MIKKEL SAND - MS


MIKKEL SAND - MS
 Share

Recommended Posts

”I bund og grund var det også bare lidt input som kunne sætte lidt nye tanker igang hos dig. Ikke en kritik af dit nuværende system (som jeg jo egentlig ikke kender til fulde).”
Det ved jeg godt, - grunden til at jeg argumenterede som jeg gjorde, - var udelukkende fordi man sagtens kunne have misforstået det jeg tidligere skrev, - pga. den dårlige formulering af en af sætningerne. Jeg er glad for at du/andre kommer med indput. :D

Jeg forstod bare ikke hvad du mente med nedenstående sætning, - hvad er det set i forhold til ? :w00t:

”Hvis man træner for flere fysiske egenskaber på en gang (styrke, hurtighed, hypertrofi osv.), så ville jeg mene at det er bedre at anvende en eller anden form for conjugerede periodisering. Hvis man kan inkludere alle de fysiske egenskaber i en og samme makrocyklus, så skal man ikke hele tiden lave det der "cath-up" nummer. Mikrocyklusserne kan så struktureres sådan at fokus skifter fra mikrocyklus til mikrocyklus, UDEN at man helt dropper træningen for de andre fysiske egenskaber. F.eks mener jeg det må være katastrofalt for ens styrkeudvikling, hvis man HELT dropper tung specifik træning og eksplosiv specifik træning.”
” Uanset hvad approach du bruger, så er det en ordentlig røvfuld fysiske egenskaber du forsøger at forbedre.”

Jeg ser min krop som min hund. Den skal fandme gøre hvad jeg beder den om, - vil den ikke, - må den tvinges til det! Ikke noget med at være sart. :devil:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 159
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg forstod bare ikke hvad du mente med nedenstående sætning, - hvad er det set i forhold til ?

Det jeg mente var at jeg umiddelbart synes det var smartere, hvis det var muligt at inkludere alle aspekter løbende, istedet for i faser. Normal fasetræning, går jo ud på at man udelukkende træner specifikt efter det angivne fasemål. Det kunne f.eks se således ud:

Uge 1-4 Fundament periode

Uge 5-8 Udholdenhed

Uge 9-12 Hypertrofitræning

Uge 13-16 RFD træning

Uge 17-20 Træning for absolut styrke

osv.

osv.

Min ide er at inkludere det hele løbende ala WSB. Hvordan er så spørgsmålet, da det jo ikke er småting du beskæftiger dig med. Men alt kan lade sig gøre ;)

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Der var jo engang hvor man skulle til udlandet for at uddanne sig, - nærmere fortalt var jeg i Denver. Det svarer nogenlunde til Cert.MDT - men i Denver var det muligt at teoretisere sin uddannelse yderligere, - hvis pengene rækkede til det. Den anden uddannelse jeg har, - er en idræts uddannelse påbegyndt i danmark 1 år, - resten i Denver, USA.

Jeg træner JKD sammen med min makker, - hos en kinesisk bibliotekar i KBH. Såvidt jeg ved, - er det kun os der træner med ham - nærmere for hyggens skyld.

Link to comment
Share on other sites

Hej Sand :)

Jeg ser min krop som min hund. Den skal fandme gøre hvad jeg beder den om, - vil den ikke, - må den tvinges til det! Ikke noget med at være sart. :devil:

Supermand kan flyve! :superman: Håber ikke du får denne ide også! ;) I såfald - husk at starte i lave højder, :lol: :lol:

Mikkel, jeg har lige ét hurtigt spørgsmål, som jeg vil høre, om du også er enig i. Det har tit været diskuteret på hhv. Getbig og MOL, at der fra musklernes side er en stor kamp om ressourcerne til opbygning af muskler, hvorfor det godt kan være en ulempe at træne for meget cardio, hvis ens mål udelukkende er maksimalmuskelvækst. I modsætning til dig har du jo flere mål. Men har du f.eks. i perioder prøvet kun at træne efter hypertrofi, altså uden dit cardio, kampsport etc, hvis ja - kunne du da mærke større/hurtigere hypertrofi fremgang? I såfald ville du jo - hvis hypertrofi var dit eneste mål - kunne have haft en endnu mere markeret/veltrænet krop, end du har i forvejen :o ;) Men alt er jo individuelt.

Link to comment
Share on other sites

Onsdag den 8. januar – second part of doublesplit

Udført eksplosivt i den koncentriske fase og 3-4s. i den eksentriske. 1 min, hvile mellem hver sæt – medmindre andet angivet.

Opvarmning på løbebånd

8min ved 16 km/t

Visualisering og psykisk ”opstemning”!

Military press (stående på swizz ball)

Først startede jeg med at stå på swizzballen uden nogen form for vægt. Op på den, - ned fra den, - op på den og ned fra den – et par gange. Dernæst ”gik” jeg lidt på den, - til venstre og højre – til sidst stod jeg bare stille på den med et ben – dyb koncentration for at stå så stille som muligt – dernæst ben skifte. Så var jeg klar til selve træning af skulderen – altid meget sikkert, - lige at ”genopfriske”. Efterhånden tænker jeg ikke så meget på det længere, - det er ligesom at cykle – man sætter sig op og cykler. Men alligevel forsøger jeg at bibeholde koncentrationen.

1 sæt x 6 reps med 20 kg

3 sæt x 8 reps med 65 kg

1 sæt x 8 reps med 62 kg

1 sæt x 8 reps med 60 kg

Giantset (Dumbell side lateral x Dumbell skulderpres x Dumbell shrugs)

Dumbell Side lateral

1 sæt x 8 reps med 30 kg håndvægte

1 sæt x 8 reps med 25 kg håndvægte

1 sæt x 8 reps med 20 kg håndvægte

1 sæt x 8 reps med 15 kg håndvægte

Dumbell skulderpres (siddende på swizz ball)

1 sæt x 10 reps med 30 kg håndvægte

1 sæt x 10 reps med 25 kg håndvægte

1 sæt x 10 reps med 20 kg håndvægte

1 sæt x 10 reps med 15 kg håndvægte

Dumbell shrugs (stående på swizz ball)

1 sæt x 8 reps med 55 kg håndvægte

1 sæt x 8 reps med 50 kg håndvægte

1 sæt x 8 reps med 45 kg håndvægte

1 sæt x 8 reps med 40 kg håndvægte

Rotator manchet work

4 sæt x 10 reps med 15 kg håndvægte

Det var meningen at træne lidt decideret isometrisk træning for maven også, - men måtte undlade fordi centeret lukkede – men det kan nås derhjemme :lol:

AB machine

1 sæt x 8 reps med 70 kg (håndvægt lagt ovenpå)

4 sæt x 8 reps med 60 kg

4 sæt x 8 reps med 55 kg

3 sæt x 8 reps med 50 kg

Link to comment
Share on other sites

Dumbell Side laterels med 30kgs håndvægte for 8 reps :o :wacko::devil:

Jeg bliver da vidst lige nød til at tilføje mig skaren af MOL-brugere der er vildt imponeret :bowdown::pumpin:

Al den træning på Swizz ball er uden tvivl også utroligt krævende, men det kan jeg ikke rigtigt sætte mig ind i, da jeg ikke har prøvet det! Derfor nævner jeg lige Dumbell side laterels :)

Iøvrigt også en imponerende workload du får banket af på sådan en helt almindelig træningsdag :w00t:

Link to comment
Share on other sites

Idag fik jeg lyst til at gå,- nogen vil kalde det "march" :lol:

Startede min vandring kl. 7.00 imorges og blev færdig for ca. en time siden. Det var virkelig godt med en gåtur til morgen - kan kraftigt anbefales! :lol:

Ellers er planen - træningsmæssigt - for idag, - lidt JKD træning og yoga senere på dagen. Forsøgte mig lige med nedenstående shake, - med rigtig gode smagsmæssige resultater:

35g Bio natural whey - (natural = uden smag)

10g økologisk havregryn

4 dl skummet mælk

4 frosne mango skiver

4 Lichies - (fra dåse)

5 ml Perfect Balance

10 mælke isterninger (skummet mælk)

Det smagte virkelig godt, - hvorfor det kan anbefales hvis man er til eksotiske smagsoplevelser!

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg skal specificere det yderligere, - tænker jeg på om du har nogle idéer til forskellige "stretches" - er løbet lidt tør for forskellige stretch metoder, - skal til at variere det lidt nu. Eksempelvis har jeg perioder, - hvor jeg efter hver træningspas kører med hårde stretches - for brystet som et eksempel - ligger jeg i "flies" position, - og sænker armene plus vægten mere og mere lige på grænsen af smerte i 30 sekunder.

Har svært ved at finde på en rigtig god stretch øvelse til biceps brachii. Den med at holde håndvægte i eksentreret shrug stilling er den eneste rigtige jeg kan komme på - men det er svær at styre...

Link to comment
Share on other sites

Der var faktisk en glimrende artikel om weighted stretches i et af de gamle Muscle Media blade jeg har liggende. Hvis det har interesse, så kan jeg se om jeg kan grave det frem, i næste uge når jeg har været til eksamen. Det er ikke noget jeg selv bruger, så jeg har ikke lige nogen foreslag på stående fod.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hmmm....hvad med den gode gammelkendte version med at strække armen frem foran dig - vende håndfladen op mod loftet - med den anden hånd tager du så fat om fingrene og presser dem "bagud" ned mod gulvet - så armen nærmest er omvendt end den er når man laver armbøjninger/pushups.

Den er i hvert fald ganske god, hvis du holder strækket i ca. 30 sekunder.

Manfred Hoeberl påstår at han praktiserede det mellem hver sæt bicep og han mener selv at det er grunden til de enorme biceps han havde (har?).

Bare et forslag. :)

THE SECRET IS STRETCHING

"I believe that my arms have grown as big and quickly as they have because of how I stretch them," Manfred says. "When most people work arms, they just pick up the weights and pump those reps out. I've found that the biceps and triceps must be fully stretched out before, during and after the workout if you really want them to grow.

"Stretching warms the muscle, increases blood flow to the muscle area and helps flush out toxins that build up as a result of the workout. Stretching helps speed recovery and allows nutrients to get into the muscle area for growth.

"I've found numerous ways to stretch the triceps and biceps. A good one for triceps is curling your arm up like you're doing a dumbbell curl (without any weight), and supinate the wrist way out to your side, holding it there for a few seconds. For biceps, I like to bring my arm straight down to my side, turn my palm out away from my body and hold my arm in the fully stretched-out position for at least 30 seconds. I believe that if you add arm stretching to your routine, you'll be amazed at the results."

Never stretch a cold muscle. Get the body warmed up with a few minutes of light cardio work first. Follow that with a few light sets.

Taget fra: http://hoback.ncsa.uiuc.edu/~prajlich/manfred/

Link to comment
Share on other sites

Hej Mikkel!!

Jeg ved godt du får en masse spørgsmål her i din log - men jeg håber det er OK med endnu et!

Jeg tænkte på om du ikke gad lave en litteraturliste over bøger du kan anbefale!

Jeg har mange af de samme træningsmål som dig - dog en del længere fra dem :)

Jeg tænker især på stabilitetstræning (evt med swissball), hurtighedstræning/eksplosionstræning, mentaltræning, yoga.

Selvfølgelig kunne det også være interessant at se hvad du anbefaler af bøger omkring kost og styrketræning!

Jeg har læst din artikel omkring plyometrisk træning og fandt den meget interessant!

Mvh Dan

P.s Endnu engang tak for din mail omkring kost fra getbig!

Link to comment
Share on other sites

Hmmm....hvad med den gode gammelkendte version med at strække armen frem foran dig - vende håndfladen op mod loftet - med den anden hånd tager du så fat om fingrene og presser dem "bagud" ned mod gulvet - så armen nærmest er omvendt end den er når man laver armbøjninger/pushups.
LAWMAN tak for indlægget, - den stretch øvelse har jeg endnu ikke prøvet, - men vil give det en chance næste gang.
THE SECRET IS STRETCHING

Det kan godt være, - men nogle af de grunde/konklusioner han drager er virkelig til sammenligning med DR's farvel fedt.

"I believe that my arms have grown as big and quickly as they have because of how I stretch them..."

Men det er nok ikke strechingen man skal give det største kredit - se lige det billede ham. De biceps er næppe et primært/nævnværdig produkt at streching? :blink:

Bare en tanke....

post-12-1042114674.jpg

Edited by MIKKEL SAND - MS
Link to comment
Share on other sites

Jeg ved godt du får en masse spørgsmål her i din log - men jeg håber det er OK med endnu et!
Det kan du tro det er! Forstår egentlig ikke hvorfor folk har den opfattelse, - at man helst ikke skal skrive så meget andet i loggen, - end den enkeltes træning? I skal være mere end velkomne til at stille spørgsmål/besvare mine?/komme med gode råd osv.

Mht en litteratur liste, - vil jeg undersøge mine opslagsværker - og komme tilbage med en lille liste. Der er så mange bøger, - og så mange gode bøger, - så må lige kigge i min store bogreol.

P.s Endnu engang tak for din mail omkring kost fra getbig!

Anytime :lol:

Link to comment
Share on other sites

Artikel med stretch øvelser fra abcbodybuilding

Hvis du laver en søgning på Parillo/Stretch på google, så kommer der med garanti en helvedes masse hits. Sad for noget tid siden og ledte gennem skidtet for at læse noget mere om parillo stretches, men kan ikke helt hitte ud af om det er varm luft, eller der er noget om snakken. Hvis det virkelig var så effektivt og godt, burde der næsten være flere personer der brugte teknikkerne... er det en and? (tænkte du havde den fysiologiske viden til at af- eller bekræfte ideen)

Link to comment
Share on other sites

Nu kender jeg slet ikke noget til "parillo stretches" - men fascial stretching kender jeg en del til, - og har benyttet det før med god succes - hypertrofi mæssigt. Nu vil jeg være sikker på, - at vi snakker om det samme her... påstanden om at være ØM efter hver eneste workout som tegn på fremgang i form af hypertrofi ? (DOMS)

Link to comment
Share on other sites

Jepper, vi snakker om den samme ting. Fascial stretching = Parillo stretches

Ham der har proklameret ophavsretten til at have opfundet princippet (eller gøre det kommercielt om ikke andet) er en fætter ved navn John Parillo, men der er reelt ingen forskel på de to begreber.

Hvis du har lyst og tid, så har der været en spændende tråd omkring DOMS og hypertrofi på HST boardet - link - den er lang (6 sider).

Edited by cilius
Link to comment
Share on other sites

Hehe - naturligvis skulle mit indlæg ses som en lille reminder omkring at Manfred Hoeberl nok ikke liiiiige har fået armene på stretcning alene... ;).

samtidig var det dog et indlæg omkring at nogen, som trods alt har haft god hypertrofi (medikamenter eller ej) mener at stretch både under og efter kan have positiv respons.

Uden at kende nærmere til parillo stretches er det vel lidt samme tanke eller?

Link to comment
Share on other sites

PS. Enig i at han ikke begrunder det pokkers videnskabeligt - men det skyldes nok at Manfred ikke lige er uddannet i den retning at han kan udtale sig om grundene til at han mener det virker - det er vel snarere en empirisk teori - som det der Parillo Stretch jo også bekræfter...hvis jeg har forstået Parillo/fascial korrekt?

B)

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share