Vægttab + nedsat forbrænding


BMSF
 Share

Recommended Posts

Hej :)

Jeg ville høre om der var nogen der havde nogen ideer til hvordan jeg ville kunne tabe mig?

Jeg er vegetar, men desuden også kræsen hvilket, sammen med at jeg ikke spiser så meget, gør at jeg langt fra for de proteiner, jeg burde få. Samtidig - som jeg lige nævnte - får jeg ikke nok KJ i forhold til det normale behov for en 15-årig pige. Faktisk kun lidt over halvdelen. Det er noget jeg arbejder på at få op, hvilket gør det svært for mig at skære ned på den energimængde jeg indtager, og jeg spiser heller ikke så meget udsundt, men til gengæld en masse frugt. På grund af jeg ikke får energi nok er min forbrænding også nedsat..

Lidt uheldigt.. Specielt eftersom jeg gerne vil tabe mig! (Gerne fem kilo)

Er der nogen der har en ide om hvordan jeg kan gøre det? Jeg har travlt i skolen så har ikke tid til at gå i fitness-center eller lign.

Jeg vejer omkring (min mor vil ikke købe en vægt :O ) 68 kilo, tror jeg, og er 168 cm. høj..

Link to comment
Share on other sites

Hej :)

Jeg ville høre om der var nogen der havde nogen ideer til hvordan jeg ville kunne tabe mig?

Jeg er vegetar, men desuden også kræsen hvilket, sammen med at jeg ikke spiser så meget, gør at jeg langt fra for de proteiner, jeg burde få. Samtidig - som jeg lige nævnte - får jeg ikke nok KJ i forhold til det normale behov for en 15-årig pige. Faktisk kun lidt over halvdelen. Det er noget jeg arbejder på at få op, hvilket gør det svært for mig at skære ned på den energimængde jeg indtager, og jeg spiser heller ikke så meget udsundt, men til gengæld en masse frugt. På grund af jeg ikke får energi nok er min forbrænding også nedsat..

Lidt uheldigt.. Specielt eftersom jeg gerne vil tabe mig! (Gerne fem kilo)

Er der nogen der har en ide om hvordan jeg kan gøre det? Jeg har travlt i skolen så har ikke tid til at gå i fitness-center eller lign.

Jeg vejer omkring (min mor vil ikke købe en vægt :O ) 68 kilo, tror jeg, og er 168 cm. høj..

jamen,, umiddelbart ville svaret jo være, hvorfor vegetar, det giver jo ingen mening at du ikke feks. kunne spise noget kylling, er det bare en ide, eller er der en mening med det der underlige vegetarnoget?. du kan jo også suplere din kost med nogen proteintilskud.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor vegetar? Og hvorfor vil jeg ikke spise kylling? På grund af dyrene! Ligegyldigt hvad du måske tænker synes jeg ikke det er moralsk rigtigt at spise dyr (specielt når det er muligt at leve uden..!)..

Ville proteintilskud have indflydelse på min vægt? Og hvis ja på hvilken måde?

Link to comment
Share on other sites

Hej :)

Jeg ville høre om der var nogen der havde nogen ideer til hvordan jeg ville kunne tabe mig?

Jeg er vegetar, men desuden også kræsen hvilket, sammen med at jeg ikke spiser så meget, gør at jeg langt fra for de proteiner, jeg burde få. Samtidig - som jeg lige nævnte - får jeg ikke nok KJ i forhold til det normale behov for en 15-årig pige. Faktisk kun lidt over halvdelen. Det er noget jeg arbejder på at få op, hvilket gør det svært for mig at skære ned på den energimængde jeg indtager, og jeg spiser heller ikke så meget udsundt, men til gengæld en masse frugt. På grund af jeg ikke får energi nok er min forbrænding også nedsat..

Lidt uheldigt.. Specielt eftersom jeg gerne vil tabe mig! (Gerne fem kilo)

Er der nogen der har en ide om hvordan jeg kan gøre det? Jeg har travlt i skolen så har ikke tid til at gå i fitness-center eller lign.

Jeg vejer omkring (min mor vil ikke købe en vægt :O ) 68 kilo, tror jeg, og er 168 cm. høj..

Selvfølgelig får du nok KJ, ellers ville du ikke være overvægtigt... Det logik for høns, som du i øvrigt burde spise da de er yderst delikate wub.gif

Link to comment
Share on other sites

Hej :)

Jeg ville høre om der var nogen der havde nogen ideer til hvordan jeg ville kunne tabe mig?

Jeg er vegetar, men desuden også kræsen hvilket, sammen med at jeg ikke spiser så meget, gør at jeg langt fra for de proteiner, jeg burde få. Samtidig - som jeg lige nævnte - får jeg ikke nok KJ i forhold til det normale behov for en 15-årig pige. Faktisk kun lidt over halvdelen. Det er noget jeg arbejder på at få op, hvilket gør det svært for mig at skære ned på den energimængde jeg indtager, og jeg spiser heller ikke så meget udsundt, men til gengæld en masse frugt. På grund af jeg ikke får energi nok er min forbrænding også nedsat..

Lidt uheldigt.. Specielt eftersom jeg gerne vil tabe mig! (Gerne fem kilo)

Er der nogen der har en ide om hvordan jeg kan gøre det? Jeg har travlt i skolen så har ikke tid til at gå i fitness-center eller lign.

Jeg vejer omkring (min mor vil ikke købe en vægt :O ) 68 kilo, tror jeg, og er 168 cm. høj..

Det er noget pjat at du ikke har tid til at træne ved siden af din skole. Det handler om prioritering. Måske kræver det at du bruger en halv time mindre foran fjernsynet hver dag - måske står du bare op en halv time før?

Hvis du som teenager (går jeg ud fra du er) føler dig stresset og ikke har "TID" til at træne; ja, så kommer du til at få et meget stresset liv - for det bliver kun mere travlt de næste 10-20 års tid med højere uddannelser, børn, familie osv...

Dårlig undskyldning; kom igang!

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig får du nok KJ, ellers ville du ikke være overvægtigt... Det logik for høns, som du i øvrigt burde spise da de er yderst delikate wub.gif

Det er jeg helt enig med dig i - altså ikke det med at høns smager godt :P - men jeg var til diætist og hun sagde jo det modsatte. Og hun burde vide hvad hun taler om! Og som jeg skrev: det er fordi jeg har nedsat forbrænding pga. at jeg ikke får nok KJ

Link to comment
Share on other sites

Det er jeg helt enig med dig i - altså ikke det med at høns smager godt :P - men jeg var til diætist og hun sagde jo det modsatte. Og hun burde vide hvad hun taler om! Og som jeg skrev: det er fordi jeg har nedsat forbrænding pga. at jeg ikke får nok KJ

Mit gæt er at du hos diætisten "glemte" at oplyse om diverse små mellemmåltider, du ved flødekager, chokolade og andet stads, og at hun derfor gik ud fra du fik mindre energi end hvad du reelt gjorde innocent.gif .

Så vidt jeg ved er det meget begrænset hvor meget kroppen kan nedjustere sin daglige energibehov selv under kraftig udsultning (mener det var omkring 10 % af BMR?, hvilket jo ikke betyder det store) , der var et link til en undersøgelse omhandlende netop det emne herinde engang men kan ikke lige finde det, så måske nogen kan huske det?

Edited by Kafir
Link to comment
Share on other sites

Gamle forsøg med sultekure viser at forbrændingen kan ca halveres ved langvarig sult, dette skyldes dog i høj grad nedsat fysisk aktivitet, men basalforbrændingen sænkes vist med ca 30% plus det der ryger som følge af tabt kropsmasse.

Hvis du ikke vil spise nogen dyr og gerne vil indtage mere protein, må du enten spise mere af nogle af de proteinholdige fødevarer du vil spise (bønner, linser, æg og ost samt andre mejeriprodukter med højt proteinindhold). Skulle dette ikke tiltale dig findes der, som alt andet efterhånden, vegetarisk proteinpulver (har aldrig set et ikke vegetarisk proteinpulver, men de findes sikkert for de kræsne :tongue: ). Hvis du vælger pulverløsningen vil jeg anbefale at indtage det i forbindelse med rigtig mad, så du får lidt andet end protein.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mit gæt er at du hos diætisten "glemte" at oplyse om diverse små mellemmåltider, du ved flødekager, chokolade og andet stads, og at hun derfor gik ud fra du fik mindre energi end hvad du reelt gjorde innocent.gif .

Øøhm, nej! Flødekager synes jeg er spil af kalorier, chokolade er ikke noget stads, men jeg spiser kun lidt af det og jeg fortalte faktisk om det kage mm. jeg spiser..

Jeg fik også et hæfte som jeg ikke har kunne finde efter sidste omrokkering på værelset, men hvor man selv forholdsvis enkelt kunne teste om man fik nok at spise.. De forskellige fødevarer - sunde som usunde - havde fået nogle "kasser" og i alt skulle jeg spise 44 af dem.. I starten af december - før jeg smed den væk - fik jeg ca. 24 om dagen

Desuden noget jeg ikke har nævnt tidligere.. Udover alt det jeg ikke for lever jeg faktisk forholdsvist sundt.. Spiser næsten ikke usundt (specielt ikke mere), går ALTID i stedet for at blive kørt, tager ALTID trappen osv.

Link to comment
Share on other sites

Gamle forsøg med sultekure viser at forbrændingen kan ca halveres ved langvarig sult, dette skyldes dog i høj grad nedsat fysisk aktivitet, men basalforbrændingen sænkes vist med ca 30% plus det der ryger som følge af tabt kropsmasse.

Hvis du ikke vil spise nogen dyr og gerne vil indtage mere protein, må du enten spise mere af nogle af de proteinholdige fødevarer du vil spise (bønner, linser, æg og ost samt andre mejeriprodukter med højt proteinindhold). Skulle dette ikke tiltale dig findes der, som alt andet efterhånden, vegetarisk proteinpulver (har aldrig set et ikke vegetarisk proteinpulver, men de findes sikkert for de kræsne :tongue: ). Hvis du vælger pulverløsningen vil jeg anbefale at indtage det i forbindelse med rigtig mad, så du får lidt andet end protein.

Mvh Andreas

Okay, tak.. Jeg vil prøve at få mere protein, evt. ved hjælp af proteinpulver, men kan desværre ikke tåle mejeriprodukter.. :S Hvis man tager proteinpulver - i forbindelse med "rigtig" mad - hvilken indflydelse har det så normalt på ens vægt?

Link to comment
Share on other sites

Øøhm, nej! Flødekager synes jeg er spil af kalorier, chokolade er ikke noget stads, men jeg spiser kun lidt af det og jeg fortalte faktisk om det kage mm. jeg spiser..

Jeg fik også et hæfte som jeg ikke har kunne finde efter sidste omrokkering på værelset, men hvor man selv forholdsvis enkelt kunne teste om man fik nok at spise.. De forskellige fødevarer - sunde som usunde - havde fået nogle "kasser" og i alt skulle jeg spise 44 af dem.. I starten af december - før jeg smed den væk - fik jeg ca. 24 om dagen

Desuden noget jeg ikke har nævnt tidligere.. Udover alt det jeg ikke for lever jeg faktisk forholdsvist sundt.. Spiser næsten ikke usundt (specielt ikke mere), går ALTID i stedet for at blive kørt, tager ALTID trappen osv.

Husk at ris, pasta m.m. let kan bidrage med mange KJ, omend det jo betragtes som værende sundt... Derudover kan man let ramme ved siden af når man skal angive mængder, hvis ikke du har haft tingene på en vægt... Så som beskrevet ovenfor, får du jo sikkert nok KJ :smile:

Prøv at tæl kalorier i et par døgn, og se om du rent faktisk får for lidt indenbords..

Link to comment
Share on other sites

Husk at ris, pasta m.m. let kan bidrage med mange KJ, omend det jo betragtes som værende sundt... Derudover kan man let ramme ved siden af når man skal angive mængder, hvis ikke du har haft tingene på en vægt... Så som beskrevet ovenfor, får du jo sikkert nok KJ :smile:

Prøv at tæl kalorier i et par døgn, og se om du rent faktisk får for lidt indenbords..

Okay, tak. Det vil jeg prøve når jeg bliver rask igen..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Synes i er noget hårde...

Jeg er ikke uddannet inden for kost men har gennem mit liv været ved et utal af diætister rådgivere mv.

Men jeg ved at det sagtens kan lade sig gøre at tage på selvom man spiser rimeligt fornuftigt og motionere, det kommer an på hvordan og hvor meget osv der skal ikke ret meget forkert til som kvinde før man godt kan tage på.

For det første har mænd en forbrænding der er næsten dobbelt så høj som kvinder, hvilket gør det svære for kvinder og tabe sig.

Kroppen er som en motor der skal holdes igang, derfor spis ofte og dyrk motion flere gange i løbet af dagen begge dele er med til og sætte forbrændingen op, nogen steder kan man også læse at æbler er med til at øge forbrændingen er dog ikke noget jeg har fra diætist men noget jeg har læst herinde, og det er også lidt logik da sådan noget som æble cider eddike også skulle øge sin forbrænding hvilket man også kan læse mange steder. (gerne motion efter aftensmaden da det på den tid er nemt at forbrændingen kommer ned jeg tog 5 min på kondicykel hver aften, bare lige for at få gang i det igen efter aftensmaden)

Men hold dig fra alt hvidt brød pasta mv. kun groft både ris pasta og brød, spis lidt men tit og motioner og hold dig så hellere fra de ting og få så nogen proteiner det er vigtigt for at tabe sig, grunden til at mænd forbrænder mere end kvinder er at de har en større muskel masse, det er muskel massen der øger din forbrænding, dine musker opbygges af proteiner, dermed forbrænder du mindre hvis ikke du får de proteiner din krop har behov for.

Sundhedsstyrelsen anbefaler du skal have din puls op to gange om uge samt røre dig aktivt en halv time dagligt (Gå 10000 skridt dagligt) du kan finde på nettet hvad forskellige slags motion svare til i skridt. Og dette er hvis du skal holde vægten så ellers kan du gå ud fra du skal lidt mere end det hver dag for at tabe dig.

Bemærk: Jeg er som sagt ikke uddannet men er selv gennem mit liv blevet rådgivet rigtigt rigtigt meget af diætister så det er alt efter hvad jeg selv kan huske af min rådgivning

(Prøv evt. at lave kost dagbog måske får du nogle ting du ikke selv har tænkt over, det virkede rigtigt godt for mig)

Træning 3 gange om ugen samt en-to gå ture hver dag det var nok til jeg tabte mig :-)

Held og lykke fremover håber det lykkes for dig

Link to comment
Share on other sites

Kroppen er som en motor der skal holdes igang, derfor spis ofte og dyrk motion flere gange i løbet af dagen begge dele er med til og sætte forbrændingen op, nogen steder kan man også læse at æbler er med til at øge forbrændingen er dog ikke noget jeg har fra diætist men noget jeg har læst herinde, og det er også lidt logik da sådan noget som æble cider eddike også skulle øge sin forbrænding hvilket man også kan læse mange steder. (gerne motion efter aftensmaden da det på den tid er nemt at forbrændingen kommer ned jeg tog 5 min på kondicykel hver aften, bare lige for at få gang i det igen efter aftensmaden)

Nu er tråden jo ved at blive gammel, men kan du ikke linke til en af de "mange steder", hvor det du siger står?

Hvorfor skulle æbler, cider og eddike øge forbrænding?

Og hvorfor er det forbrænding falder om aftenen? Kan du mon booste din forbrændingsevene ved 5min kondicykel?

Jeg er bange for du har læst for meget "kernesund prolfamilie".

Edited by venaN
Link to comment
Share on other sites

Hej igen (:

Ja, du har ret i, at emnet er lidt gammelt, men jeg er her altså også stadig (:

Det er faktisk lykkes mig at tabe noget af den ønskede vægt, men mangler stadig lidt, inden jeg tager på ferie, før jeg er helt tilfreds..

Skovbak29:

Synes også det med motionen efter aftensmad og æbler lød interessant, vil også meget gerne se linket?

Vil høre med hensyn til motion hvor lang tid man skal dyrke det før man begynder at forbrænde ekstra? Sker det så snart man f.eks. begynder at løbe eller først efter nogle minutter?

Og vil 2 gåture på 5 km. hjælpe? Du nævnte bl.a. at gåture med vægttabet jo..

Men dejligt med en kvindes syn på sagen (=

Nååjaaa... Du skrev også, at der ikke skulle ret meget til, før en kvinde tog på. Så det vil sige, at det faktisk er normalt, at maven er lidt større efter EN dag, hvor man nok glemte, at man skulle sige "nej, tak" til kager? (ved selvfølgelig godt at når jeg idntager flere kcal så er det normalt, men hvis det kun er en enkelt dag?)

Derudover: Har fundet ud af at jeg nu i hvert fald for nok energi.. Prøvede at tjeke energiindholdet på alt det af min mad jeg kunne komme til, og vejede desuden lidt af den (sådan nogenlunde det jeg kunne uden af min familie opdagede mig.. Min mor ville blive bange/bekymret :O )

Link to comment
Share on other sites

Hejsa.

Hele KJ-diskussion er jo bare hønen og ægget om igen (tidiBUM).

Hvis du - som du siger - har nedsat forbrænding fordi du spiser for LIDT så må du jo spise noget mere.

JEG tror du har problemer, fordi du fylder dig med frugt, som er fyldt med frugtsukker. Hvis du ønsker ekstra protein, så må du spise bønner el. lign. som har masser protein.

Kræsen og vægttab går sjældent hånd i hånd, og man må yde for at nyde! Derfor må man spise mindre af de LÆKRE frugter og flere af de KLAMME grøntsager.

Broccoli, ja tak - Bananer, no thanks!

15 år og ingen tid til motion - DET må vidst være en joke (sagde den universitetsstuderende).

Kan jo kun henvise til, som det står i TALVISE af tråde, at "at tabe sig" drejer sig om at indtage færre KJ end man indtager.

Til dit spørgsmål omkring "at gå 5 km" så handler det om intensitet og hastighed. Hvis du bruger 1½ time på at gå 5 km, så vil svaret være "Nej, det forbrænder du næsten ingenting ved" men hvis du går i raskt tempo og får sved på panden (man taber sig IKKE af at svede, det er bare en talemåde), så er det helt sikkert anbefalelsesværdigt.

Men hvorfor ikke løbe 5 km istedet?? Du har ikke tid til at træne siger du - hvis du LØBER de 5 km, så forbrænder du mere end ved gåturen, og du har SPARET (juhuu) tid!

Aaanyways. Motion og sund kost er vejen frem - færre frugter, flere grøntsager og så en god løbetur. Kan iøvrigt anbefale ÆBLEMADER. Dvs. en rugbrødsmad med "æble" som pålæg. Smager godt og er ihvertfald vegetar. Om jeg køber at æbler har magiske egenskaber der tryller fedtet væk: nej!.

Held og lykke med det :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share