kan bestemme om du kan få 8-pack, 10-pack, og hvor højt nogle individer nu kan gå. Men udgangspunktet for alle er, at der er senestrøg nok til at danne en 6-pack.

Link to comment
Share on other sites

I dit tilfælde er øvelsesvalget pt. underordnet. Det vigtigste er at du lærer noget om træning! Muskler skal restituere for at vokse. Derved er det ikke optimalt at du træner de samme muskelgrupper hver dag. En ide, hvis du absolut ikke vil træne resten af kroppen ligesom os normale mennesker, var at træne mave den ene dag og ryg den anden. Det mest optimale imo var dog at du meldte dig ind i det nærmeste fitness-center og begyndte at straffe lidt vægte dernede. Arme og ben såvel som overkroppen.

Hejsa. Jeg vil fuldt ud give Havmoeller ret, din krop SKAL rest. I mindst 48 timer ellers får du skader, og hvis du kun træner mave så går det da helt galt, træn alle muskler for så får du også mere synlige mavemuskler. Jeg styrketræne selv og har gjort det i snart 1½ år, og alle dem jeg har snakket med deroppe inklusiv trænerne, siger at man skal træne alle muskelgrupper.

Og for det andet så regner jeg ikke med at der er nogle kvinder der synes at en krumrygget fyr ser særlig godt ud.

Mvh. Rasmus Juul

Link to comment
Share on other sites

Hej Motion-online

jeg er en dreng på 15 år.

jeg er 174 cm høj og vejer cirka 56.

mit problem er: jeg kan ikke se six packen, men når jeg slår mig i maven nogenlunde hårdt, gør det ikke ondt. hva skal jeg gøre for at få en fremhævet six pack? jeg har taget en test om min fedtprocent på nettet og der viste den 17%, er det måske problemet? hvis ja har i nogle øvelser til at tabe fedt.

jeg håber der er nogle derude som kan hjælpe mig. - det skal lige siges at jeg har trænet i næsten 1 år nu, så kan ikke helt forstå det.

Bare lige noget omkring din vægt: for en mand mellem 20 og 39 er den normale fedtprocen 8-20% og jeg mener at have læst et sted at den for drenge er 10-20 % så du er ikke for tyk. Dit BMI er 18.48 og det er under middel. Du skal ikke begynde at prøve at tabe fedt. Måske skal du overveje din kost, man får ikke muskler af cola og chips, og man kan godt være tynd, selvom man spiser usundt. Spiser du regelmæssigt og nok? (rugbrød, normal aftensmad, frugt og grønt) Der er overhovedet ingen grund til at blive fanatisk med kosten selvom man er ved at opbygge muskler (med mindre man kommer op på et meget højt plan)

Måske vokser du bare så meget lige nu at din krop ikke har overskud til at lave store muskler. I så fald må du bare fortsætte med at træne og væbne dig med tålmodighed.

Måske kommer sixpakken, når din krop bliver helt udviklet.

venlig hilsen Marianne

Link to comment
Share on other sites

Bare lige noget omkring din vægt: for en mand mellem 20 og 39 er den normale fedtprocen 8-20% og jeg mener at have læst et sted at den for drenge er 10-20 % så du er ikke for tyk. Dit BMI er 18.48 og det er under middel. Du skal ikke begynde at prøve at tabe fedt. Måske skal du overveje din kost, man får ikke muskler af cola og chips, og man kan godt være tynd, selvom man spiser usundt. Spiser du regelmæssigt og nok? (rugbrød, normal aftensmad, frugt og grønt) Der er overhovedet ingen grund til at blive fanatisk med kosten selvom man er ved at opbygge muskler (med mindre man kommer op på et meget højt plan)

Måske vokser du bare så meget lige nu at din krop ikke har overskud til at lave store muskler. I så fald må du bare fortsætte med at træne og væbne dig med tålmodighed.

Måske kommer sixpakken, når din krop bliver helt udviklet.

venlig hilsen Marianne

Interresant post, med god fakta. Men når du siger at 10-20% er normalt, så jeg vil også gerne påpege at six-pack ikke er normalt. Men nej du er ikke for tyk. Jeg tror bare at du vil opleve bedre resultater ved at dyrke cardio ved siden af styrketræningen, istedet for kun at styrketræne.

Men nej, bliv ikke fanatisk ang. noget som helst endnu. Hverken cardio, styrketræning eller kost.

Link to comment
Share on other sites

Bare lige noget omkring din vægt: for en mand mellem 20 og 39 er den normale fedtprocen 8-20% og jeg mener at have læst et sted at den for drenge er 10-20 % så du er ikke for tyk. Dit BMI er 18.48 og det er under middel. Du skal ikke begynde at prøve at tabe fedt. Måske skal du overveje din kost, man får ikke muskler af cola og chips, og man kan godt være tynd, selvom man spiser usundt. Spiser du regelmæssigt og nok? (rugbrød, normal aftensmad, frugt og grønt) Der er overhovedet ingen grund til at blive fanatisk med kosten selvom man er ved at opbygge muskler (med mindre man kommer op på et meget højt plan)

Måske vokser du bare så meget lige nu at din krop ikke har overskud til at lave store muskler. I så fald må du bare fortsætte med at træne og væbne dig med tålmodighed.

Måske kommer sixpakken, når din krop bliver helt udviklet.

venlig hilsen Marianne

hej Marianne.

tak for dit svar.

jeg går på efterskole lige nu og der vil jeg sige vi får noget ret sundt mad til middag og formidddag.

til formiddag får vi groveboller med pålæg til og gulerødder.

til middag får vi alt muligt forskelligt, kartofler og kød det svinger meget efter hver dag... altid noget forskelligt

til kaffe plejer jeg at tabe et æble og 1 grov bolle.

til aftensmad tager jeg 2 stk grov rugbrød med hamburgeryg med agurk oven på.

til aftenskaffe, tager jeg nogle gange 1 bolle og 1 stk frugt.

er det en okay kost, eller skal noget ændres vil du tro?

men Cola og chips det spiser/drikker jeg ikke, da jeg gerne vil opnå six pack.

Link to comment
Share on other sites

Set udlukkende udfra hvad det er du ønsker at opnå, så for at få en sixpack, så er det kosten der er gældende. Den bedste( men også lidt besværlige) måde er at tælle kalorier, hvor man så finder sit ligevægtsindtag og spiser lidt mindre kalorier end man forbrænder.

Men du er jo ret ung, og i voksealderen, så jeg vil nok forslå at du(som der blev sagt tidligere) forsøger at spise så sundt og varieret som muligt. Mens du samtidig træner hele din krop, (som sagtens kan gøres med forskellige kropsvægts øvelser).

BTW. Dette er nok det mest oprette Topic på hvilket som helst motion/fitness/bodybuilding forum overhovedet. Så næste gang, prøv at brug søg knappen der er rigtig mange guldkorn imellem.

Link to comment
Share on other sites

hej Marianne.

tak for dit svar.

jeg går på efterskole lige nu og der vil jeg sige vi får noget ret sundt mad til middag og formidddag.

til formiddag får vi groveboller med pålæg til og gulerødder.

til middag får vi alt muligt forskelligt, kartofler og kød det svinger meget efter hver dag... altid noget forskelligt

til kaffe plejer jeg at tabe et æble og 1 grov bolle.

til aftensmad tager jeg 2 stk grov rugbrød med hamburgeryg med agurk oven på.

til aftenskaffe, tager jeg nogle gange 1 bolle og 1 stk frugt.

er det en okay kost, eller skal noget ændres vil du tro?

men Cola og chips det spiser/drikker jeg ikke, da jeg gerne vil opnå six pack.

Der en masse gode artikler om kost, til forskellige formål her: http://fitness-blog.dk/emne/kost/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share