Skvat og vejrtrækning


Gregers TF
 Share

Recommended Posts

Efter kiropraktoren har haft fingre i ryggen, er skvat ikke længere totalt umuligt så nu er det pludselig blevet en relevant øvelse.

Squat med over ca. 10-12 gentagelser, skal det være et iltgældshelvede?

I de første 10 reps er det selve vægten der tager opmærksomheden men derfra er det mere at jeg mangler ilt og gerne vil være færdig NU. Og da jeg stadig har afstand til max mens jeg kører teknikken ind, så frygter jeg jo hvad der senere skal ske :chicken:

Jeg plejer at fylder lungerne inden jeg dykker, hvisle den ud på vej op og så tage en enkelt eller to hurtige vejrtrækninger inden næste rep - kan det optimeres?

Og lige en p.s.

Jeg kan se at de (få) andre der skvatter dykker ret hurtigt mens jeg selv prøver at lade den negative fase vare nogle sekunder som man normalt foreskriver. Er det galt, nu ingen andre gør det sådan?

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Efter kiropraktoren har haft fingre i ryggen, er skvat ikke længere totalt umuligt så nu er det pludselig blevet en relevant øvelse.

Squat med over ca. 10-12 gentagelser, skal det være et iltgældshelvede?

I de første 10 reps er det selve vægten der tager opmærksomheden men derfra er det mere at jeg mangler ilt og gerne vil være færdig NU. Og da jeg stadig har afstand til max mens jeg kører teknikken ind, så frygter jeg jo hvad der senere skal ske :chicken:

Jeg plejer at fylder lungerne inden jeg dykker, hvisle den ud på vej op og så tage en enkelt eller to hurtige vejrtrækninger inden næste rep - kan det optimeres?

Og lige en p.s.

Jeg kan se at de (få) andre der skvatter dykker ret hurtigt mens jeg selv prøver at lade den negative fase vare nogle sekunder som man normalt foreskriver. Er det galt, nu ingen andre gør det sådan?

Mht. den nedadgående fase bør du gå hurtigt, men kontrolleret ned, for at kunne bounce når du rammer hullet.

Link to comment
Share on other sites

Efter kiropraktoren har haft fingre i ryggen, er skvat ikke længere totalt umuligt så nu er det pludselig blevet en relevant øvelse.

Squat med over ca. 10-12 gentagelser, skal det være et iltgældshelvede?

I de første 10 reps er det selve vægten der tager opmærksomheden men derfra er det mere at jeg mangler ilt og gerne vil være færdig NU. Og da jeg stadig har afstand til max mens jeg kører teknikken ind, så frygter jeg jo hvad der senere skal ske :chicken:

Jeg plejer at fylder lungerne inden jeg dykker, hvisle den ud på vej op og så tage en enkelt eller to hurtige vejrtrækninger inden næste rep - kan det optimeres?

Og lige en p.s.

Jeg kan se at de (få) andre der skvatter dykker ret hurtigt mens jeg selv prøver at lade den negative fase vare nogle sekunder som man normalt foreskriver. Er det galt, nu ingen andre gør det sådan?

Du kan prøve efter dine 2 hurtige vejrtræninger lige at tage 1-2 dybe inden du dykker igen. Får du ikke trukket vejret dybt nok hyperventilerer du bare, hvilket i dette tilfælde vil være næsten det samme som at holde vejret.

Link to comment
Share on other sites

Du kan prøve efter dine 2 hurtige vejrtræninger lige at tage 1-2 dybe inden du dykker igen. Får du ikke trukket vejret dybt nok hyperventilerer du bare, hvilket i dette tilfælde vil være næsten det samme som at holde vejret.

Yep, fyld maven, ikke brystet. Komprimer, dyk ned. Og når du stiger op skal du bevare trykket og ikke bare lade al luften fise ud af ballonen.

Link to comment
Share on other sites

Der er mange årsager til anstrengt åndedræt ved mange gentagelser i squat. Store dele af din kropsmuskulatur er spændte og hæmmer dermed blodgennemstrømningen til store dele af kroppen! Dette leder til en voldsom stigning i pulsen som formodentlig leder til en øget trang til vejrtrækning. Vil tro problemet bliver mindre ved tilvænning. Ved at bounce i bunden kan du reducere energikravet for dine muskler ganske betragteligt, men vil dog ikke anbefale det medmindre du er villig til at ofre lidt sikkerhed for nogle ekstra kg på stangen :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Din vejrtrækningsplan lyder ok, men det kunne jo sagtens tænkes den måske er lige lovlig overfladisk.

Mht tempoet, så er det umuligt at vurdere ud fra en beskrivelse på tekst.

Jeg vil ikke anbefale dig at bounce. Det er sådan noget man gør hvis teknikken i øvrigt sidder totalt i skabet og man er styrkeløfter eller har tendenser derhenaf (og selvfølgelig hvis man er i udstyr). Bounce giver stor risiko for en kompromitteret stabilitet i bunden.

Men ud over det kan det vist ikke undgås at mange reps i squat er hårdt. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tak for tips :smile:

Vil fokusere på at trække vejret dybere og så "stresse" lidt mindre over snydepausen.

Og holde på luften lidt længere.

Men det med at bounce tror jeg ikke jeg tør rode mig ud i og slet ikke når min lænd nu ER sart.

Et eller andet sted ligner det også en lille smule "snyd" for at køre med mere vægt. Men hvis belastningen oplevet for kroppen er den samme med lidt mindre vægt og uden "tilløb" er det vel også ligemeget. Mit ego er alligevel ikke vant til at kaste rundt med andet end børnevægte :tongue:

(Håber at tilvænning også reducerer DOMSen. Det er under 20 timer siden squat og er næsten allerede inmobil :devil: )

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Tak for tips :smile:

Vil fokusere på at trække vejret dybere og så "stresse" lidt mindre over snydepausen.

Og holde på luften lidt længere.

Men det med at bounce tror jeg ikke jeg tør rode mig ud i og slet ikke når min lænd nu ER sart.

Et eller andet sted ligner det også en lille smule "snyd" for at køre med mere vægt. Men hvis belastningen oplevet for kroppen er den samme med lidt mindre vægt og uden "tilløb" er det vel også ligemeget. Mit ego er alligevel ikke vant til at kaste rundt med andet end børnevægte :tongue:

(Håber at tilvænning også reducerer DOMSen. Det er under 20 timer siden squat og er næsten allerede inmobil :devil: )

Bare rolig DOMS bliver mindre jo længere en periode man har trænet i, så det skal nok gå

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share