Mayonaise - Sundt fedt?


Charlotte1
 Share

Recommended Posts

Nope.. Den er god nok. Men det er kun fordi det er plante/vegetabilsk-olie som mayo er lavet af..

Nu ikke noget med at hælde en hel tube mayonaise i munden og sige ahh, det er sundt vel?? :P

Men det kan med fordel bruges i stedet for smør, som jo er et animalsk produkt !!

Træningshjernen :superman:

Edited by Træningshjernen
Link to comment
Share on other sites

Nu vil jeg næppe kalde mayonaise sundt ligefrem :wink:

Men sundere end smør er jeg dog enig i.

Det ville være klart sundere at indtage essentielle fedtsyre som f.eks. "Udos choise" istedet, og droppe mayonaisen helt.

Du kan sige mayonaise har "fundament" i det sunde fedt, men kartofler er også sunde, men derfor er pommes frites ikke ligefrem (kan ikke helt sammenligenes, men samme princip).

Edited by venaN
Link to comment
Share on other sites

Nu vil jeg næppe kalde mayonaise sundt ligefrem :wink:

Men sundere end smør er jeg dog enig i.

Det ville være klart sundere at indtage essentielle fedtsyre som f.eks. "Udos choise" istedet, og droppe mayonaisen helt.

Du kan sige mayonaise har "fundament" i det sunde fedt, men kartofler er også sunde, men derfor er pommes frites ikke ligefrem (kan ikke helt sammenligenes, men samme princip).

Udover planteolie består mayo af æggeblomme og det giver øget kolesterol, og er altså ikke sundt .

Link to comment
Share on other sites

Nu kan man jo bare lave sin mayo selv, det er ikke svært også er man 100% sikker på hvad der kommer i. Tag en pasturiseret æggeblomme og vælg en olie (koldpresset olivenolie, Udo's, perfect balance, hørfrø olie, etc.) og pisk det op med æggeblommen. Det er vigtigt i starten at piske meget og kun tilsætte olien lidt ad gangen. Senere kan man godt tilsætte mere olie ad gangen.

Ovenstående er ret nemt og en god måde at lave en sund mayo på og som Moos siger så skal man altså indtage absurde mængder mayo for at bekymre sig om andelen af æggeblomme. Der skal virkelig meget olie til bare en æggeblomme for at det bliver mayo, så ja størstedelen er "sundt" hvis du bruger den rigtige olie (dvs. koldpresset enkelt og/eller flerumættede fedtsyrer). Derudover kan man tilsætte diverse krydderier, eddike mm, for at skabe en specifik smag.

Edited by TLunau
Link to comment
Share on other sites

Jeg ville bare pointere, at forskellen mellem ren planteolie og mayo er æggeblommen. Og den gør altså at mayo er mindre sundt end den rene planteolie. Men helt enig man skal spise meget mayo før ægget er et problem rent sundhedsmæssigt. Fint med opskrift TLunau omend det må være en dyr omgang at bruge Udo's Choise til at lave Mayo af

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville bare pointere, at forskellen mellem ren planteolie og mayo er æggeblommen. Og den gør altså at mayo er mindre sundt end den rene planteolie. Men helt enig man skal spise meget mayo før ægget er et problem rent sundhedsmæssigt. Fint med opskrift TLunau omend det må være en dyr omgang at bruge Udo's Choise til at lave Mayo af

Hey

Hvorfor gør æggeblommen mayonaise usund?

Æg og æggeblommer er da meget sunde og indeholder vigtige vitaminer mv.

Jeg går ud fra at du mener at æggeblommer er usunde på grund af indholdet af kolesterol. Men kolesterol er jo ikke et problem i sig selv - kroppen har jo rent faktisk brug for kolesterol.

Så lang tid man ikke overdriver "forbruget" af æg, er der ingen som helst problemer!

**

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lavet meget mayonaise med mange forskellige olier.

Jo dyere og fancy de er (ekstra jomfru oliven, koldpresset øko raps etc.), desto ringere smager mayo'en. Ganske alm. rapsolie til 5-10,- literen giver det bedste resultat smagsmæssigt IMNSHO.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lavet meget mayonaise med mange forskellige olier.

Jo dyere og fancy de er (ekstra jomfru oliven, koldpresset øko raps etc.), desto ringere smager mayo'en. Ganske alm. rapsolie til 5-10,- literen giver det bedste resultat smagsmæssigt IMNSHO.

Har du prøvet med hørfrøolie? jeg har ikke selv prøvet at lave mayo med den men rent smager den ret godt

Link to comment
Share on other sites

Har du prøvet med hørfrøolie? jeg har ikke selv prøvet at lave mayo med den men rent smager den ret godt

Nej har ikke prøvet hørfrøolie. Tror det kommer an på hvor frisk olien er. Hørfrøolie (=linolie) harsker hurtigt. Jeg har desuden en lille teori om at olien smager kraftigere igennem som mayo end rent, f.eks. smagte mayo på koldpresset rapsolie af halm.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Kåre S har et link til en spændende artikel. Hvis denne artikel er uden fejl, er det spændende læsning.

Ifølge artiklen bliver en del mayonaise lavet på solsikke- eller sojaolie.

Der kan selvfølgelig være kommet nye sorter til. Men ellers må man sige, at solsikkeolie indeholder mange n-6-fedtsyrer og kun lidt eller ingen n-3-fedtsyrer. Det vil sige, at nogle mayonaiser må have et meget, meget højt n-6/n-3-forhold.

Hvis man kun spiser lidt af denne mayonaise, er det lige meget.

Men hvis man bruger det som "smør" til brødet og bruger det flittigt til andre formål, vil det kunne forværre kostens n-6/n-3-forhold. I sådan et tilfælde kan man supplere med lidt n-3-rig hørfrøolie eller lignende olier til andre formål. Derfor skal man passe på med ikke at få for meget n-6-rig mayonaise, dersom man ikke supplerer med n-3-rige olier.

En løsning er at lave det selv. Man kan bruge rapsolie, som har et godt n-6/n-3-forhold. Hvis rapsolie ikke bliver harsk af dette, må den kunne bruges til mayonaise. Sådan som jeg forstår tjr, er billig renset industriolie af raps smagsmæssigt bedre end skånsomt behandlet rapsolie, når det drejer sig om fremstilling af mayonaise.

Efter min mening bør man kunne læse n-6/n-3-forholdet på mayonaise og andre fede produkter. Hvorfor bruger industrien egentlig ikke rapsolie til deres mayonaiser? Rapsolie er da forholdsvis billigt.

Venlig hilsen

Jan Hervig Nielsen

Ideudvikler

Projekt Smørhul

(og Projekt Trafiksikkerhed)

Projekterne er 2 afslappede fritidsforetagender uden økonomiske interesser. For mange år siden har jeg læst anatomi (bl.a. bevægeapparatet), fysiologi, biokemi, sygdomslære, ernæring og lært alternativ behandling. Det meste på næsten bachelor-niveau. Jeg benytter mig ikke mere af Medline/Pubmed og Cochrane, som nogle fagfolk bruger. "Kostvejledningen" er rettet mod 20-60 årige personer, der ikke dyrker meget sport.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share