Ustabile knæ - Hvordan skaffer jeg en Don Joy?


Guest Victoria Ford
 Share

Recommended Posts

Prøv donjoy.dk

Jeg ved ikke om de sælger til private men det var da en mulighed at spørge dem om hjælp.

Og i øvrigt lyder det på mig som du har fået hjælp af flere. Du er blevet undersøgt, scannet, fået råd om hvile, henvist til fys. Det har ikke bragt dig lindring og nu selvbehandler du. Jeg siger ikke at man blindt skal stole på behandlersystemet da man altid kan få en second oppinion enten hos læge eller fys, men man skal i hvert fald altid være opmærksom på når man begynder på selvbehandling.

Link to comment
Share on other sites

Hej! :)

Jeg håber meget, at der er nogen, der vil hjælpe mig med at finde ud af, hvordan jeg kan få fat i en god Don-Joy skinne, som passer mig i størrelsen - uden at have en henvisning fra lægen.

Baggrundshistorie:

Jeg er kun 33 år og snart færdig med en universitetsuddannelse, og jeg er dødsensangst for, at jeg ikke bliver i stand til at passe et almindeligt fuldtidsjob, da jeg ikke har kunnet gå og stå ordentligt i månedsvis - jeg bor på 3. sal og er samtidig afhængig af at gå/cykle en del for at komme rundt, så det er en ret kritisk situation.

Jeg har, siden jeg var 15 år, haft efterhånden adskillige skader i begge knæ, bl.a. delvis ledskred af knæskal og forstrækning af indvendige sideledbånd og forvridninger af knæet. Jeg har gået til læger, ortopædkirurger og fysioterapeuter uden nogensinde at få hjælp. En MR-scanning har engang vist baker-cyste i v. knæ, for nylig har jeg fået konstateret løse korsbånd og sideledbånd samt nedslidning af knæskallens brusk i begge knæ i forbindelse med endnu en skade. Muligvis har jeg hypermobile knæled, gættes der på. Når jeg kommer til undersøgelse siger behandlerne ikke desto mindre, at mine knæ virker stabile baseret på rutineundersøgelser for skuffeløshed, mv. Men det er noget vås, for mine knæ er så ustabile, at der kommer småforvridninger i dem med skarpe smerter til følge, bare jeg humper en forsigtig tur henover stuegulvet.

De lytter ikke til min skadeshistorie, de vil ikke scanne mig eller give mig skinne på, men sender mig altid bare hjem at sidde på min flade i sofaen og "hvile mig". For nylig var der en læge, der endelig fandt på at give mig en henvisning til en fysioterapeut, hurra for det, men uheldigvis røg jeg i hænderne på en meget ung nyuddannet fysioterapeut, der ikke anede, hvad han lavede og derfor endte op med at forværre mine knæ.

Pt. kan jeg strække h. knæ 95 procent ud i siddende tilstand. Det gør ind i mellem ondt på indersiden af knæet, men knæet virker sådan nogenlunde stabilt, og jeg kan støtte på det, dog ikke strække det ordentligt ud, når jeg står op.

Jeg kan strække v. knæ helt ud, men kun når jeg sidder ned og ikke uden, at det gør ondt på indersiden. Det jager flere gange om dagen i ledlinjen på indersiden af knæet, jeg har svært ved at støtte ordentligt på benet. Det værste er, at knæet forvrider sig selv flere gange om ugen. Det fastholder mig i en ond cirkel, hvor knæet ikke bliver bedre.

Knæskallen knaser og rutscher lidt rundt i begge knæ, og der er lidt låsningstendens i den, når jeg cykler i roligt lavt gear.

VMO-musklen er meget svag i begge ben, men knæene kan ikke tåle vægtbærende træning eller balancetræning lige nu uden at forværres. Jeg kan ikke lave de almindelige fysioterapeutiske øvelser for VMO, for musklerne bliver hurtigt ekstremt trætte, og dagen efter begynder underbenet at glide frem i forhold til overbenet, eller knæene forvrider sig selv, og det er farligt for menisk og korsbånd. Dette gælder begge knæ. Jeg halter også rundt på let bøjede ben dagen lang samt overkompenserer en masse pga. smerter, det belaster selvfølgelig muskler og led forkert.

Almindelige knæbind hjælper ikke nok, og de er også ulidelige at gå med i det lange løb. Løsningen er for mig at se, at jeg får en skinne på v. knæ i nogle uger, som styrrer, hvor meget jeg kan strække benet og lave sidebevægelser. Så kan knæet endelig få ro til at hele - hvis det er noget, der kan hele af sig selv - og SÅ kan jeg måske begynde at lave noget struktureret genoptræning.

Men siden lægerne ikke forstår nødvendigheden (læs = lider af spareiver; at jeg så risikerer at ende som akademiker på langvarig offentlig forsørgelse er jo bare urkomisk), så må jeg jo finde en måde selv at skaffe de ting, jeg har brug for.

På forhånd tak for bare den mindste hjælp, det vil være højt skattet! :)

Victoria Ford

Mit råd til dig ville være at få lagt en god omgang tape, da det hjælper kroppen til selv at blive bedre i stedet for en skinne skal overtage den støttende funktion. Dertil vil jeg mene du skal igang med træning af haserne og får noget hjælp til ledmoiblisering så du kan få genoprettet din ROM.

Link to comment
Share on other sites

Tak for rådet om tape, men som jeg mærker det, er det andet skridt efter skinne i nogle få uger. Normalt hvis man har hel eller delvis sideledbåndbristning får man skinne på i 3-6 uger. Selv om knæet ved undersøgelser virker stabilt, kan man godt have delvise bristninger, fordi ledbåndet består af flere tynde bånd. Det er overvejende sandsynligt med mine symptomer, at mine sideledbånd er skadede i et eller andet omfang, i særdeleshed efter flere forvridninger og skred af underbenet. Jeg kan mærke, at når jeg holder mit v. knæ stift i mange timer, er der en svag, langsom bedring, hvor smerter aftager og stabilitet tiltager. Men det er jo ikke realistisk, at jeg kan holde benet stift mange timer om dagen hver dag, og selv om tape er godt, er det ikke godt nok til det formål.

Træning af haser mv. lyder meget fornuftigt, men jeg skal lige have fat i en ny, forhåbentlig mere kvalificeret fys først. Der bliver ikke tale om ren selvbehandling, bare rolig.

Hvor bor du henne - kan være du kan få anbefalet en god fys herinde. Jeg kender fx selv nogle gode nogle i såvel Århus som Aalborg.

Link to comment
Share on other sites

Tak for rådet om tape, men som jeg mærker det, er det andet skridt efter skinne i nogle få uger. Normalt hvis man har hel eller delvis sideledbåndbristning får man skinne på i 3-6 uger. Selv om knæet ved undersøgelser virker stabilt, kan man godt have delvise bristninger, fordi ledbåndet består af flere tynde bånd. Det er overvejende sandsynligt med mine symptomer, at mine sideledbånd er skadede i et eller andet omfang, i særdeleshed efter flere forvridninger og skred af underbenet. Jeg kan mærke, at når jeg holder mit v. knæ stift i mange timer, er der en svag, langsom bedring, hvor smerter aftager og stabilitet tiltager. Men det er jo ikke realistisk, at jeg kan holde benet stift mange timer om dagen hver dag, og selv om tape er godt, er det ikke godt nok til det formål.

Træning af haser mv. lyder meget fornuftigt, men jeg skal lige have fat i en ny, forhåbentlig mere kvalificeret fys først. Der bliver ikke tale om ren selvbehandling, bare rolig.

Nu har det aldrig været tapens opgave at holde dit ben stift, men at "træne" din krop til selv at opdage når nok er nok. Når tape er sat på en bestemt måde omkring et led, vil det trække i huden når nogle bestemte bevægelser forsøges at blive udført. Dette træk i huden, gør at kroppen bliver opmærksom på at noget skidt er igang og hvis det fortsætter vil huden gå i stykker. Denne funktion gør at kroppen selv lærer hvad der er skidt og vil derfor forsøge at undgå det ved aktivere muskulaturen omkring dit knæ så den kan beskytte knæet. Dette hjælper skinner ikke på.

Træning er haserne er den bedste vej frem hvis du oplever fremadglidning af underbenet. Det er sjovt nok også hvad korsbåndsopererede bruger rigtig meget tid på at træne. Denne træning skal dog ikke foregå i de siddende leg curl maskiner, da underbenet her samtidig bliver trukket ned, hvilket øger risikoen for subluksationer.

Ikke for at virker angribende, men så virker du meget deffensiv i forhold til at du bare VIL havde den skinne og ikke så meget andet.

Link to comment
Share on other sites

Det lyder som om du har nogle vanskelige knæ.

Jeg mener ikke Donjoy skinner er det rigtige for dig, idet det vil føre dig videre i en forkert retning. Din muskulatur og dine stabiliserende ledbånd vil ikke blive stimuleret og funktionen vil blive gradvist dårligere.

Jeg vil anbefale dig konsultation hos fys. John Verner, Parkens Privatfysioterapi på Østerbro. Der vil du få en kvalificeret vurdering/behandling og blive vejledt så du kan komme videre.

Link to comment
Share on other sites

Det er meget held, om man lige render ind i en læge, der vil gå med til at sende en til scanning, har jeg erfaret. Én læge med speciale i knæ mente, jeg måske trænger til en oprensning inde i knæet, men ortopædkirurgen på Amager Hospital, der tilså mig her i sommers, sendte mig i stedet til fys. Han havde dog også mere travlt med at vise mine knæ frem til en lægestuderende end at lytte til mig samt grine lidt over, at jeg havde fået en alvorlig forvridning af knæet, mens jeg sov (væmmelig og underlig oplevelse skal jeg hilse at sige). Så det var ikke meget, jeg nåede at få sagt derinde, det var hastig og forvirret ekspedition.

Jeg har overvejet at henvende mig til et privat hospital. Som studerende står det bare lidt småt til med finanserne pt. (ja, ved godt at en skinne en vold dyr).

Ortopædkirurger er generelt set en flok inkompetente idioter, der IKKE formår at LYTTE til patienterne og derfor ikke behandler korrekt..... din historie/behandling er desværre ikke unik.

Få en konsultation hos dr. med. Uffe Jørgensen på www.parkensprivathospital.dk - han er landets dygtigste ortopædkirurg (knæ) og LYTTER til patienterne.

En konsultation koster ca 1000 DKK.

Det er samme sted John Verner er tilknyttet.

Du har adskillige problemer med begge knæ, så det er bedst at lade dem se nærmere på det.

Og det er korrekt at VMO-træning faktisk kan forværre knæets tilstand, hvis skaderne er for omfattende eller graverende. Det kan dog være nødvendigt at udføre kontrakturprofylaktiske øvelser, selvom det kan forværre knæets tilstand.

VMO-træning er fint og ganske nødvendigt, når spec. kirurgiske indgreb er foretaget, men ofte ikke før.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tak! Jeg ringer til ham i morgen. :) På hjemmesiden kan jeg se, at han arbejder ud fra en holistisk indstilling om samarbejde mellem fødder, knæ og hofte. Det er meget i tråd med min egen tankegang. Jeg har f.x. indadpronation i fødderne (let kalveknæet), stramme hoftebøjere og kraftigt svaj i lænden. Det er helt sikkert medvirkende faktorer, omend ikke hovedårsagen.

Fik du ringet? Generel status?

/Keki

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 1 month later...
Guest Slettet bruger

Jeg kender en rigtig dygtig sportslæge, som gerne vil hjælpe og lytte til dig!

...

Edited by Victoria Ford
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share