10 kilo på 10 uger


ThomasFOX
 Share

Recommended Posts

Hej alle, og godt nytår.

Endelig i år har jeg besluttet mig at gøre noget ud af mit nytårsforsæt - Mit mål er 10 kilos vægttab på 10 uger og det må da være muligt.

Jeg er en ung mand på 18 år, vejer 98,5 kilo og er 1.95 cm høj. Jeg vil gerne ned på cirka 90 kilo

Min kostplan vil lyde:

Morgenmad: Ymer, frugt og vand + en multivitamin.

Middagsmad: Kød og masser af grønsager.

Aftensmad: Kød og masser af grønsager.

Mine ca. 2 mellemmåltider skal være frugt.

Jeg håber ikke det kommer til at gå udover mit vægttab at kosten er en smule ensformet. Derudover dropper jeg alt der hedder - Ris, pasta og kartoffler.

Jeg styrketræner allerede 3 gange om ugen.

Mandag: Biceps og skulder.

Onsdag: Bryst og triceps.

Torsdag: Ryg og ben.

Mit forsæt lyder da en tilføjelse på løb eller andet form for konditionstræning, der giver mig en masse sved på panden.

Har dog et hurtigt spørgsmål til jer derude:

Jeg nyder som mange andre, en del øl med vennerne når skolen er slut fredag eftermiddag og weekenden frem.

Nydelsen af at gå i sbyen og feste vil jeg være ked af, at give afkald på - så vil spørge om der er andre måder, man stadig kan drikke uden tilføjelse af vægt, som fx. at droppe øllerne og istedet køre nogle få vodka shots i stedet, da det jo er en væsentlig mindre mængde vodka man drikker fremfor øl - men hvis det er umuligt at nå mit mål med indtagelse af alkohol, må alkoholen jo droppes også:)

Min plan går ud på at reportere min fremgang hver anden uge de næste 10 uger frem, for at få opbakning fra jer, og for at holde mig selv på måtten - så at sige.

Ønsk mig held og lykke.

Link to comment
Share on other sites

Hej ThomasFox

Rigtig godt initiativ:) Det er da bestemt heller ikke for at tage modet fra dig bestemt ikke! Men har du overvejet hvorfor det lige skal være 10 uger? Det kan godt på dit indlæg lyde lidt som om du regner med at det så er 10 uger og så er det overstået.. Det er selvfølgelig muligt det ikke skal forståes sådan, for det er langt fra holdbart hvis vægttabet skal være blivende.

Jeg hører til den del der sagtens mener det kan lade sig gøre at spise basisvarer (kartofler, ris, pasta) samtidig med man taber sig. Det handler ganske enkelt om at spise mindre portioner end man har vant til. Jeg mener dette er med til at gøre vægttabet permanent, da det du spiser nu skal være sådan du skal leve resten af livet hvis det skal holde. Til dette er det en utrolig god ide som du siger at dyrke noget konditionstræning. Dette vil hjælpe dig med at regulere din sult. Til sidst med hensyn til alkohollen tæller dette selvfølgelig med i regnskabet, og der er givetvis en marginal forskel på at drikke øl eller vodka, men grundlæggende feder alkohollen så mådehold som med alt andet:)

HELD OG LYKKE

fcqv1st

Link to comment
Share on other sites

Jeg vejer det samme og er nogenlunde lige så høj som dig, og jeg tabte 3-4 kg på 3 uger, så det er vel ikke umuligt at tabe 10 kg på 10 uger.

Din kost ser god ud, hvis man gerne vil tabe sig er det fornuftigt, at spise magert kød, mange grønsager og lidt frugt. Nogen gange kan en skive rugbrød eller ldit brune ris også være gode, hvis man ved, at man skal træne hårdt.. Nødder er også godt.

Motion brugte jeg HIIT.. High intensity interval træning. Går ud på at få pulsen så tæt på max så meget som muligt indenfor relativ kort tid. 40 min på et løbebånd eller en spinnecykel kan anbefales. det handler emget kort om at du skal spurte så langt du overhovedet kan (45 sek ved 18 kmt på løbebånd fx) - 1 min pause, hvor du lunter og så spurt igen. Der findes dog mange andre metoder og fremgangsmåde, blot et eksempel. Og husk opvarmning.

Link to comment
Share on other sites

Hej alle, og godt nytår.

Endelig i år har jeg besluttet mig at gøre noget ud af mit nytårsforsæt - Mit mål er 10 kilos vægttab på 10 uger og det må da være muligt.

Jeg er en ung mand på 18 år, vejer 98,5 kilo og er 1.95 cm høj. Jeg vil gerne ned på cirka 90 kilo

Min kostplan vil lyde:

Morgenmad: Ymer, frugt og vand + en multivitamin.

Middagsmad: Kød og masser af grønsager.

Aftensmad: Kød og masser af grønsager.

Mine ca. 2 mellemmåltider skal være frugt.

Jeg håber ikke det kommer til at gå udover mit vægttab at kosten er en smule ensformet. Derudover dropper jeg alt der hedder - Ris, pasta og kartoffler.

Jeg styrketræner allerede 3 gange om ugen.

Mandag: Biceps og skulder.

Onsdag: Bryst og triceps.

Torsdag: Ryg og ben.

Mit forsæt lyder da en tilføjelse på løb eller andet form for konditionstræning, der giver mig en masse sved på panden.

Har dog et hurtigt spørgsmål til jer derude:

Jeg nyder som mange andre, en del øl med vennerne når skolen er slut fredag eftermiddag og weekenden frem.

Nydelsen af at gå i sbyen og feste vil jeg være ked af, at give afkald på - så vil spørge om der er andre måder, man stadig kan drikke uden tilføjelse af vægt, som fx. at droppe øllerne og istedet køre nogle få vodka shots i stedet, da det jo er en væsentlig mindre mængde vodka man drikker fremfor øl - men hvis det er umuligt at nå mit mål med indtagelse af alkohol, må alkoholen jo droppes også:)

Min plan går ud på at reportere min fremgang hver anden uge de næste 10 uger frem, for at få opbakning fra jer, og for at holde mig selv på måtten - så at sige.

Ønsk mig held og lykke.

Hej Thomas

Du kan godt tabe dig 10 kilo på 10 uger. Din kost- og motionsplan ser fornuftig ud. Du skriver at du nyder en del øl og vodka henover weekenden. Til din orientering: "En pilsner øl indeholder 521 kj og i 100 gram vodka er der 969 kj". Jeg vil umiddelbart mene at du skal indtage ca. 11000 kj om dagen da du er skoleelev. Så kan du jo selv regne på søndag aften hvor mange kj du har indtaget i weekenden.

Kød er mange ting og til din orientering indeholder:"Spegepølse, salami pr. 100 g. 1905 kj og tun pr 100 g. 467 kj".

Du ønskes held og lykke med dit vægttab

vh

mask:)

Edited by mask1
Link to comment
Share on other sites

Hej igen, og tak for de mange gode råd, jeg har ikke fået svaret på dem, men bare rolig... jeg har taget dem alle til mig.

Jeg lovede at reportere mine fremskridt hver anden uge, men da jeg syntes det hele er spændende, skriver jeg allerede nu, efter en enkel uge.

Jeg har fuldt min kur relativt punktligt, jeg har af og til skiftet morgenmaden ud med havregryn (UDEN SUKKER:D) istedet for altid at spise ymeren, og den normale salat har jeg nogle gange skiftet ud med wok tilberedte grønsager - uden tilsætninger foruden salt.

Jeg startede som sagt på 99 kilo, og ligger nu på 97.8, så jeg er rigtig glad og jeg er stadig meget målrettet for at nå mit mål.

Jeg er dog stadig spændt på hvordan jeg kommer til at håndtere de fremtidige fredagscafeer på mit gymnasium.

Link to comment
Share on other sites

Jeg styrketræner allerede 3 gange om ugen.

Mandag: Biceps og skulder.

Onsdag: Bryst og triceps.

Torsdag: Ryg og ben.

Hey

Tillykke med fremskridtet - godt gået! :smile:

Jeg har et spørgsmål til dit træningsprogram, som jeg ikke forstår!

Jeg går ud fra at dit program er en form for split, men IMO får du slet ikke det optimale ud af din træning.

Det optimale er at "ramme" hver muskel og muskelgruppe med cirka to dages mellemrum, men sådan som du umiddelbart beskriver det, træner du kun de forskellige muskelgrupper én gang OM UGEN.

Du vil få meget mere ud af at skifte til et fullbody-program. Det kan du også træne tre til fire gange om ugen, men du vil så træne dine forskellige muskelgrupper med to dages mellemrum, hvilket er optimalt. Vælger du de rigtige øvelser, vil du kunne gøre det på under 45 minutter pr. gang og få langt mere ud af din træning.

Alternativet er at lave et rigtigt splitprogram.

Laver du ingen konditionstræning forud for din styrketræning - eller bagefter?

God træning :bigsmile:

**

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share