Omlægning af Livsstil.


Moods
 Share

Recommended Posts

Hejsa Motion Online,

Nu har jeg gennem længere tid fulgt med i mange gode indlæg her, og synes det var ved at være min tur til at skrive lidt.

Siden jeg var 19 år gammel har jeg kæmpet mod overvægt og har stort set prøvet alle de forskellige mirakelkure, uden held, jeg har en enkelt gang smidt helt op til 20 kg, men taget dem på hurtigere igen, efter mange år hvor jeg nok ikke har været ærlig overfor mig selv, har jeg indset at slankekure ikke virker, det handler om at jeg skal ligge mit liv om, og lære at leve på en sundere måde.

Jeg er idag 26 år gammel og vejede 1 Januar 134 Kilo, jeg er nu på 124 kilo, og mit mål i første omgang er at komme under de 100 i år.

D. 1 Januar begyndt jeg så med det, jeg ændrede 100% min kost, og på 6 uger smed jeg så 10 kg, det var jeg selvfølgelig rigtig glad for, en utrolig god start, men jeg følte stadig jeg kunne gøre mere, så jeg begyndte at gå i fitness center 3 gange i ugen.

Nu tænker jeg så, det er altsammen fint, og det går i den rigtige retning, men er der noget jeg kan gøre for at optimere det hele.

Min kost:

Morgenmad: Portion Havregryn, med en smule skummetmælk og evt lidt rosiner ovenpå.

Middag: 2 stk Mørk Rugbrød med fedtfattigt pålæg, gerne med noget agurk eller andet frugt/grønt ved siden af.

Mellemmåltid: 1 Æble/Pære/Banan

Aften: 250g grøntsager eller salat med 150g kylling/fisk/okse/svinekød (self med lavest mulig fedtprocent, og jeg steger det ikke på panden) Og så lidt kartofler til.

Mellemmåltid: 1 Æble/Pære Banan

De dage jeg træner tager jeg så gerne et ekstra stykke frugt inden træningen, og venter med at spise aftensmad indtil efter træning.

Jeg drikker 2,5 liter vand hver dag minimum.

Træning:

Tirsdag: 45 minutes spinning, efterfulgt af 30 mins styrketræning.

Torsdag: 30 minutters motionscykel (10 opvarmning/15 fuld gas/5 cool down), 15 minutter på løbebånd, 10 minutter på Steppemaskinen, og så 30 minutters styrketræning.

Søndag: 30 minutters motionscykel (10 opvarmning/15 fuld gas/5 cool down), 15 minutter på løbebånd, 10 minutter på Steppemaskinen, og så 30 minutters styrketræning.

Alt i alt går det helt sikkert frem ad, men alle små fif og tips er mere end velkomne.

Mvh

Martin

Link to comment
Share on other sites

Det er måske ikke lige et optimalt svar, men så længe det går fremad og du ikke synes det er dødens pølse at gå til træning, skal du blive ved med at gøre hvad du gør.

Du kan dog lige smide dit styrketræningsprogram herind, så er der sikkert mange folk der kan hjælpe med ændringer af eventuelle fejl og mangler.

Link to comment
Share on other sites

Det er måske ikke lige et optimalt svar, men så længe det går fremad og du ikke synes det er dødens pølse at gå til træning, skal du blive ved med at gøre hvad du gør.

Du kan dog lige smide dit styrketræningsprogram herind, så er der sikkert mange folk der kan hjælpe med ændringer af eventuelle fejl og mangler.

Tak Mads, det vil jeg gøre, skal lige finde mit papir, følger et program en vejleder har sat sammen, så er ikke helt klar over hvad det hele hedder endnu :)

Link to comment
Share on other sites

Aften: 250g grøntsager eller salat med 150g kylling/fisk/okse/svinekød (self med lavest mulig fedtprocent, og jeg steger det ikke på panden) Og så lidt kartofler til.

Mellemmåltid: 1 Æble/Pære Banan

Mit svar bliver nok heller ikke det bedste med hensyn til vægttab, men jeg har da en god nyhed til dig :) Du kan sagtens stege dit kød i fedtstof da det ikke optager fedtet (en utrolig sejlivet myte som så mage andre). Min mor arbejder med kødkvalitet og ved en masse om f.eks. stegning så jeg skulle vide det :b

Og så vil jeg give Mads ret i at du måske skulle overveje om du ikke "bare" skulle holde fast i den plan du har nu, så du måske ikke går død i træningen?

Men i hvert fald respekt for de 10 kilo ^^

Og så self de "kendte" råd som gå lidt længere hver dag hvsi du kan osv.

Link to comment
Share on other sites

Hey Martin - og tillykke med beslutningen :)

Din start ser rigtig fin ud! Ser ud til at du allerede har sat dig noget ind i tingene, men for lige at påpege et par ting:

Formiddagsmad? Din morgenmad (afhængig af mængde) virker ret solid, du har ingen formiddagsmad, og din frokost ser noget tyndbenet ud... Går du ikke og bliver sulten her i mellemtiden? Få smidt en skive brød ind ved en 10-tiden (selvølgeligt afhæmgigt af arbejde/studie/andre måltider) - for at holde dig kørende!

Aftensmaden: Du er allerede et godt stykke vej i den rigtige retning! Men hvad med at droppe kartoflerne helt og erstatte dem med flere grøntsager? Jeg er selv utroligt doven i et køkken, men de fleste supermarkeder sælger de der blandet grønt poser med 400-600g i - sådan en stegt på panden i lidt olie er nemt og sundt - og der må du gerne spise hele posen :) - suppler med 150-200g magert kød.

Desuden: Pas på med træningen her i starten. Specielt løbebåndet ville jeg være opmærksom på. En del overvægtige der starter med at løbe, får problemer med kmæene; bare så du er opmærksom på det.

Tillykke med dit første vægttab - klø på! :)

Link to comment
Share on other sites

Mit svar bliver nok heller ikke det bedste med hensyn til vægttab, men jeg har da en god nyhed til dig :) Du kan sagtens stege dit kød i fedtstof da det ikke optager fedtet (en utrolig sejlivet myte som så mage andre). Min mor arbejder med kødkvalitet og ved en masse om f.eks. stegning så jeg skulle vide det :b

Og så vil jeg give Mads ret i at du måske skulle overveje om du ikke "bare" skulle holde fast i den plan du har nu, så du måske ikke går død i træningen?

Men i hvert fald respekt for de 10 kilo ^^

Og så self de "kendte" råd som gå lidt længere hver dag hvsi du kan osv.

Det er altså sjovt det med fedt på panden, jeg synes det er utrolig svært at finde sandheden om det, sidst jeg snakkede med en vejleder fik jeg at vide man ikke skulle bruge det, fordi det dannede transfedtsyre, og det var utrolig usundt, og nu din besked :)

Nå men i værste fald har jeg en rigtig god tefal pande som ikke behøves fedtstoffer, men tak for rådet !

Link to comment
Share on other sites

Hey Martin - og tillykke med beslutningen :)

Din start ser rigtig fin ud! Ser ud til at du allerede har sat dig noget ind i tingene, men for lige at påpege et par ting:

Formiddagsmad? Din morgenmad (afhængig af mængde) virker ret solid, du har ingen formiddagsmad, og din frokost ser noget tyndbenet ud... Går du ikke og bliver sulten her i mellemtiden? Få smidt en skive brød ind ved en 10-tiden (selvølgeligt afhæmgigt af arbejde/studie/andre måltider) - for at holde dig kørende!

Aftensmaden: Du er allerede et godt stykke vej i den rigtige retning! Men hvad med at droppe kartoflerne helt og erstatte dem med flere grøntsager? Jeg er selv utroligt doven i et køkken, men de fleste supermarkeder sælger de der blandet grønt poser med 400-600g i - sådan en stegt på panden i lidt olie er nemt og sundt - og der må du gerne spise hele posen :) - suppler med 150-200g magert kød.

Desuden: Pas på med træningen her i starten. Specielt løbebåndet ville jeg være opmærksom på. En del overvægtige der starter med at løbe, får problemer med kmæene; bare så du er opmærksom på det.

Tillykke med dit første vægttab - klø på! :)

Hejsa Kongsfelt og tak for dine råd.

Mht. et måltid mere om formiddagen, pt går jeg sygemeldt så har ikke rigtig behov for det, men jeg er sikker på når jeg starter med at arbejde igen, kan der godt blive brug for lidt ekstra energi.

Mht. Aftensmad, jeg har det svært med at helt droppe kartoflerne, men jeg spiser kun 1-2 med et måltid, og forsøger nu på at spise lidt flere grøntsager, men jeg vil tage dit råd til mig og så måske kun spise kartofler et par gange i ugen, skal tilføje jeg helt holder mig fra pasta/ris.

Sidst men ikke mindst, ja kan godt mærke på mine knæ de ikke er så glade for løbebåndet, må finde et alternativ til det, ville crosstrainer evt. være bedre ?

Link to comment
Share on other sites

Ja crosstraineren vil være bedre får dine knæ og der får du også armene med.

Med hensyn til kartofler til aftensmaden så er der ingen grund til at droppe dem helt. Man skal ikke gå hen og blive fuldstændig kulhydrat-forskrækket bare fordi man skal lægge livsstilen om. Alle har brug for kulhydrater og så længe du spiser store mængder grøntsager samtidig, slipper du for de stigninger i blodsukkeret som kartofler ellers kan forårsage. Så kort sagt, bliv ved med at spise pasta, kartofler og ris til din aftensmad, men bare hold dig til lave mængder. Du skal trods alt også have energi til at træne!

Link to comment
Share on other sites

Nå så fik jeg lige min guide til at sende mig mit program, godt nok er det på engelsk, meen mon ikke det går:

Workout Program:

10 Minute Crosstrainer

10 Minute Bicycle

3x15 Leg press (30 kg)

3x15 Chest Press (17,5 kg)

3x15 Lat Pulldown (26 kg)

10 Minute Crosstrainer

10 Minute Bicycle

3x15 Abdominal Crunch (25 kg)

3x Back stretches

3x Situps on a workout ball

10 Minute Crosstrainer

10 Minute Bicycle (Cooldown the last 5 mins)

Det tager mig ca. 1½ time til 2 timer at gå igennem dette program.

Alle råd er velkomne.

Link to comment
Share on other sites

Med hensyn til kartofler til aftensmaden så er der ingen grund til at droppe dem helt. Man skal ikke gå hen og blive fuldstændig kulhydrat-forskrækket bare fordi man skal lægge livsstilen om. Alle har brug for kulhydrater og så længe du spiser store mængder grøntsager samtidig, slipper du for de stigninger i blodsukkeret som kartofler ellers kan forårsage. Så kort sagt, bliv ved med at spise pasta, kartofler og ris til din aftensmad, men bare hold dig til lave mængder. Du skal trods alt også have energi til at træne!

Det er helt forkert at tro, at man ikke kan have energi til, at træne med mindre man skovler kulhydrater ind. Hvis trådstarteren kan undgå, at spise stivelsesrige kartofler, skal han endelig gøre det. Så hellere lidt flere grøntsager.

Link to comment
Share on other sites

Stort tillykke med vægttabet, super flot!

Men PAS PÅ, de kloge hoveder siger at folk der taber sig meget over kort tid, har tendens til at tage det hele på igen.

Din madplan og træningsprogram ser rigtig godt ud, men kan du holde det i længden? Det er altså i orden at hygge med noget god mad engang i mellem, og prøv at variere din træning, for man kan hurtigt gå død i det.

Selv tabte jeg mig 20 kg over en perioder på 2 år, så det gik stille og roligt fremad, hvor jeg spiste sundere og dyrkede lidt mere motion - man behøver ikke forbyder sig selv en masse ting eller være fanatisk - her 2 år efter mit vægttab, har jeg hverken taget på eller tabt mig yderligere, så synes du skal tage det stille og roligt, og glæd dig til kiloerne er smidt, det er fantastisk:)

Link to comment
Share on other sites

Stort tillykke med vægttabet, super flot!

Men PAS PÅ, de kloge hoveder siger at folk der taber sig meget over kort tid, har tendens til at tage det hele på igen.

Din madplan og træningsprogram ser rigtig godt ud, men kan du holde det i længden? Det er altså i orden at hygge med noget god mad engang i mellem, og prøv at variere din træning, for man kan hurtigt gå død i det.

Selv tabte jeg mig 20 kg over en perioder på 2 år, så det gik stille og roligt fremad, hvor jeg spiste sundere og dyrkede lidt mere motion - man behøver ikke forbyder sig selv en masse ting eller være fanatisk - her 2 år efter mit vægttab, har jeg hverken taget på eller tabt mig yderligere, så synes du skal tage det stille og roligt, og glæd dig til kiloerne er smidt, det er fantastisk:)

Tak for dine råd, jeg har dem selv i baghovedet, men jeg føler slet ikke at det er uudholdeligt, eller at det er svært, faktisk tror jeg nemt jeg kan leve på den her måde resten af mit liv skulle det være. Jeg har ingen trang til søde sager længere på samme måde, de få tidspunkter hvor jeg har er frugt rigeligt til at tage trangen. Jeg har snart været igang 2 måneder nu og synes kun det går bedre og bedre.

Selvfølgelig er det rart at tabe sig og kunne se det, men det handler for mig lige så meget om at få bedre selvværd og i det hele taget føle mig bedre tilpas. Så mit mål er at komme under 100 i år, om jeg når det til Sommer eller til Jul er ikke det vigtige.

Inden jeg gik igang med alt det her var jeg også meget nervøs om det nu ikke var lidt for ekstremt, men det har vist sig at være den helt modsatte oplevelse, alle siger også mit humør er fuldstændig forandret fra hvordan jeg var før.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nå, 17 kg smidt siden 1. Januar, alt i alt virker det som jeg gør ihvertfald :) Der er lys forude, mit klare mål er at komme under 100 i år, når jeg længere end det ser jeg det bare som en bonus!

Tak for dette forum, har virkelig fundet megen god hjælp herinde.

Link to comment
Share on other sites

Nå, 17 kg smidt siden 1. Januar, alt i alt virker det som jeg gør ihvertfald :) Der er lys forude, mit klare mål er at komme under 100 i år, når jeg længere end det ser jeg det bare som en bonus!

Tak for dette forum, har virkelig fundet megen god hjælp herinde.

Super, super flot. Glad for at det kører for dig. Med hensyn til dit indtag af vand, så skal du vide, at det er en skrøne, at du "renser kroppen" og at kroppen har brug for så og så meget vand. Tørst er din bedste indikator for hvor meget vand/væske kroppen har brug for. Mange drikker faktisk for meget vand idag (Ikke at forklejne vands vigtighed). Desuden er tyggegummi en rigtig god "distraction" fra sult, hvis man skal bruge noget andet end vand.

Ellers ser dit program og din kost egentlig rigtigt fornuftig ud. Vil råde dig til ikke at fokusere FOR meget på vægttabet, selvom det selvfølgelig er det bagvedliggende mål. Fokuser i stedet på, hvor dejligt det er med frisk og sund mad, og hvor godt man har det når man har været nede i centret. Jeg tror måske du allerede gør det, men vil lige understrege hvor vigtigt det er. Det gælder ikke bare om, at nå ét mål, men hele tiden at sætte nye mål for sig selv. Løber selv en del og har lige fra jeg startede ud fra noget nær scratch, sat nye delmål for mig selv, både med hensyn til tid og distance. På samme måde gælder det om altid at arbejde hen imod "bedre vaner" (i mangel af bedre ord). På den måde bliver hver dag bedre end den sidste, i stedet for at se det som en kamp, hvor man holder ud en dag til. Jeg mener, at vi lige så godt kan nyde livet imens vi er her, og nyde de kampe vi vælger at tage, såvel som den tid vi har til at fordybe os.

Ellers må jeg bare sige, at du fortjener stor ros for den indsats du tilsyneladende har gjort her. Tror ikke jeg ville kunne holde mig SÅ disciplineret til både program og kostplan. Rigtig, rigtig flot.

VH

Edited by harald8800
Link to comment
Share on other sites

Wow, 17 kg, det er stort! Hold den gode stil!

Jeg har også hørt, at man skal sørge for at drikke vand i SMÅ SLURKE, altså hvad der svarer til hvad der kan være i 2-3 kapsler (fra standard 2l flasker), da det gør kroppen i stand til at optage vandet bedre. Desuden er det vidst heller ikke sundt at drikke 2*1l, derimod skal man sørge for at drikke et halvt- til et helt glas vand.

Jeg har ikke kunne finde noget dokumentation for det, men måske nogle andre kan følge op!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share