Vippebræt sundt eller usundt for knæene


rhodos
 Share

Recommended Posts

Ved ikke om det er et sekundt spørgsmål men here we go.

Jeg har sådan et balancebræt jeg har købt fordi jeg var blevet fortalt det skulle være sundt for knæ, ankler og forebyggende mod skinnebensbetændelse. Dette er også generelt hvad jeg har kunne læse mig frem til. MEN. Nu søgte jeg lige har på MOL og der er en gammel tråd der henviser til en undersøgelse der siger vippebræt/balancebræt er usundt for knæene. Så here we go.

Er et balance/vippebræt usundt for knæene eller sundt?

Link to comment
Share on other sites

Ved ikke om det er et sekundt spørgsmål men here we go.

Jeg har sådan et balancebræt jeg har købt fordi jeg var blevet fortalt det skulle være sundt for knæ, ankler og forebyggende mod skinnebensbetændelse. Dette er også generelt hvad jeg har kunne læse mig frem til. MEN. Nu søgte jeg lige har på MOL og der er en gammel tråd der henviser til en undersøgelse der siger vippebræt/balancebræt er usundt for knæene. Så here we go.

Er et balance/vippebræt usundt for knæene eller sundt?

Hey

Jeg tror det er hypotetisk. Alt er jo potentielt usundt, hvilket der kan laves uendeligt mange undersøgelser af. Løb er også potentielt meget skadeligt for knæene - men når alternativet er blodpropper, fedme og generelt dårlig funktion, så vil de fleste jo til enhver tid vælge at løbe en tur.

Men når du står på vippebrættet er det vigtigt at du bøjer en lille smule i knæene, nærmest som hvis du skal stå på ski eller køre på rulleskøjter. Strakte knæled er ikke godt under nogen form for bevægelse.

**

Link to comment
Share on other sites

Men når du står på vippebrættet er det vigtigt at du bøjer en lille smule i knæene, nærmest som hvis du skal stå på ski eller køre på rulleskøjter. Strakte knæled er ikke godt under nogen form for bevægelse.

**

Ikke helt korrekt ;) .. Hvis du ønsker at opnå god statisk stabilitet over knæet, så er det også væsentligt at kunne stabilisere knæet, når du står almindeligt ret på vippebrættet.

Men det hele afhænger af hvad formålet er med at benytte vippebrættet.

Link to comment
Share on other sites

Ikke helt korrekt ;) .. Hvis du ønsker at opnå god statisk stabilitet over knæet, så er det også væsentligt at kunne stabilisere knæet, når du står almindeligt ret på vippebrættet.

Men det hele afhænger af hvad formålet er med at benytte vippebrættet.

Hey

OK - ny viden for mig :smile:

Tak!

**

Link to comment
Share on other sites

Ikke helt korrekt ;) .. Hvis du ønsker at opnå god statisk stabilitet over knæet, så er det også væsentligt at kunne stabilisere knæet, når du står almindeligt ret på vippebrættet.

Men det hele afhænger af hvad formålet er med at benytte vippebrættet.

hvorfor skulle det overhovedet være væsentligt at kunne stå på et vippebræt... strakt eller bøjet knæ.... hvilken bevægelse har det overførebarehed til udover at stå på et vippebræt???

jeg spørge ikke fordi jeg ved bedre, men fordi jeg er i tvivl

Link to comment
Share on other sites

hvorfor skulle det overhovedet være væsentligt at kunne stå på et vippebræt... strakt eller bøjet knæ.... hvilken bevægelse har det overførebarehed til udover at stå på et vippebræt???

jeg spørge ikke fordi jeg ved bedre, men fordi jeg er i tvivl

-der er vel ingen direkte overførbarhed til andre bevægelser

-så vidt jeg ved skaber vippebrættet en form for kokontraktioner omkring knæet der styrker den mekaniske stabilitet, dog uden at sige det ikke kan gøres på andre måder.

-vippebræt er måske meget godt at bruge som led i et progradierende genoptræninsprogram el. som supplement

Link to comment
Share on other sites

hvorfor skulle det overhovedet være væsentligt at kunne stå på et vippebræt... strakt eller bøjet knæ.... hvilken bevægelse har det overførebarehed til udover at stå på et vippebræt???

jeg spørge ikke fordi jeg ved bedre, men fordi jeg er i tvivl

Det er en aktivitet, som jeg især har benyttet ved rehabilitering af folk med følger af ødelagt menisk, ruptur af korsbånd osv. Bl.a. pga. den tvungne inaktivitet, så forekommer der atrofi af musklerne - groft sagt, så betyder de berørte muskler bliver mindre, og neurologisk mister man typisk også noget af evnen til at aktivere disse muskler. Et eksempel er m. quadriceps (den store lårmuskel). Den er meget væsentlig, når man snakker statisk og dynamisk stabilitet over knæet. Musklens funktion er både at strække knæet, og flektere i hoften - men sørger også for, at du har kontrol over knæet.

Billede: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/de/thumb/d/d8/M_quadriceps2.jpg/400px-M_quadriceps2.jpg

Vi vi tager udgangspunkt i billedet: Når man er inaktiv, og ikke benytter musklen i flere uger efter f.eks. en operation, så mister man især evnen til at aktivere m. vastus medialis - dvs. den inderste del af musklen ;) ..

Når den stabiliteten er dårlig ses det ved, at knæet ryster meget, når man f.eks. tvinges til at stå på ét ben.

Stabiliteten er vigtig for at:

- undgå skader,

- få en optimal muskelkontraktion,

- få det mest hensigtmæssige bevægemønster med mindst mulig energiforbrug.

For os andre, der ikke direkte er igang med en genoptræning:

Hvis du træner statisk og dynamisk stabilitet over knæ og ankelled - hvis du vel at mærke træner på niveau, og presser dig selv - så er du bedre stillet, når du evt. spiller fodbold eller løber en tur, og du uventet bliver presset. Ved f.eks. at bliver skubbet hårdt fra siden eller ikke opdager et hul i vejen foran dig - eller hva ved jeg ;)

Bare skriv, hvis jeg skal uddybe noget mere ;)

Edited by edkFYS
Link to comment
Share on other sites

Jeg advarer dig lige, du vil gerne være informativ, jeg ligger op til en diskussion. Håber du vil være medinnocent.gif

Det er en aktivitet, som jeg især har benyttet ved rehabilitering af folk med følger af ødelagt menisk, ruptur af korsbånd osv. Bl.a. pga. den tvungne inaktivitet, så forekommer der atrofi af musklerne - groft sagt, så betyder de berørte muskler bliver mindre, og neurologisk mister man typisk også noget af evnen til at aktivere disse muskler. Et eksempel er m. quadriceps (den store lårmuskel). Den er meget væsentlig, når man snakker statisk og dynamisk stabilitet over knæet. Musklens funktion er både at strække knæet, og flektere i hoften - men sørger også for, at du har kontrol over knæet.

Billede: http://upload.wikime...quadriceps2.jpg

Vi vi tager udgangspunkt i billedet: Når man er inaktiv, og ikke benytter musklen i flere uger efter f.eks. en operation, så mister man især evnen til at aktivere m. vastus medialis - dvs. den inderste del af musklen ;) ..

mister man evnen, eller svækkes den bare betydeligt således den ser ud som man ikke kan aktivere den...??? Det er vel klart at det neurale driv til musklen nedsættes...men man mister vel bare styrke (både hypotrofi, neuralt)

Når den stabiliteten er dårlig ses det ved, at knæet ryster meget, når man f.eks. tvinges til at stå på ét ben.

Spørgsmålet er så om et vippebræt træner VM (og vel også VMO) tilstrækkeligt. Er det vippebræts træning der styrke VM eller styrketræning bedst? Stabilitet er vel et bredere fænomen som karakteriseres ved både sensorsik, motorisk og karakteren af de væv der yder stabiliteten (f.eks. ligamenter + muskler).

Stabiliteten er vigtig for at:

- undgå skader,

- få en optimal muskelkontraktion,

- få det mest hensigtmæssige bevægemønster med mindst mulig energiforbrug.

For os andre, der ikke direkte er igang med en genoptræning:

Hvis du træner statisk og dynamisk stabilitet over knæ og ankelled - hvis du vel at mærke træner på niveau, og presser dig selv - så er du bedre stillet, når du evt. spiller fodbold eller løber en tur, og du uventet bliver presset. Ved f.eks. at bliver skubbet hårdt fra siden eller ikke opdager et hul i vejen foran dig - eller hva ved jeg ;)

Jeg er enig med din forklaring og formulering her..

Bare skriv, hvis jeg skal uddybe noget mere ;)

Du skriver til at starte med at vippebræts træning er et vigtigt suplement i genoptræning af knæ ledet. Jeg synes dog ikke du svar på hvorfor et vippebræt er særlig effektivt..

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig er jeg med på en diskussion ;)

1: Man mister selvfølgelig ikke evnen til at aktivere VMO – jeg burde nok læse det jeg ”poster” igennem. Når man er blevet opereret i knæet, så forekommer der typisk 3 væsentlige problemer:

- nedsat funktion i m. vastus medialis (specielt i delen der heller VMO), hvor atrofi opstår hurtigt, og man mister noget af evnen til at aktivere VMO, hvilket vil betyde tab af dynamiske stabilitet over patella.

- et andet problem er nedsat stabilitet. Den kan være nedsat mekanisk pga. skade eller operation (hvilket involverer ligamenter, kapsel og ledfladernes stilling). Og den kan være funktionel pga. immobilisering. Operationen retter sig primært imod det mekaniske, og den evt. fysioterapeutiske behandling retter sig imod den funktionelle.

- det 3. problem er nedsat bevægelighed, der vil være nedsat af flere grunde.

2: Jeg benytter mig bestemt ikke blot af vippebræt i en genoptræning – det afhænger af patientens niveau. Og jeg vil ikke benytte vippebræt, hvis formålet direkte er at øge styrken og aktiviteten af m. vastus medialis. Her vil jeg benytte decideret styrketræning ;) .. og så overføre forbedringen af styrken og aktiviteten i musklen til træning af den statiske og dynamiske stabilitet.

3: Et vippebræt kan være effektivt, når man vil træne evnen til at styre/kontrollere/stabilisere over knæleddet, eller ankelleddet - eller skulderleddet – fantasien sætter grænser. Om træning med vippebræt er effektivt eller ej afhænger af – som tidligere nævnt – om man træner på niveau og der er kvalitet i øvelsen. At stå på vippebræt kan gøres på et utal af måder. Dermed ikke ment, at man kun kan træne stabilitetstræning ved at stå på et vippebræt, og det er somregel også kun de bedste patienter, som kan dette - og bibeholde kontrollen 100% - så ville man måske begynde at tale om, at vedkommende er på et niveau, hvor dette ikke er så væsentligt længere.

Edited by edkFYS
Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig er jeg med på en diskussion ;)

1: Man mister selvfølgelig ikke evnen til at aktivere VMO – jeg burde nok læse det jeg "poster" igennem. Når man er blevet opereret i knæet, så forekommer der typisk 3 væsentlige problemer:

- nedsat funktion i m. vastus medialis (specielt i delen der heller VMO), hvor atrofi opstår hurtigt, og man mister noget af evnen til at aktivere VMO, hvilket vil betyde tab af dynamiske stabilitet over patella.

- et andet problem er nedsat stabilitet. Den kan være nedsat mekanisk pga. skade eller operation (hvilket involverer ligamenter, kapsel og ledfladernes stilling). Og den kan være funktionel pga. immobilisering. Operationen retter sig primært imod det mekaniske, og den evt. fysioterapeutiske behandling retter sig imod den funktionelle.

- det 3. problem er nedsat bevægelighed, der vil være nedsat af flere grunde.

2: Jeg benytter mig bestemt ikke blot af vippebræt i en genoptræning – det afhænger af patientens niveau. Og jeg vil ikke benytte vippebræt, hvis formålet direkte er at øge styrken og aktiviteten af m. vastus medialis. Her vil jeg benytte decideret styrketræning ;) .. og så overføre forbedringen af styrken og aktiviteten i musklen til træning af den statiske og dynamiske stabilitet.

3: Et vippebræt kan være effektivt, når man vil træne evnen til at styre/kontrollere/stabilisere over knæleddet, eller ankelleddet - eller skulderleddet – fantasien sætter grænser. Om træning med vippebræt er effektivt eller ej afhænger af – som tidligere nævnt – om man træner på niveau og der er kvalitet i øvelsen. At stå på vippebræt kan gøres på et utal af måder. Dermed ikke ment, at man kun kan træne stabilitetstræning ved at stå på et vippebræt, og det er somregel også kun de bedste patienter, som kan dette - og bibeholde kontrollen 100% - så ville man måske begynde at tale om, at vedkommende er på et niveau, hvor dette ikke er så væsentligt længere.

ok det du siger er at vippebrættet kan bruges til at skabe ustabiliteten i en given øvelse bevægelse og at det er en effektiv trænings form der træner stabilitet.

Hvordan hjælper ustabiliteten? Hvad er det særlig ved ustabilitet der virker godt? Undskyld spørgsmålene, men du må kunne se at når det kommer til vippebrættet snakker du meget generelt.. imens resten er meget specifikt...Jeg kunne også spørge hvor er din reference, og hvilken egenskab er det præcist i forbindelse med stabilitet du vil styrke???

Når vi snakker knæ er der masser af ting man kan forbedre i forhold til den dynamisk og statiske stabilitet.

Case: hensigtsmæssig pladsering af femur i relation til dens pladsering i acetabulum (f.eks. undgå for meget indadrotation) ved statisk knæbøj eller dynamisk f.eks. ved trappegang.

Den hensigtsmæssig pladsering kommer ved træning af proprioceptionen, omkring det pågældende led ved progrediere forskellige former for ydre og indre feedback under den specifik bevægelse. Det kunne f.eks. være tape, spejl, fejlretning osv... fra meget feedback til ingen feedback.

Taler vi den muskulær er vi ude i at arbejde med en langsom progrediering af isometrisk kraft (under den statisk udførsel) og isometrisk power under den dynamiske i f.eks. glut mid. Jeg kan ikke se hvornår vippebrættet bliver relevant.

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

ok det du siger er at vippebrættet kan bruges til at skabe ustabiliteten i en given øvelse bevægelse og at det er en effektiv trænings form der træner stabilitet. Jep

Når en patienten skal træne stabilitetstræning, så snakker vi kokontraktioner som JVD har nævnt omkring evt. hofte, knæ eller ankel. For at forbedre kokontraktionerne omkring et led, så kan man som terapeut evt. også påvirke leddet med isometrisk hold eller rytmiske stabiliseringer.

Vippebrættet kan være relevant for at skabe en ustabilitet, hvor brugeren presset til at lave kokontraktioner omkring leddet for at holde det stabilt og dermed træne stabiliteten. Dog er det udelukkende den statiske stabilitet, der bliver trænet hvor foden bliver på den samme underflade. Hvis man som bruger skal have effekt af sin træning med vippebræt så kræver det, at vedkommende træner på niveau, og ikke presset for lidt, og ikke for meget.

Referencerne kan jeg give dig senere idag, når jeg kommer hjem.

Edited by edkFYS
Link to comment
Share on other sites

Referencer:

- "Sports injuries - diagnosis and management" af Christopher Norris.

- "Sports rehabilitation - Knee & Shoulder" af R. C. Manske.

- "Med stok over sten - Ortopædkirurgisk fysioterapi" af M. Lindahl.

- "Lærebog i manuelle teknikker" af L. Remvig et al.

- "Motor Control" af A. Shumway-Cook.

..og mange mange flere

Link to comment
Share on other sites

Referencer:

- "Sports injuries - diagnosis and management" af Christopher Norris.

- "Sports rehabilitation - Knee & Shoulder" af R. C. Manske.

- "Med stok over sten - Ortopædkirurgisk fysioterapi" af M. Lindahl.

- "Lærebog i manuelle teknikker" af L. Remvig et al.

- "Motor Control" af A. Shumway-Cook.

..og mange mange flere

Hejsa

Tak for det. Jeg kigger på referencerne så jeg kan blive lidt klogere

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Referencer:

- "Sports injuries - diagnosis and management" af Christopher Norris.

- "Sports rehabilitation - Knee & Shoulder" af R. C. Manske.

- "Med stok over sten - Ortopædkirurgisk fysioterapi" af M. Lindahl.

- "Lærebog i manuelle teknikker" af L. Remvig et al.

- "Motor Control" af A. Shumway-Cook.

..og mange mange flere

nu er fysioterapien historisk set ret præget af problemer med opståelse af pseudoviden, så kan du henvise til nogle originalstudier på området? Det ville jeg meget hellere se end lærebogshenvisninger (Såfremt du altså har nogen)

Link to comment
Share on other sites

nu er fysioterapien historisk set ret præget af problemer med opståelse af pseudoviden, så kan du henvise til nogle originalstudier på området? Det ville jeg meget hellere se end lærebogshenvisninger (Såfremt du altså har nogen)

Du kunne starte med at sætte dig ind i litteraturen - der findes mange referencer i bøgerne til relevant forskning. Jeg føler ikk rigtig, at jeg behøver at forsvare mere. Jeg vel gerne stå til ansvar for, hvad jeg har skrevet - men direkte gå ind og finde artikler på DEFFnet eller lignende må du selv gøre. Men jeg vil give dig ret i, at ligesom meget andet her i verden, så er dele af fysioterapien baseret på empirisk viden - f.eks. inden for neurologien og rehabilitering.

Link to comment
Share on other sites

nu er fysioterapien historisk set ret præget af problemer med opståelse af pseudoviden, så kan du henvise til nogle originalstudier på området? Det ville jeg meget hellere se end lærebogshenvisninger (Såfremt du altså har nogen)

Mange nyere bøger heriblandt nogle af de nævnte er skrevet på baggrund af evidens og har adskillige referencer til originalstudier. Nogle gange kan forfatterne dog vælge at referere til studier, som kun bekræfter deres hypoteser - så man skal selvf. være kritisk, når man læser "grundbøger". :)

Link to comment
Share on other sites

Du kunne starte med at sætte dig ind i litteraturen - der findes mange referencer i bøgerne til relevant forskning. Jeg føler ikk rigtig, at jeg behøver at forsvare mere. Jeg vel gerne stå til ansvar for, hvad jeg har skrevet - men direkte gå ind og finde artikler på DEFFnet eller lignende må du selv gøre. Men jeg vil give dig ret i, at ligesom meget andet her i verden, så er dele af fysioterapien baseret på empirisk viden - f.eks. inden for neurologien og rehabilitering.

Det er helt iorden. Der interessere mig at blive klogere på hvilken teori der understøtter brugen af ustabilt træning, derfor spørge jeg ind til dine overvejelser og hvor jeg kan læse mere. Jeg fik noget at slå op i, tak.

Hvis man lige skal tag Incognitos kritik op, kan jeg understøtte dén med at jeg indtil videre på studiet virkelig savner en mere akademisk skeptisme til tingende (læser fysioterapi).

jeg vender tilbage

Link to comment
Share on other sites

Det er helt iorden. Der interessere mig at blive klogere på hvilken teori der understøtter brugen af ustabilt træning, derfor spørge jeg ind til dine overvejelser og hvor jeg kan læse mere. Jeg fik noget at slå op i, tak.

Hvis man lige skal tag Incognitos kritik op, kan jeg understøtte dén med at jeg indtil videre på studiet virkelig savner en mere akademisk skeptisme til tingende (læser fysioterapi).

jeg vender tilbage

Hvor læser du? :)

At stille spørgsmål til evidens og være kritisk 24-7 er efter min mening et krav, hvis man vil være en god fysioterapeut. Min erfaring på skolen er at skolen ikke altid underviser i den nye viden - dermed ikke sagt, at undervisningen ikke er relevant - fysioterapi er et fag, der udvikles konstant. Et eksempel for mig er, at vi bliver lært om Kaltenborn, Maitland osv. på skolen, og idag snakker mange om f.eks. Mulligan-konceptet, men det bliver ikke nævnt på skolen (ikke på UCN ihvertfald). Også derfor der hele tiden bliver udviklet nye kurser. Samtidig så er det jo også kun en "grund-uddannelse", og i virkeligheden, så skal du først til at lære at være fysioterapeut, når man er færdigudlært, og kan videreudvikle sig og få erfaring via. arbejdet osv.

Jeg prøver ikke at overbevise dig om andet end din egen holdning, men det er blot min mening ;).

Edited by edkFYS
Link to comment
Share on other sites

Hey alle. Tak for svar.

Lige lidt i gerne må opsummere på:

Har et vippebræt nogen negativ effekt på kroppen? (knæ, led osv)

Har et vippebræt nogen positiv effekt på kroppen? (såfremt man er ung, sund og skadesfri)

Vil slutte mig til det spørgsmål. Ser folk bruge det, men har det nogen værdi? (også uden en kompetent fys som instruktør?)

Vh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Du kunne starte med at sætte dig ind i litteraturen - der findes mange referencer i bøgerne til relevant forskning. Jeg føler ikk rigtig, at jeg behøver at forsvare mere. Jeg vel gerne stå til ansvar for, hvad jeg har skrevet - men direkte gå ind og finde artikler på DEFFnet eller lignende må du selv gøre. Men jeg vil give dig ret i, at ligesom meget andet her i verden, så er dele af fysioterapien baseret på empirisk viden - f.eks. inden for neurologien og rehabilitering.

Jeg er sådan set inde i litteraturen, det behøves du slet ikke bekymre dig om :tongue:

Iøvrigt er jeg næsten sikker på at ingen af de lærebøger har svar på hvad vippebræts selvstændige effekt på kliniske outcomes af knæproblematikker er - ikke som er dokumenteret med passende videnskabelige undersøgelser.

Jeg er sundhedsfaglig forsker og det betyder at min business er at forholde mig til viden og i kraft af at have nogen erfaring med det, har jeg et råd til dig. Hvis du nogensinde føler at dit ansvar for at præsentere dokumentation, når adspurgt eller efterspurgt, ender, så har du fejlet. Det gælder måske specielt meget for fysioterapien, hvor en meget stor del af behandlerne bekender sig til metoder som er meget dårligt dokumenteret. Det er slet ikke ment som en kritik af brugen af disse metoder. Jeg har intet problem med at anerkende empiri, men som udøver skal man vide hvad der er hvad.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er sådan set inde i litteraturen, det behøves du slet ikke bekymre dig om :tongue:

Iøvrigt er jeg næsten sikker på at ingen af de lærebøger har svar på hvad vippebræts selvstændige effekt på kliniske outcomes af knæproblematikker er - ikke som er dokumenteret med passende videnskabelige undersøgelser.

Jeg er sundhedsfaglig forsker og det betyder at min business er at forholde mig til viden og i kraft af at have nogen erfaring med det, har jeg et råd til dig. Hvis du nogensinde føler at dit ansvar for at præsentere dokumentation, når adspurgt eller efterspurgt, ender, så har du fejlet. Det gælder måske specielt meget for fysioterapien, hvor en meget stor del af behandlerne bekender sig til metoder som er meget dårligt dokumenteret. Det er slet ikke ment som en kritik af brugen af disse metoder. Jeg har intet problem med at anerkende empiri, men som udøver skal man vide hvad der er hvad.

Hvordan kan et "næsten" betyde, at du er "inde" i litteraturen :tongue: ..synes vi skal lade den ligge. Jeg vil konkludere, at når man træner stabilitetstræning, så er det vigtigt at udfordre kroppen - lige som ved styrketræning, kredsløbstræning osv. Hvis kroppen ikke bliver udfordret på et passende, svært niveau, så vil den ikke "arbejde" imod at blive bedre. Et vippebræt kan for nogle - især ny-opererede knæpatienter udfordre dem tilpas meget stabilitetsmæssigt (over knæet) til at deres stabilitet forbedres, hvis der trænes på niveau. Jeg forsvarer ikke vippebrættet - fordi det er langt fra altid, at det er optimalt at bruge - men jeg forsvarer teorien bag stabilitetstræning og forbedring af denne. Dette vil jeg gerne konstatere, at der er rigelig for evidens bag - uden at skrive næsten ;) - hvis man sætter sig mere end "næsten" ind i litteraturen :superman: ..God forlænget sne-weekend :smile:

Edited by edkFYS
Link to comment
Share on other sites

Hvordan kan et "næsten" betyde, at du er "inde" i litteraturen tongue.gif ..synes vi skal lade den ligge. Jeg vil konkludere, at når man træner stabilitetstræning, så er det vigtigt at udfordre kroppen - lige som ved styrketræning, kredsløbstræning osv. Hvis kroppen ikke bliver udfordret på et passende, svært niveau, så vil den ikke "arbejde" imod at blive bedre. Et vippebræt kan for nogle - især ny-operede knæpatienter udfordre dem tilpas meget stabilitetsmæssigt (over knæet) til at deres stabilitet forbedres, hvis der trænes på niveau. Dette vil jeg gerne konstatere, at der er rigelig for evidens bag - uden at skrive næsten ;) - hvis man sætter sig mere end "næsten" ind i litteraturen superman.gif ..God forlænget sne-weekend smile.gif

Jeg har læst lidt på må og få indtil videre, et par artikler fra pubmed, og jeg kan godt se at evidensen er der, men jeg kan ikke få det til at give mening i forhold til hvad jeg ser og kan teoritisere mig til.

Jeg synes forklaringeren omkring kokonkration er lidt tynd fordi:

1. kravet til kokonkration på et vippebræt ligger relativt langt fra virkeligheden

2. ved gang træning på trapper forekommer der også kokontraktion...der ligger relativt tættere på virkeligheden og stiller de relevante krav til de pågældende led

Hvis jeg har en ny operet knæ patient har jeg overordnet 2 retninger der skal stabiliseres i ved trappegang.

1. anteriort posterioret, hvor det primært er hofte, ankel og knæled der skal stabiliserer . Med knæeleddet som det led der stilles størst krav til i forhold til ROM og styrkekrav

2. medialt/lateralt, hvoraf det primært er foden, anklen og hoften der skal stabiliseres. Ofte i forhold til at undgå indadrotation og overpronation

Når jeg tror jeg træner mit knæ på et vippebræt stilles der primært krav til at kunne kontroller inversion/eversion, jeg savner det funktionelle arbejde foden skal lave på et stabilit underlag for at undgå overpronation med deraf indadrotation af femur. Det kan jeg få i alle mulige øvelser, men ikke på ustabilitet underlag, der er fodens mekanisme at flad ud.

der muskler der skal stabilisere anteriort/posteriort trænes bedst når den mediale/laterale stabiliseringer er på plads, og i min verden starter dette med at man kan kontrollere fodens arbejde først.

jeg ville bevæge mig fra:

- isoleret styrkeøvelser af foden og hoften

- til closed chain øvelser, der intregere hele muskelkæden (kræver tilstrækkelig isometrisk styrke i de pågældende muskler til at holde bevægelsen ledvinklen).

eks. step ups, lunges, squats

- øvelser ved højere hastigheder der intregere betydning af momentet fra resten af kroppen, f.eks. hvad betydning har min overkrops pladsering osv.

jeg tænker at vippebrættet må være relevant når hele foden har brug for at flad ud for at give den optimale understøttelses flade og den primære styring af foden/ankel ikke længere sker i pronation, supination bevægelsen men ved inversion/eversion. Men spørgsmålet er så om den pågældende udøver ikke har tilstrækkeligt funktions niveau på dette tidspunkt til at lave mere relevante øvelse f.eks. efterligninger af konkrete spil situationer. Giver det mening, er jeg til at forstå?

I de artikler jeg har læst skriver de meget om den proprioceptiv sans, og jeg tror det er på dette område, jeg har brug for at blive lidt klogere. Så hvis der er nogen der har noget interessent her. F.eks. hvordan man måler det, effekt af forskellige interventions studier osv. hvad der nu kunne være relevant.

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share