Mitokondrier - Hvor får de energien fra?


lassah
 Share

Recommended Posts

Hej MOL'ere.

Jeg har et spørgsmål til alle biologi-nørder:

Mitokondrier fungere som aerobe cellers kraftværk. Som jeg har forstået det, så er det mitokondrierne som starter selve ATP-syntesen, men hvordan og hvorfra får mitokondrierne energien? Leveres det fra glukoselageret i kroppen, eller bliver energien opfanget når glukose, fedt og aminosyrer løber rundt i blodet? Eller sker det på en helt tredje måde?

Jeg håber min formulering er nogenlunde forståelig?

På forhånd tak.

Link to comment
Share on other sites

Hej MOL'ere.

Jeg har et spørgsmål til alle biologi-nørder:

Mitokondrier fungere som aerobe cellers kraftværk. Som jeg har forstået det, så er det mitokondrierne som starter selve ATP-syntesen, men hvordan og hvorfra får mitokondrierne energien? Leveres det fra glukoselageret i kroppen, eller bliver energien opfanget når glukose, fedt og aminosyrer løber rundt i blodet? Eller sker det på en helt tredje måde?

Jeg håber min formulering er nogenlunde forståelig?

På forhånd tak.

Vha elektrontransportkæden skabes en protongradient over mitochondriernes indre membran. Protonerne søger mod den lavere koncentration. Den eneste måde de kan krydse membranen på er gennem F0f1-ATPasen. Protonernes passage gennem denne fører til ATP-frisætning.

MEGET forenklet. Google er din ven. http://www.biosite.dk/leksikon/el-transp.htm

Link to comment
Share on other sites

Vha elektrontransportkæden skabes en protongradient over mitochondriernes indre membran. Protonerne søger mod den lavere koncentration. Den eneste måde de kan krydse membranen på er gennem F0f1-ATPasen. Protonernes passage gennem denne fører til ATP-frisætning.

MEGET forenklet. Google er din ven. http://www.biosite.dk/leksikon/el-transp.htm

Tak, kan det oversættes til et mere forståeligt sprog? Jeg fik absolut intet ud af det, da min biologividen er meget begrænset :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kekis udlægning er meget forenklet, men jeg kan da prøve at gøre det omend endnu kortere.

1. Du putter mad i munden

2. Maden nedbrydes via forskellige pathways (beta oxidation, glycolyse osv.)

3. I de forskellige pathways sker der oxidationer / reduktioner og dette medfører overførsel af elektroner til elektrontransportkæden

4. Elektrontransportkæden er så med til at pumpe H+ ud af mitokondrierne

5. H+ ionerne vil gerne udligne koncentrationsforskellen og går så ind i mitokondrierne via ATP-synthasen og der dannes ATP.

Hvis du har noget mere konkret du gerne vil have uddybet må du spørge igen.

Link to comment
Share on other sites

Kekis udlægning er meget forenklet, men jeg kan da prøve at gøre det omend endnu kortere.

1. Du putter mad i munden

2. Maden nedbrydes via forskellige pathways (beta oxidation, glycolyse osv.)

3. I de forskellige pathways sker der oxidationer / reduktioner og dette medfører overførsel af elektroner til elektrontransportkæden

4. Elektrontransportkæden er så med til at pumpe H+ ud af mitokondrierne

5. H+ ionerne vil gerne udligne koncentrationsforskellen og går så ind i mitokondrierne via ATP-synthasen og der dannes ATP.

Hvis du har noget mere konkret du gerne vil have uddybet må du spørge igen.

Nej det er super, tak for det!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share