Chin ups, pull ups og dips...


johnpedersen
 Share

Recommended Posts

Er der nogen der fysiologisk kan forklare mig forskellen på progression i vægt overfor forøgelse af reps?

Den forklaring jeg kommer med nu er ikke helt stueren i forhold til man ge af de kilder jeg har i min bogreol, men er for træt til at finde dem frem, så det bliver efter hvad jeg lige kan huske.

Når du laver en progression i tilføjet vægt, så vil du skulle bruge en større del af dine Type II (begge af disse) fibre, som har et stort vækstpotentiale.

Hvis du laver progression i gentagelser, vil du når du kommer op over 15 reps mere og mere benytte type I fibrene, som ikke har et stort vækstpotentiale.

Hermed bliver en god måde at lave progression på at udfører en af disse øvelser til man kan lave 12-15 reps i 3 sæt, herfra øger du vægten og arbejder op i reps igen og fortsætter på samme måde som før.

Er godt klar over det ikke er så fysiologisk som det kunne være men hjernen er ikke helt med på det her tidspunkt på døgnet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har set at mange lader disse tre øvelser indgå i deres program for at opnå muskelvækst..

Men i disse øvelser er det jo ikke muligt at lave progression, så giver det overhovedet øget muskelvækst eller gør det bare en stærkere..? :smile:

de 3 øvelser er jo også gode i et bb program for at få noget lidt mere hverdags ralateret træning det er noget helt andet og bærer sin egen krop end et par håndvægt..

og som sagt er det jo nogle rigtige gode øvelser hvis man tager noget belasting på

Edited by bezk18
Link to comment
Share on other sites

nå ja bæltet er jo en mulighed, men synes bare at det måske er 5 % der bruger bælte af alle som laver øvelsen?

Ville det give noget resultat at lave 4 sæt x RM? eller er det udelukkende styrketræning?

Nu er jeg selv en ret lille gut, og kan lave en del gentagelser, når jeg bare bruger kropsvægt. Men det bliver altså hurtigt reduceret, når jeg tager ekstra vægte på....

Min point er: Der er en del her på MOL som vejer 100 kg.+ For dem er det altså tungt... :D

Link to comment
Share on other sites

Den forklaring jeg kommer med nu er ikke helt stueren i forhold til man ge af de kilder jeg har i min bogreol, men er for træt til at finde dem frem, så det bliver efter hvad jeg lige kan huske.

Når du laver en progression i tilføjet vægt, så vil du skulle bruge en større del af dine Type II (begge af disse) fibre, som har et stort vækstpotentiale.

Hvis du laver progression i gentagelser, vil du når du kommer op over 15 reps mere og mere benytte type I fibrene, som ikke har et stort vækstpotentiale.

Hermed bliver en god måde at lave progression på at udfører en af disse øvelser til man kan lave 12-15 reps i 3 sæt, herfra øger du vægten og arbejder op i reps igen og fortsætter på samme måde som før.

Er godt klar over det ikke er så fysiologisk som det kunne være men hjernen er ikke helt med på det her tidspunkt på døgnet.

Tak for svaret. Måske meget godt det ikke blev alt for fysiologisk da jeg ellers ville fatte nada, hat, brikker osv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share