Hvilken massage efter quadricepsseneruptur?


Olsen
 Share

Recommended Posts

Hej Mollere,

Som en del af fys. studiet har jeg nogle patienter der skal have massage.

Den ene har haft en quadricepssceneruptur tæt på tub. tibiae.

Han skal nu have lidt ekstra behandling.. Jeg har givet ham massage og trigger point på det pågældende lår og modsatte gluter.

Mit spørgsmål er, hvorvidt i ville behandle på gluter, haser, crus af benet med skaden?

Umiddelbart virker der ikke til at være noget, og da jeg har meget få konsultationer med patienten ønsker jeg ikke at bruge for meget tid på noget der måske har lille effekt. Min forrige behandling gav utrolig meget forbedring lige efter, og jeg ønsker derfor at fortsætte der, da der er meget at komme efter. Spørgsmålet er bare om der umiddelbart er noget at hende andetsteds, eller om det er "i orden" at fokusere på lår og modsat glute, da det giver så meget, og jeg kun har få konsultationer?

Ved godt det er meget svært uden at have haft patienten i hænderne.

Venligst en fys stud :blush:

Link to comment
Share on other sites

..først og fremmest, hva er dit formål med at give vedkommende massage? :)

- Hvor langt er vedkommende iforløbet?

- Hvad er regimet? Må han kun bevæge sig passivt - eller må han lave ledet aktive og/eller aktive øvelser?

Som fys er dit primære formål jo, at behandle patientens primære problem. Og hvis du ingen fund har i din undersøgelse, og ingen hypoteser bag massagen, så spilder du din tid .. og specielt patientens ;)

Mvh Esben.

Edited by edkFYS
Link to comment
Share on other sites

Massagen er en del af noget praktik i uddannelsen, så jeg skal massere ham et bestemt antal gange, og så må jeg selv finde ud af hvad formålet er..

Det er fire måneder siden skaden skete, og i dag går han fint uden stokke, og man kan næsten ikke se på hans gang, at der er noget galt.

Han kan sagtens lave aktive øvelser og har fund rom, men jeg må ikke andet end massere mens han slapper af.

Umiddelbart er han lidt øm i opererede quadriceps og modsate gluter.. da jeg havde patienten anden gang forsøgte jeg haserne og læg, hvor jeg fandt en masse gode trigger points igen, specielt på ydersiden af begge ben og lidt på ydersiden af læggen på det dårlige ben.

Grunden til trigger points er, at han havde nogen smerter, og da jeg så forsøgte trigger points, havde han stråling til hele benet, men uden det var ubehageligt. Lige efter behandlingen havde han det bedre i benene, og ved anden behandling følte han der efter første behandling var blevet løsnet op i quad og gluter og han havde mindre smerte der og generelt mere velvære:)

Link to comment
Share on other sites

Massagen er en del af noget praktik i uddannelsen, så jeg skal massere ham et bestemt antal gange, og så må jeg selv finde ud af hvad formålet er..

Det er fire måneder siden skaden skete, og i dag går han fint uden stokke, og man kan næsten ikke se på hans gang, at der er noget galt.

Han kan sagtens lave aktive øvelser og har fund rom, men jeg må ikke andet end massere mens han slapper af.

Umiddelbart er han lidt øm i opererede quadriceps og modsate gluter.. da jeg havde patienten anden gang forsøgte jeg haserne og læg, hvor jeg fandt en masse gode trigger points igen, specielt på ydersiden af begge ben og lidt på ydersiden af læggen på det dårlige ben.

Grunden til trigger points er, at han havde nogen smerter, og da jeg så forsøgte trigger points, havde han stråling til hele benet, men uden det var ubehageligt. Lige efter behandlingen havde han det bedre i benene, og ved anden behandling følte han der efter første behandling var blevet løsnet op i quad og gluter og han havde mindre smerte der og generelt mere velvære:)

Så må jeg da sige at uddannelse har ændret sig i en retning som måske ikke er så hensigtsmæssig. Hvorfor massere en patient, hvis der ikke er nogle indikationer for det eller formål med det.

Hvordan laver du din trigger? Manuelt eller med udstyr, for laver du den manuelt kan du rent faktisk kalde dette massage, da du bruge inhibition.

Et måske lidt underligt spørgsmål. Hvor læser du henne af?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share