Litopsi part II


Litopsi
 Share

Recommended Posts

  • Replies 143
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Godt at se at godtvejrsmotionisten har fået godt vejr!

Du skriver ikke så meget om dine tider og sådan for tiden?

Er det meget hårdere (og langsommere) at løbe rundt med sådan et barn, er du blevet i meget dårligere form generelt - eller er interessen for det blot faldet?

(Ja jeg er mand og ved jo ikke noget om den slags :w00t: )

Link to comment
Share on other sites

DaDane>> Jeg skriver ikke tider fordi jeg ikke tager tid :) og jeg tager ikke tid fordi så vil jeg presse mig selv til at sætte rekorder og blive bedre og det er ikke tiden til det nu. Det er fint at dyrke motion - faktisk er det en rigtigt god ide, men alle de tilgængelige kilder siger at man skal skrue ned for intensiteten, ca. 10 pulsslag. Jeg har aldrig målt pulsen så jeg må tage det lidt på fornemmelsen.

Jeg ved ikke om jeg er kommet i dårligere form. Jeg vejer jo en hel del mere end sidst jeg løb regelmæssigt (en 10 kg eller så, når julefedtet skal tælles med). Det kan tydeligt mærkes. Og så fik jeg jo ikke motioneret helt så meget i vinter. Så min form er selvfølgelig dårligere end den var. Men jeg synes faktisk mest det er benene der klager. Jeg føler mig ikke specielt stakåndet før mine ben bliver trætte og tunge. Men de slæber jo også på en hel del mere end de er vant til.

Igennem graviditeten får man 2 liter blod mere i kroppen, det påvirker selvfølgelig også pulsen - der skal ikke helt så meget til for at få pulsen op som før i tiden. En hurtig tur op af trapperne kan høres på vejrtrækningen... det kunne den ikke før.

Jeg er spændt på at se hvor længe jeg kan blive ved med at løbe. Indtil nu generer maven mig ikke, men dem som har prøvet det siger at på et tidspunkt begynder den at hoppe op og ned - og det skulle være en rigtig træls fornemmelse (det tror jeg på) Det skulle efter sigende komme fra den ene dag til den anden. Til den tid vil jeg så gå nogle raske traveture i stedet.

Link to comment
Share on other sites

Kondicykel

Vejr: regn... derfor den indendørsaktivitet ;)

Distance: 20.5 km

Tid: 46 min

Vurdering: :4jumpy: :4jumpy: :4jumpy: :4jumpy:

Det var kanont og jeg havde masser af energi til at hjuller derudaf... jeg kunne endda sagtens have givet den lidt ekstra end jeg gjorde, men holdt igen (jf. tidl. indlæg).

Nu er det rundt regnet 1 år siden jeg begyndte at føre log på nettet. Nedenfor følger en graf fra Run4fun over antal km jeg har løbet igenne året:

post-12-1051350778.jpg

Edited by Litopsi
Link to comment
Share on other sites

Illustrative kurver, som viser en flot indsats i 2002! Og cykelkurven hjælper jo unægteligt på billedet af 2003 :)

Det lyder rigtigt fornuftigt at lade lysten og fysikken styre - og ikke stopuret. Dejligt at se at du holder motionen igang - og ikke mindre godt at du skriver en del på MOL igen :)

Link to comment
Share on other sites

:treadmill:

Vejr: blæsende og delvist overskyet

Distance: 2 km

Humør: :retard:

Træningsvurdering: :4jumpy: :4jumpy: + ½ x :4jumpy:

Kommentar:

Jeg var meget træt og kunne faktisk slet ikke overskue at skulle ud og specielt ikke i den blæst. Så klap på skulderen og 1 :4jumpy: for at jeg overhovedet kom afsted. De sidste 1½ er fordi jeg modstod fristelsen til at blive hjemme.

Jeg har taget for meget på synes jeg. 8 kg... jeg synes ellers jeg passer på og det føles som om at jo mere motion jeg dyrker, desto mere tager jeg på. Det må være fordi jeg er for dårlig til at regulere min kost i forholdt til motionen - overvurderer forbrændingen. I næste uge er det nul smør, slik, kage mv. Jeg synes ikke jeg har været så slem til det, men det er jo somme tider lidt svært at huske sådan nogle ting.

Angel>> du skulle vel ikke tilfældgvis vide hvor man kan få fat i sådan en fætter og evt. en ca. pris?

Link to comment
Share on other sites

Hey Litopsi

Fandt lige det her link med sportstøj designet specielt til gravide: http://www.angels-shop.dk/

Er du begyndt at kramme din mave? - det kan nogen gange godt blive lidt pinligt, når man er til møde og helt ubevidst sider og kæler for maven:) Men det giver en helt utrolig dejlig ro.

/maria

Edited by maria
Link to comment
Share on other sites

Uha da Maria... det var godt nok en usædvanligt farlig side for Litopsis nye dankort :unsure: jeg tør næsten ikke kigge på den... åh lige sådan en badedragt der, den kunne dælme være rar, så jeg ikke skal ødelægge min forholdsvis nye badedragt ved at udvide den for meget... godt man snart har fødselsdag... Jeg kunne dog ikke finde det støttebind som Angel talte om... det ville ellers være et oplagt sted at sælge sådan et.

Maven kan slet ikke være i fred :bblush: jeg sidder næsten hele tiden med minimum en hånd på den... men det er altså også bare hyggeligt...

Link to comment
Share on other sites

Kondicykel

Vejr: regn, men nu kunne det ikke blive ved med at gå...

Distance: 18.4 km

Tid: 45 min

Kommentar: fint nok, men maven fylder nu så meget at jeg ikke kan læne mig helt frem uden af lårerne støder på, så det gider jeg ikke mere.

Det har stået lidt sløjt til med motionen den sidste uge - men alligevel har jeg faktisk tabt mig 1 ½ kg!! jeg fatter ikke det her graviditetsvægt :blink: Jeg tror da nok det hurtigt skal komme på igen, men jeg synes bare ikke det er helt logisk. Pyt skidt, jeg spiser sundt (stort set) og spiser multivitamin, jern og kalk så jeg går ud fra barnet får det det skal have, selvom min vægt driller mig.

Edited by Litopsi
Link to comment
Share on other sites

Transportcykling

Vejr: overskyet

Distance: ca. 22 km (har ikke fået købt den cykelcomputer endnu)

Humør: :) (kan ikke være andet når man overhaler biler der holder i kø op ad bakke [fniiis] har overvejet en cykeljakke med en iøjnefaldende tekst: skal vi se hvem der kommer først hen til næste kryds?eller Hvem tror du der kommer først hjem? Bare ikke sjovt når der ikke er kø... :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Manuelt arbejde :blink:

Tid: 12 timer med spisepauser

Kommentar: :dead: afvaskning af skabe og vægge i et utal af mere eller mindre komfortable stillinger samt afdækning til malerarbejde... DOMS i for- og baglår samt skuldre - øm øm øm er kroppen i dag...

Link to comment
Share on other sites

Mere manuelt arbejde

Tid: 2 timer

Beskrivelse: afvaskning af skabe og døre samt skrubning af fliser.

Kommentar: ikke så hårdt, men op og ned af stole hele tiden for at vride kluden må have bragt mig i "fedtforbrændingszonen" [fniiis] i hele perioden. Jeg kvitterede med en stor pose slik :w00t: det var fortjent ;)

Link to comment
Share on other sites

I går:

Transportcykling

Vejr: kraftig blæst

Distance: 20 km (her af 10 km i medvind og 10 km i modvind)

...og så har jeg fået en gravid-badedragt, så nu skal der svømmes ligeså snart jeg er flyttet!

Edited by Litopsi
Link to comment
Share on other sites

Hejsa nå så er flytningen godt i gang... det betyder at min netadgang vil være meget spredt i den næste tid. Der kommer en samlet opdatering ... øh engang... vær tålmodig.

Canoing>> nej det synes jeg faktisk ikke. Jeg kan jo mærke det nye liv i mig og jeg tager glad og gerne en tørn bagefter med at knokle det nye fedt af mig. Det skulle faktisk gå helt af sig selv når man ammer - det er faktisk det de nye fedtdepoter ideelt skal bruges til: det ekstra energi det kræver at producere mælk. Det der godt kan være lidt utilfredsstillende er at mærke at benene er meget tunge på en løbetur - men så igen: alt har jo nok en mening, og det er (efter sigende) ikke godt at få pulsen helt op når man er gravid, og det kommer så helt af sig selv må jeg sige :)

Hyg jer til jeg vender tilbage - måske bliver det til lidt i morgen, men ellers kommer der nok til at gå en 3 uger eller så.

Link to comment
Share on other sites

har overvejet en cykeljakke med en iøjnefaldende tekst: skal vi se hvem der kommer først hen til næste kryds?eller Hvem tror du der kommer først hjem? Bare ikke sjovt når der ikke er kø... :unsure:

- har du overvejet med en vendejakke...? :bigsmile:

Og husk så at der altid er godt vejr i svømmehallen :tongue:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Pga flytningen har jeg ikke været på nettet i noget tid, så derfor kommer der lige en opdatering herfra:

Opdatering

Torsdag d. 15. maj

Svømning

Distance: vel en 60 baner à 25 m, eller så? jeg talte ikke, jeg tæller ofte forkert alligevel

Varighed: 1 time

Intensitet: moderat

Kommentar: nu hvor jeg er flyttet i gå-afstand til en svømmehal, skal det virkeligt udnyttes. Alt omkring svømning er bare for lækkert (undt: prisen): hele kroppen bliver rørt, man har allerede været i bad når man kommer hjem, træningstøjet fylder minimalt ;) man behøver ikke tænke, bare holde sig ovenvande, sauna/dampbad bagefter... = en lækker oplevelse :) . Et lille minus denne gang dog: min badehat drillede for vildt. Mit hår må være vokset en del siden jeg sidst havde den på for den blev ved med at krybe op over ørerne... ik' så smart vel? Til gengæld har jeg fået en gravid - badedragt, som bare er god - og der er masser af plads til at vokse i :)

Jeg kan i øvrigt passe mit gamle store tøj nu... skræmmende egentligt; min livvidde er 100 cm uha. Jeg går dog mest i ventetøj det sidder nu engang bedre.

Gang

Disance: 2 x 1 km

Varighed: små 20 minutter vil jeg tro

Intensitet: rask trav

Kommentar: til og fra svømmehallen...

Fredag d. 16. maj

Gang

Distance: ca. 5 km

Varighed: ??

Intensitet: rask trav

Belastning ;) : 5-6 kg i mælkeprodukter halvdelen af vejen.

Kommentar: syremaven holder mig vågen igen - ikke så slemt som det somme tider har været (endnu), det kan stadig stoppes med en høj hovedpude når det kommer. Men jeg tager ingen chancer denne gang; der er dømt en uges mælkeprodukt-kur, kun supleret af gulerødder og bananer + evt. svinekød og nok også lidt ris, pasta, kartofler og havregryn. Ensidigt I know - sikkert ikke godt for barnet - I know, men jeg tror alligevel at nattesøvnen i længden er et bedre sats + jeg slipper måske for at skulle tage et eller andet medicin :( og så er det jo kun for en uge (i første omgang). Problemet er bare at man kan spise rigtigt mange kcal i youghurt før man er mæt....

Tanker om fremtidens træning

Indtil fødslen vil jeg bare sørge for at få et par timers konditionstræning om ugen. Om det så skal være i form af svømning, løb, gang (hvis det kan kaldes konditionstræning) eller cykling vil kun tiden vise. Derefter overvejer jeg flere muligheder:

Prioriteret rækkefølge:

1. Boksetræning! (jeg ved ikke om det kun er konditionstræning eller om der også er noget styrke i det, det sidste er selvf.

klart at foretrække - der må da være noget styrketræning i det eller hvad? )

2. Mere svømning, evt. i forbindelse med babysvømning (kræver så også min mands deltagelse hmm)

3. Så meget gang som muligt - gerne med barnevogn

4. Kondicykel (hjemme)

5. Shipning, hulahopring og evt. andet spas (hjemme)

6. Løb(eklub?) (så langt nede på prioriteringslisten pga. årstiden (oktober ff.) senere vil den nok afløse boksetræning)

7. Yoga og afspænding (fniis, nej jeg driller da bare... det gider jeg da virkeligt ikke :lol: )

Som det ses er det selvfølgelig de dyre sportsgrene der står øverst.. bugger!

Endnu senere (vinteren 2004/2005) er jeg ude i noget med noget uspecificeret holdsport (indendørs): Eks. håndbold, volleyball,

basketball...

Lørdag d. 17. maj

Gang

Distance: 5 km

Intensitet: rask trav

Søndag d. 18. maj

spredt grov rengøring

mandag d. 19. maj

Gang

Distance: 2 km

Intensitet: rask trav

Tirsdag d. 20. maj

grov rengøring

varighed: 2 timer

Intensitet: høj

Fredag d. 30. maj

Gang, løb (efter bussen ca. 1 km)

Distance: 10 km (fordelt over hele dagen)

Intensitet: blandet, fra slendren til løb

Nu er jeg så endeligt på nettet igen!! hurraaa og jeg har fået min kondicykel sat op, så nu skal den også ekserseres lidt. Maven vokser planmæssigt og den lille sparker og tumler rundt derinde (i går kunne jeg se at det bulede ud i maveskindet, der hvor den sparkede - syret.

Mælkeproduktkuren er sådan lidt on and off. Det er altså ikke særligt motiverende at æde så meget youghurt, men jeg tager lige en dag ind imellem.

MadsSVØM>> se det er nemlig rigtigt og nu da jeg er flyttet så tæt på en svømmehal, skal det da helt klart også udnyttes... jeg kan bare ikke finde mine gode svømmebriller i flytterodet og jeg får såen lidt ondt i nakken af at svømme med hovedet over vandet hele tiden. Jeg håber snart jeg finder dem.

Link to comment
Share on other sites

Hvilken aktivitet, som indolent person er jeg behørigt imponeret. For nu at være en irriterende gode-råd-om-graviditet person vil jeg indskyde, at jeg også havde en hæslig masse halsbrand under mine graviditeter og med held styrede det med et produkt fra Matas der består af kalk + nogle frugtfibre. Mine døtre og jeg har tilsyneladende ikke taget skade af det ( :retard: ) og det virkede.

Fortsat god fornøjelse med videreførslen af dine gener :) !

Link to comment
Share on other sites

Godt at se du ikke helt har glemt os - selvom der er kommet vigtigere ting på tapetet!

Den der mælkekur vil jeg gerne hører mere om. Jeg har ofte selv problemer med mavesyre (dog ikke så slemt når jeg holder min diæt - altså spiser sund slankende mad). Jeg tager ofte Alminox eller Acinil (Cimetedin) men vil da gerne hører om din naturlige kur.

Jeg ved ikke hvor meget du har sat dig ind i det, men ting der gør det værre for mig er i hvert fald rå løg, alkohol (sikkert ikke så stort et problem for dig nu), fed mad (inkl. chokolade (varm kakao er en rigtig dræber)), banan og røg (ryger heldigvis ikke selv). Så måske kan det være en ide for dig at undgå disse ting også.

Link to comment
Share on other sites

Hvilken aktivitet, som indolent person er jeg behørigt imponeret. For nu at være en irriterende gode-råd-om-graviditet person vil jeg indskyde, at jeg også havde en hæslig masse halsbrand
arh aktiviteten er nu ikke noget at være imponeret over, den er jo nærmest ikke eksisterende, men hva - det går nok (tror ikke du har bemærket datoerne :) ) Jeg bliver altid lidt piceret når folk kalder det halsbrand (no offence) men for det første er det slet ikke i nærheden af halsen, men lige under ribenene. For det andet er halsbrand bare irriterende - dette her er invaliderende (når det er slemt altså).
Den der mælkekur vil jeg gerne hører mere om

:lol: den er skam hjemmeopfundet... ganske udokumenteret vil jeg tro. Det går i al sin enkelthed ud på kun at spise mælkeprodukter (idet de jo gerne er basiske) indtil man har det godt igen. Pointen er at jeg i hvert fald tit glemmer at der er en hel masse sure ting i alt muligt mad. Eks. jeg kan ikke drikke saftevand lavet på ægte frugter og bær - det er for surt, men jeg kan godt drikke det kunstige Fun o. lgn., jeg skal passe på med juice, tomat, oksekød, flødeskum på dåse (også den almindelige flødeskum, men det er ikke helt så slemt). Jeg kan ikke helt finde ud af hvordan jeg har det med rugbrød - jeg tror det er neutralt. Hvorimod banan og mælk (faktisk også kakaomælk) trækker i modsat retning. Banan er faktisk stort set den eneste frugt jeg kan spise så jeg kan ikke helt forstå at du har den modsatte oplevelse...?? Gulerødder er også til det bedre. Men hvis jeg blot bestemmer mig for at passe på med syremad, så glemmer jeg mange ting, herunder sodavand (som er en virkelig stor synder for mig). Det er svært at holde styr på, men idet jeg ved at mælkeprodukter høre til på +-listen så holder jeg mig til dem i en periode.

, hvorfor køber du så ikke et sæson kort eller så noget?

jeg har skam købt et 10turskort ;) jeg havde bare håbet at finde mine svømmebriller inden jeg brugte det for meget...

Link to comment
Share on other sites

jeg har skam købt et 10turskort ;) jeg havde bare håbet at finde mine svømmebriller inden jeg brugte det for meget

Ok, jeg snakkede bare engang med en svømmer der havde sæsonkort, men det var vel nok fordi han jo gik til svømning så at han kunne få det.

Mht. svømmebriller kan man i de svømmehaller jeg besøger, købe et par til 35 kr. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share