Vand i kød


Nexus
 Share

Recommended Posts

Hey

Jeg var lige i bilka i dag for at kigge lidt på deres skinker, der var på tilbud.

Jeg kunne læse på bagsiden at 15% tilført vand.

dvs. for en skinke på 1000g til 45 kr,- er 150g vand - hvilket vil sige at man betaler ca. 3 kr,- for vandet i denne skinke. Der er rimelig dyrt når man tager i betragtning at du kan få 1 kubikmeter vand for ca. 20 kr,-.

Men mit egentlige spørgsmål er, hvor meget vand det er tilladt, fra slagterierne (dem der bestiller kødvarene), at tilføre kødet.

Jeg mener selv det er et sted mellem 10 - 12%, i følge EU-lovgivningen, men jeg kan ikke finde bekræftelse eller afkræftelse på det.

Er der nogen der kan bidrage?

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener det hedder "neutralmarinering", og det sidste jeg har hørt er, at der ikke er nogen grænse for hvor meget man må smide i kødet, så længe det tydeligt fremgår af pakken. Men om der er kommet nye EU-regler på området siden tør jeg ikke sige.

Link to comment
Share on other sites

Hey

Jeg var lige i bilka i dag for at kigge lidt på deres skinker, der var på tilbud.

Jeg kunne læse på bagsiden at 15% tilført vand.

dvs. for en skinke på 1000g til 45 kr,- er 150g vand - hvilket vil sige at man betaler ca. 3 kr,- for vandet i denne skinke. Der er rimelig dyrt når man tager i betragtning at du kan få 1 kubikmeter vand for ca. 20 kr,-.

Men mit egentlige spørgsmål er, hvor meget vand det er tilladt, fra slagterierne (dem der bestiller kødvarene), at tilføre kødet.

Jeg mener selv det er et sted mellem 10 - 12%, i følge EU-lovgivningen, men jeg kan ikke finde bekræftelse eller afkræftelse på det.

Er der nogen der kan bidrage?

Nu skal du også tænke på at en sådan skinke muligvis er blevet røget, er den dette så er en del af vandet fordampet igen under rygning.

Link to comment
Share on other sites

Men mit egentlige spørgsmål er, hvor meget vand det er tilladt, fra slagterierne (dem der bestiller kødvarene), at tilføre kødet.

Jeg mener selv det er et sted mellem 10 - 12%, i følge EU-lovgivningen, men jeg kan ikke finde bekræftelse eller afkræftelse på det.

Er der nogen der kan bidrage?

Hey

Der er ingen grænser for hvor meget vand der må pumpes i et stykke kød - det skal bare angives på deklarationen, hvor stor en del af varen der består af kød.

Det er noget forbandet svineri - punktum, finale!

Sådan et stykke "neutralmarineret" kød er :crazy: - strukturen i kødet er ødelagt og smagen er underlig!

**

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

ok tak for svarene.

man vælger jo altid selv om man gider købe kødet.

Jeg anerkender at der i nogle tilfælde skal tilføres lidt vand i kødet, så det kan holde sig saftigt osv., men der er en grænse, hvor forhandlerne bevidst profitoptimere, ved at pumpe kødet med vand - og det er med garanti noget af det dyreste man kan købe.

Det er jo ikke for ingenting at der er et gammelt ordsprog om at, slagteren binder en rød sløjfe om vandhanen juleaften. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg syntes det typisk smager meget godt. Glem ikke at det langt hen af vejen er forbrugeren der har selekteret for pumpningen.

Pumpet kød er typisk billigere end upumpet kød er. Som max siger, så skal du hellere regne kg-prisen på ren kød ud. Sidst jeg lige overslog det, passede det meget fint sammen.

Og som sagt, så er der jo ingen tvang i et supermarked. Man er fri til at købe whatever man vil. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share