En spydkasters bekendelser


Ross
 Share

Recommended Posts

To dages træninger at logge:

Lørdag d. 27/2-10:

Om formiddagen stod den på 3 timers uafbrudt skiløb. Vi droppede sneskovandringen, hvilket nok var meget godt for min træning.

Aften pas:

10min løb,

5x60m sprint - i slutningen af 4. løb, kunne jeg mærke lidt i mit venstre baglår, hvor jeg tidligere har haft en fibersprængning, så sidste løb blev sat lidt ned i fart.

4x10 løbespring

4x5 samlede hop

3x8 fodledshop

5min løb hjem igen.

Søndag d. 28/2-10:

Vægttræning.

Opvarmning: 3km på kondicykel.

Frivend:

Lidt opvarmning med stangen.

4x60

3x70

4x75

4x75

4x75. Kørte mig ikke 100% ud i benøvelserne idag, da jeg ikke ville risikere noget med baglåret. Kunne mærke en lille bitte smule i starten af frivendsserien. Men er sikker på det er væk tirsdag, hvor jeg træner næste gang.

Squatjumps: Heller ikke 100%, men uden pauser mellem hoppene.

6x40

6x50

6x55

6x55

Lunges:

3x10x60kg

Bænkpres (uden spotter):

6x uden stang

4x60

6x90

4x95

3x95

Serratus ant i bænkpressen:

8x80

8x85

8x90

Skråbænk med DB's:

8x20

6x22

6x24

Læg (i maskine):

8x180kg

6x200

6x200

Sving med 15kg's vægtlod bag om hovedet og frem foran kroppen i skulderhøjde med strakte arme:

3x8 i hver retning.

Kost: 2 ugers opdatering på Rawfood/juicing perioden:

Det går rigtig godt med vores lille eksperiment med kun at spise rawfood og drikke juices. Det generelle energiniveau er højere og kroppen er godt kørende. Men alt er nu ikke rosenrødt.

Vi har begge haft lidt "udrensninger" kørende med lidt hudeksem, svamp i tarmen, vægttab (1kg) og lettere hovedpine. Bestemt ikke noget alvorligt og alt sammen er på retur, men vi har da lidt en teori om at det let kunne have været værre.

Da min kæreste er vegetar (og jeg følger lidt med), har kødindtaget i flere år ligget på et lille sted. Samtidig har vi også spist mange grøntsager og vores morgenmad har også været stort set 100% raw i 2-3 år. Så på den måde har vi nok vænnet vores kroppe lidt til det her i forvejen, så springet til 100% rawfood og juicing har ikke været så stort. Og alligevel har vi så haft lidt reaktioner :crazy: Ikke noget at blive skræmt af, men stadigvæk værd at tænke over.

En anden ting er kropsvægt, muskelopbyggelse og proteinindtagelse. Selv vi spiser mange spirer og lign. hvor der er en del protein i, er det formentlig ikke nok. Det er jo ikke den helt store overraskelse, men jeg tror jeg kommer til at tilføje protein når den næste uge er gået. Vi har snakket med Wolf, som er en af foregangsmændene indenfor Rawfood i DK og han er også enig i, at der skal tilføjes lidt. Så planen er at når "eksperimentet" stopper på lørdag vil vi fortsætte med at leve raw, men jeg vil så tilføje protein i form af Sunwarrior-proteinpulver, æg, fisk og kylling eller lign.

Men i næste weekend vil jeg skrive de endelige resultater op - kropsvægt, kropsmålinger, styrke og lign.

Det blev en længere smøre om kosten. Håber det er til at forstå. Det korte af det lange er at: VI ER SUPER GLADE FOR DET!!! :4thumbup: :tongue: :4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 97
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hej Spinderella.

Fedt at høre du følger lidt med :smile:

Min kæreste sender dig lige en PM om lidt, da hun bedre kan forklare sagen...

Jeg håber du vil følge med fremover :cool:

Tak for svar til jer begge. :smile: Ja, jeg følger klart med fremover (er i øvrigt totalt misundelig over at I bor i Schweitz - men glæder mig til at skulle derned og vandre til sommer).

Link to comment
Share on other sites

Det var så lidt :smile:

Og ja livet i Schweiz er lige til at holde ud :tongue: Men jeg kunne se på din blog, at du vist også får rejst en hel del her i 2010. Og så kan London vel ikke være nogen kedelig by at bo i :wink:

Hvor i landet skal du vandre til sommer?

Link to comment
Share on other sites

Det var så lidt :smile:

Og ja livet i Schweiz er lige til at holde ud :tongue: Men jeg kunne se på din blog, at du vist også får rejst en hel del her i 2010. Og så kan London vel ikke være nogen kedelig by at bo i :wink:

Hvor i landet skal du vandre til sommer?

Jeg rejser som regel så meget som jeg kan slippe af sted med. :laugh: Jo, London er også rigtig fed - er allerede lidt vemodig ved tanken om at jeg kun har en måned tilbage herovre. Men den er jo fed på en helt anden måde end Schweitz.

Til sommer skal jeg bo et sted i Graubünden (vist ikke så langt fra Chur), men har tidligere besøgt Schwytz (staves det sådan?) en del gange, og har med base der også været i Luzerne, Bern, Zürich og Thun. En af mine allerstørste barndomsoplevelser var med damplokomotiv (tandhjulsbane) op til toppen af Brienzer Rothorn hvorfra vi vandrede ned (måske til Interlaken, slutdestinationen er mig lidt sløret). :bigsmile:

Men det lyder da også til at I er gode til at udnytte bjergene dernede. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Ahh ja det er jo den tyske del (nord/østlige). Vi bor i den franske som ligger i den vestlige og den sydvestlige del. Men landet er jo ikke så stort, så her til foråret skal vi også rundt og se mere :4thumbup: Regner bl.a. med at tage et smut til nationalparken i Grison (helt ovre østpå), men også Jungfrau som er bjergområdet ved Interlaken som du nævner. Tandhjulsbanen er ret kendt og det skal helt klart prøves :cool:

Lyder fedt med vandreture omkring Graubünden - det skal nok blive et hit!!!

Og ja vi forsøger at udnytte den fantastiske natur så meget overhovedet muligt. Det er fedt at opleve årstiderne skifte i et andet land (efteråret var vildt flot) og vi glæder os meget til at komme ud og vandre til foråret!

Hvem ved, det kan være vi ses på en alpetop til sommer :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Ahh ja det er jo den tyske del (nord/østlige). Vi bor i den franske som ligger i den vestlige og den sydvestlige del. Men landet er jo ikke så stort, så her til foråret skal vi også rundt og se mere :4thumbup: Regner bl.a. med at tage et smut til nationalparken i Grison (helt ovre østpå), men også Jungfrau som er bjergområdet ved Interlaken som du nævner. Tandhjulsbanen er ret kendt og det skal helt klart prøves :cool:

Lyder fedt med vandreture omkring Graubünden - det skal nok blive et hit!!!

Og ja vi forsøger at udnytte den fantastiske natur så meget overhovedet muligt. Det er fedt at opleve årstiderne skifte i et andet land (efteråret var vildt flot) og vi glæder os meget til at komme ud og vandre til foråret!

Hvem ved, det kan være vi ses på en alpetop til sommer :bigsmile:

Ja, Lausanne ligger vel ikke så frygtelig langt fra Lac Leman? Jeg har ikke været så meget i den del af Schweitz; har været igennem Geneve i forbindelse med en tur til den del af Frankrig, men ellers ikke...

Link to comment
Share on other sites

Ja Lausanne ligger ved nordsiden af Lac Leman. Der er en stor "havn" der ligger ned til søen. Det er et vildt flot område - det kan sagtens anbefales. Men den tyske del af jo også super flot - søer og bjerge, det kan de sgu finde ud af hernede :wink: Men "havn" lyder altså bare ikke rigtigt når det er ved en sø. Der mangler schweizerne noget :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Atletiktræning d. 2/3-10:

1200m løb til opvarmning.

Spydkast: Spydopvarmning med forskellige svingøvelser. Herefter 2 banelængder med gående kast.

Fokus idag var på teknikken og ikke på at tyre igennem. Jeg kastede ikke i 2009 pga. færdiggørelse af studie, men i 2008 måtte jeg afbryde min sæson meget før tid pga. en albueskade. Den kan stadig ligge og lure lidt, så jeg er meget fokuseret på at starte stille og roligt. Efter opvarmningskastene tog jeg et 3-skridts hvor jeg kastede lige et par % for meget igennem og kunne mærke lidt. Men det var heldigvis kun en lille advarsel, for resten af kastene gik fuldstændig uden problemer og jeg kunne kaste ganske godt igennem.

10 kast med 3-skridts tilløb.

15 kast med 5-7 skridts tilløb.

Det var det spydkast for idag, men klart godkendt både med hensyn til albuen, men også teknik og timing.

Diskoskast:

10 stående kast

10 kast med halvt tilløb

10 kast med fuldt tilløb

Kunne godt mærke det er længe siden jeg har kastet diskos, og at det bestemt ikke er mit speciale :laugh: Men de kom da lidt derudad :wink:

Medicinboldskast (3kg):

8x bagover

8x forover

10x indkast

8x slyngkast

10x opadkast

10x stødkast

Det var alt for idag. Rart at kaste spyd igen, og dejligt at mærke at albuen er ok og at teknikken stadig sidder der :4thumbup: Men der er stadig RIGTIG meget arbejde der skal gøres, før det bliver langt :devil:

Link to comment
Share on other sites

Dagens vægttræning:

Jeg havde regnet med at fyre et ordentlig vægtpas af idag, men undervejs i træningen blev planerne ændret... Mere om det lige om lidt.

Opvarmning: 3km på kondicykel:

Træk:

Opvarmning med stangen, OH-squat, træk fra hæng og lign.

4x40kg.

5x50 - Her kommer så dagens første planændring. Skulle gerne have taget 55kg idag, men efter at have gået hele dagen uden DOMS fra spydkast igår, blev jeg pludselig meget bevidst om min højre skulder. Den var sgu træt :nonono: Så valgte bare at blive på 50kg idag.

5x50

5x50

Squat: Planen var først at køre serier med eksplosive squats og herefter almindelig squat. Heller ikke det holdt...

6x60

5x100 - hmm synes det var lidt for tungt

5x110 - og her fandt jeg så ud af mine ben også var ramt af DOMS fra igår! Havde jeg ikke lige set komme, men jeg kunne godt mærke jeg ikke skulle give den gas i squatten idag. Så det blev bare til eksplosiv squat og ikke mere.

5x110

5x110

Pullover: Den skulle også have en ordentlig gang over nakken, men endnu engang kunne skroget af en krop ikke følge med...

4x30kg

5x50 - højre triceps brokkede sig pludselig og helt ud af det blå. DOMS-smerten kom kun når vægten blev sænket ned bag hovedet og triceps arbejdede excentrisk. Så jeg gik ikke højere end 50kg.

5x50kg

5x50kg

Én-håndspullover: Skulle lige prøve om det kunne lade sig gøre.

3x20kg - nej det kunne det ikke :blink:

Énhåndstræk med DB:

5x20kg

5x24kg

5x24kg

Full contact twist med 20kg vægtskive:

3x20x20kg.

OH-squat:

5x40kg

5x40kg

5x45kg

Fik sluttet ok af med de tre sidste øvelser, men ellers godt nok en tynd omgang :sneaky2: Men forklaringen skal nok findes i min åbenbart manglende hukommelse. Som tidligere nævnt har jeg ikke kastet spyd siden 2008 og havde åbenbart glemt at jeg ALTID får DOMS dagen efter årets første spydkast. Og det er ikke kun triceps eller skulderen, men også underarmen, hånden, ryggen, maven og benene. Men jeg blev fuldstændig snydt af, at jeg intet kunne mærke i løbet af dagen. Det var først da træningen begyndte at jeg pludselig følte mig som en 80-årig med slidgigt, fibromyalgi og diffuse muskelsmerter :laugh:

Nå, men imorgen tror jeg hellere kroppen må få lov til at hvile, og så vender jeg stærkt tilbage på fredag :devil:

Link to comment
Share on other sites

Dagens vægttræning:

Opvarmning: 8min på kondicykel.

Frivend:

5x45 fra hæng

4x60

4x70

4x75

2x80

4x75

Jump-squats: Med kort pause mellem hvert hop.

3x6x60kg

Bulgarien Split Squat:

3x6x70kg med hvert ben.

Bænk:

6x stang

5x60

5x90

4x95

4x100 (sidste rep forced)

3x105 (kun den første rep der var ren)

Serratus ant i bænken:

3x8x90kg

Énhånds-pullover med DB:

3x4x20kg med hver hånd.

Mave:

Bare 3 serier med lidt lige og skrå benoptræk hængende i ophævningsstativ.

Fin træning. Manglede lidt energi og power i benene til frivend. Men ellers godt.

Kost: Idag er sidste dag med rawfood/juicing eksperimentet. På søndag vil jeg skrive en konklusion på forløbet, med de positive og negative ting vi har oplevet i de sidste tre uger. Men for lige at løfte lidt af sløret - VI FORTSÆTTER HELT KLART, bare med små modifikationer :wink: Men meget mere om det på søndag!

Over and out :cool:

Link to comment
Share on other sites

Okay, der kom så ikke en konklusion på kosteksperimentet i søndags som jeg ellers havde lovet. Men vi havde en "hård" weekend med en masse ski, spa og bilkørsel, som gjorde at jeg ikke var meget værd søndag eftermiddag/aften da vi kom hjem.

Nu bliver det lidt for meget at skrive konklusionen, så det må vente til imorgen. Men her er dagens træning.

Pas 1. Vægttræning.

Opvarmning: 3km på kondicykel.

Træk:

6x OH-squat med stangen.

4x40 fra hæng

5x50

2x55

5x50

Nu må jeg snart se at tage mig sammen i træk og få lidt flere kilo på. Det er bare ikke godt nok :nonono:

Squat:

Eksplosiv squat:

3x60

3x100

5x110

5x115

5x115

Normal squat:

3x125

3x130

3x135

Pullover:

5x30kg

5x50

3x55 (kun nr. 2 der var godkendt, stadig lidt for tungt)

5x50

5x50

French press:

6x30

6x35

4x40

Laterals med DB's:

3x8x14kg

Skulder: Udadrotation i to udgangsstillinger.

3x10x8kg og 3x10x4kg

Baglår:

8x45

8x50

8x50

Pas 2: Atletiktræning

Opvarmning: 1200m løb, koordinationsøvelser, stigningsløb og gående russian twist med 10kg vægtlod.

Det er ubehageligt koldt i dag med en vind af næsten stormstyrke, så vi blev indendørs idag.

Spring:

-10x fodledshop på lille kasse.

-4 springserier over 5 kasser af varierende højde.

-4 springserier over 5 kasser af varierende højde, men med bold mellem hænderne for at undgå armtrækket.

-6x seated box jumps. Må lige notere højden næste gang.

-6x seated box jumps med nedspring fra kassen efterfulgt af eksplosivt hop med samlede fødder.

Reck:

-20x skulderhævninger

-6x opsving

-6x stangspringsøvelse

-6x kropshævninger

-6x ophævninger med overhåndsgreb

-6x ophævninger med underhåndsgreb

Spydteknik:

3x sidelæns løb

3x impulsløb

3x6 imitationer

Medicinboldkast (3kg):

10x bagoverkast

10x foroverkast

10x indkast med 3-skridtstilløb

10x svingkast

10x stødkast

10x opadkast

10x stående indkast

10x kuglestød

Rigtig eksplosiv i alle medicinboldkastene idag. God fremgang :devil:

Det var dagens træning. Som sagt vil jeg forsøge at få skrevet konklusionen på rawfood perioden imorgen.

Link to comment
Share on other sites

Tak til Kauf og Spinderella for at holde mig fast på opdateringen på rawfood-eksperimentet :smile: Denne post indeholder kun dagens træning, men efter den er skrevet vil jeg fluks gå igang med et nyt indlæg om rawfood :4mewantfood:

Vægttræning:

Opvarmning: 2km løb på løbebånd.

Frivend:

4x60

4x70

4x75

2x80

2x80

4x75

Jumpsquats:

6x50kg

6x55kg

6x55kg

Lunges:

3x10x65kg

Bænkpres:

5xstang

4x60

5x90

3x95

3x95

3x90

Jeg bænkede uden spotter idag, hvilket er grunden til at jeg løftede lidt mindre end normalt. Men jeg har brækket næsen én gang for meget af bænkpres til at jeg tager nogen chancer - og det var endda MED spotter!!! :crazy:

Serratus ant.:

3x8x90kg

DB skråbænk:

8x20

8x22

6x24

Læg:

8x180

6x200

6x200

Énhåndspullover:

5x18kg

4x20kg

4x20kg

God træning med næsten ingen doms på trods af de to pas igår :superman:

Nu vil jeg gå igang med at skrive indlægget om rawfood-perioden :smile:

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg endelig fået taget mig sammen og fundet tiden!

Konklusion på 3 ugers kosteksperiment, hvor der kun blev spist rawfood og drukket hjemmepressede juices:

Intro: Efter siden jul at have flirtet med kostprincippet Rawfood, hvor man kun spiser råt, uopvarmet vegansk mad, havde min kæreste og jeg lyst til at prøve en 3-ugers periode, hvor vi KUN levede på denne måde. Da min kæreste er vegetar på 16.år, ligger denne tankegang ikke så vanvittig langt fra os.

Der er i denne periode blevet drukket litervis af hjemmelavede grøntsagsjuices, spiret linser og kikærter i den ellers ubrugte ovn :innocent: , dyrket hvedegræs på køkkenbordet og en masse andre hippie-ting :tongue: Vi er ikke et øjeblik i tvivl, om at det er rigtig sundt at leve på denne måde, så derfor handler dette eksperiment også om de (bi)virkninger et skifte til 100% rå mad måtte have og om det overhovedet er foreneligt med styrketræning.

En typisk dag: Lige for at give et indtryk af hvad vi har fået indenbords.

Morgenmad: Smoothie bestående af sesammælk, ½banan, 1dl frosne skovbær, kanel, frossent spinat og 1/4-1/2 fennikel med drys af knuste græskarkerner.

Mellemmåltid: Gulerødder, nødder (mandler, cashewnødder, hasselnødder og rosiner).

Frokost: Oftest en stor blandet salat af ½ broccoli/blomkål, fennikel, bladselleri, friske og soltørrede tomater, tang, græskarkerner, olivenolie og urtesalt.

Mellemmåltid: Hjemmelavet juice af enten den grønne slags med squash, bladselleri, kål, ruccolasalat og lime eller den "røde" af gulerødder og rødbeder. Herudover måske lidt gulerødder, æble, appelsin og nødder.

Aftensmad: Lidt sværere at beskrive kort. Eksempler kan være 1) hakket avocado med soltørrede tomater og spirer, 2) blomkål i foodprocessoren med svampecreme (champignon, sojasovs, olivenolie, hvidløg og urtesalt) og hakkede rødbeder, 3) Bunke blandede grøntsager med spirede linser eller kikærter og olivenolie.

Evt. dessert: Oftest frugtsalat med cashewnødder og mandler og sesamolie.

Træning: Træningen har primært bestået af 3-4 ugentlige vægttræningspas og 1-2 gange atletiktræning. Herudover har der som regel også været 1 ugentlig skidag.

Inden eksperimentet foretog vi forskellige kropsmålinger (antroprometriske og kropsvægt), som vi så ville foretage igen efter perioden. Det er selvfølgelig en ganske kort periode at teste den slags i, men alligevel burde det være muligt at få et generelt indtryk.

Konklusion:

Generelt: Som håbet, har vi begge fået en højnet energiniveau. Dette har især været tydeligt efter en ordentlig gang grøntsags juice! Træningsmæssigt er jeg ikke gået ned i styrke i nogen øvelser, men er heller ikke gået voldsomt meget frem. Bedste fremgang har været i squat, bænk og pullover.

Kropsvægten er faldet fra 76kg til 74,4kg, hvilket er lidt problematisk, da jeg i forvejen vejer lige lovligt lidt for en spydkaster. Muskelmassemæssigt er der lidt halve og hele centimer hist og her, men generelt vil jeg sige at jeg har samme størrelse. Måske en anelse større.

Den primære proteinkilde er kommet fra spirede linser og kikærter, men derudover er der mange aminosyrer i rå grøntsager som kan give en hjælpende hånd. Men jeg må konkludere at det ikke er nok... MEN dog skal rawfood ikke have hele skylden. For jeg har også selv lavet fejl, som fx at tage afsted til træning tirsdag eftermiddag kl. 16.45 og komme hjem 21.15 uden at have fået andet med end lidt nødder og frugt. Det er naturligvis ikke optimalt.

Men det er også et andet "problem" ved denne måde at spise på. Man skal vænne sig til en ny tankegang og en ny måde at forberede sine indkøb og sine måltider. Hvis ikke der blevet spiret spirer, kan man pludselig stå helt uden proteinkilde. Omvendt er det også bare en vanesag og vi er allerede blevet meget bedre og har lært meget. Og så begynder det altså at køre på skinner :4thumbup:

Plusser:

- Højere energiniveau

- Mange grøntsager (især ved juicing)

- Generel sund mad - vitaminer, mineraler, fibre og aminosyrer

- Hurtig madlavning. Vores længste ret tager ca. 20min at forberede... :wub:

- Fedt at stå i kassekøen i supermarkedet bag en typisk schweizer (eller dansker for den sags skyld) med en masse brød, ost, mælk og kød, og så bare lange den ene økologiske grøntsag op efter den anden. Det giver overskud :tongue:

Minusser:

- Ved stor træningsmængde, kan man komme i proteinmangel.

- Kan blive træt og uoplagt efter at have spist normal mad (prøvet efter eksperimentets afslutning naturligvis :wink: )

- Kan være svært at finde på "hurtige" mellemtider. Kræver tilvænning.

- Vi kan forestille os, at det må være svært for børnefamilier eller for par der ikke går lige højt oppe i det. Der vil det kræve meget arbejde.

- Kræver forarbejde med at spire linser, gro hvedegræs og sætte ting i blød.

- Tilvænningsperiode, hvor vi har gennemgået ting som hududslet, diarré, svamp i tarmen, flere bumser. Uden at kunne konkludere noget, har det været helt tydeligt at min kæreste har været mere ramt end mig, så måske kan overgangen være lidt hårdere for kvinder.

Hvad så nu?

VI BLIVER VED, INGEN TVIVL :superman: :4mewantfood: Ja, det summerer det egentlig meget godt op.

JA, det tager tid at vænne sig til at spise det og forberede maden.

JA, man kan komme lidt i proteinmangel

JA, det kan være lidt svært at gå ud og spise eller at være til middag med familie/venner.

MEN, vi har bare mere energi, generelt større overskud og har bare lyst til mere :devil:

Derfor fortsætter vi også i samme spor med den ændring, at jeg tilføjer lidt protein i form af æg og proteinpulver (Sunwarrior, forhåbentligt) samt måske kreatin.

Herudover har vi valgt at gå all in på juicing og har så sent som idag bestilt en ANGEL juicer :devil: :4thumbup: Efter at have læst og set mange tests, har vi fundet ud af at den er om muligt bedre end Greenstar-modellerne. Det kan sikkert diskuteres, men vi synes også bare en juicer er sejere i stainless steel end i plastic :tongue:

I midten af april har vi tilmeldt os en rawfood-madlavningskursus, hvor der både vil være "teori" og madlavning. Det er kun 20min fra os, og hende der står for det, virker meget dygtig.

Så alt i alt har der været forskellige børnesygdomme, hvor vi skulle vænne os til selve maden og til måden at forberede det på, men det endelig resultat har virkelig overskygget startvanskelighederne.

Vi vil ikke sige at rawfood og juicing er for alle, men for folk der har interesse optimering af kroppens potentiale og for mad (og også den lidt mere alternative slags end bare "spis varieret")er det helt klart værd at overveje.

Det var vores oplevelse af rawfood/juicing universet. En ordentlig gang bavl, men hvis du har fulgt med så længe så mange tak, og håber der er nogen der kan bruge vores erfaringer til noget. Hvis du overvejer at prøve det, eller hvis der bare er noget vi kan gøre, så skriv endelig :cool:

Link to comment
Share on other sites

Tak for udførlig konklusion. :4thumbup:

Jeg er ikke sikker på at jeg selv har temperament til den slags (og da jeg nemt har 3 aftener på en uge, hvor jeg ikke spiser hjemme, vil det også blive meget besværligt at gennemføre). Men det har helt sikkert været spændende at følge fra sidelinien, og der er da helt sikkert også elementer af det, som jeg godt kunne tænke mig at prøve af. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Selv tak, og tak for at følge med :blush:

Lige netop det du skriver, stemmer fint overens med noget jeg kom i tanke om efter at have postet indlægget.

Som et ekstra plus, kan det siges at det jo ikke behøves at gøres 100% for at være sundhedsfremmende. Man behøver jo heller ikke at spire linser i vindueskarm og ovn, eller at købe dyr juicer for at lave juice.

Men hvis man bare sørger for at spise flere rå grøntsager og måske køber en lidt billigere saftpresser eller lign. til juice, så kan man alligevel booste sundheden ganske betragteligt. At vi så er lidt ekstreme, er en anden sag. Man kan jo sagtens vinde noget ved at gøre det mindre :smile:

Og mon ikke vi alle kan blive enige om, at det nok ikke er grøntsager den gennemsnitlige dansker får for meget af. Og da slet ikke rå :wink:

Link to comment
Share on other sites

Selv tak, og tak for at følge med :blush:

Lige netop det du skriver, stemmer fint overens med noget jeg kom i tanke om efter at have postet indlægget.

Som et ekstra plus, kan det siges at det jo ikke behøves at gøres 100% for at være sundhedsfremmende. Man behøver jo heller ikke at spire linser i vindueskarm og ovn, eller at købe dyr juicer for at lave juice.

Men hvis man bare sørger for at spise flere rå grøntsager og måske køber en lidt billigere saftpresser eller lign. til juice, så kan man alligevel booste sundheden ganske betragteligt. At vi så er lidt ekstreme, er en anden sag. Man kan jo sagtens vinde noget ved at gøre det mindre :smile:

Og mon ikke vi alle kan blive enige om, at det nok ikke er grøntsager den gennemsnitlige dansker får for meget af. Og da slet ikke rå :wink:

Nej, det var også min tanke - lidt er bedre end ingenting. Og jeg mener jo også at man kan have en sund og varieret kost, der ikke er rå og vegetarisk (vegansk lyder det faktisk som om det er I har levet). Men apropos det - er der nogen steder man kan finde inspiration til opskrifter og lign.?

Link to comment
Share on other sites

Nej, det var også min tanke - lidt er bedre end ingenting. Og jeg mener jo også at man kan have en sund og varieret kost, der ikke er rå og vegetarisk (vegansk lyder det faktisk som om det er I har levet). Men apropos det - er der nogen steder man kan finde inspiration til opskrifter og lign.?

Jo lidt er da klart bedre end ingenting. Og du har helt ret i at det er på ægte vegansk vi har levet i tre uger. Mht. til sund og varieret kost, har du da helt ret i teorien. Jeg er bare ikke så gode venner med "sundt og varieret" - begrebet. Men det er mest af alt pga. de officielle kostråd, hvor det jo anbefales. Det er bare så pokkers svært at måle, men meget nemt at sige at "ja jeg spiser sundt og varieret". Men vi kan jo se på antallet af overvægtige og på antallet af livsstilssygdomme, at det bestemt ikke er tilfældet i dagens Danmark. Derudover er der jo også en diskussion om at "Anbefalet Daglig Dosis", som kostrådene jo er udregnet ud fra, er mere en minimums dosis end en anbefalet dosis.

Men selvfølgelig er det da muligt at leve sundt på den måde, og det er der da også mange der gør. Vi mener jo bare, at der ikke skal meget til for at gøre det ENDNU sundere, og det er netop det vores store interesse er - optimering :innocent:

Mht. opskrifter bruger vi Rawfood bogen af Jens Casupei. Der er mange gode opskrifter. Dog synes jeg den stræber lidt for meget efter at gøre retterne som noget vi kender (næsten-kartoffelmos, næsten æggesalat og lign.). Men retterne er gode og velsmagende. Vi har også kigget på "The Uncook book", som vi tror er rigtig god, men vi har ikke noget erfaring med den. Derudover er det et kæmpe "univers" når man kommer dybere ned i det, så tror sagtens det er muligt at finde opskrifter på Youtube og lign.

God fornøjelse, hvis du vælger at kigge lidt nærmere på det. Og skriv endelig hvis der noget vi kan hjælpe med :cool:

Link to comment
Share on other sites

Dagens træning var lidt en sløv omgang, hvor jeg ikke var rigtig oplagt. Men jeg fik da lavet lidt:

Vægttræning.

Opvarmning: 3km på kondicykel.

Træk:

5x50

5x50

5x50

Trækpulls:

6x70

5x75

5x75

Squat:

Eksplosiv:

4x60

4x100

5x110

5x110

5x110

Normal:

3x125

3x125

3x125 - jeg havde ikke lige fået skruet squatbenene på idag og valgte at blive på de 125kg. Det føltes tungt nok :dry:

Pullover:

5x30

5x50

3x55 (de to første var "rene")

5x50

5x50

Stående russian twists:

3x15x20kg

Laterals med DB:

3x8x14kg

Imorgen står den på udendørs træning med sprint og spring, hvilket jeg glæder mig til. Selv om det ikke føles som forår rent temperaturmæssigt, så begynder det altid at krible i den gamle atletikkrop når foråret nærmer sig :wub::tongue:

Link to comment
Share on other sites

Dagens atletiktræning i høj sol på det lokale stadion, der ligger med lækker udsigt over stor sø og bjerge - jo tak :cool:

Opvarmning: 12min løb, koordinationsøvelser og 2 stigningsløb på 60m.

Sprint:

5x60m

Spring:

3x6 fodledshop.

5x10 løbespring

5x5 samlede hop. Mellem hver serie lavede jeg max i ét stående længde. Bedste var 2,65m, hvilket bestemt ikke er særlig godt, men godkendt da det kun var på tartan og ikke med landing i sandgrav. Hvis jeg kan nå 2,90m til sommer er jeg godt tilfreds.

5x6 kombi-øvelse af løbespring efterfulgt af hink.

3x sidelæns eksplosive krydsskridt til begge sider.

3x5 hink på hvert ben.

Kast: Jeg gik ned på stranden og fandt 6 relativt tunge, men runde sten. Perfekt til lidt stenkast.

6 kast med 3-skridts tilløb.

6 kast med 5-skridts tilløb. Længste ca. en 85-90m - ramte den lige i røven :devil:

6 kast med fuldt tilløb. Lige et par meter kortere end det ovennævnte.

Kan godt mærke kroppen lige skal vænne sig til at give gas på den måde - hele min højre side af ryggen er træt og øm allerede. Teknikken med fuldt tilløb var ikke køn, men det er ok da min teknik plejer at være bedre i spydkast end i bold/stenkast - hvorfor aner jeg ikke :blink:

Link to comment
Share on other sites

Ganske som forventet er jeg doms-plaget mand idag :crazy: Mine ben og min højre side er ryggen er de områder, der har fået flest tæv... Derfor blev dagens vægttræning lidt i diskopumpningens tegn :tongue:

Opvarmning: 2km på roning.

Bænk:

6x stang

4x60

4x80

5x90

3x95

4x90

Serratus ant:

3x8x90

Frivend fra hæng:

6x60

5x65

6x65

Siddende biceps-curl med DB:

6x18

6x18

6x20

Hammercurls.

6x12

6x14

6x14

Skulderudadrotationer: Sædvanlige 2 udgangsstillinger.

3x10x8kg og 3x10x4kg

Full Contact Twist:

3x12x20kg

Helt fin træning taget mine doms i betragtning. Jeg er begyndt at lede efter noget kreatin, da jeg tidligere har haft rigtig god effekt af dette. Håber jeg snart finder noget, så eksplosiviteten kan komme igang. Jeg har heller ikke holdt nogen pause i ret lang tid, så er sikker på der også kommer en positiv effekt, når jeg får gjort det. Vi skal på træningslejr fra 3-10 april, så regner med at holde stort set pause ugen inden. Men nu har vi også lige fundet ud af, at vi skal til Danmark i næste weekend og da vi kun rejser med håndbagage, er det ikke sikkert jeg kan klemme træningstøjet ned. Så der kommer måske også lidt pause der. Er nok ikke så dumt :wink:

Link to comment
Share on other sites

SUPER GOD TRÆNINGSDAG!

Masser af energi, godt niveau i de fleste øvelser og super lækker atletiktræning i lige så super lækkert vejr med super lækker udsigt udover Alperne :4thumbup: I like :tongue:

1. pas. Vægttræning.

Opvarmning: 4km på kondicykel.

Træk:

OH-squat med stang.

5x50kg

Trækpulls 2x6x55kg

4x50

4x50

Squat:

Eksplosive:

5x60

3x100

5x110

5x115

5x115

Normale:

3x125

3x130

3x135

OH-squat:

6x40

6x45

6x50

Upright rows:

8x30

8x40

8x40

Pullover:

5x35

5x50

3x55

5x50

Mave:

3x supersæt

Énhåndstræk med DB:

5x20

5x22

5x24 – tungt

Stående énhånds overhead triceps extensions med DB:

3x5x12

Hyperekstensioner (ryg):

12x10

12x15

12x15

Skråmavebøjninger i rygstativ:

10x5kg

10x10kg

10x10kg

Knæekstensioner:

3x6x100kg

God, lang styrketræning. Den fik en ordentlig skalle :devil:

2. pas. Atletiktræning.

Opvarmning: Løb 1200m til opvarmning. Koordination.

Spydkast:

Alm. spydøvelser til opvarmning.

20x gående 3-skridts kast.

20x kast med alm. 5-skridts rytme. Godt gang i armen - teknikken er lidt rusten, men ift. planen går det helt fint :bigsmile:

Kuglekast:

6xbagover med 4kg og 4x med 6kg.

4x forover med 4kg og 2x med 6kg.

Kuglestød med 6kg: 10 stød.

Medicinbold(3kg):

8x bagoverkast

8xforover

6x slyngkast til hver side.

5x indkast i spydkaststilling og 5x normale indkast.

8x opadkast.

Lidt blandede armstrækninger med hænder og fødder på medicinbolde og også kast stående på en bold.

Det var dagens træning - nu er jeg træt og vil gå i seng :devil::blink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share