Hjælp mig med at forstå insulin korrekt.


lassah
 Share

Recommended Posts

Hej MOL'ere.

Jeg har lidt problemer med at danne et helheds billede af insulin og dets effekt på kroppen.

Jeg ved følgende (i grove træk):

Når jeg indtager kulhydrat nedbrydes det til glukose i tyndtarmen, hvorefter glukosen optages i blodbanen. Blodets høje indhold af glukose fremtvinger en produktion og frigivelse af insulin. Den producerede insulin føres ud i blodet til kroppens celler som påvirkes til at optage glukose og når det sker, vil koncentrationen af glukose i blodet falde igen.

Der skal kulhydrat til at igangsætte en insulinproduktion. Jo mere kulhydrat, des større insulinrespons.

Det jeg ikke er så sikker på:

1) Jo mere insulin, des hurtigere og mere effektivt vil alt næring blive sendt ud i celler.

2) Insulinet vil altid prioritere muskelceller over fedtceller. Det vil sige at hvis muskelcellerne har brug for næring, så får de næring. Når muskelcellerne ikke længere ”ber” om næring vil alt overskydende næring ende som fedt i fedtceller.

3) Grunden til at langsomme kulhydrater og fibre er godt på de fleste tidspunkter er døgnet (alle tidspunkter på nær morgen og PWO), er fordi det sørger for en langsommere tilførsel af glukose til blodet. En langsommere tilførsel reducerer insulinproduktionen, som gør at næringsstofferne vil være i blodbanen i længere tid og alt tilstedeværende insulin vil blive brugt på at fylde muskelceller op. På grund af den lave mængde insulin vil meget af glukosen og fedtet være brugt op som energi, når insulinet er færdig med at fylde muskelcellerne op og derfor undgår man oplagring af fedt i fedtceller.

- Jeg ved det er meget simplificeret, men hvad er det jeg misforstår?

Edited by lassah
Link to comment
Share on other sites

det er nogle gode spørgsmål.uden at vide det hundrede procent, så:

1) Jo mere insulin, des hurtigere og mere effektivt vil alt næring blive sendt ud i celler.

en højere koncentration af insulin i blodet burde give en hurtigere/effektiv optagelse af næring, da cellerne derved vil danne flere receptore, så glukose kan optages. dog skulle der også være en sideeffekt. Hvis insulinkoncentrationen i blodet er for højt (i længere tid) så vil cellerne have færre insulin-receptorer, da de vil prøve at beskytte sig selv og stimuli bliver ikke særlig stor. en høj koncentration af insulin kan netop have en giftvirkende effekt på cellerne.

når det er sagt, så hvis man tænker på det i en træningsmæssig sammenhæng, skulle det være godt at være meget insulinfølsom, da man så ved de rigtige tidspunkter kan få en høj udskillelse af insulin og nærringsstofferne bliver derved optaget hurtigere. insulin fremmer netop proteinsyntesen og hæmmer samtidgid proteinnedbrydningen. derfor er det godt at være insulinfølsom

Link to comment
Share on other sites

det er nogle gode spørgsmål.uden at vide det hundrede procent, så:

en højere koncentration af insulin i blodet burde give en hurtigere/effektiv optagelse af næring, da cellerne derved vil danne flere receptore, så glukose kan optages. dog skulle der også være en sideeffekt. Hvis insulinkoncentrationen i blodet er for højt (i længere tid) så vil cellerne have færre insulin-receptorer, da de vil prøve at beskytte sig selv og stimuli bliver ikke særlig stor. en høj koncentration af insulin kan netop have en giftvirkende effekt på cellerne.

når det er sagt, så hvis man tænker på det i en træningsmæssig sammenhæng, skulle det være godt at være meget insulinfølsom, da man så ved de rigtige tidspunkter kan få en høj udskillelse af insulin og nærringsstofferne bliver derved optaget hurtigere. insulin fremmer netop proteinsyntesen og hæmmer samtidgid proteinnedbrydningen. derfor er det godt at være insulinfølsom

Ja, det er også sådan jeg har forstået det.

Det er vel netop grunden til at mange fede mennesker, bare bliver federe og federe. Et konstant højt niveau af insulin i blodet vil stille og rolig resultere i en lav insulinfølsom, hvilket vil sige der skal utroligt meget insulin ud i blodet før bare det mindste næring kan optages i muskler.

Eller hvordan er forholdet mellem lav insulinfølsomhed og fedtceller? Vil lav insulinfølsomhed også gøre det er sværere/mere krævende at oplagre fedt i fedtceller?

Tak for dit input.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share